Kuinka moni nainen oikeasti kuorii perunat teini-ikäiselle pojalleen nykyään?
Kysymys otsikossa.
En ole normaalien sivistyneiden ja koulutettujen kaupungeissa asuvien piireissä tällaista nähnyt tai kuullut.
Onkohan tuollainen ollut joskus yleistä jossain pikkupaikkakunniila joskus menneinä vuosikymmeninä?
Vai onko se vaan valheellista tarinaa jota mielenterveydeltään sairas ihminen suoltaa someen?
Kommentit (70)
Mä kuorin koko perheelle talvisin, uudet perunat syödään kuorineen.
Olen syntynyt 1960-luvulla ja asunut lapsuuteni ja nuoruuteni maalaispaikkakunnalla. En ole koskaan nähnyt tällaista ilmiötä.
Se kuorii kuka tekee ruuan, yleensä minä. Silloin harvoin kun syödään perunaa, kuorin ne ennen keittämistä.
Tuollaiset teinipojat voisivat hankkia tyttöystävän, joka kuorii heille perunat.
Ei niitä kuorita kuin ke hi tys vam mai sil le, joita lienee noin pari tuhatta tän kaltaista:
Minä keitän perunat kuorittuina ja pilkottuina. Ei mee kuin kymmenen minuuttia. Jos siinä vähän vitamiineja menee roskiin ei haittaa koska syön paljon kasviksia.
Jos ei mukula opi kolmeen ikävuoteen mennessä itse syömään, olkoon syömättä.
Miksi kuoria lainkaan? Perunat kannattaa syödä kuorineen. Olen itse kohta jo 20 vuotta syönyt kuorimatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset teinipojat voisivat hankkia tyttöystävän, joka kuorii heille perunat.
Ne tytöt ei halua mitään teinipoikavauvaa.
Aikoinaan, kun oli vielä selkeät rajat luokkien välillä, paremmilla ihmisillä oli palvelijat kuorimassa näille rypäleetkin. Näkisin perunan kuorimisen itse olevan siis vulgaaria.
Vain uudet perunat keitän kuorineen. Uusien perunoiden pesemistä inhoan niin mies hoitaa sen aina. Tosiaan muuten kuorin perunat ennen keittämistä. Niin tulee kuorittua koko perheelle siinä samalla.
Sellainen, joka kuorii kaikki potut ennen keittämistä. Sellainen, joka haluaa välillä tarjota valmiiksi pleitattuja annoksia? Sellainen, jonka teinipoika ei jonkin vamman/sairauden vuoksi pysty itse kuorimaan?
Yllättävän ahdasmielinen maailmankuva sivistyneellä koulutetulla kaupunkilaisella.
Olen kuullut että joskus 1980-luvun maaseudun kuten vaikkapa Tikkakosken ”pikkuporvaripiireissä” eli siis vaikkapa opettaja/pappis-perheissä näin on saatettu tehdä.
Tiedä sitten onko jollekin jäänyt sairas pakkomielle tuon näkemisestä,
Mutta siis täysin menneiden vuosikymmenten juttuja.
Perunat kannattaa syödä kuorineen. Vitamiinit+hivenaineet talteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että joskus 1980-luvun maaseudun kuten vaikkapa Tikkakosken ”pikkuporvaripiireissä” eli siis vaikkapa opettaja/pappis-perheissä näin on saatettu tehdä.
Tiedä sitten onko jollekin jäänyt sairas pakkomielle tuon näkemisestä,
Mutta siis täysin menneiden vuosikymmenten juttuja.
Jos omassa perheessä isä ollut rapajuoppo ja äidillä on ollut osastojaksoja vaativa mielisairaus niin ei ihme että lapsi kasvaessaan aikuiseksi alkaa suoltamaan valheita.
Perunat kuoritaan ennen keittämistä eli kuorin kaikille syöjille perunat.
Kuorin miehellenikin miksen siis pojalleni, jos haluaa. Vaikka siinähän ne valmiiksi kuorittuna keittyvät kaikille. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa teini-ikäiset tytöt ovat oppineet kuorimaan perunoita?
Kuinka monessa teini-ikäisen perheessä keitetään kuoriperunoita??? Tuskin edes nähneet muualla kuin ravintolassa friteetattuja perunankuoria, jos sielläkään.
Ei kukaan.