Työllisyyspalvelut: "Koira jätetään yöksi yksin kotiin."
Työttömän tulee ottaa vastaan vuorotyötä. Jos hänellä on koira, se jätetään vaikka yöksi yksin kotiin, jos kotona ei ole muita. Mitä mieltä olette tästä? Koiranomistajat erityisesti. Onko omakohtaisia kokemuksia?
Itse en missään tapauksessa suostuisi tuollaiseen.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei tajua koiran eroahdistusta. Eroahdistus on muutoksesta johtuvaa, ei opin puutetta. Eikä se mene helpolla ja nopeasti ohi
Ei ole. Eroahdistus johtuu siitä, että töhö omistaja ei ole pennusta saakka alkanut pikkuhiljaa opettamaan koiraa olemaan yksin. Älkää ottako koiria, jos ette osaa niitä kouluttaa. Koira kärsii huonosta omistajasta.
Ei ole yhäkään opin puutetta, vaan muutoksesta johtuvaa.
Tämä on kyllä ehdottomasti paras syy sille, että valitsee elämän yhteiskunnan elättinä. Niin me veronmaksajat sitten kustannamme niin työttömän kuin koiransa kivan elämän eikä ole pakko tehdä vuorotyötä.
Ei voi olla enää totta, kehotaanko jäämään töisä pois ja syyksi riittää koira kotona.
Pitäkää koiristanne kiinni, ettei joku vie.
Vierailija kirjoitti:
Oon aina ihmetellytkin, miten työttömät ottaa isojakin koiria (tai useitakin koiria) kerrostaloasuntoon, vaikka valittavat, miten raha ei riitä mihinkään, ees omaan ruokaan. Rotukoirat on kalliita hankkia, vielä kalliimpia ylläpitää ja hoitaa. Mut tässä siis syy: käyttävät koiraa esteenä työn vastaanottamiseen ja syynä nostella lisäksi toimeentulotukia, kun koira syö emännän/isännän ruokarahat?
No koiraahan ei hyväksytä esteeksi työn vastaanottamiselle eikä koirasta makseta toimeentulotukea, joten...
Vierailija kirjoitti:
Selvän teki. Lapselle käsketään hommata hoitopaikka työvuorojen ajaksi, mut koiraa pitäis saada ite hoitaa kotona ympäri vuorokauden yhteiskunnan kustantamana.
Onko koirille yöhoitopaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvän teki. Lapselle käsketään hommata hoitopaikka työvuorojen ajaksi, mut koiraa pitäis saada ite hoitaa kotona ympäri vuorokauden yhteiskunnan kustantamana.
Sinä voit itse palkata hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, yötyöhön ei voi mennä, kun koiraa ei voi jättää yöksi yksin. Mut terassille voi kyllä mennä ja bilettää aamuun asti, kyllä se koira silloin pärjää yksinkin.
Ei voi terassillekaan mennä eikä kiinnostaisikaan. Paitsi omalle.
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Koirahan on kotona sen aikaa, kun omistaja on töissä, oli työt yöllä tai päivällä.
Luulitko, että kaikki koiranomistajat ovat työttömiä?
Monilla on joku muukin siellä kotona yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä seuraa, jos ei ota työtä vastaan, karenssiko?
Varmaan. Voiko ihmisen muutenkaan pakottaa yötyöhön? Eihän se ole terveellistä kenellekään.
No jo on aikoihin eletty. Vielä nirsoillaan, vaikka olisi töitä tarjolla.
Ei ole tarjolla, mutta näin kuulema on, että tarjottaessa pitää ottaa vastaan. En tosin tiedä, tarjotaanko kellekään mitään nykyään.
Vierailija kirjoitti:
epäsuosittu mielipide mutta yhdenkään eläimen ei kuuluisi olla jatkuvasti 8+ tuntia yksikseen. onneksi etätyöt, kyllä lemmikit kukoistaa.
Olen samaa mieltä, ja Ruotsissahan se on ihan lailla kielletty. Miten mahtavat asian hoitaa käytännössä? Ilmeisesti moneen työpaikkaan saa viedä lemmikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsotaas ohje työttömän selvitymisoppaasta " Työvoimapoliittinen teatteri v. 2026":
Ongelma: Et voi mennä töihin, koska koirasi ei selviä yöstä yksin kotona ja kyseessä on kolmivuorotyö, joka sisältää yövuoroja.
Vastaus ja toimintaohje:
Ei ole ongelma. Työvoimaviranomaiselle kerrot hakevasi innokkaana juuri tätä työpaikkaa. Muuta et sitten kerrokaan. Haet työpaikkaa, mutta jo hakemuksessasi kerrot omasta rakkaasta koirastasi ja kuinka se on sinulle hyvin tärkeä. Jo tällä lauseella pääset todennäköisesti "ei" pinoon. Mutta voit vielä selventää, että tämä on syy miksi et missään tapauksessa voi tehdä yövuoroja, mutta muuten olet hyvin hyvin kiinnostunut ko. työstä.
Ei hakemuksessa edes tarvitse kertoa koirasta. Tekee geneerisen, tylsän ja "huonon" hakemuksen parilla kielioppivirheellä tyyliin: "Huomasin työpaikkailmoituksenne Työmarkinatorilla ja päätin ottaa teihin yhteyttä, sillä tästä saatte hyvän ja motivoituneen ammattitaisen tiimiinne! Olen xx-ikäinen työnhakija ja kiinnostunut avoinna olevasta työpaikastanne. Olen erittäin kiinnostunut toimimaan juuri tälläisessa työssä. Olen ahkera ja luotettava ja tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Olen aiemmin työskennellyt vastaavassa työssä pariin otteeseen. Vapaa-aikanani harrastan koiran hoitoa ja netti sarjojen katselua." Liitteeksi laitat huonon CV:n, josta käy ilmi työttömyysaika eli aukko työhistoriassa. Kutsua haastatteluun ei tule, mutta työnhakuvelvollisuus on täytetty.
Mikäli työnanatajalle tulisi jokin mielenhäiriö ja kutsuisi haastatteluun noin surkean hakemuksen tehneen ihmisen, voi haastattelussa sitten jutella työajoista, että "koiranhoidon takia toivon muita kuin yövuoroja", mutta tästä ei oikeasti ole pelkoa. Vaikka hakemus olisi tehny vähän paremminkin, niin hakijoita on tällä hetkellä niin paljon, että joku työllisyyspalveluiden piirissä roikkuva tyyppi ei todellakaan ole se, joka tulee valituksi, etenkään jos ikää alkaa olla jo yli 40, puhumattakaan, jos sitä on enemmän. Työhön valitaan joku nuorempi työnvaihtaja, vastavalmistunut tai opiskelija.
Työttömän selvitymisoppaasta " Työvoimapoliittinen teatteri v. 2026" löytyy selkeät toimintaohjeet joka tilanteeseen. Ei tarvitse lukea sinun pitkiä jaaritteluja.
Terveisin: AI + työvoimapoliittinen teatteri 2026 kokemusasiantuntijatyöryhmän tiedotusvastaava
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ehdottomasti paras syy sille, että valitsee elämän yhteiskunnan elättinä. Niin me veronmaksajat sitten kustannamme niin työttömän kuin koiransa kivan elämän eikä ole pakko tehdä vuorotyötä.
No miksi ei saa tehdä etätyötä tai päivätyötä, jos se sopii paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla enää totta, kehotaanko jäämään töisä pois ja syyksi riittää koira kotona.
Pitäkää koiristanne kiinni, ettei joku vie.
Ei, vaan kyse oli työajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit itse palkata hoitajan.
Pitäisi olla aika hyvä palkka... Yhteiskunta ei näet tue koiran hoitoa, kuten lasten hoitoa.
Oman koiran hoito ei ole ammatti tai työ.
Koira piikille jos ei muuten onnistu.
Tekoälyn mukaan helpointa on yhdistää koira ja taiteilijan ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Oman koiran hoito ei ole ammatti tai työ.
Koira piikille jos ei muuten onnistu.
Ei ole vaihtoehto, keksi jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Koira piikille.
ISO alapeukku
Ei, vaan kyse on siitä, että ihmisellä on oikeus tehdä hänelle sopivaa työtä eikä niin, että pakotetaan hommaan, josta jo alussa tiedetään, ettei siitä tule mitään. Siitä ei hyödy kukaan.