Ruoka-avusta toivotaan buffetin kaltaista jakelupistettä josta saa valita mieleisiään tuotteita - Toiveissa mm. valmiit ruoka-annokset, lohi
täytekakku jne.
Leipä, makkara, vihannekset, hedelmät, maitojauheet, chilitahnat yms. eivät miellytä ruoka-apua hakevia asiakkaita
En tiedä pitäisikö tässä itkeä vai nauraa
Kommentit (1117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain jakelupisteissä tarjotaan ilmeisesti melko vanhentunutta ruokaa. Yhdessä paikassa oli ollut 3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia. En itsekään haluaisi / uskaltaisi syödä noin vanhaa ruokaa.
Ihan hullua. Meillä pannaan päiväysvanhat maitotuotteet jauhojen ja munien kanssa pannariin, sinne menee ne "mädät" banaanitkin. Ketsupista en edes osaa sanoa milloin lie viimeinen myyntipäivä, ainakaan mökillä olevasta pullosta.
Köyhät eivät osaa näköjään hyödyntää hävikkiruokaa. Leikkeleet voi hyödyntää lämpimissä voileivissä tai wrapeissa halpojen tortillakuorien ja kasvisten kera ja sen mausteisen lihan silputa vaikka kiusaukseksi niin ikään halpojen perunoiden kanssa.
Ihanaa yleistämistä taas eikä edes liity alkuperäiseen ongelmaan laisinkaan. Mä ainakin osaan tehdä ns. jämistä ruokaa, helpostikin, ja hyvää sellaista. Mitä se auttaa osata väkertää niistä kinkkuriekaleista mitä täällä jaetaan, vaikka mitä ruokia kun en ole vuosikymmeniin syönyt lihaa eikä vatsani kestä sitä enää? Mitä se jämäpannari auttaa keliaakikkoa tai maito-allergikkoa kun ei voi sitä syödä?
Myös kasvissyöjä, keliaakikko ja maitoallerginen voivat olla sosiaalisia ja tutustua vaikka melko yleiseen ruokailijatyyppiin eli sekasyöjään jolla ei ole ruokarajoitteita. Sitten vaan vaihtamaan tai antamaan tuotteita jotka eivät itselle sovi.
Vierailija kirjoitti:
"3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia"
Pistin juuri ohrapuurot uuniin ja siihen meni viikko sitten vanhentunutta maitoa, oli vielä avattu tölkki. Eilen söin kuukausi sitten vanhentuneen rahkan ja vuosi sitten vanhentunutta säilykehedelmää.
Ihmisten pitäisi oppia mitä kaikkea voi käyttää päiväysvanhanakin ja miten voi selvittää onko päiväysvanha tuote vielä käyttökelpoista.
Pitää ymmärtää parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä päiväysten erot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruokakonpissa käydään, toivotaan ruoka-aineksia, joista voi tehdä jotain jörkevää. Se, että saat esim litran smetanaa ei ole järkevää.
Jollekulle se litra smetanaa kuitenkin annetaan, ja sehän on loistavaa ruokaa.
Voi laittaa keittoon, käyttää kastikkeisiin, lettu- ja blinitaikinaan, jälkiruokiin...
Mihin kastikkeisiin, lettuihin ja blineihin tai jälkiruokiin, jos saa vain litran smetanaa, eikä kaapissa ole mitään. Tai ei ole edes sitä kaappia, jossa ei ole mitään. Teidän blini-ihmisten näyttää olevan mahdotonta käsittää, että Suomessa on ihmisiä, joilla ei ole mitään. Ei mitään!
Eikö se ole tullut sinulle vielä selväksi, että ruokajakelusta tulee LISÄÄ siihen, mitä itse hankittu. Ei sen ole tarkoitus olla kaikki.
Miksi sellaiset ihmiset edes menevät ruokajakeluun, jotka eivät voi millään tavalla hyödyntää siellä jaossa olevaa ruokaa? Kyllä heidän kuuluisi olla sosiaalitoimen ruokittavana. Suomen ilmastossa on vähän vaikea pysytellä ympäri vuoden asunnottomana.
Holhouksen alaiseksi vaan ja hakemus johonkin palvelutaloon, niin kaikki tuodaan suoraan eteen.
Mikä palvelutalo ottaa kodittoman asumaan ilmaiseksi ja antaa vielä safkatkin päälle? Kaverin puolesta kysyn.
mikä tahansa. Sinne kun pääsee älyllisen vajauksenkin vuoksi.
Eli jokainen koditon suomalainen ihminen on älyllisesti vajaa? Jutuistasi päätellen ainoa vajaa tässä olet sinä. Empatiakyvytön, omassa kuplassaan elelevä kuspää. Hävettäisi tuntea tuollainen olio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain jakelupisteissä tarjotaan ilmeisesti melko vanhentunutta ruokaa. Yhdessä paikassa oli ollut 3 päivää aiemmin vanhentuneita maitotuotteita ja melkein 2 kk aiemmin vanhentunutta ketsuppia. En itsekään haluaisi / uskaltaisi syödä noin vanhaa ruokaa.
Ihan hullua. Meillä pannaan päiväysvanhat maitotuotteet jauhojen ja munien kanssa pannariin, sinne menee ne "mädät" banaanitkin. Ketsupista en edes osaa sanoa milloin lie viimeinen myyntipäivä, ainakaan mökillä olevasta pullosta.
Köyhät eivät osaa näköjään hyödyntää hävikkiruokaa. Leikkeleet voi hyödyntää lämpimissä voileivissä tai wrapeissa halpojen tortillakuorien ja kasvisten kera ja sen mausteisen lihan silputa vaikka kiusaukseksi niin ikään halpojen perunoiden kanssa.
Ihanaa yleistämistä taas eikä edes liity alkuperäiseen ongelmaan laisinkaan. Mä ainakin osaan tehdä ns. jämistä ruokaa, helpostikin, ja hyvää sellaista. Mitä se auttaa osata väkertää niistä kinkkuriekaleista mitä täällä jaetaan, vaikka mitä ruokia kun en ole vuosikymmeniin syönyt lihaa eikä vatsani kestä sitä enää? Mitä se jämäpannari auttaa keliaakikkoa tai maito-allergikkoa kun ei voi sitä syödä?
Jokainen köyhä ja valittaja onkin yllättäen keliaakikko, maitoallerginen, laktoosi intolerantikko, vatsahaavainen kasvissyöjä
Yllättyikö joku?
Joo niinhän mä just sanoin. Joo. Ihan samoin kuin jokainen köyhä vaan valittaa ja heittelee ilmaista ruokaa kaduille, jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ruokakonpissa käydään, toivotaan ruoka-aineksia, joista voi tehdä jotain jörkevää. Se, että saat esim litran smetanaa ei ole järkevää.
Voi laittaa keittoon, käyttää kastikkeisiin, lettu- ja blinitaikinaan, jälkiruokiin...
Mihin kastikkeisiin, lettuihin ja blineihin tai jälkiruokiin, jos saa vain litran smetanaa, eikä kaapissa ole mitään. Tai ei ole edes sitä kaappia, jossa ei ole mitään. Teidän blini-ihmisten näyttää olevan mahdotonta käsittää, että Suomessa on ihmisiä, joilla ei ole mitään. Ei mitään!
Eikö se ole tullut sinulle vielä selväksi, että ruokajakelusta tulee LISÄÄ siihen, mitä itse hankittu. Ei sen ole tarkoitus olla kaikki.
Miksi sellaiset ihmiset edes menevät ruokajakeluun, jotka eivät voi millään tavalla hyödyntää siellä jaossa olevaa ruokaa? Kyllä heidän kuuluisi olla sosiaalitoimen ruokittavana. Suomen ilmastossa on vähän vaikea pysytellä ympäri vuoden asunnottomana.
Holhouksen alaiseksi vaan ja hakemus johonkin palvelutaloon, niin kaikki tuodaan suoraan eteen.
Mikä palvelutalo ottaa kodittoman asumaan ilmaiseksi ja antaa vielä safkatkin päälle? Kaverin puolesta kysyn.
Eli jokainen koditon suomalainen ihminen on älyllisesti vajaa? Jutuistasi päätellen ainoa vajaa tässä olet sinä. Empatiakyvytön, omassa kuplassaan elelevä kuspää. Hävettäisi tuntea tuollainen olio.
Luettuani ketjun, minusta tuli empaatiton
Ongelma on ruuanlaittotaidoissa ja siinä, ettei kotona ole minkäänlaisia kuivamuonavarastoja. Suolaa, sokeria. vehnäjauhoja pitäisi edes olla ja pullo öljyä. Smetanasta ja tomaattisäilykkeestä saa hyvää keittoa, ja jos ei ole varaa tomaattiin, kerää villivihanneksia ja tekee niistä keiton. Kyse on osaamisen puutteesta. Itse olen nähnyt Hurstin maisemissa Helsinginkadulla kauniin vehnäleivän kuralätäkössä. Ai kuinka pahaa teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osasitkin kääntää artikkelin päin prsettä. Pointtihan tuossa oli, ettei tomaatista, chilitahnasta ja jauhoista voi tehdä ruokaa, noin kärjistetysti. Ja se, että olisi fiksumpaa jos se apua tarvitseva saisi sanoa, ottaako tuotteen vai ei, just siksi, ettei menisi hukkaan. Ihan asiallinen juttu.
Pizza? Juusto pitäisi vielä kerjätä jostain.
Pussillinen halvinta valmista juustoraastetta maksaa euron kaupassa. Mutta kun ei pysty tekemään
Missä kaupassa? Minäkin haluan euron juustoraastetta.
s-marketissa. Edamia raasteena. Eihän se maksa kokonaisenakaan paljon mitään
Kannattaisi joskus pitää silmät auki
Höpönpöpö
äkkiä tsekattuna coop emmentalraaste maksaa 1,25 eur pussi. Nettikaupassa ei ollut edam-juustoa, mutta muistelen ostaneeni ehkä xtra raastetta viimeksi hintaan 1,19 pussi
Ja sellaista kaupunkia tai taajamaa ei suomessa olekaan jossa ei olisi s-kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan älyttömyyttä, jotta menettää kotinsa ja joutuu kodittomaksi. Siinä mielessä kyllä. Vaikka sivusta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juu ei valmisruoka nälkää pidä. ja että siemenperunoiksi itäneet perunat no rouva on hyvä vaan ja hakee niitä siemenperunoitaan sieltä ruokajonosta ja kasvattaa niistä sitten ämpärissään perunaa. on se köyhän elämän asiantuntijat varsinaisia asiantuntijoita.
Tää on myös aika erikoinen aspekti, kun usea keskiluokkainen ihminen kasvattaa kuitenkin ruokaa ihan itse itselleen, niin köyhä ei muka pysty.
Köyhän parvekkeelle ei mahdu muuta kuin kaljakeissi viilenemään, ei mitään yrttejä, vihanneksia tai varsinkaan ämpäriperunoita laisinkaan. Oikeastaan tässä dilemmassa käsitellään ennen kaikkea sitä, miksi köyhä on köyhä, koska köyhän elämä kulkee lapsesta hautaan samaa latua, missä ei pysty eikä kykene mihinkään
Juu, sinä et rikastu ämpärillisellä perunoita, mutta se kertoo sun asenteestasi kaiken
kuule, ei se naistenlehtien kasvatan yrttejä partsilla ole mitään ruoan kasvattamista. Palstaviljelystäkin saa perunoita mutta eipä niillä kauan elä. Ihan keskiluokkaisen kokemuksella kerron. Ja moni keskiluokkainen joka siellä palstalla viljelee innostuu ensin siitä välineurheilusta mutta palaa palstalleen sitten kuukauden päästä keltaisine ssadetakkeineen iinan ja eelin kanssa ja se koko palsta kukkii pelkkää hierakkaa.
Riippuu mitä tekee, ja millä asenteella. Idätän ituja koko talvikauden (opin isoäidiltäni) ja versotan sipulia, valkosipulia ja herneitä. Tuoretta saa todella halvalla verrattuna kaupan hintoihin. On minulla tomaattikin ikkunalla, sama köynnös jo toista kesää, mutta sen sato on hupia.
Se tuntuu hassulta, että idätys, viljely tai punalapputuotteiden suosiminen nähdään ihmisarvoa alentavana. Itse olen tehnyt kaikkia näitä koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta.
Minä sain tyttäreltä kaappiin unohtuneen sipulipussin, olivat lähteneet itämään, mutta koska tyttäreni tietää, ettei peliä ole menetetty toi hän pussin minulle. Istutin sipulit maahan ja kivasti ne lähtivät siinä kasvamaan. Olen ennenkin tehnyt kaupan sipuleille samaa. Joskus vaan käy sellaisia vahinkoja, että yksittäinen sipuli on unohtunut kaappiin. Sinne vaan muiden sipulien joukkoon maahan. Roskiin en mielelläni heitä, jos mitenkään muuten voi hyödyntää niitä itäneitä sipuleita tai perunoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juu ei valmisruoka nälkää pidä. ja että siemenperunoiksi itäneet perunat no rouva on hyvä vaan ja hakee niitä siemenperunoitaan sieltä ruokajonosta ja kasvattaa niistä sitten ämpärissään perunaa. on se köyhän elämän asiantuntijat varsinaisia asiantuntijoita.
Tää on myös aika erikoinen aspekti, kun usea keskiluokkainen ihminen kasvattaa kuitenkin ruokaa ihan itse itselleen, niin köyhä ei muka pysty.
Köyhän parvekkeelle ei mahdu muuta kuin kaljakeissi viilenemään, ei mitään yrttejä, vihanneksia tai varsinkaan ämpäriperunoita laisinkaan. Oikeastaan tässä dilemmassa käsitellään ennen kaikkea sitä, miksi köyhä on köyhä, koska köyhän elämä kulkee lapsesta hautaan samaa latua, missä ei pysty eikä kykene mihinkään
Juu, sinä et rikastu ämpärillisellä perunoita, mutta se kertoo sun asenteestasi kaiken
kuule, ei se naistenlehtien kasvatan yrttejä partsilla ole mitään ruoan kasvattamista. Palstaviljelystäkin saa perunoita mutta eipä niillä kauan elä. Ihan keskiluokkaisen kokemuksella kerron. Ja moni keskiluokkainen joka siellä palstalla viljelee innostuu ensin siitä välineurheilusta mutta palaa palstalleen sitten kuukauden päästä keltaisine ssadetakkeineen iinan ja eelin kanssa ja se koko palsta kukkii pelkkää hierakkaa.
Riippuu mitä tekee, ja millä asenteella. Idätän ituja koko talvikauden (opin isoäidiltäni) ja versotan sipulia, valkosipulia ja herneitä. Tuoretta saa todella halvalla verrattuna kaupan hintoihin. On minulla tomaattikin ikkunalla, sama köynnös jo toista kesää, mutta sen sato on hupia.
Se tuntuu hassulta, että idätys, viljely tai punalapputuotteiden suosiminen nähdään ihmisarvoa alentavana. Itse olen tehnyt kaikkia näitä koko aikuisikäni rahatilanteesta riippumatta.Minä sain tyttäreltä kaappiin unohtuneen sipulipussin, olivat lähteneet itämään, mutta koska tyttäreni tietää, ettei peliä ole menetetty toi hän pussin minulle. Istutin sipulit maahan ja kivasti ne lähtivät siinä kasvamaan. Olen ennenkin tehnyt kaupan sipuleille samaa. Joskus vaan käy sellaisia vahinkoja, että yksittäinen sipuli on unohtunut kaappiin. Sinne vaan muiden sipulien joukkoon maahan. Roskiin en mielelläni heitä, jos mitenkään muuten voi hyödyntää niitä itäneitä sipuleita tai perunoita
Minulla unohtuu usein valkosipulit jonnekin keittön nurkkaan ja löydän ne sitten siinä vaiheessa, kun on lähteneet itämään. Ei muuta kuin multaan ja kesän mittaan saa taivaalisen hyviä valkospulin varsia napsittua ruokaan. Joskus olen nuukuspäissäni laittanut itämään lähteneen porkkanan multaan ja syksyllä kerännyt siitä sitten siemenet talteen.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on ruuanlaittotaidoissa ja siinä, ettei kotona ole minkäänlaisia kuivamuonavarastoja. Suolaa, sokeria. vehnäjauhoja pitäisi edes olla ja pullo öljyä. Smetanasta ja tomaattisäilykkeestä saa hyvää keittoa, ja jos ei ole varaa tomaattiin, kerää villivihanneksia ja tekee niistä keiton. Kyse on osaamisen puutteesta. Itse olen nähnyt Hurstin maisemissa Helsinginkadulla kauniin vehnäleivän kuralätäkössä. Ai kuinka pahaa teki.
tuohon lisään täältä sivusta vielä, että kyse on myös ennakoinnin puutteesta. Kun on kädessä 3 euroa, niin sitä helposti ostaa kaupasta juuri jonkun yksittäisen aterian ja ajattelee, että rahat ei riitä muuhun, kun olisi voinut samalla rahalla osataa vaikka pienen kaalinpään ja vaikka linssejä. Niistä olisi saanut enemmän kuin yhden aterian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.
Ei kelpaa köyhälle sellainen!! Lohta ja lihaa se olla pitää.
Usko jo s a a t a n a n palikka: kukaan itseään kunnioittava ihminen ei syö lohta. Sinulle tietysti hienouden huippu, kun olet tyhmä juntti.
Jos saan lohta ilmaiseksi, syön sitä aivan varmasti.
Oletko katsonut kalan kilohintoja kaupassa? Ei ne halpoja ole
Kilohinta ei kerro ruuan laadusta vaan arvostuksesta. Suomalaisten arvostukset muuttuvat hitaasti, koska he ovat hitaita ihmisiä (eivätkä välitä ottaa selvää kalan kasvuolosuhteista). Viljelylohi on ällöttävää, vaikka olisi kuinka kallista.
Vierailija kirjoitti:
Monet avuttomat avuntarvitsijat mitä ilmeisemmin tarvitsisivat ensisijassa mt-apua/sekä/tai hoitoa fyysisiin ongelmiinsa.Jos ei jaksa tai"kehtaa"käydä kaupassa.Eli monet ovat käsi ojossa vain ruokajO nossa? Kaupoissa kyllä riittäisi ns.laputettua täysin kelpoa ruokaa joka päivä moneen makuun,mutta kun pitäisi JAKSAA nähdä vähän vaivaa ruokansa eteen!
Sinä tarvitsisit mt-apua typeryyteen ja ylemmyydentunteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa vähän vähä-älyisiltä nuo saajien kommentit. Esimerkiksi maitojauheella saa hyvin proteiinilisää esimerkiksi leipiin ja leivontaan, ei sitä yleensä maidonkorvikkeena käytetä. 200 grammasta mausteista lihaa saa hyvin jatkamalla perheaterian jne.
Olin aikoinaan vapaaehtoisena opastamassa vähävaraisia perheitä. Näytettiin ihan kädestäpitäen, miten tehdä jauhelihasta ja kasviksista ruokaa 4-henkiselle perheelle. Ei menyt jakeluun millään, koska ei ole totuttu siihen, että jauhelihakastikkeessa on porkkanaa. Eikä auttanut selittää, että nistipataan voi lisätä juureksia, kuulemma silloin siitä tuli ihan kummallista ruokaa.
Niin että kaivoon kannettu vesi ei siellä pysy eikä meiltä köyhät auttamalla katoa.
Jotenkin nykyihmiset tyhmentyneet, netti pullollaan eri ohjeita mutta jostain syystä tyhmemmät ihan hoomoilasena. Tuo on surkeuden huipentuma jos lapsiperheille pitää ihan kädestä pitäen näyttää miten tehdään perusruoasta kastike, kaskun ei näytetä miten keitetään perunat 😅
Kyllä, myös perunoiden keittäminen ja jopa kuoriminen opastetaan, samoin juuresten peseminen ennen käyttöä tai vaikka niinkin eksoottinen asia kuin makaronien keittäminen. Todella moni avun tarpeessä oleva perhe ei näitä asioita osaa eikä tosin kovin innoissaan opettele, enemmän olisi mieleen, että voisi woltata maksutta.
Minä aina ajattelen etten olisi hyvä äiti tai en "osaisi" olla hyvä äiti, mutta niin vaan ne ihmiset jotka eivät edes ruokaa osaa laittaa hankkivat lapsia...
Voi kun olet hyvä ihminen kun tulet tänne tunnustamaan itsekritiikkisi. Selvästi parempi kuin köyhät ruokajonottajat! Sinun kaltaisiasi tarvitaan näihin ketjuihin lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet avuttomat avuntarvitsijat mitä ilmeisemmin tarvitsisivat ensisijassa mt-apua/sekä/tai hoitoa fyysisiin ongelmiinsa.Jos ei jaksa tai"kehtaa"käydä kaupassa.Eli monet ovat käsi ojossa vain ruokajO nossa? Kaupoissa kyllä riittäisi ns.laputettua täysin kelpoa ruokaa joka päivä moneen makuun,mutta kun pitäisi JAKSAA nähdä vähän vaivaa ruokansa eteen!
Niin. Rahalla saa mieleistään ruokaa kaupasta. Sellainen sanonta on ihan syystä olemassa, että ei ole lahjahevosta suuhun katsominen. Mikä tarkoittaa sitä, että jos ilmaiseksi olet ottamassa, niin silloin on turha valittaa esimerkiksi sen hevosen korkeasta iästä
Kehittämisehdotukset ruokajakeluun ovat siis valittamista?
Mistä teitä tuomiomammoja riittää toistelemaan samoja asioita ketjun joka sivulle yhä uudestaan ja uudestaan? Onko itsetunto heikko vai miksi pitää tulla pätemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisihan olla joku säilykekassi missä olisi säilykkeitä. Ja vaikka makaronipussi siellä mukana tai riisiä tms. Kyllä niistä ruuan tekee ettei kukaan nälkään kuole.
Ei kelpaa köyhälle sellainen!! Lohta ja lihaa se olla pitää.
Usko jo s a a t a n a n palikka: kukaan itseään kunnioittava ihminen ei syö lohta. Sinulle tietysti hienouden huippu, kun olet tyhmä juntti.
Jos saan lohta ilmaiseksi, syön sitä aivan varmasti.
Oletko katsonut kalan kilohintoja kaupassa? Ei ne halpoja ole
Kilohinta ei kerro ruuan laadusta vaan arvostuksesta. Suomalaisten arvostukset muuttuvat hitaasti, koska he ovat hitaita ihmisiä (eivätkä välitä ottaa selvää kalan kasvuolosuhteista). Viljelylohi on ällöttävää, vaikka olisi kuinka kallista.
meillä kissatkaan ei suostu syömään viljeltyä lohta, mutta annas olla, kun joku käy ongella ja saa järvikalaa (muikku etenkin on kissojen suursuosikki), niin kissat juoksee kalastajan perässä maukuen, saattavat kalastajan keittiöön ja sitten istuvat lieen ääressä (edelleen maukuen) ja huutavat, että hirveä nälkä, kuollaan kohta nälkään, milloin sitä saa, anna jo, voidaan syödä raakanakin. Lohta usein vain haistavat ja parhaimmillaan - tai pahimmillana peruuttavat mahdollisimman kauas. En tiedä miltä se kissoista haisee tai maistuu, olen itse kala-allergikko, joten vaikea sanoa, mutta muut perheemme kalansyöjät ovat sanoneet ettei se pussilohi hyvää ole. Mieluumin käyvät sitten itse kalassa.
Testasin tätä joulun jälkeen kun tuntui hyvältä elää ja syödä vähän yksinkertaisemmin. Ka ruokakustannus / päivä oli pyöreästi 6 euroa / henkilö, sisältäen muut taloustarvikkeet kuten hygienian ja kodintarpeet. Siis kauppalasku meillä kolmella 540 euroa kuukaudessa. Syötiin ruisleipää, näkkäriä juustolla ja makkaralla, ohra- ja mannapuuroa marjoilla, paistettua riisiä kananmunilla ja kasviksilla, nakkikeittoa, hernekeittoa, jäätelöä sokeriliemeen sulatetuilla marjoilla, täytettyjä lettuja, munakasta, uuniseitä ja perunamuusia... Tärkein säästö oli kauppareissu kerran viikossa eikä yhtään visiittiä välissä. Pakastevihannekset, riisi, puurot ja kananmunat tekee hyvän perustan monipuoliselle ruokakaapille. Nuorukainen söi yksittäisinä päivinä koululla (abi)
Toki meillä on marjoja valmiiksi pakkasessa ja maustekaapissa oli mitä sattui olemaan..
Testasin tätä joulun jälkeen kun tuntui hyvältä elää ja syödä vähän yksinkertaisemmin. Ka ruokakustannus / päivä oli pyöreästi 6 euroa / henkilö, sisältäen muut taloustarvikkeet kuten hygienian ja kodintarpeet. Siis kauppalasku meillä kolmella 540 euroa kuukaudessa. Syötiin ruisleipää, näkkäriä juustolla ja makkaralla, ohra- ja mannapuuroa marjoilla, paistettua riisiä kananmunilla ja kasviksilla, nakkikeittoa, hernekeittoa, jäätelöä sokeriliemeen sulatetuilla marjoilla, täytettyjä lettuja, munakasta, uuniseitä ja perunamuusia... Tärkein säästö oli kauppareissu kerran viikossa eikä yhtään visiittiä välissä. Pakastevihannekset, riisi, puurot ja kananmunat tekee hyvän perustan monipuoliselle ruokakaapille. Nuorukainen söi yksittäisinä päivinä koululla (abi)
Toki meillä on marjoja valmiiksi pakkasessa ja maustekaapissa oli mitä sattui olemaan..
Miksi ette syö kunnon ruokaa? 18e/pvä tekee jo vaikka mitä!!
Meillä 2 hengen budjetti yht 10e/päivä ja esim eilen ja tänään vasikkaa ja perunasalaattia, lounaaksi itsetehtyä hernekeittoa, päiväkahvilla raparperipiirakkaa.
Huomiselle riittää vielä soppaa ja illalla broilerin fileitä ja kasvispyttistä (1kg maksoi 9e ja riittää 3 aterialle eli 3e/pvä...) . Aamuisin sämpylöitä hyvällä juustolla ja jugurttia.
Juhannusaatolle ostin kilon ribsejä (7e) ja teen toisenlaisen perunasalaatin. Tarjouksesta lohi 8e, savustetaan itse. Sitä riittää juhannuspäivällekin.
Kylläpä ihmisillä tuntuu olevan nälkä siellä ruokajonossa kun ei kelpaa oikein mikään kuitenkaan. Onko sinne tultu säästämään nälän sijaan, jotta rahaa riittäisi enemmän huvituksiin?
Olisihan se hyvä, jos ruokajaosta saisi esim pussin jauhoja, perunoita ja makaronia. Itse olen pienituloinen, mies työtön. En ole käynyt ruokajonossa, koska osaan tehdä halpoja ruokia ja uskon, että joku tarvitsee apua tässä enemmän kuin minä.