Saako kelan tukia jos paperilla on omaisuutena puolikas omakotitaloa eron tullessa ja vuokra-asuntoon muuttaessa?
Olen yleistuella, ei oikein realistisia työllistymisen mahdollisuuksia, työkyvyttömyyseläkkeellekään en ole päässyt. Olen eroamassa, omistamme puoliksi okt, eli saisinko asumistukea ja muita tukia, esim. toimeentulotukea kun muutan kodistamme pois. Puoliso jäisi asumaan taloomme, mutta arvaan että saisi kääntää kivet ja kannot ennen kuin saisin euroakaan talosta. Hän haluaa tehdä asiat mahdollisimman vaikeaksi rankaistakseen minua erosta. Eli paperilla minulla olisi omaisuuttaa, käytännössä ei euroakaan, nytkin tilillä alle 30 e ja seuraavan kerran rahaa tulee viikon päästä. Kelan sivuja olen selaillut, mutta en ole löytänyt oikein vastauksia.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vastannut ettei saa asumistukea, koska ei ole ymmärtänyt lukemaansa. Aloituksessa lukee: "Olen eroamassa, omistamme puoliksi okt, eli saisinko asumistukea ja muita tukia, esim. toimeentulotukea kun muutan kodistamme pois".
Surkealla tasolla luetun ymmärtäminen nykyään. Ei mikään ihme ettei nämä vastaajat kelpaa mihinkään edes palkkatuella.
Niin? Siksi moni on vastannut, että ap ei saa asumistukea, koska sehän on totta.
Omaisuus (eli tuo omakotitalon puolikas) estää asumistuen saamisen, muutti ap sitten vuokrakämppään tai toiseen omistuskämppään.
Minua ihmetyttää tässä se, mistä vedettiin päätelmät, että ap on nainen ja eroamassa aviomiehestään? Itselleni tuli ensin aloitusviestistä mielikuva, että kirjoittaja on mies ja sitten se, että kyseessä on homosuhteesta, koska käytetään sanaa "puoliso", jota yleisesti käytetään, kun ei haluta kertoa suoraan, että kyseessä on saman sukupuolen edustaja. Sillähän ei siis ole mitään väliä, kuka on ja mitä sukupuolta, mutta jäin miettimään, kun itselle tuli ihan eri kuva ja täällä jotkut alkoivat puhua naisen menemisestä turvakotiin ja siitä oliko se mies nyt väkivaltainen edes, vaikka syyttääkin erosta tätä naista. Mistä nämä mielikuvat suuntaan tai toiseen tulee?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on puolison syytä, minä olen viaton uhri, nyyh nyyh, kenen kukkarosta saan alkaa imuroimaan rahaa?
Mikä vit-tu sulla on hätänä 😂. Kun omaisuus puoliksi ja toinen jää asumaan, joutuu asumaan jäänyt maksamaan puolet asunnon markkina hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä joudut tappelemaan omaisuudestasi eksäsi kanssa tai lahjoittamaan talo-osuutesi hänelle. Hän joutuu tosin maksamaan siitä lahjaveroa mutta se on pieni hinta koko talosta.
Kuka fiksu lahjoittaa omaisuuttaan?!
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vastannut ettei saa asumistukea, koska ei ole ymmärtänyt lukemaansa. Aloituksessa lukee: "Olen eroamassa, omistamme puoliksi okt, eli saisinko asumistukea ja muita tukia, esim. toimeentulotukea kun muutan kodistamme pois".
Surkealla tasolla luetun ymmärtäminen nykyään. Ei mikään ihme ettei nämä vastaajat kelpaa mihinkään edes palkkatuella.
No, et sinäkään tainnut ymmärtää lukemaasi.
Voi saada toimeentulotukea, vaikka talo olisi kokonaan vain oman itsen omistuksessa. Sitten se vain myönnetään takaisinperinnällä. Pelkkä omaisuus ei ole tuen hylkäämisperuste eikä talo ole sellainen varallisuus, joka sellaisenaan heti huomioitaisiin laskelmassa (määrittele arvo?). Taloa ei voi heti laittaa leivän päälle.
Tämä saa alapeukkua, mutta näin asia menee. Voitte toki toimeentulotukilaista tai julkisesta etuusohjeesta esittää vastaväitteitä.
Aika moni vastannut ettei saa asumistukea, koska ei ole ymmärtänyt lukemaansa. Aloituksessa lukee: "Olen eroamassa, omistamme puoliksi okt, eli saisinko asumistukea ja muita tukia, esim. toimeentulotukea kun muutan kodistamme pois".
Surkealla tasolla luetun ymmärtäminen nykyään. Ei mikään ihme ettei nämä vastaajat kelpaa mihinkään edes palkkatuella.