Saako kelan tukia jos paperilla on omaisuutena puolikas omakotitaloa eron tullessa ja vuokra-asuntoon muuttaessa?
Olen yleistuella, ei oikein realistisia työllistymisen mahdollisuuksia, työkyvyttömyyseläkkeellekään en ole päässyt. Olen eroamassa, omistamme puoliksi okt, eli saisinko asumistukea ja muita tukia, esim. toimeentulotukea kun muutan kodistamme pois. Puoliso jäisi asumaan taloomme, mutta arvaan että saisi kääntää kivet ja kannot ennen kuin saisin euroakaan talosta. Hän haluaa tehdä asiat mahdollisimman vaikeaksi rankaistakseen minua erosta. Eli paperilla minulla olisi omaisuuttaa, käytännössä ei euroakaan, nytkin tilillä alle 30 e ja seuraavan kerran rahaa tulee viikon päästä. Kelan sivuja olen selaillut, mutta en ole löytänyt oikein vastauksia.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso jää asuntoon asumaan ennen kuin olet saanut rahasi talosta, puolison pitää maksaa sinulle vuokraa.
Hyvä huomio. Hieman lisätuloja ap:lle.
Totta kai se, että omistat puolet talosta ja ehkä myös tontista, vaikuttaa sekä yleisen asumistuen että toimeentulotuen saantiin. Et tule saamaan niitä. Joko puolisosi ostaa sinut ulos talosta tai talo myydään ulkopuoliselle ja jaatte rahat. Hanki itsellesi lakimies.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä saat tukea tietyn ajan, ja sinä aikana joudut realisoimaan osuutesi tuosta omakotitalosta, miten parhaiten näet. Jatkossa tuo osuutesi huomioidaan tuloksesi.
Omakotitalo realioidaan käräjäoikeuden päätöksellä.
Ap nostaa sinne kanteen, jossa hakee yhteiselämän purkamista ja yhteisomistuksessa olevan omaisuuden eli talon realisoimista eli myymistä.
Siitä saadut rahat estävät kaikki tuet, paitsi sen 595 e yleistuen. Ja ihan jo siinä kiinnikin olevat rahat estävät nuo tuet jo nyt.
Täällä kerrotaan totuuksina omia arveluja. Esim emme tiedä minkä arvoinen oktalo on. Sen arvo saattaa olla esim. vain 30 000 euroa. Ja turvakotia ehdottanut ihan itse päätteli, että puoliso on vaarallinen ja ap otettaisiin turvakotiin. Jos ei ole vaaraa, vaan pelkästään tympäsee, taloudellisinta on muuttaa vasta kun talo on myyty.
Tällä palstalla saa aina asiantuntevimmat vinkit lokkeiluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa ap voi kyllä saada sekä asumistukea ja toimeentulotukea, mutta Kela todennäköisesti edellyttää asunnon myyntiä tukia vastaan, ja mahdolliset tuet voidaan periä myyntivoitosta takaisin.
Ap:n kannattaa varata aika Kelaan ja käydä selvittelemässä asiaa ihan paikanpäällä.
Mitään keinoa pitää omaisuutta ja saada tukia ei siltikään liene olemassa.
Ei kyllä todellakaan saa asumistukea eikä toimeentulotukea. Perustele, miten ihmeessä ap voisi teoriassa saada noita tukia? Ei todellakaan voi!
Kyllä voi, koska asuntovarallisuutta ei voi likvidoida omalla päätöksellä koska se on yhteisomistuksessa. Pitää hakea yhteisomistuksen purkua/omaisuuden ositusta käräjäoikeudesta. ja jokainen tietää, että asuntoa voi joutua myymään tällä hetkellä vuosia.
Teillä on jännät vihafantasiat siitä, että huonosta suhteesta lähtevän naisen ja lapsen voisi panna maantielle. Ei todellakaan.
Anteeksi nyt vain, mä olen täysin ap:n puolella ja olen kirjoittanut ketjuun hänelle monta neuvoa. Ja kirjoitin myös tuon, mihin sä kommentoit eli että ap ei voi saada asumistukea eikä toimeentulotukea. Ja syytät, että mulla on jotain vihafantasioita. Mä en ole mitään muuta kuin tukenut ap:ta ja antanut käytännön neuvoja tähän.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kerrotaan totuuksina omia arveluja. Esim emme tiedä minkä arvoinen oktalo on. Sen arvo saattaa olla esim. vain 30 000 euroa. Ja turvakotia ehdottanut ihan itse päätteli, että puoliso on vaarallinen ja ap otettaisiin turvakotiin. Jos ei ole vaaraa, vaan pelkästään tympäsee, taloudellisinta on muuttaa vasta kun talo on myyty.
Ap voisi muuten kertoa, paljonko talon arvo on.
Ja turvakotiin ei oteta, ellei ole väkivallan uhkaa. Ei sinne oteta huvin vuoksi ketään vain asuskelemaan, jos kotona ei enää huvita asua.
Siksipä ap:n kannattaa edetä hitaasti. Aloita säästäminen jo tänään. Säästä kaikista arjen menoista.
Soitto oikeusaputoimistoon ja sieltä saat neuvot, miten nostat käräjäoikeuteen kanteen yhteiselämän purkamisesta.
Näissä prosesseissa kuluu kuukausia ellei vuosia. Eli hidasta puuhaa on. Ja pitää jaksaa katsoa sen äijän naamaa koko prosessin ajan, ellet pääse muualle asumaan. Mutta muista, tukesi on vain 595 e, ellet saa jotenkin kelasta neuvoteltua sellaista, että maksat tuet takaisin, kun saat asunnosta rahat. Tosin, edullisinta sulla olisi asua tossa loppuun asti, kunnes asunto on tosiasiallisesti myyty.
Yhteiselämän lopettamista koskevassa päätöksessä toinen puolisoista voidaan velvoittaa muuttamaan pois puolisoiden yhteisestä asunnosta.
- Samoin yhteiselämän lopettamista koskevassa päätöksessä tuomioistuin voi päättää, että se puolisoista, joka on enemmän asunnon tarpeessa, saa jäädä asumaan yhteiseen kotiin.
https://www.minilex.fi/a/yhteisel%C3%A4m%C3%A4n-lopettaminen
Aikuinen työikäinen ja kykyinen ihminen kusee oman parisuhteensa ja sen takia veronmaksaja maksaa aikuiselle ihmiselle kämpät ja maksimituet räpylään että olisi mukava jatkaa makoilua omassa kämpässä ja tinderöidä uutta parisuhdetta kaikessa rauhassa.
Ei ihme että Suomella menee huonosti ja hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas, eihän tällaiseen älyttömyyteen ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen työikäinen ja kykyinen ihminen kusee oman parisuhteensa ja sen takia veronmaksaja maksaa aikuiselle ihmiselle kämpät ja maksimituet räpylään että olisi mukava jatkaa makoilua omassa kämpässä ja tinderöidä uutta parisuhdetta kaikessa rauhassa.
Ei ihme että Suomella menee huonosti ja hyvinvointiyhteiskuntaa ajetaan alas, eihän tällaiseen älyttömyyteen ole varaa.
Ja täällä ehdoteltiin turvakotiin menemistä vaikka ap omistaa puolet asunnostaan eikä tarvitse mitään suojaa exältään. Tästä touhusta on kadonnut järki jo kauan sitten 😂🤦
Ap, mikset hommaa asumisoikeusasuntoa? Kannattaa myös laittaa vähintään 500€ kuussa säästöön vaikka tulot olisivatkin pienet.
Asunnon saa kyllä myytyä, vaikka toinen vastustaakin. Voit hakea käräjäoikeudesta yhteisomistuksen purkua, jolloin se asunto myydään miehen vastustuksesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Myytte sen talonne vaikka tappiolla tai puolisosi lunastaa sinut ulos. Ei se niin voi mennä että heti kun oma suhde on ajettu kiville niin käsi työntyy veronmaksajan taskuun. Ei ole olemassa mitään avioerotukea.
Itseasiassa on. Ap, ota heti aamulla (ellei ole takaisinsoitto juuri nytkin voimassa) yhteyttä sosiaalitoimeen ja kerro että tilanne on akuutti. Ainahan se tosin on, mutta silti.
Ei kannata mennä kelaan vaan sossuun. Sossu järkkää majoituksen, sossu järkkää sulle etuushakemukset, sossu neuvoo ja avustaa.
Kelalta joudut sitten apuja hakemaan mutta sosiaalitoimi on näitä hätätilanteita varten. Ei ketään kadulle jätetä, ellei ole itse hommannut häätöä. On esim sellainen kuin turvakoti.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikset hommaa asumisoikeusasuntoa? Kannattaa myös laittaa vähintään 500€ kuussa säästöön vaikka tulot olisivatkin pienet.
Yleistuesta 595 € neljässä viikossa ei kyllä säästetä 500 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset sinä syö päätäsi.
Vierailija kirjoitti:
Olet aika vieraantunut todellisuudesta. Kärsitkö harhoista noin muutoinkin? Ai niin, sähän nautit niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytte sen talonne vaikka tappiolla tai puolisosi lunastaa sinut ulos. Ei se niin voi mennä että heti kun oma suhde on ajettu kiville niin käsi työntyy veronmaksajan taskuun. Ei ole olemassa mitään avioerotukea.
Itseasiassa on. Ap, ota heti aamulla (ellei ole takaisinsoitto juuri nytkin voimassa) yhteyttä sosiaalitoimeen ja kerro että tilanne on akuutti. Ainahan se tosin on, mutta silti.
Ei kannata mennä kelaan vaan sossuun. Sossu järkkää majoituksen, sossu järkkää sulle etuushakemukset, sossu neuvoo ja avustaa.
Kelalta joudut sitten apuja hakemaan mutta sosiaalitoimi on näitä hätätilanteita varten. Ei ketään kadulle jätetä, ellei ole itse hommannut häätöä. On esim sellainen kuin turvakoti.
Hyvin sä trollaat mutta nyt lipsuu vähän höystöt yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistuesta 595 € neljässä viikossa ei kyllä säästetä 500 euroa kuussa.
Niin ja ap:n omaisuus on kiinni siinä omakotitalossa.
Lisäksi noi asumisoikeusasunnot on törkyhintaisia. Pitäisi olla ensin laittaa iso summa omaa rahaa siihen kiinni, eikä ap:lla ole sellaista rahaa, kun edelleen ap:n omaisuus on kiinni siinä omakotitalossa. Asumisoikeusasunnon kuukausimaksutkin sikahintaisia.
Suoraan muutto vain johonkin mökin tapaiseen tai sitten halpaan kerrostaloyksiöön, jossa pienet vastikkeet. Ja tämäkin onnistuu vasta sitten, kun omakotitalosta on saatu rahat.
Kyllä voi, koska asuntovarallisuutta ei voi likvidoida omalla päätöksellä koska se on yhteisomistuksessa. Pitää hakea yhteisomistuksen purkua/omaisuuden ositusta käräjäoikeudesta. ja jokainen tietää, että asuntoa voi joutua myymään tällä hetkellä vuosia.
Teillä on jännät vihafantasiat siitä, että huonosta suhteesta lähtevän naisen ja lapsen voisi panna maantielle. Ei todellakaan.