Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinäiset työt

Vierailija
04.06.2026 |

Onko nykyään enää sellaisia töitä, joissa pääsisi yksinään pölyttymään jonnekin takahuoneeseen? Ei fyysistä työtä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tekoälyltä, ja se antoi tällaisen listan:

Arkistointi- ja dokumentinhallintatehtävät

Tietojen syöttö ja laadunvarmistus

Kirjanpidon tai palkanlaskennan taustatehtävät

Kääntäminen ja oikoluku

Tekninen kirjoittaminen

Ohjelmistokehitys tietyissä ympäristöissä

Data-analyysi tai tutkimusapulaisen työ

Kirjastojen taustatehtävät

Etätyönä tehtävät sisällön moderointi- tai luokittelutehtävät

Onkohan näissä mitään oikeasti varteenotettavaa vai viekö - niin, heh - tekoäly kaiken. Ja onko näihin nelikymppisen enää mahdollista päästä vai kannattaako vain lyödä hanskat tiskiin.

Vierailija
2/32 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kenelläkään tästä aiheesta ajatuksia/viisautta jaettavaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olisi tärkeä tieto, koska ihmisissä on paljon autisteja ja introvertteja, jotka uupuvat helposti.

Vierailija
4/32 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi tärkeä tieto, koska ihmisissä on paljon autisteja ja introvertteja, jotka uupuvat helposti.

Ja myös kroonisesti sairastuneita/vammautuneita, joilta ei moni työ enää onnistu.

Vierailija
5/32 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaston osalta ei pidä paikkaansa.

Vierailija
6/32 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaston osalta ei pidä paikkaansa.

Näin minäkin olen lukenut eikä kirjanpidon eikä ilmeisesti arkistoinninkaan. Noinkohan enää minkään osalta.

Vierailija
7/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideoita? Pakko saada ihmiskontaktit minimiin.

Vierailija
8/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailijat, sarjakuvien piirtäjät, ja tietyt hommat kääntäjänä ovat sellaisia.

Niistä on kuitenkin aika vaikea saada työ ja kunnon palkkaa. Realistisempaa olisi ruveta vaikka rekkakuskiksi, siinä suurin osa työstä on yksin tehtävää istumista.

Vierailija
9/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tärkeä tieto koska autistit ja introvertit voivat hakeutua moniin erilaisiin fyysisiin yksin tehtäviin töihin.

Vierailija
10/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä on kuitenkin aika vaikea saada työ ja kunnon palkkaa. Realistisempaa olisi ruveta vaikka rekkakuskiksi, siinä suurin osa työstä on yksin tehtävää istumista.

Olen ollut kirjallisuuden suomentaja yli 30 vuotta. Tämä on ihanan yksinäistä työtä. Vuosiansioni esim. 2025 olivat 95.000 brutto, ja mielestäni se on ihan hyvä tulotaso.

Vierailija
11/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideoita? Pakko saada ihmiskontaktit minimiin.

Ryhdyt vapaaksi taiteilijaksi. Kaikki tilaustyöt hoidetaan nykyään sähköisesti, eikä tarvitse tavata ketään.

Vierailija
12/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös kroonisesti sairastuneita/vammautuneita, joilta ei moni työ enää onnistu.

Ja niitä, joita vain yksinkertaisesti vituttaa muut ihmiset.

Vierailija
13/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kirjallisuuden suomentaja yli 30 vuotta. Tämä on ihanan yksinäistä työtä. Vuosiansioni esim. 2025 olivat 95.000 brutto, ja mielestäni se on ihan hyvä tulotaso.

Voitko ammattilaisena kertoa kuinka helppo tuollainen työ on nykyään saada jos joutuu aloittamaan nollasta? Mä en mitenkään vähättele etteikö noissa hommissa olisi ammattilaisia jotka tienaavat hyvin, mutta siihen asemaan on paljon vaikeampi ja epätodennäköisempi päästä kun vertaa esimerkiksi siihen että menisi ammattikouluun ja opettelisi rekkakuskiksi.

Vierailija
14/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko ammattilaisena kertoa kuinka helppo tuollainen työ on nykyään saada jos joutuu aloittamaan nollasta? Mä en mitenkään vähättele etteikö noissa hommissa olisi ammattilaisia jotka tienaavat hyvin, mutta siihen asemaan on paljon vaikeampi ja epätodennäköisempi päästä kun vertaa esimerkiksi siihen että menisi ammattikouluun ja opettelisi rekkakuskiksi.

Ei nykyään töihin pääse kuin suhteilla.

Vierailija
15/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majakanvartija olisi unelma-ammattini.

Ei yhtään kusipäistä ihmistä, uskokaa niitä riittää, lähellä. Kumppaneina ainoastaan luonto, muuttuvat vuodenajat, linnut ja oma rakas.

En tarvitsisi edes palkkaa, voisin jopa maksaa.

Kaukana kavala maailma, jota mittani on täynnä.

Vierailija
16/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nollasta? Yliopistokoulutus pitää olla, ja hankkia laaja yleissivistys, kielitaitona mielellään jokin muu kuin englanti. Silti voi kestää vuosia ennen kuin alalle pääsee, mutta jos onnistuu vakiinnuttamaan asemansa, kirjallisuus työllistää pitkälle eläkeikään saakka. Alussa kannattaa ottaa vastaan kaikki mahdolliset tarjotut työt.

Vakituista työsuhdettahan meillä ei ole, vaan toimimme freelancereina.

Vierailija
17/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Majakanvartija olisi unelma-ammattini.

Ei yhtään kusipäistä ihmistä, uskokaa niitä riittää, lähellä. Kumppaneina ainoastaan luonto, muuttuvat vuodenajat, linnut ja oma rakas.

En tarvitsisi edes palkkaa, voisin jopa maksaa.

Kaukana kavala maailma, jota mittani on täynnä.

Majakat on nykyään sähköistetty, mutta ota oppia tästä https://www.hs.fi/alueet/art-2000012053396.html

Vierailija
18/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään töihin pääse kuin suhteilla.

Olisi kuitenkin hyvä myös osata jotain.

Vierailija
19/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä, joita vain yksinkertaisesti vituttaa muut ihmiset.

Harvinaisen totta tämäkin.

Vierailija
20/32 |
05.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika yksin minä tuolla varastolla olen. Itse en trukilla ajelua katso fyysiseksi työksi, mutta voihan se jollekin oilla sitäkin. Ja toki välillä pitää esimerkiksi puhua muutama sana rekkakuskille kun se tulee tuomaan tai hakemaan tavaraa. Muuten vaan pääte piippaa, että: "Raaka-aine X, tuotantoon paikalle R3."