Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vihdoin normaalipainoinen - ihanaa!!

Vierailija
03.06.2026 |

Lihoin sairauden ja lääkehoitojen takia reippaasti. Kehossani oli vaikea olla ylipainoisena. Toivuttuani aloitin laihduttamisen. Nyt olen kuukausien ahkeran työn jälkeen päässyt normaalipainoon. Olen niin iloinen!!

Ja kun joku kysyy, miksi tulen palstalle kertomaan asian. Tuttavapiirissäni laihduttamisesta ja normaalipainoon pyrkimisestä puhuminen on aivan tabu, kun laihdutuspuhetta ei hyväksytä ollenkaan. Minulle tämä on kuitenkin ollut äärimmäisen tärkeä asia.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon, osaan kuvitella, kuinka iloinen olet. Tuo painonpudotus on suuri saavutus. 

Tiedän, mistä puhut, koska aloitin itse 2,5 vuotta sitten laiduttamisen ja pääsin tavoitteeseeni eli normaalipainoon noin vuosi sitten. 5 vaatekokoa! Massiivinen kokoero. 

Olet oikeassa. Laiduttamisesta puhuminen tai laihdutuksen ilon ja laihdutussaavutusten jakaminen on tabuasia. Koen samoin, että laihduttamisesta puhuminen on varsinkin naisten parissa epätoivottu aihe. 

Kun joku kysyi, kuinka voin, niin iloisena kerroin, että olen onnellinen, kun olen laihtunut tai olen onnellinen, kun olen saavuttamassa normaalipainon ihan pian. Sain vastaukseksi mykyistyneitä ilmeitä. Yleensä tosin naisilta joilla oli itsellään ainakin aistihavainnollisesti ylipainoa. Jotkut alkoivat puhua, että ovat tyytyväisiä painoonsa, vaikkemme puhuneetkaan heidän painostaan, enkä minä mitenkään ilmaissut, että heillä olisi laihdutettavaa. 

Oma kokemus on ollut samanlainen. Aina mennään hiljaiseksi, jos olen kertonut laihduttaneeni. Yksikään nainen ei ole ollut iloinen puolestani, kun laihdutin liikakilot. Eikä kukaan ole tullut sanomaan, että näytän hyvältä. Itse näen peilistä selvän eron - olen paljon viehättävämpi nyt normaalipainoisena ja kasvojen kaunis luusto erottuu taas tauon jälkeen.

Kyllä minä ainakin ajattelen, että normaalipainoisena joku on paljon viehättävämpi, mutta en mainitse siitä sen takia, että toisen painon kommentoiminen ei ole kohteliasta. En siis kehuisi, että näytät kauniilta nyt normaalipainoisena, koska sen toinen puoli on, ettei näyttänyt hyvältä ylipainoisena. Silti se asia vaan yleensä on niin ja kyllähän sen huomaa. Ihana, että itsekin olet sen huomannut. Parasta tietenkin on olon keveneminen painon putoamisen myötä, tuo ulkonäköasia on sivuseikka, mutta saattaa olla monelle tärkeä sekin. Usko siis vaan, että kyllä sen paremman ulkonäön moni huomaa, vaikkei kehtaa siitä mainitakaan ettei tule vahingossa loukanneeksi. Hyvä tarkoitus taitaa tässä kääntyä vähän itseään vastaan.

Voihan sitä kehua toista, että näytätpä jotenkin sädehtivältä/eloisalta/onnelliselta tms, jos haluaa hoikistunutta olomuotoa jotenkin kommentoida.

Vierailija
42/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut 15 kg ja saanut paljon positiivista palautetta ja tsemppiä töissä ja kavereilta, miehiltä ja naisilta. En yhtään tunnista tämän ketjun juttuja siitä ettei voisi puhua aiheesta. Kukaan ei ole heti alkanut kommentoida tai kehua vaan ovat sitten vasta puhuneet aiheesta kun olen itse tehnyt aloitteen. En itsekään kommentoi toisten laihtumista tai lihomista ellei toinen itse avaa keskustelua!

Vierailija
44/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laihtunut 15 kg ja saanut paljon positiivista palautetta ja tsemppiä töissä ja kavereilta, miehiltä ja naisilta. En yhtään tunnista tämän ketjun juttuja siitä ettei voisi puhua aiheesta. Kukaan ei ole heti alkanut kommentoida tai kehua vaan ovat sitten vasta puhuneet aiheesta kun olen itse tehnyt aloitteen. En itsekään kommentoi toisten laihtumista tai lihomista ellei toinen itse avaa keskustelua!

Millaisella alalla olet? Mietin, voisiko ala vaikuttaa tuohon kommentointiin?

