Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiskunnan paradoksi, jossa pitkäaikaistyötön on kurjemmassa asemassa kuin pitkäaikaisvanki

Vierailija
15.06.2026 |

Vuosia lusimassa oleva on yleensä tehnyt jotain pahaa tai taloudellista haittaa. Vankilapäivä maksaa moninkertaisesti työttömyyspäivärahaan verrattuna. Silti vankeja kunnioitetaan enemmän, koska suorittavat rangaistusta. Niin, suorittavat rangaistusta, koska rikkoivat lakia ihan omalla toiminnallaan! Pitkäaikaistyötön on työtön, koska ei ole töitä. Työtön ei ole työnantaja, joka itse olisi itselleen aiheuttanut työttömyyden!

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömän elämä on kafkamaista painajaista enimmäkseen.

Vierailija
2/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön on suurin saatana tässä maailmassa. Rikollisiakaan ei halveksita yhtä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanki asuu kuin täyden palvelun  hotellissa ja saa vielä päivärahaakin. Työtön seisoo leipäjonossa reikäisissä vaatteissa. 

Vierailija
4/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä haukutaan enemmän kuin raiskaajia ja murhaajia.

Vierailija
5/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tai laittomasti maassa oleskeleva, joilla on ilmainen terveydenhoitokin. Työttömällä ei minkäänlaista.

Vierailija
6/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankeinhoitoon tulisi kilpailuttaa. Maailmassa on maita jotka hoitavat vankeinhoidon kokemuksella alhaisin kustannuksin. Käytäntö voisi vaikuttaa myös hakeutujamääriin jolloin syntyisi lisäsäästöjä.

Vierailija
7/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ryhtyä vangiksi.

Vierailija
8/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa ei voi, kuin ihmetellä. Ja tämä onnistuu vain suomessa...

Vierailija
9/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanki asuu kuin täyden palvelun  hotellissa ja saa vielä päivärahaakin. Työtön seisoo leipäjonossa reikäisissä vaatteissa. 

Niinhän se menee, mutta työttömänä voin myös kävellä puistoon milloin haluan. Jos olisin vanki niin ei onnistuisi. Voin myös kirjoitella tänne vauvapalstalle ja muutekin käyttää nettiä. Sekään ei vankina sujuisi. Kyllä sittenkin valitsen työttömyyden.

Vierailija
10/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan, että on elämässä ollut oikeasti hetki, kun olin murhanaiselle kateellinen. Oltiin samassa paikassa töissä...  Hän oli ensin koevapauden aikana, sitten sai risen kautta vakkaripaikan eläköitymiseen saakka.

Mä olin palkkatyöllistettynä vuoden. Tykkäsin töistäni ja oli iso pudotus ja pettymys, kun mitään muuta ei löytynytkään. Masennuin. Parin vuoden päästä pääsin samaan paikkaan uudestaan. Siitä kateellisuus nosti päätään.. Miten voi olla näin. En taida enää työllistyä kun näihin vuoden pätkiin parin vuoden välein. Hän - murhaaja on töissä koko ajan. Mä en ole tappanut ketään, enkä rikkonut lakia ollenkaan.

Pääasia, että saadaan hänet pysymään kaidalla tiellä ja selvänä, hän on hyödyllisempi siten  yhteiskunnalle kuin mä... Tai siltä musta nykyään tuntuu.

Vierailija
11/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisikohan tämä ilman rikosta? 

Vierailija
12/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän rangaistus ei lopu koskaan tai ns. kituminen, vanki joskus pääsee pois vankilasta. Jopa bussikortti maksaa ettei kaikki voi ladata sitä aina.

Vierailija
13/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle on aina töitä löytynyt. Vielä ihan hyvällä liksalla.

Vierailija
14/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tulee yrittämään sitä tällä menolla.

Vierailija
15/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa ostaa puhelinta, kun vanha hajoaa. Tuet on leikattu. Jos tulee tulipalo vuokra-asunnossa kerrostalossa niin ei voi soittaa apua.

Vierailija
16/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama opiskelijoilla. Ruokaa lainaksi toisin kuin mikään muu ihmisryhmä. 

Vierailija
17/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolessa jopa murhaaja on työtöntä arvokkaampi

Vierailija
18/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa ostaa puhelinta, kun vanha hajoaa. Tuet on leikattu. Jos tulee tulipalo vuokra-asunnossa kerrostalossa niin ei voi soittaa apua.

Ei voi mitään. Töitä ei nyt ole.

Vierailija
19/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vangeilla myös paremmat opiskelumahdollisuudet?

Vierailija
20/59 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan, että on elämässä ollut oikeasti hetki, kun olin murhanaiselle kateellinen. Oltiin samassa paikassa töissä...  Hän oli ensin koevapauden aikana, sitten sai risen kautta vakkaripaikan eläköitymiseen saakka.

Mä olin palkkatyöllistettynä vuoden. Tykkäsin töistäni ja oli iso pudotus ja pettymys, kun mitään muuta ei löytynytkään. Masennuin. Parin vuoden päästä pääsin samaan paikkaan uudestaan. Siitä kateellisuus nosti päätään.. Miten voi olla näin. En taida enää työllistyä kun näihin vuoden pätkiin parin vuoden välein. Hän - murhaaja on töissä koko ajan. Mä en ole tappanut ketään, enkä rikkonut lakia ollenkaan.

Pääasia, että saadaan hänet pysymään kaidalla tiellä ja selvänä, hän on hyödyllisempi siten  yhteiskunnalle kuin mä... Tai siltä musta nykyään tuntuu.

Tuli samankaltaisia tuntemuksia joskus, kun luin lehtiartikkelia entisestä huumeriippuvaisesta, joka oli ollut myös vankilassa. Hänellä oli nyt työ, vaimo ja lapsi ja elämä näytti alkavan hymyillä. Ehkä se oli tarkoitettu tsemppitarinaksi muille pohjamudissa möyriville, mutta ei toiminut kyllä minuun ihan niin.

Työnhaku on vaikeaa ilman vankilataustaakin, etenkin, jos on autismikirjolainen tai muuta ristiä, joten miksi itse asiansa sössinyt onnistuu ja minä en. Iso reikä työhistoriassa on hirveä rikos. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän