Lasse Lund, Intiaan hylätty poika
Iltalehdessä maksumuurin takana juttua?
Oletteko katsoneet youtubesta?
Miten tuo tapaus on mahdollista!
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuon äidin haastattelun jälkeen uskon entistä vahvemmin Lassen tarinaa. Äiti yrittää pelastaa maineensa mutta rivien välistä kyllä paistaa ettei pojasta ole kukaan huolehtinut. Mm. tuo ettei Lasse voinut Intiassa mennä kouluun mutta voihan sitä kuulemma itse opetella. Jokainen normaali ja vastuullinen vanhempi kyllä tajuaa ettei koulunkäyntiä voi laittaa täysin lapsen itsensä vastuulle. Ainakaan jos olisi tarkoitus että lapsi voi tulevaisuudessa elää länsimaalaisen yhteiskunnan täysimittaisena jäsenenä, siis opiskella ja tehdä työtä. Ei riitä että osaa kirjoittaa oman nimen ja laskea yksi plus yksi.
Ja ettei kertonut lapsista viranomaisille ettei Lasse olisi joutunut valtion laitokseen. Eikö tässä kohtaa käynyt mielessä että viranomaisten puuttuminen olisi ollut hyvä asia, että poikaa olisi voitu alkaa järjestämään pois maasta? Hah, veikkaanpa ettei välttämättä edes muistanut lapsensa olemassaoloa.
Kuulisin mielelläni tapauksesta lisää, vaikka sarjan tai kirjan muodossa.Kyllähän Suomessakin jos lapsi on kotikoulussa niin oppiminen on oman onnen nojassa. Kävin itsekin kotikoulun ja ihan hyvin minäkin opin.
No kotikoulussa on yleensä sentään jotain suunnitelmallisuutta ja oppimista seurataan. Jos äiti sanoo:
Ei hän kouluja pahemmin käynyt todellakaan. Mutta oli hänellä mahdollisuus istua alas ja opetella. Kyllä hän opetteli kirjoittamaan ja tekemään matikan tehtäviä, äiti sanoo.
Niin tuo nyt on vähän eri asia kuin kotikoulu, eli lähes täysin laiminlyöty lapsen oppiminen ja koulunkäynti, kun ei ole sen vertaa viitsitty huolehtia että paperit olisi kunnossa ja lapset pääsisivät käymään paikallista koulua.
Jep ei lapaen koulunkäyntiä voi sysätä vain hänen itsensä vastuulle. Kyllä Lasse on lapsena/nuorena ollut ihan heitteillä niin taloudesti, henkisesti kuin fyysisestikin. Ja ihan syystä jäänyt traumaa tästä.
Löysin suomalaisten vanhoja blogikirjoituksia, jossa kerrotaan kohtaamisesta tämän perheen kanssa Intiassa. Jutuissa mainitaan mm. tuo "kotikoulu", kun äiti ei uskonut koulujärjestelmään, trance-bileet ja lieveilmiöt ym. hämäriä juttuja. Ei ole vaikea uskoa Lassen tarinaa todeksi, vaikka ihan kaikki yksityiskohdat eivät pitäisikään paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Löysin suomalaisten vanhoja blogikirjoituksia, jossa kerrotaan kohtaamisesta tämän perheen kanssa Intiassa. Jutuissa mainitaan mm. tuo "kotikoulu", kun äiti ei uskonut koulujärjestelmään, trance-bileet ja lieveilmiöt ym. hämäriä juttuja. Ei ole vaikea uskoa Lassen tarinaa todeksi, vaikka ihan kaikki yksityiskohdat eivät pitäisikään paikkaansa.
Mielenkiintoista, täytyy yrittää löytää nuo vanhat blogit. Eikö tuo äiti (jossain ylen tai HS:n klipissä) väittänyt Lassen juttuja sepitetyiksi tai ainakin väritetyiksi? Nimitti Lassea "jätkäksi" ym. Tuli vähän antisosiaalinen kuva mammasta.
Vierailija kirjoitti:
Minua harmittaa kovasti että hänen tarinale naureskellaan instassa ja tåälläkin jotkut irvailee hänen painostaan yms.
Sehän käy vain järkeen että aikuisena on epäterve suhde ruokaan, jos ruuan saanti on jossain vaiheessa ollut epävarmaa.
Uskon että on todella tapahtunut ja johan ministeriöstä vahvistettiin tälläinen tapaus.
Hengenvaarallisesti lihava -sarjan osallistujillahan on käytännössä kaikilla jotain kamalia traumoja lapsuudesta, epävakaat huumeita käyttävät vanhemmat, hyväksikäyttöä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin suomalaisten vanhoja blogikirjoituksia, jossa kerrotaan kohtaamisesta tämän perheen kanssa Intiassa. Jutuissa mainitaan mm. tuo "kotikoulu", kun äiti ei uskonut koulujärjestelmään, trance-bileet ja lieveilmiöt ym. hämäriä juttuja. Ei ole vaikea uskoa Lassen tarinaa todeksi, vaikka ihan kaikki yksityiskohdat eivät pitäisikään paikkaansa.