Vierailija
45/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi laihtumisesta mitään muuta huonoa puolta kuin sen, että olen joutunut laihtuakseni kieltäytymään niin tiukasti herkuista. Olisi ollut kiva vaikka kerran viikossa herkutella. Muuten laihtuminen on tehnyt vain hyvää. On vähemmän kipuja, virkeämpi olo, jaksan paremmin liikkua, ruokaa menee vähemmän, mieliteot eivät vaivaa, kaapista on saanut taas pienemmät vaatteet käyttöön, 

Vierailija
46/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisella alalla olet? Mietin, voisiko ala vaikuttaa tuohon kommentointiin?

Ihan tavallisessa toimistotyössä yksityisellä puolella.

Vierailija
47/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea saavutuksestasi! 

Miten ylläpidät aineenvaihduntaa ja miten kestät sitä nälän tunnetta? Itsellä on ongelma iltanapostelun ja liian syömisen kanssa, mutta aamulla ei nappaa syödä. Sitten kova liikunta lisää ruokahimoja, mikä on ärsyttävää, kun haluaisi olla jatkuvasti syömässä. 

Vaikka olen normaalipainossa, pohdin tätä, koska kuitenkin vanhenen ja ajan mittaan aiheenvaihdunta hidastuu ja kehon koostumuskin muuttuu rasvaisempaan suuntaan. 

Vierailija
48/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon, osaan kuvitella, kuinka iloinen olet. Tuo painonpudotus on suuri saavutus. 

Tiedän, mistä puhut, koska aloitin itse 2,5 vuotta sitten laiduttamisen ja pääsin tavoitteeseeni eli normaalipainoon noin vuosi sitten. 5 vaatekokoa! Massiivinen kokoero. 

Olet oikeassa. Laiduttamisesta puhuminen tai laihdutuksen ilon ja laihdutussaavutusten jakaminen on tabuasia. Koen samoin, että laihduttamisesta puhuminen on varsinkin naisten parissa epätoivottu aihe. 

Kun joku kysyi, kuinka voin, niin iloisena kerroin, että olen onnellinen, kun olen laihtunut tai olen onnellinen, kun olen saavuttamassa normaalipainon ihan pian. Sain vastaukseksi mykyistyneitä ilmeitä. Yleensä tosin naisilta joilla oli itsellään ainakin aistihavainnollisesti ylipainoa. Jotkut alkoivat puhua, että ovat tyytyväisiä painoonsa, vaikkemme puhuneetkaan heidän painostaan, enkä minä mitenkään ilmaissut, että heillä olisi laihdutettavaa. 

Oma kokemus on ollut samanlainen. Aina mennään hiljaiseksi, jos olen kertonut laihduttaneeni. Yksikään nainen ei ole ollut iloinen puolestani, kun laihdutin liikakilot. Eikä kukaan ole tullut sanomaan, että näytän hyvältä. Itse näen peilistä selvän eron - olen paljon viehättävämpi nyt normaalipainoisena ja kasvojen kaunis luusto erottuu taas tauon jälkeen.

Tämä on kumma juttu. Oma mieheni on sanonut monta kertaa laihdutusmatkani aikana, miten minusta näkee painon pudonneen. Yksikään ystäväni, työkaverini tai tuttuni ei ole kommentoinut asiaa, vaikka tietää minun laihduttavan. En ymmärrä, miksei tällaisessa tilanteessa voisi sanoa, että hienoa kun teet töitä terveytesi eteen ja iloitset itsekin asiasta.

Viime laihdutuksessa sain niin hutjan määrän negatiivista lokaa hyväitsetuntoisin pitämiltäni naisilta et lihoin uudestaan. "Älä nyt liiku vaan liikaa", "naiselle ei ole hyvä olla liian liha", "kohtuus kaikessa", "älä aina ann mennä sioiden överiksi".  Whaaaat?!

(Ei liity asiaan, mutta ihmettelen täällä miksei yksikään tuttu, läheinen tms sano uusista silmälaseistani. Ne ovat hyvin erilaiset kuin edelliset, mutta kaikista kuvista päätellen sopivat minulle erittäin hyvin. Edes yksi voisi sanoa.)

Vierailija
49/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tiputtanut 13kg, ylipainon alarajalta normaalipainoon.  Takaisin aikuiseen normaalipainooni. Kilot kertyivät 4 vuodessa elintapoja muutamatta keski-iässä. 

