Työllisyyspalvelut: "Koira jätetään yöksi yksin kotiin."
Työttömän tulee ottaa vastaan vuorotyötä. Jos hänellä on koira, se jätetään vaikka yöksi yksin kotiin, jos kotona ei ole muita. Mitä mieltä olette tästä? Koiranomistajat erityisesti. Onko omakohtaisia kokemuksia?
Itse en missään tapauksessa suostuisi tuollaiseen.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ottaa koiraa, jos se estää työn tekemisen.
Etätyötä voi tietysti hyvin tehdä. Kaikilla aloilla se ei kyllä ole mahdollista. Ehkä Suomessakin pitäisi useammin mahdollistaa koiran ottaminen mukaan töihin.
Etätyö kolmessa vuorossa? Johan nyt vitsin laukaisit. Tietty joku sex on the phone 24hrs yritys voisi yrittää tätäkin.
Itse tein yhdessä vaiheessa it-alan töitä 3-vuorotyönä. Asiakkaat olivat sellaisia, että he tarvitsivat 24/7/365 tukipalvelut. Osan vuoroista tein etänä, yövuoro oli ainoa, mikä piti tehdä toimistolta käsin. Muutaman kerran sattui siten, että oli vuorojakson ainoat vuorot, mitkä tein toimistolta. Nykyään monilla aloilla tehdään vuorotöitä, jos ei 3-vuorotyötä, niin ainakin 2-vuoroista.
Vierailija kirjoitti:
No katsotaas ohje työttömän selvitymisoppaasta " Työvoimapoliittinen teatteri v. 2026":
Ongelma: Et voi mennä töihin, koska koirasi ei selviä yöstä yksin kotona ja kyseessä on kolmivuorotyö, joka sisältää yövuoroja.
Vastaus ja toimintaohje:
Ei ole ongelma. Työvoimaviranomaiselle kerrot hakevasi innokkaana juuri tätä työpaikkaa. Muuta et sitten kerrokaan. Haet työpaikkaa, mutta jo hakemuksessasi kerrot omasta rakkaasta koirastasi ja kuinka se on sinulle hyvin tärkeä. Jo tällä lauseella pääset todennäköisesti "ei" pinoon. Mutta voit vielä selventää, että tämä on syy miksi et missään tapauksessa voi tehdä yövuoroja, mutta muuten olet hyvin hyvin kiinnostunut ko. työstä.
Ei hakemuksessa edes tarvitse kertoa koirasta. Tekee geneerisen, tylsän ja "huonon" hakemuksen parilla kielioppivirheellä tyyliin: "Huomasin työpaikkailmoituksenne Työmarkinatorilla ja päätin ottaa teihin yhteyttä, sillä tästä saatte hyvän ja motivoituneen ammattitaisen tiimiinne! Olen xx-ikäinen työnhakija ja kiinnostunut avoinna olevasta työpaikastanne. Olen erittäin kiinnostunut toimimaan juuri tälläisessa työssä. Olen ahkera ja luotettava ja tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Olen aiemmin työskennellyt vastaavassa työssä pariin otteeseen. Vapaa-aikanani harrastan koiran hoitoa ja netti sarjojen katselua." Liitteeksi laitat huonon CV:n, josta käy ilmi työttömyysaika eli aukko työhistoriassa. Kutsua haastatteluun ei tule, mutta työnhakuvelvollisuus on täytetty.
Mikäli työnanatajalle tulisi jokin mielenhäiriö ja kutsuisi haastatteluun noin surkean hakemuksen tehneen ihmisen, voi haastattelussa sitten jutella työajoista, että "koiranhoidon takia toivon muita kuin yövuoroja", mutta tästä ei oikeasti ole pelkoa. Vaikka hakemus olisi tehny vähän paremminkin, niin hakijoita on tällä hetkellä niin paljon, että joku työllisyyspalveluiden piirissä roikkuva tyyppi ei todellakaan ole se, joka tulee valituksi, etenkään jos ikää alkaa olla jo yli 40, puhumattakaan, jos sitä on enemmän. Työhön valitaan joku nuorempi työnvaihtaja, vastavalmistunut tai opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä ottaa koiraa, jos se estää työn tekemisen.
Etätyötä voi tietysti hyvin tehdä. Kaikilla aloilla se ei kyllä ole mahdollista. Ehkä Suomessakin pitäisi useammin mahdollistaa koiran ottaminen mukaan töihin.
Ei oteta koiria, kissoja eikä lapsia.
Mihin lapset sitten laitetaan yöksi? Yöpäiväkotiin? Yötäpäivääkotiin... Yökotiin...
Juurikin näin.
Olen tehnyt koirani koko eliniän vuoroissa töistä. Nyt sillä ikää 14v, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Aktiivinen rotu, ja saanut taatusti yövuoroviikoillakin reilusti liikuntaa.
Koira oppii kyllä nukkumaan yöt, tietysti jos on eroahdistusta, niin onhan se vielä vaikeampi yhtälö öisin.
Mutta muuten vuorotyö ei vaan sovi kaikille, ja olen vuosien varrella nähnyt monen sairastuvan siitä todella pahastikin.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt koirani koko eliniän vuoroissa töistä. Nyt sillä ikää 14v, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Aktiivinen rotu, ja saanut taatusti yövuoroviikoillakin reilusti liikuntaa.
Koira oppii kyllä nukkumaan yöt, tietysti jos on eroahdistusta, niin onhan se vielä vaikeampi yhtälö öisin.
Mutta muuten vuorotyö ei vaan sovi kaikille, ja olen vuosien varrella nähnyt monen sairastuvan siitä todella pahastikin.
Tähän vielä, että tiedän ettei aikuista koiraa välttämättä niin vaan opeteta uusille tavoille, esim.yövuorojen aikana yksin olemiseen.
Itse olen toteuttanut kuitenkin tämän niin, että vien koiran aina hyvälle lenkille ennen yövuoroa, annan ruuan, ja koira menee silloin nukkumaan. Aamulla tulee unisena ovelle vastaan, ja sitten mennään aamulenkille. Muuten päivän on sillekin sitten normaali. Tosin tämä opetettiin aivan pennusta alkaen, joten kyse on tietty eri asiasta.
Oon aina ihmetellytkin, miten työttömät ottaa isojakin koiria (tai useitakin koiria) kerrostaloasuntoon, vaikka valittavat, miten raha ei riitä mihinkään, ees omaan ruokaan. Rotukoirat on kalliita hankkia, vielä kalliimpia ylläpitää ja hoitaa. Mut tässä siis syy: käyttävät koiraa esteenä työn vastaanottamiseen ja syynä nostella lisäksi toimeentulotukia, kun koira syö emännän/isännän ruokarahat?
Vierailija kirjoitti:
Itse kieltäydyn kaikesta työstä koirani takia. Siksi veroja maksetaan että näissä tärkeissä asioissa voi jäädä kotiin.
Koira on kuitenkin minun lapseni
No toivottavasti saat karenssia. Koira ei ole mikään syy olla menee töihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole asiantuntija ja jotenkin itsellä on aika ollut ajatus, että ei tietty voi jättää koiraa yksin yöksi. Toisaalta jos asiaa miettii, niin jos koira ei kärsi eroahdistuksesta, niin eikö päivärytmiin tottuneelle koiralle yksinolo öisin (jolloin nukutaan) olisi ehkä helpompaakin kuin yksinolo päivällä (jolloin ollaan aktiivisia)...
Eikö koiran rutiinit mene ihan sekaisin, jos omistajan työvuorot vaihtelee?
Selvän teki. Lapselle käsketään hommata hoitopaikka työvuorojen ajaksi, mut koiraa pitäis saada ite hoitaa kotona ympäri vuorokauden yhteiskunnan kustantamana.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tottakai koira voi olla kotona sillä aikaa kun omistaja on töissä.
On siis ok, että valtio yllyttää ihmisä eläinsuojelurikoksiin?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei tajua koiran eroahdistusta. Eroahdistus on muutoksesta johtuvaa, ei opin puutetta. Eikä se mene helpolla ja nopeasti ohi
Ei ole. Eroahdistus johtuu siitä, että töhö omistaja ei ole pennusta saakka alkanut pikkuhiljaa opettamaan koiraa olemaan yksin. Älkää ottako koiria, jos ette osaa niitä kouluttaa. Koira kärsii huonosta omistajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsotaas ohje työttömän selvitymisoppaasta " Työvoimapoliittinen teatteri v. 2026":
Ongelma: Et voi mennä töihin, koska koirasi ei selviä yöstä yksin kotona ja kyseessä on kolmivuorotyö, joka sisältää yövuoroja.
Vastaus ja toimintaohje:
Ei ole ongelma. Työvoimaviranomaiselle kerrot hakevasi innokkaana juuri tätä työpaikkaa. Muuta et sitten kerrokaan. Haet työpaikkaa, mutta jo hakemuksessasi kerrot omasta rakkaasta koirastasi ja kuinka se on sinulle hyvin tärkeä. Jo tällä lauseella pääset todennäköisesti "ei" pinoon. Mutta voit vielä selventää, että tämä on syy miksi et missään tapauksessa voi tehdä yövuoroja, mutta muuten olet hyvin hyvin kiinnostunut ko. työstä.
