Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakonomainen nyppimisen tarve

Vierailija
16.05.2007 |

Tietääkö kukaan mitään tällaisesta oireyhtymästä/sairaudesta?

Henkilön on pakko nyppiä esim hiuksiaan niin, että päässä saattaa olla kaljuja kohtia. Tällä taudilla on nimikin, en vaan muista mikä.

Tietääkö kukaan, miten hoidetaan, mitä pitäisi tehdä. Lähelläni saattaa olla henkilö, joka kärsii tästä. En tiedä miten auttaa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaa myös, tunnen tällaisen ihmisen

Vierailija
2/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ollut kuullutkaan ennen kuin lähipiiristä kuulin. Toivotaan, että joku tietää!

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina punaisena ja joskus verelläkin kun on pakko nykiä. Mutta vain etusormesta ja peukalosta, ei muista sormista. Ärsyttävää :(

Vierailija
4/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nypin jatkuvasti kulmakarvojani ja hiuksiakin ennen. Nyt harvemmin.

Vierailija
5/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsitkö itse sairaudesta? Tiedätkö muuta kuin nimen? Miten pitäisi lähteä liikkeelle, voiko parantua?

Vierailija
6/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.. varmasti inhottavaa kuitenkin.

Vierailija
7/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trikotillomania (TTM) eli karvojennyppimishäiriö tarkoittaa pakonomaista halua nyppiä irti omia hiuksiaan, silmäripsiään, kulmakarvojaan tai muita kehon karvoja. Yleinen tunnusmerkki on kaljut kohdat päässä, eikä häiriöstä kärsivä välttämättä itse tiedosta käytöstään. Trikotillomania voidaan luokitella mielisairaudeksi, pakkoneuroosiksi tai itsetuhoiseksi käytökseksi. Joidenkin mielestä häiriö on verrattavissa lähinnä kynsien pureskeluun.

Trikotillomaniaan voi liittyä myös trikofagia eli hiusten syöminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi