Kulkekaa tien oikeanpuoleista reunaa
Minkä ihmeen takia sieltä tulee vastaan aina joku joka kävelee vasenta. Olen kyllästynyt tuohon ämpyilyyn että kukas väistää.
Helpolla päästään jos kaikki osaa mennä, niin helppo ohje. Vai joutuuko vaikka lakia muuttaa että jalka- tai yhdistetyllä pyörä-jalkakäytävällä kuljetaan aina oikeanpuoleista reunaa.
Vai tekeekö ihmiset tuota ihan kiusallaan? Mitä
Kommentit (44)
Oikeat reunat ovat asperger-tyyppejä, jotka tarvitsevat säännönmukaisuuksia ilman poikkeuksia. He eivät osaa kohdata ihmisiä muualta, kuin selästä päin. On heille itselleen turvallisempaa.
Kävelen keskellä tietä tietenkin.
Tämä on yllättävän vaikea asia ymmärtää. Idiootteja ja poliiseja ei tietenkään mikään laki koske. Kun huomaan potentiaalisen idiootin, pysyn mahdollisimman tiukasti oikealla. Joku keksii vaihtaa puolta, ei kaikki. Sit mennään pientareen kautta.
Yhdistetyllä jalka ja pyörätiellä kulkee jalankulkija vasemmalla puolella menosuuntaan. Nyt ajatellaan jalankulkijan turvallisuutta joka näkee edessään saapuvat pyöräilijät. Sanoohan tämän jo järkikin:).
Huom! Tässä tarkoitan kevyen liikenteen väylää mitä ei ole viivalla erotettu erikseen jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
Siksi, että tieliikennelaki sanoo, että kävelijä saa kävellä kummassa reunassa haluaa.
Koska mä kävelen kävelytien oikeaa reunaa, niin en väistä vastaatulijoita. Jos joku alkaa vääntää lättä, niin perustelen turvallisyyssyillä, koska mun pitäisi ain kääntyä ensin katsomaan, ettei takaa tule esim. wolttikuskia fillarimoponsa kanssa. Poukkoilu on turvallisuusriski, pysykää oikella. Toinen perustelun se, että vastaantulija ohitetaan liikenteessä oikealta.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että tieliikennelaki sanoo, että kävelijä saa kävellä kummassa reunassa haluaa.
Joo kyllä saa, mutta oikealta ohi. Saatana, etkö tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Oikeat reunat ovat asperger-tyyppejä, jotka tarvitsevat säännönmukaisuuksia ilman poikkeuksia. He eivät osaa kohdata ihmisiä muualta, kuin selästä päin. On heille itselleen turvallisempaa.
Mulla ei mitään aspegreniä ole vaan olen sääntösuomalainen. Meidät 60-luvulla syntyneet on kasvatettu huomioimaan kaikki ja noudattamaan sääntöjä. Joku pöllö vaan on tuonkin säännön mennyt jossain vaiheessa muuttamaan, että taapertakaa, missä taaperatte.
Vierailija kirjoitti:
Meille opetettiin että pitää kävellä vasenta reunaa.
Niin täällä Suomessa. Sitähän me emme tiedä, missä maassa aloittaja asuu.
Selkeää olisi käytäntö jossa raskas(auto)liikenne kadulla, sen vierellä pyörätie ja jalankulkijat turvallisesti sisemmälle kaistalla. Kevyen liikenteen merkit aiheuttaa sekaannusta kun yhdistetty jalankulku- ja pyörätie ja erillinen jalankulku- ja pyörätie noudattaa eri sääntöjä. Törmäyksiä tulee.
Puhutaanko nyt ajoradan sivussa kulkemisesta vai jalkakäytävällä / yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemisesta?
Tieliikennelain mukaan ajoradan reunassa, jos jalkakäytävää ei ole, on käytettävä vasenta reunaa. Oikeaa reunaa voi kuitenkin käyttää, jos se on turvallisempaa (esim. jos siten välttyy vaarallisen tien ylitykseltä).
Kevyen liikenteen väylällä (tiedän, ettei tätä sanaa ole tieliikennelaissa, vaan se on puhekielen termi) taasen jalankulkija saa valita puolensa, kunhan kävelee väylän reunassa.
----------
TOSIN omasta mielestäni olisi selkeämpää, jos kaikki kulkisivat oikeassa reunassa. Mutta tieliikennelaki sallii siis myös vasemmassa reunassa kulkemisen.
Kävelen oikeata reunaa, paitsi siinä tapauksessa, jos olen pian kääntymässä vasemmalle. Saatan tällöin jo valmiiksi siirtyä kävelemään vasemmalle muutama kymmenen metriä ennen kääntymistä.
https://images.sanoma-sndp.fi/2e314277f60f080d115c4248c966cbb4/normal/4…
Näitä merkkejä näen asuinseudullani JOKA PAIKASSA! Silti jotain tyhmiä id...otteja näkyy kulkevan vasemmalla puolella kevlillä/lenkkipolulla, vaikka sielläkin on näitä merkkejä! Mikä näitä typeriä ihmisiä vaivaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jalankulkijana ja pyöräilijänä täysin samaa mieltä. Monet kevyen liikenteen väylät ovat nykyisin kaksisuuntaisia yhdistettyjä reittejä, joissa on selkeä keskiviiva. Kun kaikki noudattavat oikeanpuoleista liikennettä, se tekee liikkumisesta helpompaa sekä kävelijöille että pyöräilijöille. Silloin kaikki vastaantulijat ovat omalla kaistalla eikä kukaan seikkaile keskellä kevyen liikenteen väylää vain väistääkseen vastaan käveleviä.
