Luokanopettajan päivitys somessa
"Opet ovat lomansa ansainneet. Se on ammatinvalintakysymys. Menkää kadehtimaan jotakuta muuta."
Aika lapsellista, sanoisin, mutta sitähän se tekee, kun pyörii vuosikymmenet ala-asteikäisten seurassa. 😄
Kommentit (61)
"Tämä yhdeksän kuukauden vuosipalkka jaettiin sittemmin kahdellatoista, jotta palkkaa voitiin maksaa myös myös kesällä. Summaa ei siis korotettu. Edelleen tämä kaava on opettajan palkan pohjana: yhdeksän kuulauden palkka jaettuna joka kuukausi jaettavaksi."
Tuo on täysin teoreettinen laskelma joka ei vaikuta käytännössä mihinkään. Opettajien vuosipalkka on täysin verrannollinen muiden ihmisten vuosipalkkaan riippumatta siitä miten se on laskennallisesti jaettu.
Nämä, jotka valittavat opettajien pitkistä lomista, eivät selvästikään tiedä millaista opettajan työ on eivätkä edes halua tietää. On paljon mukavampaa vain mutuilla ja sen pohjalta kadehtia kun jollain on jotain mitä itsellä ei ole.
"Kyllä tekevät."
Millä tavalla opettajan ammatti on aivan ylivertaisen raskas ammatti mihinkään muuhun verrattuna?
" Muutenkin koulut ovat kesällä kiinni, joten miksi opettaja ei sitten saisi olla lomalla sen aikaa?"
No tuo onkin se ainoa syy opettajien pitkiin lomiin, ei mikään "opettajat ovat pitkät lomansa ansainneet".
Fakta on että jos koulut eivät olisi niin pitkään kiinni, opettajilla olisi ihan samat lomat kuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidatte vinkujat olla niitä kauhukakaroiden kauhuvanhempia.
Kyllä. Nämä opettajia kurmoottavat ovat joko ihan perus elämäntapavalittajia tai sitten juuri niitä surkimusvanhempia, joiden mielestä maailman on kumarrettava juuri heidän pikku kullannuppunsa edessä. Jos opettaja ei suostu siihen, niin hänet haukutaan pystyyn ja vaaditaan koko ammattikunnan lomia ja palkkoja pienennättäväksi heti paikalla.
Ne samat vanhemmat pitäisi itse laittaa kasvattamaan ja kouluttamaan omat kakaransa.
Koulunkäynninohjaajien ja iltapäiväkerhonohjaajien työsuhde katkeaa aina kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti siinä päivityksen lapsellisuudessa. En ole nähnyt muiden ammattialojen edustajien päivittävän vastaavaa someensa. Itselläni on kahdeksan viikkoa vuosilomaa pidettäväksi milloin vain ja palkka yli 6000€. Ei ole tullut mieleen kirjoittaa someen, että kateelliset hiljaa. 😅 -ap
Ihan oikein sanoi että kateelliset hiljaa. Miksi ihmeessä pitäisi vaietakaan lapsellisten kiusaajien suunsoiton edessä?
Kuka oli kiusannut? Olisi laittanut jälki-istuntoon!
Se ei ole muuta kuin lapsellista ja pahantahtoista kiusaamista, että valittaa opettajien lomista välittämättä siitä millaisissa oloissa nämä työskentelevät. Siihen saa vastata samalla mitalla.
"Nämä, jotka valittavat opettajien pitkistä lomista, eivät selvästikään tiedä millaista opettajan työ on eivätkä edes halua tietää. On paljon mukavampaa vain mutuilla ja sen pohjalta kadehtia kun jollain on jotain mitä itsellä ei ole."
Kaksi sisaruksistani on opettajia, vanhempani olivat molemmat opettajia ja sukulaisissani on viisi muuta opettajaa. Tiedän todella hyvin mitä opettaminen on. Ole myös itse aikanani opettanut reilun vuoden. Ei ollut minun hommaani mutta ei silti mitenkään ylivertaisen rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauheita opettajia tässäkin ketjussa, eivät edes ymmärrä, mistä puhutaan.
Ja paskat. Kauheita ihmisiä tässä ketjussa, jotka jaksavat aina vain kiukutella opettajien lomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa ko. opettaja on. He ovat ansainneet lomansa, erityisen hyvin kun nykyään koulumaailma osaa olla aivan surkea työympäristö. Eikä heidän lomatilanteensa muutenkaan muutu muuksi ulkopuolisten kateudella, joten lakatkaa kateelliset tuhlaamasta aikaanne siihen.
Pisa-tutkimusten mukaan opettajien palkkoja pitäisi ehkä jopa leikata. Kun meni hyvin, julistivat olevansa maailman parhaita opeja.
Jos niitä palkkoja leikkaa enää yhtään, niin se näkyy työn laadun heikkenemisenä. Tekisitkö itse enää työtäsi parhaalla mahdollisella tavalla, jos se kuromittavuuden lisäksi olisi vielä alipalkattuakin?
Aika moni tekee omilla aloillaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä tekevät."
Millä tavalla opettajan ammatti on aivan ylivertaisen raskas ammatti mihinkään muuhun verrattuna?
" Muutenkin koulut ovat kesällä kiinni, joten miksi opettaja ei sitten saisi olla lomalla sen aikaa?"
No tuo onkin se ainoa syy opettajien pitkiin lomiin, ei mikään "opettajat ovat pitkät lomansa ansainneet".
Fakta on että jos koulut eivät olisi niin pitkään kiinni, opettajilla olisi ihan samat lomat kuin muillakin.
No voi voi. Koulut ovat kesällä pitkään kiinni ja niin oppilaat kuin opettajat kesälomilla. Haluatko olla ensimmäinen, joka vaatii kesälomien radikaalia lyhentämistä vain koska et kestä kun jollain on pidempi loma kuin sinulla? Voin taata, ettet saa kovin suurta kannatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien työ varsinkin pk seudulla on melkoista hullunmyllyä. Olin harjoittelijana koulussa, kun opiskelin koulunkäynnin ohjaajaksi. Päivääkään en ole työtä tehnyt. Se kokemus riitti. En astu kouluihin tällä seudulla jalallanikaan. Katsotaan sitten, kun muutan muualle olisiko ruoho vihreämpää. Eli minulta opet saa kyllä kaiken arvostuksen ja sympatiat.
Homma sujuisi jos kouluissa otettaisiin käyttöön armeijakuri. Mutta ajatuskin sellaisesta on akateemisille opeille kauhistus.
- Jonoon... järjesty!
- Katse oikeaan päin!
- Muhis, olen sinulle rouva opettaja, enkä mikään Pirjo-ope. 100 punnerrusta!
- Vahtimestari hakee putkaan sen joka vielä puhuttelee väärin.
- Luokka, tahdissa mars!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa ko. opettaja on. He ovat ansainneet lomansa, erityisen hyvin kun nykyään koulumaailma osaa olla aivan surkea työympäristö. Eikä heidän lomatilanteensa muutenkaan muutu muuksi ulkopuolisten kateudella, joten lakatkaa kateelliset tuhlaamasta aikaanne siihen.
Pisa-tutkimusten mukaan opettajien palkkoja pitäisi ehkä jopa leikata. Kun meni hyvin, julistivat olevansa maailman parhaita opeja.
Jos niitä palkkoja leikkaa enää yhtään, niin se näkyy työn laadun heikkenemisenä. Tekisitkö itse enää työtäsi parhaalla mahdollisella tavalla, jos se kuromittavuuden lisäksi olisi vielä alipalkattuakin?
Ei tee, siis parasta mahdollista jälkeä. Ei ihminen anna kaikkeaan yhtään mihinkään, jos ei saa siitä kunnon korvausta eikä arvostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidatte vinkujat olla niitä kauhukakaroiden kauhuvanhempia.
Kyllä. Nämä opettajia kurmoottavat ovat joko ihan perus elämäntapavalittajia tai sitten juuri niitä surkimusvanhempia, joiden mielestä maailman on kumarrettava juuri heidän pikku kullannuppunsa edessä. Jos opettaja ei suostu siihen, niin hänet haukutaan pystyyn ja vaaditaan koko ammattikunnan lomia ja palkkoja pienennättäväksi heti paikalla.
Ne samat vanhemmat pitäisi itse laittaa kasvattamaan ja kouluttamaan omat kakaransa.
Tässäkin ketjussa taitaa olla aika monta juuri tuollaista kauhuvanhempaa, joille on karsea ajatuskin että opettajakin on vain ihminen.
"No voi voi. Koulut ovat kesällä pitkään kiinni ja niin oppilaat kuin opettajat kesälomilla. Haluatko olla ensimmäinen, joka vaatii kesälomien radikaalia lyhentämistä vain koska et kestä kun jollain on pidempi loma kuin sinulla? "
En ole puhut mitään opettajien lomien lyhentämisestä. Olen vain ja ainoastaan kritisoinut lapsellisia perusteluita sille pituudelle kuten "opettajat ovat lomansa ansainneet" ja "opettajan työ on niin valtavan raskasta". Ainoa oikea syy pitkille lomille on se että opetusta ei ole kesällä ja muina oppilaiden loma-aikoina. Piste.
Muut syyt ovat vain tekosyitä ja oman erinomaisuuden korostamista.
"No voi voi. Koulut ovat kesällä pitkään kiinni ja niin oppilaat kuin opettajat kesälomilla. "
Paitsi rehtorit joilla on ihan normaalit loma-ajat. Mutta toki se rehtorin homma on niin lokoisaa ja kevyttä että silloin ei pitkiä lomia tarvitsekaan toisin kuin tavalliset opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee, siis parasta mahdollista jälkeä. Ei ihminen anna kaikkeaan yhtään mihinkään, jos ei saa siitä kunnon korvausta eikä arvostusta.
Mulla on ammattiylpeys ja mulle on tärkeää, että teen hyvää jälkeä niillä resursseilla, mitkä ovat käytössäni. En toki pysty tekemään parastani, koska on niitä rajoittavia tekijöitä, joihin en pysty itse vaikuttamaan. Alani on kuormittava ja todellakin alipalkattu. Enkä ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ammattiylpeys ja mulle on tärkeää, että teen hyvää jälkeä niillä resursseilla, mitkä ovat käytössäni. En toki pysty tekemään parastani, koska on niitä rajoittavia tekijöitä, joihin en pysty itse vaikuttamaan. Alani on kuormittava ja todellakin alipalkattu. Enkä ole ainoa.
Reilusti yli kolmen tonnin tai jopa yli neljän tonnin palkka ei ole alipalkkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti yli kolmen tonnin tai jopa yli neljän tonnin palkka ei ole alipalkkausta.
Mun palkka on 2300 €. En nyt tiedä mistä tuon palkan repäisit, kun en alaanikaan kertonut?
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynninohjaajien ja iltapäiväkerhonohjaajien työsuhde katkeaa aina kesäksi.
Opettajat ovat etuoikeutettuja.
Kauheita opettajia tässäkin ketjussa, eivät edes ymmärrä, mistä puhutaan.