Nyt viihdyn taas omissa nahoissani. 
Minun lahtumistani on muutama ystävä iloisesti kehunut. Nämä ovat ihmisiä, jotka ovat myös kipuilleet painon nousun kanssa ja pyrkineet pudottamaan painoa. 
Mutta useampi ei ole ollenkaan maininnut lainkaan. Tähän porukkaan kuuluu oikein hyviä ystäviäni. Muutama varmaan itse haluaisi laihtua, mutta eivät saa projektia alkuun mutta luulen, että osa ei välttämättä aidosti huomaa. Näytän nyt siltä kuin normaalistikin. 
Hauskaa oli, että miesvoittoisella työpaikalla laihtumisenk huomattiin ja sitä supraan minulle kommentoitiin. Tämä oli hyvän tahtoista enkä asiasta mieltäni pahoittanut vaikka kieltämättä ensin tuntui hieman epämiellyttävältä että painoni oli puheenaihe.

Vierailija
50/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lämpimimmimmät onnitteluni. 🔥

Vierailija
51/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea saavutuksestasi! 

Miten ylläpidät aineenvaihduntaa ja miten kestät sitä nälän tunnetta? Itsellä on ongelma iltanapostelun ja liian syömisen kanssa, mutta aamulla ei nappaa syödä. Sitten kova liikunta lisää ruokahimoja, mikä on ärsyttävää, kun haluaisi olla jatkuvasti syömässä. 

Vaikka olen normaalipainossa, pohdin tätä, koska kuitenkin vanhenen ja ajan mittaan aiheenvaihdunta hidastuu ja kehon koostumuskin muuttuu rasvaisempaan suuntaan. 

Kerro vähän minkälaista ruokaa syöt? Saatkohan tarpeeksi proteiinia? Helppo tapa lisätä proteiinia ja ruoan volyymia on lisätä esim parsakaalia runsaasti ruokavalioon. Tämä on yksi vinkki joka voisi auttaa kylläisyyttä.

Vierailija
52/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuttavapiirissäni laihduttamisesta ja normaalipainoon pyrkimisestä puhuminen on aivan tabu, kun laihdutuspuhetta ei hyväksytä ollenkaan. Minulle tämä on kuitenkin ollut äärimmäisen tärkeä asia."

Sama, kehopositiivisia on tuttavapiirissä paljon. Laihduttamisesta ei saa puhua ollenkaan. Eikä saisi sanoa sitäkään, että omassa kehossa on paljon mukavampi olla, kun ylimääräisistä kiloista on päässyt eroon. Puhumattakaan terveysvaikutuksista.

Minulla laihduttaminen normaalipainoon on vaatinut paljon itsekuria ja pitkäjänteistä työtä. Ei todellakaan ole helpolla lähtenyt kilot, mutta on tämän tavoitteen eteen tehty töitäkin.

Tähän haluaisin sanoa, että ovat ne muutkin tehneet töitä, ja se on vaatinut paljon itsekuria ja pitkäjänteistä työtä. Heillä kuitenkaan paino ei ole laskenut. Eivät kaikki pyöreät tai lihavat ole sellaisia laiskuuttaan tai tyhmyyttään. Aika moni kamppailee painonsa kanssa ja varmasti tuntuu kurjalta, kun kaveri julistaa riemuissaan, että minäpä olenkin päässyt tavoitteeseeni, kun itse käy edelleen täysin tuloksetonta taistelua omia kilojaan vastaan.

Ei sillä, toisen iloa ei tarvitse latistaakaan millään yrmeillä kommenteilla. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin toisten happamat ilmeet, kun joku julistaa onnistumistaan.

Paino laskee kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Ihan turhaa jauhaa mistään työnteosta. Leuat ne vain on tehneet työtä kun on mätetty käkättimeen herkkuja.

Sorit siitä

Vierailija
53/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea saavutuksestasi! 

-miksi et paastoaisi aamuisin ja vastaavasti söisit illalla? ihan hyvin ruokarytmi voisi klo klo 12-20 ja saisit hyvän yöpaaston tuohon.

-paasto ja esim. keto auttaa kestämään nälkää, kun nälkä ei samalla tavalla tunnu.

-voihan sitä ruoanhimoon lisätä lautaselle myös kevyempää ruokaa (lisää salaattia/kasviksia, smoothieta jälkkäriksi tms).

Vierailija
54/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuttavapiirissäni laihduttamisesta ja normaalipainoon pyrkimisestä puhuminen on aivan tabu, kun laihdutuspuhetta ei hyväksytä ollenkaan. Minulle tämä on kuitenkin ollut äärimmäisen tärkeä asia."

Sama, kehopositiivisia on tuttavapiirissä paljon. Laihduttamisesta ei saa puhua ollenkaan. Eikä saisi sanoa sitäkään, että omassa kehossa on paljon mukavampi olla, kun ylimääräisistä kiloista on päässyt eroon. Puhumattakaan terveysvaikutuksista.

Minulla laihduttaminen normaalipainoon on vaatinut paljon itsekuria ja pitkäjänteistä työtä. Ei todellakaan ole helpolla lähtenyt kilot, mutta on tämän tavoitteen eteen tehty töitäkin.

