Tätä on suomen "kesä"= 20 astetta lämmintä ja ees taas joko sataa tai paistaa aurinko
Kun paistaa aurinko ja menet t-paidassa ulos niin kohta alkaa sataa. Kun taas olet fiksu ja t-paidan päälle laitat sadetakin niin aurinko alkaa paistaa ja tuntuu kuin olisi helle :'D
Kommentit (49)
Suomen kesä on vähäluminen, ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on tänään 15 astetta ja sataa.
Jyväskylässä oli 22, vaikka ei edes aurinko paistanut. Teillä tuo meri-ilma aina kylmentää. Mut onhan meri upea
Terkut Islannista. 11 astetta lämmintä ja joka päivä sataa monta kertaa. Kuuluu asiaan!
Lämpötila 20 asteen tienoilla, välillä hellepäiviä 25 astetta, välillä aurinko porottaa, välillä sataa - se olisi aika lailla ihanteellinen suomalainen kesä. Tuollaisia ne lapsuuden ihanat kesätkin oli 90-luvulla.
Ja varmaan toivottaisiin myös sadonkin onnistuvan, eikö niin? Sitä sadettakin tarvitaan, ja mieluummin juuri noin, että sitä tulee aina välillä. Ei niin, että kolmen viikon kuiva hellekausi ja sitten viikon rankkasateet, ukkoset ja trombit kerralla päälle.
Just upea. Pari +23 päivää viikonloppuna. Sitten sunnuntai-iltana kova sade joka kestää aamuun asti ja maanantaina sitten +12 astetta ja iltapäivällä korkeintaan +18. Tiistaina kaikki nousee asteella kunnes ollaan taas lauantaissa. Keskiviikkona raikas sade päivällä. Olisi täydellistä. Nyt on ollut aika mukavat säät ilman tappohelteitä.
Vierailija kirjoitti:
Just upea. Pari +23 päivää viikonloppuna. Sitten sunnuntai-iltana kova sade joka kestää aamuun asti ja maanantaina sitten +12 astetta ja iltapäivällä korkeintaan +18. Tiistaina kaikki nousee asteella kunnes ollaan taas lauantaissa. Keskiviikkona raikas sade päivällä. Olisi täydellistä. Nyt on ollut aika mukavat säät ilman tappohelteitä.
Ja mitkä optimaaliset olpsuhteet kasvimaalle ja puutarhaan.
Kevät oli meillä Jyväskylässä tosi kuiva. Pariin kuukaiteen ei satanut.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kerrottiin uutisissa, että mm.Parikkalassa ei ole kesäkuussa satanut milliäkään. Meillä täällä itäisessä Suomessa on ollut kuivaa ja lämmintä, tänäänkin +25C.
Meillä Pohjois-Pohjanmaalla taas ei ole yhtään sellaista kesää, ettei jossain vaiheessa olisi kunnon sadejaksoa. Eikä myöskään yhtään kesää ilman ukkosia.
Huomenna näyttää ennusteissa olevan tänne taas molempia. Ilmatieteen laitoksen varoituskartan mukaan sadevaroitus ja ukkosvaroitus meille ja Kainuuseen huomiselle.
Perus kesä, just hyvä. Hirmuhelteet on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Terkut Islannista. 11 astetta lämmintä ja joka päivä sataa monta kertaa. Kuuluu asiaan!
Ja eikös siellä oo perus, ettå väki matkustaa sinne missä on hyvä keli.
Tänään on ollut todella kostea ja painostava ilma.
Missä on kaikki alkukesän ihanat kasvien tuoksut?!
Vierailija kirjoitti:
Missä on kaikki alkukesän ihanat kasvien tuoksut?!
No tuolla ulkona sireenit tuoksuu parhaillaan? Eiks siellä? Keski-Suomessa ja Savossa on ollut upeaa jo kolmisen viikkoa.
Eikös kesäkuu ole aina ollut sateinen alkuun? Juhannuksen jälkeen alkavat yleensä kuumemmat säät.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kesäkuu ole aina ollut sateinen alkuun? Juhannuksen jälkeen alkavat yleensä kuumemmat säät.
Ja kuumat nuoret naiset hehkuu pikkutopeissa ja juuri pakarat peittävissä pöksyissään. Oohh!!
M55
Vierailija kirjoitti:
No tuo on just sitä vanhaa kunnon normaalia Suomen kesää ja hyvin toivottavaa. Valitettavasti vaan on epänormaalit helleputket ja kuivuus lisääntyneet jatkuvasti.
Tämä. Nykyään nuoret ihmiset eivät tiedä, mikä on ollut Suomen leveysasteilla normaali kesäsää. Se on ollut vaihteleva. Välillä viileää ja sadetta, välillä lämpimämpää. Varsinaisia helteitä ei Suomessa ole ollut menneinä vuosikymmeninä kuin 10-20 hellepäivänä kesässä. Nämä Sahara-kesät (kuivat ja kuumat) johtuvat ilmaston lämpenemisestä ja ovat luonnottomia. - Mummi 61v.
Vierailija kirjoitti:
Sade ja 20 astetta tai sitä viileämpikin on normaalia Suomessa. Epänormaalia on 30 asteen helteet huhtikuusta pitkälle syyskuuhun, vaikka sitä nyt lähinnä pelkästään on ollut joka kesä, ja normijärkiset ymmärtävät sen hätätilanteeksi.
Kerro toki, milloin Suomessa on KOSKAAN ollut 30 astetta huhtikuussa? Eivätkä viime kesät ole olleet mitenkään keskimääräistä lämpimämpiä. Pitäisikö teidän mummojen joskus jopa käydä oikeasti ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo on just sitä vanhaa kunnon normaalia Suomen kesää ja hyvin toivottavaa. Valitettavasti vaan on epänormaalit helleputket ja kuivuus lisääntyneet jatkuvasti.
Tämä. Nykyään nuoret ihmiset eivät tiedä, mikä on ollut Suomen leveysasteilla normaali kesäsää. Se on ollut vaihteleva. Välillä viileää ja sadetta, välillä lämpimämpää. Varsinaisia helteitä ei Suomessa ole ollut menneinä vuosikymmeninä kuin 10-20 hellepäivänä kesässä. Nämä Sahara-kesät (kuivat ja kuumat) johtuvat ilmaston lämpenemisestä ja ovat luonnottomia. - Mummi 61v.
Ai että, Suomessa on oikein Sahara-kesät. Onko nytkin Helsingissä kuiva ja kuuma Sahara-kesä, kun on 15 astetta lämmintä ja sateista? Vai voisiko olla, että olet dementoituva mummo, jolla ei ole mitään hajua, mitä päästää suustaan? Minun kokemuksissani ihmiset eivät edes muista edellisen vuoden säätä, mutta silti vetävät massiivisia johtopäätöksiä ilmaston tilasta puhtaasti oman fiiliksen ja muualta kuulleen propagandan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Sade ja 20 astetta tai sitä viileämpikin on normaalia Suomessa. Epänormaalia on 30 asteen helteet huhtikuusta pitkälle syyskuuhun, vaikka sitä nyt lähinnä pelkästään on ollut joka kesä, ja normijärkiset ymmärtävät sen hätätilanteeksi.
https://www.foreca.fi/s%C3%A4%C3%A4pedia/v6j8vtau
Huhtikuussa mitatut sääennätykset
Lämpimintä: Jyväskylän keskusta 25,5 C (27.4.1921)
Että sellaiset 30 astetta huhtikuussa. Ja huomaa vuosi, 1921. Ei oikein sovi ilmastohihhuleiden agendaan tämäkään tieto.
Nyt on moneen vuoteen Helsingissä viimeinkin normaali kesä ja luonto vihreä. Viimeiset vuodet ovat pääasiassa olleet vaan karrelle palanutta nurmikkoa ja kituuttavia puita, koska vettä ei ole tullut kahteen kuukauteen ja lämmintä on kuusi viikkoa putkeen 25-35C, joskus jo toukokuun alusta lähtien.
Suomen kesän normaali lämpötila vaihtelee alueittain, mutta yleisesti ottaen kesäkuukausien (kesäkuu, heinäkuu, elokuu) keskilämpötila on noin 15-17 astetta. Etelä-Suomessa keskilämpötila on tyypillisesti hieman korkeampi kuin Pohjois-Suomessa.
Suomen kesäsää on tyypillisesti lämmin, mutta voi vaihdella paljonkin eri puolilla maata ja eri vuosina.
Kesäkuukaudet (kesäkuu, heinäkuu, elokuu) ovat yleensä aurinkoisia, ja lämpötilat voivat nousta jopa yli 30 asteen sisämaassa, mutta meren läheisyydessä on viileämpää.
Heinäkuu on usein kesän lämpimin kuukausi, ja keskilämpötilat vaihtelevat etelän noin 17 asteesta pohjoisen noin 15 asteeseen.
Sademäärät ovat keskimäärin suurempia heinäkuussa kuin muina kesäkuukausina, erityisesti sisämaassa, johtuen sade- ja ukkoskuuroista.