Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro väsyttävin stereotypia työstäsi

Vierailija
04.06.2026 |

Olen kääntäjä. Ette usko, montako kertaa olen kuullut "It's a drill" -tapauksen. Enkä varmasti kertaakaan ihmiseltä, joka olisi itse havainnut ko. käännöskukkasen, vaan lukenut sen jostain listauksesta.

Lepyttelen itseäni sillä, että ehkä tv-tekstitykset nyt vain ovat suurelle yleisölle näkyvin osa käännösalaa. Itse en edes tee tekstityksiä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä-, heinä- ja elokuu, pitkät lomat: syysloma, joululoma, hiihtoloma, pääsiäisloma, joopa joo! 

Vierailija
2/3 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tekevälle töitä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseutti, työskentelen lääketeollisuudessa. 

Saan kuulla jatkuvasti Big Pharma-teorioita. Ihmisillä ei ole mitään käsitystä siitä kuinka säännelty ja valvottu lääketutkimus, valmistus, maahantuonti ja markkinointi on. Lääketeollisuus on voittoa tavoittelevaa bisnestä, mutta jokainen maa ja valtio luonnollisesti ajaa omaa etuaan ja asettaa rajoituksia sen mukaan mikä on verorahojen kannalta kaikkein edullisinta. 

Ei, lääkäri ei saa provikkaa tietyn lääkkeen määräämisestä. Miten se edes toimisi? Jos lääkäri määräisi Orion Pharman valmisteen mutta apteekissa sitten kuitenkin se vaihdetaan edullisempaan Ratiopharmin rinnakkaisvalmisteeseen? Kuka sitten saisi provikat ja keneltä? Vielä joskus 80-luvulla lääkäreitä sai kestitä tuote-esittelyn varjolla mutta nykyään markkinointi"lahjoina" saa antaa korkeintaan kyniä tai muistilehtiöitä. 

Lääkevalmistaja ei myöskään voi päättää mikä lääke on kelakorvattava ja mikä ei. Heidän täytyy hakea korvattavuutta soteministeriön alaiselta hintalautakunnalta joka puolestaan määrittelee enimmäishinnan jolla lääkettä saa myydä. Eli jos lääkevalmistaja haluaa lääkkeelleen kelakorvattavuuden, sitä ei enää saa hinnoitella vapaasti. Kelakorvattavuuden saamiseksi on muitakin kriteerejä. 

Lääkemarkkinat eivät todellakaan ole ns vapaa markkina. Lääketutkimus on samperin kallista ja kontrolloitua. Isot lääkeyhtiöt eivät muodosta mafiaa vaan kilpailevat keskenään, toisen tappio on toisen voitto. Siksi aina kun yksi lääkeyhtiö lanseeraa uutta lääkettä, muut ovat kärppänä paikalla tekemässä omaa tutkimustaan ja todistamassa toisen väittämät vääriksi jos vaan mahdollista. Kaikenlainen korruptio, lahjonta, epäeettisyys tai katteettomat lupaukset kyllä paljastetaan isoilla otsikoilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä