Uusi yksinhakija ilmoittautuu joukkoon ja kaipailee PALJON tietoa muilta yksinhakijoilta!
Tänään se sitten alkoi. Ensimmäinen adoptioneuvonta takana ja uusi aika heinäkuulle.
Kysymyksiä pää täynnä : )
Miten ja millaisella aikataululla muden yksinhakijoiden prosessit ovat edenneet?
Minkä maan olette valinneet kohdemaksi?
Minkä ikäistä lasta toivotte tai olette jo adoptoineet?
oletteko ajatelleet erityistarpeista lasta? mitä erityistarpeet käytännössä ovat?
Kaikki muukin mahdollinen tieto yksinhakijoilta otetaan vastaan kiitollisena!
Mitä maita yksinhakijalla on tälllä hetkellä valittavanaan?
Minkä palvelunantajan olette valinneet ja miksi?
kyselen taas lisää kun jotakin kysyttävää tulee.... eiköhän tämä riitä alkuun : )
Kommentit (4)
Kysypä Pelasta, mikä tilanne Venäjällä on. Tietääkseni sinne voivat myös yksinhakijat lähettää hakemuksia.
Täällä myöskin yksinhakija; tosin sen verran sua edellä, että a-lupa tuli tämän vuoden alkupuolella. ;)
Mun aikataulu eteni niin, että 02/06 soitin ensimmäisen kerran kaupungin sosiaalitoimistoon, ja 03/06 oli ensimmäinen käynti. Kotiselvitys valmistui 10/06 ja lupa tuli 02/07. Eli melko nopea aikataulu moneen muuhun verrattuna, mistä olen tietysti TOSI kiitollinen ja iloinen!
Palveluntarjoajan valinta meni niin, että halusin alkuperäiseksi kohdemaaksi Kiinan. Sosiaalityöntekijöiden mukaan Pela tahtoo tehdä itse kotiselvitykset (?), joten Pelan karsin heti pois. (Lähinnä siis sen takia, että olisin joutunut varmaan itse matkustamaan enemmän; omassa kaupungissa oli helpompi asioida ja meidän sos.tätien aikataulusuunnitelmana oli tehdä se kotiselvitys minimiajassa).
Jäljelle jäi IP ja Helsingin kaupunki; maatarjontaa tuntui olevan IP:lla enemmän, ja jotenkin se IP valikoitui vain itsestään... Tosin H.K:lla oli tarjota E-Afrikka yksinhakijoille, mutta kun mä olin niin tohkeissani sen Kiinan kanssa, niin en ajatellut sitä silloin. ;o)
Kiinahan sulki ovet yksinhakijoilta, ja minäkin päädyin sitä ennen uuteen maavalintaan. Uusi valinta on siis Etiopia, ja sieltä alle 3-v. mahdollisimman terve lapsi.
Pohdin pitkään erityistarpeita ja omia ajatuksiani niistä; olisinko valmis hyväksymään jonkin erityistarpeen, ja jos, niin minkä.
Siinä miettiessä kannattaa kyllä olla oikeasti rehellinen itselleen; mä pitkän väännön jälkeen tulin tulokseen, että en tahdo erityistarpeista lasta. Sitten vielä anteeksipyydellen soitin IP:lle, että " kuulostanko mä kauhealta ja julmalta, jos mä laitan tähän lappuun, että en ole valmis erityistarpeiseen lapseen...?"
Se vaan ei tuntunut omalta, ja pystyin sen jotenkin itselleni perustelemaankin. Ehkä se yh-tekijä on siinä suurin; epäröittää, että miten selviytyä yksin arjesta, jos se alkaa heti sairaalareissuilla, leikkauksilla yms. Tosin kaikki erityistarpeethan ei välttämättä edes hoitoa vaadi. Eikös mansikkaluomikin lasketa erityistarpeeksi, vaikka se on " vain" kosmeettinen haitta?
Joka tapauksessa tein niin kuin sydän sanoi. Mulla ei myöskään ollut/ole mikään tulipalokiire saada lasta. Erityistarpeisen lapsenhan kai saa hiukan nopeammin, ainakin jossain tapauksissa. Noh, mä olen vielä melko nuori, joten tuntui/tuntuu siltä, että vaikka toki jänskättää ja mieltä kutkuttelee, että " voi kun jo sais äkkiä..." , niin IHAN oikeasti pystyn kyllä odottamaankin. =)
Samoin maavalinta; sekin on jotenkin niin sydämen asia. Etiopia tuntuu nyt niin ihanalta vaihtoehdolta, että suorastaan ihmettelen, että MIKSI tahdoin ensin adoptoida Kiinasta? Tai no, olihan siihen silloinkin syy; yksinhakijat kun ei kovin monesta maasta voi pientä ja tervettä lasta saada...
Vaikken olekaan mikään kovin kultturelli ja matkustelevainen, niin Afrikka on jotenkin lähempänä sydäntä kuin Aasian maat. Se vain TUNTUU siltä. Vaikkakin lapsen kanssahan sitä sitten eletään kumminkin suomalaista arkea, niin on ne juuret kuitenkin olemassa. Ja kun on itsellä jonkinlaista sykettä ja aitoa kiinnostusta sinne suuntaan, niin on varmasti helpompaa niistä juurista ja syntymämaasta lapsen kanssakin jutella ja ottaa selville asioita yms. =o)
Näin mä ajattelen.
Kovastipaljon tsemppiä sulle neuvontaan ja kotiselvityksen tekoon, ja iloista kesän alkua!!!
Minulla meni tuo adoptioneuvonta melko nopeasti puolenvuoden kuluttua neuvonnan alettua tehtiin kotiselvitys.Maavalinnaksi olen ajatellut Intiaa tai Thaimaata.Kiinan olisin muuten ottanut mutta sieltähän ei enää yksinhakijoille lapsia tule.Näissä valitsemissani maissa tosin jono on pitkä yksinhakijoille joten nyt ei muuta voi kuin odottaa!
En ole yksinhakija, mutta meillä 2 lasta IP:n kautta E-Afrikasta.
Onnea neuvonnan aloitukselle!
Interpediahan ei tällä hetkellä ota yksinhakijoita kai lainkaan asiakkaikseen, koska heillä on niin paljon jo yksinhakija-asiakkaita ja koittavat purkaa sitä " sumaa" ensin..Mutta ainakin Etelä-Afrikka Helsingin kaupungin kautta luulisi olevan toimiva kontakti myös yksinhakijalle tällä hetkellä, muista en valitettavasti osaa sanoa. Toivottavasti joku asiasta paremmin tietävä vastailee :O)
Kannattaa tietysti tsekata palvelunantajien sivut:
http://www.pela.fi/lastensuojelupalvelut/kv-adoptio.php
http://www.hel.fi/wps/portal/Sosiaalivirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTE…
http://www.interpedia.fi/adoptio/yksinhakijat.html