Kukaan pyöräilijä ei ole niin järjetön että hän ajaisi tarkoituksella edessä selin kävelevän päälle etenkin kun tämä pysyy selvästi tien oikeassa reunassa.
Pyöräilijät ovat nimenomaan täysin järjettömiä. Ajavat liian lujaa, eivätkä ota huomioon kävelyvauhtisia. Pyöräilijät ovat useimmiten aggressiivisia.
Liian moni pyöräilijä ei ole tietoinen siitä, että on liikennelain perusteella ajoneuvon kuljettaja. Ajoneuvon kuljettaja on aina velvollinen huomiomaan jalankulkijat ja noudattamaan heidän kanssaan varovaisuutta. Mikäli jalankulkija on astumassa tai on suojatiellä, tulee ajoneuvon kuljettajan pysähtyä ja päästää jalankulkija suojatien yli turvallisesti.
Helsingissä on useita pyöräväyliä, joihin on myös merkattu suojatie. En ole vielä koskaan nähnyt, että yksikään pyöräilijä olisi niiden kohdalla pysähtynyt päästääkseen jalankulkijan yli.
Ennen oli sääntö, että oikealla kuljetaan kevyen liikenteen väylällä. Sitten se mentiin muuttamaan joskus vuosituhannen vaihteessa, niin että jalankulkija saa valita puolensa ja pyöräilijä väistää aina. Suositus on edelleen pysytellä reunassa. Siitä ei sanota mitään, mihin suuntaan 2 jalankulkijaa väistää. Kysyin tuota juristeilta joskus, olivat sitä mieltä että pöljä kysymys, ei tule ongelmaa, joku vain väistää. Itse olen sitä mieltä, että oli pöljää mennä muuttamaan hyvä laki.
Just niin. On noloa, kun ihmiset, varsinkin koiran ulkoiluttajia JA lasten rattaat/vaunut mukana, menevät hävyttömästi vasemmalla puolella. SE ON OIKEA PUOLI !!!!!!!!! Kävelijöille. Pyöräilijät menevät vasenta puolta ! Aina. Miten vaikeaa se nyt voi olla tajuta asia ? Kumma, kundi ole oikeita poliiseja vahtimassa ihmisiä. Väärin menijöille kuuluu myös antaa tuntuvat sakot. Myös pyöräilijät yms, jotka hävyttömästi ajavat suojatien yli, eivätkä TALUTA sitä sen yli. En ole nähnyt juurikaan kenenkään tekevän niin, että taluttaisi sen suojatien yli. Itse talutan aina oman potkulautani, joka EI ole sähköinen, vaan normaali. Mihin kaikilla nyt on kiire ??????? Ettei mukamas ehdi taluttaa sitä...........pitäisi olla myös selvät liikennemerkit suojatien alussa kummallakin puolella selvästi näkyvissä, että taluta pyörääsi, lautaasi, yms suojatien yli. Sitä ei tee edes lapset !!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Just niin. On noloa, kun ihmiset, varsinkin koiran ulkoiluttajia JA lasten rattaat/vaunut mukana, menevät hävyttömästi vasemmalla puolella. SE ON OIKEA PUOLI !!!!!!!!! Kävelijöille. Pyöräilijät menevät vasenta puolta ! Aina. Miten vaikeaa se nyt voi olla tajuta asia ? Kumma, kundi ole oikeita poliiseja vahtimassa ihmisiä. Väärin menijöille kuuluu myös antaa tuntuvat sakot. Myös pyöräilijät yms, jotka hävyttömästi ajavat suojatien yli, eivätkä TALUTA sitä sen yli. En ole nähnyt juurikaan kenenkään tekevän niin, että taluttaisi sen suojatien yli. Itse talutan aina oman potkulautani, joka EI ole sähköinen, vaan normaali. Mihin kaikilla nyt on kiire ??????? Ettei mukamas ehdi taluttaa sitä...........pitäisi olla myös selvät liikennemerkit suojatien alussa kummallakin puolella selvästi näkyvissä, että taluta pyörääsi, lautaasi, yms suojatien yli. Sitä ei tee edes lapset !!!!!!!
Suojatien yli saa pyöräillä (mutta suojatie ei vaikuta väistämisvelvollisuuksiin), ihan tieliikennelain mukaankin. Pyöräilijän on ajettava oikeassa reunassa. Jalankulkija saa valita reunansa itse, paitsi ajoradan reunasa (jos ei ole jalkakäytävää / kevyen liikenteen väylää) ensisijaisesti vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille opetettiin että pitää kävellä vasenta reunaa.
Kyse oli silloin tiestä, jossa tuli vastaan autoja eikä erillisestä kevyen liikenteen väylästä, jossa liikkuu vain jalankulkijoita ja polkupyöräilijöitä.
Otsikossa kyllä mainittiin nimen omaan tie.
Kiva, kun joku muukin ymmärsi lukemansa🥰
Pyöräilijä ohittaa muut KESKELTÄ. Se on ihan se ja sama ohitatko selän vai vatsan. Ajat siitä keskeltä joka tapauksessa.