Milloin viimeksi nukuit teltassa? Tai oletko koskaan edes nukkunut?
MIten on? Oletko koskaan nukkunut ja monta päivää ja milloin viimeksi?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Otan vastaan hyvät neuvot telttayöpymisiin. Edellisen kerran nukuin teltassa lapsena.
No ensiksi kannattaa hankkia sopivat varusteet niihin lämpötiloihin, joissa aikoo retkeillä. Lämmintä päälle yöksi, vaatteita on helpompi vähentää, jos tulee lämmin, kuin palella yöt. Itse käytän makuupussissa polvipituisia villasukkia, niin ei jalat palele.
Jos yöpyy järven lähellä, niin pääsee uimapesulle. Telttaa ei kannata rantaan laittaa kostean ilman takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetettiin nelikymppisinä, 7 v sitten. Kuukausi Jäämerellä oli viimeinen reissu. Sen jälkeen polvet ja selkä sanoivat, että "autoon, kiitos". Tuntuu vähän luovuttamisesta, mutta asiassa on puolensa, sänky aina valmiina kun väsyttää.
Kannattaa hankkia laadukas ja pehmeä makuualusta ennemminkin kuin lopettaa retkeily. Teltassa saa olon hyvinkin mukavaksi varusteita säätämällä. Eikä kannata alle 10 asteen lämpötiloissa retkeillä. Aikuisena tosiaan luut kolottaa helpommin kuin lapsena.
Meillä on nykyään retkeilyauto, itse tehty, ja reissut kestävät koko kesän, 3 kk. Ei lopetettu, lähti täysin lapasesta. Sängyssä on tuplapatjat kuten kotona ja tänä vuonna ekaa kertaa diesellämmitin, ei haittaa nollakelikään. Telttaan ei silti ole paluuta, jo kosteuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Otan vastaan hyvät neuvot telttayöpymisiin. Edellisen kerran nukuin teltassa lapsena.
Riippuu , onko kesä tai talvi, kesällä ei niin väliä, talvella tietenkin hyvä makuupussi ja sinne alle hyvä eristävä patja, kuulin että ilmatäytteinen on hyvä, estää sen kylmyyden joka tulee maasta varsinkin jos välissä ei ole lunta joka toimii eristeenä.Onhan siinä säätämistä kelien suhteen, missä yöpyy ym.Tietoa ja videoita löytyy paljon eri olosuhteisiin joten avaa netistä vaikka tubevideoita niin pärjäät.Sitten tietenkin on vielä ne varusteet , ruuat ynnä muut vermeet jos aiot olla useamman vuorokauden reissunpäällä, löytyy kyllä kaikesta hyvää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Aloita ensin esim. rauhallisella leirintäalueella tai kesämökin pihamaalla. Kun on hyvät fasiliteetit saavutettavissa, ei stressaa niin paljon, jos ei saa yöllä nukuttua.
Panosta sadesuojaukseen, makuulustaan (esim. mökillä/ pihalla voi ottaa sinne patjan, ja teltan lattialle kannattaa laittaa iso foliopinnoitettu alusta, joka tekee lattiakansalaisena oleilun miellyttävämmäksi. Äläkä yliarvioi kylmänsietokykyäsi, etenkin jos tuulee ja on kostea ilma. Korvatulpat on ehdottomat, monestakin syystä.
Pikkuhiljaa alkaa oppia, mitä tarvitsee viihtyäkseen mahdollisimman hyvin.
Itse nukuin lapsena paljon teltassa, mutta se jäi. Aloittelin harrastusta uudestaan, ja viime kesänä nukuin jo yli 6 viikkoa teltassa.
Lapsena huvikseen takapihalla,
Intissä kymmeniä öitä,
Nuorena lapsiperheenä kotimaan reissuja, Norjan reissuja ja Keski-Euroopan matkoja
Varmaan yli 20 vuotta edellisestä kerrasta
Mä nukun teltassa mökin pihassa :D