Ei hakemuksessa edes tarvitse kertoa koirasta. Tekee geneerisen, tylsän ja "huonon" hakemuksen parilla kielioppivirheellä tyyliin: "Huomasin työpaikkailmoituksenne Työmarkinatorilla ja päätin ottaa teihin yhteyttä, sillä tästä saatte hyvän ja motivoituneen ammattitaisen tiimiinne! Olen xx-ikäinen työnhakija ja kiinnostunut avoinna olevasta työpaikastanne. Olen erittäin kiinnostunut toimimaan juuri tälläisessa työssä. Olen ahkera ja luotettava ja tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Olen aiemmin työskennellyt vastaavassa työssä pariin otteeseen. Vapaa-aikanani harrastan koiran hoitoa ja netti sarjojen katselua." Liitteeksi laitat huonon CV:n, josta käy ilmi työttömyysaika eli aukko työhistoriassa. Kutsua haastatteluun ei tule, mutta työnhakuvelvollisuus on täytetty.
Mikäli työnanatajalle tulisi jokin mielenhäiriö ja kutsuisi haastatteluun noin surkean hakemuksen tehneen ihmisen, voi haastattelussa sitten jutella työajoista, että "koiranhoidon takia toivon muita kuin yövuoroja", mutta tästä ei oikeasti ole pelkoa. Vaikka hakemus olisi tehny vähän paremminkin, niin hakijoita on tällä hetkellä niin paljon, että joku työllisyyspalveluiden piirissä roikkuva tyyppi ei todellakaan ole se, joka tulee valituksi, etenkään jos ikää alkaa olla jo yli 40, puhumattakaan, jos sitä on enemmän. Työhön valitaan joku nuorempi työnvaihtaja, vastavalmistunut tai opiskelija.
Totta 😅 Kannattaa varmaan olla liian rehellinen.
Jep, yötyöhön ei voi mennä, kun koiraa ei voi jättää yöksi yksin. Mut terassille voi kyllä mennä ja bilettää aamuun asti, kyllä se koira silloin pärjää yksinkin.
Siis häh? Koirahan on kotona sen aikaa, kun omistaja on töissä, oli työt yöllä tai päivällä.
Luulitko, että kaikki koiranomistajat ovat työttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä seuraa, jos ei ota työtä vastaan, karenssiko?
Varmaan. Voiko ihmisen muutenkaan pakottaa yötyöhön? Eihän se ole terveellistä kenellekään.
No jo on aikoihin eletty. Vielä nirsoillaan, vaikka olisi töitä tarjolla.
En ole lukenut ketjua, mutta varmaan jo sanottukin. Eihän lapsikaan ole este työlle ja pientä lasta et voi jättää koskaan yksin. Oli päivä tai yö. Kyllä sille on hoitopaikka tai hoitaja hankittava, jos töissä aiot käydä.
epäsuosittu mielipide mutta yhdenkään eläimen ei kuuluisi olla jatkuvasti 8+ tuntia yksikseen. onneksi etätyöt, kyllä lemmikit kukoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus ja toimintaohje:
Näin. Ja sitten sanotaan, että meillä on hirviöhallitus, kun yrittävät palkita mieluummin työtä tekeviä ja töitä etsiviä ja töitä vastaanottavia, eikä näitä tukiloilla temppuilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei tajua koiran eroahdistusta. Eroahdistus on muutoksesta johtuvaa, ei opin puutetta. Eikä se mene helpolla ja nopeasti ohi
Ei ole. Eroahdistus johtuu siitä, että töhö omistaja ei ole pennusta saakka alkanut pikkuhiljaa opettamaan koiraa olemaan yksin. Älkää ottako koiria, jos ette osaa niitä kouluttaa. Koira kärsii huonosta omistajasta.
Kyllä koira voi muutosten myötä kehittää eroahdistuksen myöhemminkin.
Meillä edellinen koira opetettiin pikku hiljaa yksin oloon eikä sillä ollut eroahdistusta. Nykyinen taas on rescue, joka on hylätty, niin on selvä, että se ahdistuu yksinolosta. Edistystä kyllä tapahtuu, mutta hyvin hitaasti. Käytännössä aikuinen koira opetetaan yksinoloon kuten pentu, mutta lähtökohtaisesti pennulla on enemmän luottamusta, kuin sellaisella koiralla, jolla on jo ikäviä kokemuksia.
Koira voi myös yksin kotona ollessaan vaikka säikähtää naapurista kuuluvaa ääntä ja kehittää siitä pelon, jota sillä ei ole aiemmin ollut.
En ole asiantuntija ja jotenkin itsellä on aika ollut ajatus, että ei tietty voi jättää koiraa yksin yöksi. Toisaalta jos asiaa miettii, niin jos koira ei kärsi eroahdistuksesta, niin eikö päivärytmiin tottuneelle koiralle yksinolo öisin (jolloin nukutaan) olisi ehkä helpompaakin kuin yksinolo päivällä (jolloin ollaan aktiivisia)...