Älytön nälkä koko ajan :(
Söin aamupalaksi kaksi palaa paahtoleipää juustolla ja kasviksilla, banaanin, satsuman ja kourallisen manteleita. Kaksi kuppia kahvia kauramaidolla. Nyt kello ei ole kymmentä ja olen nälkäkuoleman partaalla, maha kurnii ja heikottaa. Lounas vasta aikaisintaan 11.30. :(
Ja olen keski-ikäinen, jonka pitäisi vähän laihtua. Teen kevyttä toimistotyötä mutta kävelin kuitenkin töihin.
Kommentit (53)
Missä on sun aamupalan proteiinit? Ainoastaan manteleidsa ja syöt niitä vaan hieman. Lisää protskua, vähennä hiilareita ja aamupalalla ei banaania koska se on niin makea ja nostaa sokeriarvoja. Bansku välipalana iltapäivällä on parempi kun siinä välissä on ollut lounas ja kroppa jo saanut energiaa.
Kokeile:
-Kahvi, olisi parempi ettei maidossa olisi sokeria, niissä kauramaidoissa tätä usein on
-Omeletti 1-2munalla, päälle juustoa ja tomaattia jne
-Avokado ruisleipä
-Ei mitään makeaa aamiaisella, kroppa on paastonnut yön yli joten sokerit aamulla esim hedelmissä ei hyvä. Jätä nämä iltapäivään jolloin kroppa on jo saanut energiaa erilaisista lähteistä.
Sulla ei elimistön rasva-aineenvaihdunta toimi. Elimistö ei osaa käyttää elimistöön kertynyttä rasvaa energiaksi vaan hamuaa ruokaa verensokerin pitämiseksi ylhäällä.
Mutta nykyään nälän tunteesta on tehty peikko, jota koitetaan estää hinnalla millä hyvänsä.
Muistakaa, että ei nälkään kuole niin kauan kuin on grammakin ylipainoa eikä kyllä senkään jälkeen ihan heti.
Maustamaton rahka on pahaa! laittaako ne jotka syö niin jotain mehukeittoja sekaan hirveä määrä siksi, että tuo rahka ei maistu,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi järkyttävä nälkä heti, jos söisin kuin ap. Kaksi palaa paahtoleipää on liian vähän.
Syön kupillisen kauramuroja (puuro ei itselläni toimi) banaanilla, kreikkalaisella jugulla ja marjakeitolla. Lisäksi sämpylää kinkulla, juustolla tai avokadolla.
Terv. toimistotyötä tekevä normaalipainoinen nainen.
Tuli ehkä vähän oksennusta suuhun.
Kannattaa sinunkin syödä, ettei okseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta sekoaa jos syöt liian vähän. Paino voi jopa nousta.
Syöminen liian vähän ei varsinaisesti sekoita aineenvaihduntaa, mutta se hi-das-taa sitä merkittävästi ja laihtuminen hi-das-tuu. Pitkään, huom pitkään jatkuvassa energiavajeessa elimistö alkaa käyttää omia kudoksiaan, erityisesti lihaksia, energianlähteeksi. Koska lihakset kuluttavat lepotilassa runsaasti energiaa, niiden surkastuminen hidastaa aineenvaihduntaa entisestään. Ja kylläisyyshormonin tuotanto heikkenee.
Aamen!
Vierailija kirjoitti:
Aamupala pitää syödä, se on päivän tärkein ateria ja laittaa aineenvaihdunnan käyntiin. Juustossa on kai proteiinia? Paahtoleipähän on klassikko aamupala? Ja hedelmät terveellisiä. Eikai kukaan syö pihviä aamulla? :D
Ja nälkää voi sietää, mutta musta tuntuu että pyörryn. Diabetiikko en ole. Ap
Uskot siis mainoksiin ja siihen, että aineenvaihdunta on yön seis ja käynnistyy aamusyömisellä. Voi, voi.
Nämä ovat yksilöllisiä juttuja. Minulle aamupala ei tosiaankaan ole päivän tärkein ateria, se on taas suomalaista höperyyttä. Minulle päivän tärkein ja suurin ateria on klo 22 tai vähän aiemmin. Nukun hyvin, olen hoikahko ja terve. Esim. Italiassa on kotoisa olo aterioiden ja mentaliteetin vuoksi.
Syön yhden siivun kaurapaahtoleipää, jossa päällä kalkkunafilettä ja paprikasiivuja aamuisin klo 7.00 ja musta kahvi.Pärjään sillä klo 11 lounaaseen asti . Teen jopa osittain fyysistä työtä. Normipainoinen, 55 v, nainen, liikuntaa harrastava.. Ei ole nälkä ennen lounasta. Kai tämä on yksilöllistä.
Suosittelen proteiinia. Teen fyysistä työtä, tänään ei jotenkaan jaksanut syödä vakioaamupalaa, joten otin ruispaahdon, jossa juustoa ja kinkkua. Ja kyllä rupesi maha kurnimaan aikaisemmin kuin yleensä. Sanokaa, mitä sanotte, mutta vakio aamupalani on:
- Juustoportin suklaaproteiinivanukas, 20 grammaa proteiinia, sydänmerkki, ei lisättyä sokeria tai makeutusaineita. Toki rahka on toinen hyvä vaihtoehto, siinä usein 10 g proteiinia sataa grammaa kohden, eivätkä kalorit lainkaan pahat. Muuten söisin, mutta tekee niin haisevia pieruja :D Rahkajogurtti sopii elimistölleni paremmin, mutta aamuisin en vain pysty syömään happamia makuja.
- Vanukkaaseen sekaan talkkunaa, siitä saa kuituja kivasti. En tiedä, paljonko laitan, laitan vain, mutta kyllä enemmän kuin teelusikallinen menee. Kannattaa varoen lisätä kuitua ruokavalioon, jos keho ei ole tottunut.
- Kuivapaahdettuja, suolaamattomia pähkinöitä. Any day-merkiltä.
- Tykkään ainakin kuvitella niin, mutta laitan keskelle usein hieman maapähkinävoita, niin tuntuisi kuin söisi Snickerssiä!
- Mansikoita siivuina makeutta antamaan. Mutta joskus syön ilman niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Maustamaton rahka on pahaa! laittaako ne jotka syö niin jotain mehukeittoja sekaan hirveä määrä siksi, että tuo rahka ei maistu,
Usein tuorehedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää sokeria aamupalaksi ja valitetaan kun ei hirveän jaksavat olo ole.
Enpä tiiä, voin syödä samalla tavalla ja nälkä pysyy ihan hyvin poissa. Olen niitä joiden verensokeri ei sokeristakaan nouse paljon ja on aina jotenkin tasainen.
Syöminen liian vähän ei varsinaisesti sekoita aineenvaihduntaa, mutta se hi-das-taa sitä merkittävästi ja laihtuminen hi-das-tuu. Pitkään, huom pitkään jatkuvassa energiavajeessa elimistö alkaa käyttää omia kudoksiaan, erityisesti lihaksia, energianlähteeksi. Koska lihakset kuluttavat lepotilassa runsaasti energiaa, niiden surkastuminen hidastaa aineenvaihduntaa entisestään. Ja kylläisyyshormonin tuotanto heikkenee.