Mielenkiintoista, täytyy yrittää löytää nuo vanhat blogit. Eikö tuo äiti (jossain ylen tai HS:n klipissä) väittänyt Lassen juttuja sepitetyiksi tai ainakin väritetyiksi? Nimitti Lassea "jätkäksi" ym. Tuli vähän antisosiaalinen kuva mammasta.
Löysin ne kirjoitukset Facebookin kautta. Blogia ei kai enää ole, kun linkki oli web.archive-alkuinen. Kirjoitukset ovat vuodelta 2004. Niistä tulee selvästi ilmi, että ei näistä lapsista ole huolehdittu, ei ehkä edes intialaisen slummielämän mittapuun mukaan. Äitihän oli ihmetellyt, miksi intialaisia lapsia pitää paapoa niin paljon, kun heidän lapsensa taas ovat tosi itsenäisiä.
Äitihän väittää poikansa huijaavan, mutta samaan aikaan myöntää ison osan jutuista todeksi.
Minusta on ihan ymmärrettävää, että hän haluaa myydä tarinansa rahaa vastaan. Moni on niin tehnyt eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Toivottavasti hän tekee sen rehellisesti tai jos värittää tarinoita, tuo sen ilmi.
Toinen juttu on, miten ja mistä hän olisi korvauksia saamassa. En ole perehtynyt tarinaan kovin hyvin, joten en tiedä, ovatko Suomen ja Norjan viranomaiset tehneet sellaisia virheitä, että joutuisivat korvauksia maksamaan. Suurimpien virheiden tekijöitä tässä ovat vanhemmat.
Lassen youtubevideoiden kommenttikentässä kirjoitti joku joka ainakin väitti tuntevansa Lassen perheen, että tämän äiti olisi tyttären kanssa muuttanut Norjaan aika pian Lassen Norjaan muuton jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Lassen youtubevideoiden kommenttikentässä kirjoitti joku joka ainakin väitti tuntevansa Lassen perheen, että tämän äiti olisi tyttären kanssa muuttanut Norjaan aika pian Lassen Norjaan muuton jälkeen.
Eikö tämä äiti joutunut pidätetyksi viisumin puuttumisen takia. Kaipa tuli lähtö maasta viranomaisten toimesta sitten kun asia käsiteltiin ja pääsi pois sellistä tyttärensä kanssa.
Tarinan mukaan Lasse asui ystäväperheen luona silloin kun äiti oli pidätettynä. Katosi sieltä kadulle jossain vaiheessa koska halusi, Tuota kesti muutaman kuukauden kunnes muutti norjaan. Siis äidin pidätyksestä Norjaan muuttamiseen meni joitakin kuukausia. Ei hylätty siinä vaiheessa vaan omasta halustaan poistui tuttavaperneehn luota. Kaverit ja elämä oli siellä kadulla päihteineen ja se veti.
Vierailija kirjoitti:
Tarinan mukaan Lasse asui ystäväperheen luona silloin kun äiti oli pidätettynä. Katosi sieltä kadulle jossain vaiheessa koska halusi, Tuota kesti muutaman kuukauden kunnes muutti norjaan. Siis äidin pidätyksestä Norjaan muuttamiseen meni joitakin kuukausia. Ei hylätty siinä vaiheessa vaan omasta halustaan poistui tuttavaperneehn luota. Kaverit ja elämä oli siellä kadulla päihteineen ja se veti.
Mulle tuli hänen videoistaan kuva, että oli vihainen nimenomaan koulutuksen puutteesta, hädin tuskin edes syntymäaikaansa tiesi. Ajelehtinut ympäriinsä, ja saattanut tulla hyväksikäytetyksi ja traumatisoitunut.
Lapsi raukka. Miksi huumehörhöt haluavat lisääntyä ja aiheuttaa onnettomuutta lapsilleen, tuollakin pojalla taisi olla kolme sisarusta. Nyt haastattelu tehty Norjasta käsin, jossa oli kummitätinsä kanssa. Hyvä, että edes yksi kunnollinen sukulainen olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuon äidin haastattelun jälkeen uskon entistä vahvemmin Lassen tarinaa. Äiti yrittää pelastaa maineensa mutta rivien välistä kyllä paistaa ettei pojasta ole kukaan huolehtinut. Mm. tuo ettei Lasse voinut Intiassa mennä kouluun mutta voihan sitä kuulemma itse opetella. Jokainen normaali ja vastuullinen vanhempi kyllä tajuaa ettei koulunkäyntiä voi laittaa täysin lapsen itsensä vastuulle. Ainakaan jos olisi tarkoitus että lapsi voi tulevaisuudessa elää länsimaalaisen yhteiskunnan täysimittaisena jäsenenä, siis opiskella ja tehdä työtä. Ei riitä että osaa kirjoittaa oman nimen ja laskea yksi plus yksi.
Ja ettei kertonut lapsista viranomaisille ettei Lasse olisi joutunut valtion laitokseen. Eikö tässä kohtaa käynyt mielessä että viranomaisten puuttuminen olisi ollut hyvä asia, että poikaa olisi voitu alkaa järjestämään pois maasta? Hah, veikkaanpa ettei välttämättä edes muistanut lapsensa olemassaoloa.
Kuulisin mielelläni tapauksesta lisää, vaikka sarjan tai kirjan muodossa.Kyllähän Suomessakin jos lapsi on kotikoulussa niin oppiminen on oman onnen nojassa. Kävin itsekin kotikoulun ja ihan hyvin minäkin opin.
Ai sulle ei kukaan kotikoulussa opettanut mitään, vaan ihan itsenäisesti opiskelit?
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä se sama tyyppi joka joitain vuosia sitten sinnikkäästi tääälläkin tyrkytti tarinaansa intian lapsuudestaan?
Ei, ei tää Lasse puhu suomea.
Onhan noita, Vesku Loirin pojat asui jonkin aikaa lapsina Intiassa äitinsä kanssa, samoin Miina Äkkijyrkän lapset.
Vierailija kirjoitti:
Huijarihan se https://yle.fi/a/74-20231046
Mitä sekoilet? Eihän tuossa jutussa käynyt millään lailla ilmi mitään sellaista, että hän olisi huijari. Päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa ulkoministeriön virkamiehen mukaan vuodelta 2003 on ensimmäinen tieto ulkoministeriön papereissa Lasse Lundista, joka asuu isänsä kanssa Intiassa eikä käy mitään koulua. Vuodelta 2008 on tieto, että hän on yksin Intiassa ja asuu ystäviensä kanssa. Kyllähän näin voi käydä, kun vanhemmat ovat narkkareita. Suomessa lapsi yleensä jää lastensuojelun haaviin, mutta jos vanhemmat hengaavat ulkomailla, niin ei sinne yleebsä lähetetä sossua lasta etsimään. Tässä tapauksessa vielä kun toinen vanhempi suomalainen ja toinen norjalainen, on vastuu jätetty aina toiselle valtiolle.
Suomen tai Norjan sossulla ei ole mitään toimivaltaa toisessa maassa.
Jos maastamuuttoilmoitus on tehty asianmukaisesti, lapsi ei asu siinä maassa, eikä silloin perään huudella muutenkaan.
Saavat kyllä halutessaan lapsen Suomeen. Juurihan Thaimaasta huostaanotettiin suomalainen tyttö ja palautettiin Suomeen. Tietenkin maan viranomaisten myötävaikutuksella. Suomalainen lapsi voidaan ottaa huostaan virallisesti Suomessa, jolloin viranomaiset voivat pyytää palautusta Suomeen.
Näin juuri. Vaikka Intia on kehitysmaa persläpi, kyllä sieltä virka-apua länsimaille tarjotaan rahaa vastaan. Yksinään slummissa asuva ulkomaalainen valkoinen nuori on vieläpä sangen helppo viranomaisten jäljittää ja ottaa mukaansa, verrattuna johonkin paikalliseen massaan sulautuvaan kaksoiskansalaiseen, joka on napattu ulkomaan sukulaistensa luo asumaan.
Tämän takia kannatan AINA että lapsella on Isä ja Äiti kummatkin. Se takaa parhaimman pohjan lapselle kasvaa eikä mitään sateenkaari perheitä......Aito Avioliitto on Ainoa Oikea, kuten tässäkin tapauksessa....
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia kannatan AINA että lapsella on Isä ja Äiti kummatkin. Se takaa parhaimman pohjan lapselle kasvaa eikä mitään sateenkaari perheitä......Aito Avioliitto on Ainoa Oikea, kuten tässäkin tapauksessa....
Miten mitkään sateenkaariperheet liittyvät tähän mitenkään? Ihan hetero narkomaani pariskunta tämän vanhemmat.
Yhdellä videolla tyyppi puhuu enkkua ruotsin murteella ja yhdellä videolla intian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia kannatan AINA että lapsella on Isä ja Äiti kummatkin. Se takaa parhaimman pohjan lapselle kasvaa eikä mitään sateenkaari perheitä......Aito Avioliitto on Ainoa Oikea, kuten tässäkin tapauksessa....
Miten mitkään sateenkaariperheet liittyvät tähän mitenkään? Ihan hetero narkomaani pariskunta tämän vanhemmat.
Sarkasmia Aito Avioliitto liikeen kustannuksella.....
Minua harmittaa kovasti että hänen tarinale naureskellaan instassa ja tåälläkin jotkut irvailee hänen painostaan yms.
Sehän käy vain järkeen että aikuisena on epäterve suhde ruokaan, jos ruuan saanti on jossain vaiheessa ollut epävarmaa.
Uskon että on todella tapahtunut ja johan ministeriöstä vahvistettiin tälläinen tapaus.