Tähän haluaisin sanoa, että ovat ne muutkin tehneet töitä, ja se on vaatinut paljon itsekuria ja pitkäjänteistä työtä. Heillä kuitenkaan paino ei ole laskenut. Eivät kaikki pyöreät tai lihavat ole sellaisia laiskuuttaan tai tyhmyyttään. Aika moni kamppailee painonsa kanssa ja varmasti tuntuu kurjalta, kun kaveri julistaa riemuissaan, että minäpä olenkin päässyt tavoitteeseeni, kun itse käy edelleen täysin tuloksetonta taistelua omia kilojaan vastaan.

Ei sillä, toisen iloa ei tarvitse latistaakaan millään yrmeillä kommenteilla. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin toisten happamat ilmeet, kun joku julistaa onnistumistaan.

Paino laskee kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Ihan turhaa jauhaa mistään työnteosta. Leuat ne vain on tehneet työtä kun on mätetty käkättimeen herkkuja.

Sorit siitä

Kyllä se nyt vaan monilla vaatii työtä ja itsekuria. Minä laihdutin tänä keväänä kokoiselleni ihmiselle ison lukeman. Se merkitsi sitä, että piti lähteä liikkumaan silloinkin, kun väsytti. Ruokaa ei voinut santsata miten vain. Herkuista piti kieltäytyä. Monissa tilanteissa piti valita terveellisempi vaihtoehto. Valmisruokien sijaan piti laittaa itse ruoka töihin. Kaikki nämä, vaikka mieli olisi valinnut mieluummin toisin. Sanoisin tätä siis työksi.

Vierailija
55/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorit siitä

Kyllä se nyt vaan monilla vaatii työtä ja itsekuria. Minä laihdutin tänä keväänä kokoiselleni ihmiselle ison lukeman. Se merkitsi sitä, että piti lähteä liikkumaan silloinkin, kun väsytti. Ruokaa ei voinut santsata miten vain. Herkuista piti kieltäytyä. Monissa tilanteissa piti valita terveellisempi vaihtoehto. Valmisruokien sijaan piti laittaa itse ruoka töihin. Kaikki nämä, vaikka mieli olisi valinnut mieluummin toisin. Sanoisin tätä siis työksi.

Kumma juttu, miten laihduttamista kritisoidaan, ettei se vaatisi työtä. Toki vaatii! Muutenhan meillä olisi yhteiskunta täynnä normaalipainoisia ja hoikkia, jos tuollaiseen kroppaan olisi helppo päästä.

Teineillä ja parikymppisillä voi toki olla erilaista. Silloin laihtumiseen riitti, kun vähän katsoi syömisiään. Moni keski-ikäinen jakaa sen kokemuksen, että kilot ovat tiukassa ja saa todella tehdä töitä painoa pudottaakseen.

Vierailija
56/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä! Pääsin normaalipainoon laihduttamalla noin 17 kg vajaassa vuodessa. Haluaisin vielä muutaman kilon pois kesän aikana.

Seuraukset ovat olleet myönteisiä lukuun ottamatta sitä, että osa housuista roikkuu nyt rumasti päälläni! Housukaupoille siis pitäisi mennä.

Miten onnistuit?

Vierailija
57/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on ollut aina helppo laihduttaa, mutta nyt yli 40-v. raskauden jälkeen: ei mikään meinaa toimia. Nälkäkuuria en ole testannut. Kai se on ainoa tie. Vihaan vain nälän tunnetta. Kai se on kuten muut hankalat tunteet, et se on vain hyväksyttävä, annettava olla. "Tunnen nälkää, mutta se on välillä ihan ok. Hyväksyn ja kestän tämän tunteen."

Vierailija
58/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap! Olen itsekin taas pitkästä aikaa päässyt lähelle normaalipainoa ja onhan tämä aivan mahtavaa. Olin ehtinyt unohtaa, miten ihanaa on olla terveissä mitoissa ja vaikka mulla vielä on jonkin verran pudotettavaa, olen innoissani ostanut uusia vaatteita ym. ja koen olevani jo ihan hyvännäköinen. 

Vierailija
59/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon!

Vierailija
60/74 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on ollut aina helppo laihduttaa, mutta nyt yli 40-v. raskauden jälkeen: ei mikään meinaa toimia. Nälkäkuuria en ole testannut. Kai se on ainoa tie. Vihaan vain nälän tunnetta. Kai se on kuten muut hankalat tunteet, et se on vain hyväksyttävä, annettava olla. "Tunnen nälkää, mutta se on välillä ihan ok. Hyväksyn ja kestän tämän tunteen."

Kokeile puhdasta ketoa (clean keto) ja pätkäpaastoa. Tulet huomaamaan, että kilot lähtevät. :)