En ole koskaan ollut missään töissä, olenkohan ainoa?
No, muutamia vuosia toimin yrittäjänä, mutta muuten en ole koskaan ollut missään töissä. Mt-eläkkeellä vähän päälle nelikymppisenä. En kyllä kehtaa kellekään sanoa, etten ole koskaan ollut töissä ja että olen ollut eläkkeellä jo nuorena. Joko kierrän aiheen tai sepitän jotain. Enkä edes mielestäni ole mikään niin paha mt-tapaus. Olen kyllä opiskellut kaikenlaista aikanaan, mutta ei ammattia. Ihan lahjakas joissain harrastuksissa ja yrityskin oli muutaman vuoden. En oikeasti osaa sanoa miten tässä näin on käynyt? Kela vain päätti laittaa eläkkeelle. Traumatausta ja epävakaa persoonallisuushäiriö kyllä taustalla.
- Nainen 48-
Kommentit (21)
En edes oikeasti itsekään tajua, kun alan miettimään, että miten minun elämä on mennyt niin, etten ole koskaan ollut töissä ns. oikeissa töissä. No, en oikein koskaan tiennyt, että mikä minusta tulisi, eikä opiskelut ja työura kait koskaan edes oikeasti kiinnostaneet. Ala, jossa olin yrittäjänä oli sama mitä harrastin. Pakko aina keksiä jotain, kun puheeksi tulee työt. Ei tällaista vain kehtaa missään sanoa. On minulla nuorempana ollut aika pahoja ahdistus, paniikki ja masennusoireita. Traumatausta lapsuudesta, pahasti koulukiusattu ym. epävakaa p-h, liekö nuo sitten syynä?
- Ap-
On toki työtä yrittäjyys, mutta sitä tein vain muutaman vuoden ja se onkin sitten ainoa työ ja sen lisäksi eläessäni ollut missään muualla töissä.
- Ap-
Kai kuitenkin lahjoitat osan ansiotta saamistasi rahoista hyväntekeväisyyteen ja pyydät anteeksi loisimistasi?
Hai, et sie ole ainoa. Mie pääsin työkyvyttömyyseläkkeellä 18-vuotiaana enkä tehnyt koskaan töitä. Enkä olisi voinutkaan kun oikeutetusta veri kostosta tuli tuomio ta posta ja mie olen ollut muutenkin syyttömänä kiven sisässä pitkän aikaa.
Ei Kela "laita" ketään eläkkeelle, kyllä siihen pitää tehdä oma hakemus.
Miksi työkyvytön ei saa yrittää? Esimerkiksi myydä jotain osa-aikaisesti. Miksi se pitää kieltää Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työkyvytön ei saa yrittää? Esimerkiksi myydä jotain osa-aikaisesti. Miksi se pitää kieltää Suomessa.
Kyllä työkyvytön saa tiettyyn summaan asti yrittää, ei ole kiellettyä. Saa myös tehdä vähän töitä.
Et ole. Itse olen 42, en ole päivääkään ollut töissä. Nuorena suoritin lukion, ammattitutkinnon ja armeijan, mutta palkkatöissä en ole ollut koskaan. En tykkää viettää aikaa ihmisten keskuudessa. Ei ole kavereitakaan enää tässä iässä, ja viimeksi oli tyttöystävä 8-9 vuotta sitten. Ihan kivaa on elämä kun on sinkku, lapseton ja työtön. On aikaa ja rauhaa paneutua omiin mielenkiintoihin. Liikuntaa harrastelen, käyn paljon ulkoilemassa metsässä, patikoimassa, luen kirjoja ja kattelen elokuvia. Leppoisaa elämää. Kelasta saa sen mitä tarvii perusmenoihin, enkä oikeastaan edes halua töihin. Mun työttömyys tuntuu olevan ongelma monelle muulle, mutta ei mulle itselle. Kummallista.
Jäin 27v eläkkeelle. Ei vaikuta elämääni mitenkään, työkokemusta pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ahteriaan voi myydä bottomina vaikka olisikin työkyvytön kunhan polvet eivät ole rikki.
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Itse olen 42, en ole päivääkään ollut töissä. Nuorena suoritin lukion, ammattitutkinnon ja armeijan, mutta palkkatöissä en ole ollut koskaan. En tykkää viettää aikaa ihmisten keskuudessa. Ei ole kavereitakaan enää tässä iässä, ja viimeksi oli tyttöystävä 8-9 vuotta sitten. Ihan kivaa on elämä kun on sinkku, lapseton ja työtön. On aikaa ja rauhaa paneutua omiin mielenkiintoihin. Liikuntaa harrastelen, käyn paljon ulkoilemassa metsässä, patikoimassa, luen kirjoja ja kattelen elokuvia. Leppoisaa elämää. Kelasta saa sen mitä tarvii perusmenoihin, enkä oikeastaan edes halua töihin. Mun työttömyys tuntuu olevan ongelma monelle muulle, mutta ei mulle itselle. Kummallista.
Johtuu siitä että ne muut rahoittaa sinun elämän, etkä edes yritä elää omillasi.
Ne ihmiset kenelle mun työttömyys on ongelma ei kyllä ikinä anna mulle rahaa, joten olet väärässä. Suomen valtio rahoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmiset kenelle mun työttömyys on ongelma ei kyllä ikinä anna mulle rahaa, joten olet väärässä. Suomen valtio rahoittaa.
Valtion rahat tulee veronmaksajilta.
Tiedän ihan pitkällekin opiskelleen 4-kymppisen naisen joka on mt-syiden vuoksi eläkkeellä. Hänellä ei tietääkseni ole mitään yraumatqustaa. Ei myöskään näytä epävakaalta. Jos hän on lääkityksellä, niin se näyttäisi olevan kunnossa.
Tunnen myös 64-vuotiaan naisen, joka ei ole koskaan ollut töissä.
Onhan näitä, jotka jo nuorena alkavat syrjäytyä työelämästä. En tiedä miten se edes on mahdollista? Kai se johtuu kotioloista ja kasvatuksesta?
Et ole ainoa.