Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku oppinut syömään aamupalan, vaikka ennen se olisi ollut mahdotonta? Vinkkejä!

Vierailija
02.06.2026 |

Olen nyt saanut kuulla monelta eri "alan ihmiseltä", että mun aineenvaihdunta ei toimi, koska en syö aamupalaa. En vaan ole koskaan pystynyt sitä syömään, ajatuskin oksettaa.

Toki mun syöminen painottuu siten, että nälkä alkaa olla vasta iltapäivällä ja sitten iltaa kohden tuntuu että mikään ruoka ei riitä. Siinä mielessä aamupala voisi olla järkiveto. Mutta miten sitä aamupalaa saa alas, jos ei se vaan mene?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee kevyttä sisätyötä eikä aamulla ole nälkä, voi hyvin noudattaa 16/8-dieettiä. Syö esim. välillä 14-22 ja sen ulkopuolella ei mitään. Juoda voi tietysti.

Vierailija
22/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään tosi aikaisin, usein jo viideltä. Lueskelen lehtiä, käyn suihkussa. Pari, kolme tuntia heräämisestä on nälkä ja syön silloin. En suoraan herättyäni. Olen sanonut perheelle, ettei minulle kannata tuoda aamiaista sänkyyn äitienpäivänä. Mieluummin yhteinen brunssi vähän myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin aika äkkiä kun olin paikassa töissä, jossa sai syödä mitä vaan hyllyistä ilmaiseksi, ennen ei todellakaan aamupala maistunut.😆

Vierailija
24/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee kevyttä sisätyötä eikä aamulla ole nälkä, voi hyvin noudattaa 16/8-dieettiä. Syö esim. välillä 14-22 ja sen ulkopuolella ei mitään. Juoda voi tietysti.

Jep. Noin mäkin söin ennen kuin aloin tehdä ruumiillista työtä. Vapaapäivinä en yleensä syö aamupalaa, samoin, jos menen iltavuoroon, syön siinä kymmeneltä ennen töihinlähtöä. Mutta aamuvuoroon mennessä pitää saada energiaa.

Vierailija
25/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin siihen ammattilaisten suosittelemaan "aamupala on päivän tärkein ateria" lankaan ja aloin pakkosyömään aamupalan. Tai oikeammin juomaan aamupalan, koska en todellakaan saa mitään kovin kiinteää alas aamuviideltä. Hädin tuskin sain nieltyä jotain smoothieta, proteiinijuomaa tai kefiiriä. Sillä oli kamalat seuraukset. Aivan järkyttävä nälkä kesken töiden, energiat tipahti ihan nollaan, pyörrytti ja oli huono olo. Pikkuhiljaa alkoi paino hiipiä ylöspäin. Aamusyöminen ei mitenkään vähentänyt iltasyömistä, vaan lisäsi päivän kokonaiskalorioita. 

Luovutin aamupalan suhteen lopulta, koska ei vaan toimi niin ei toimi. Herään työaamuina neljän viiden aikaan ja lähden töihin syömättä. Lounasaikaan kymmenen jälkeen syön ekan kerran. Mulle tää toimii. Niin ja painokin normalisoitui kun jätin pakkoaamiaisen pois.

Vierailija
26/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin siihen ammattilaisten suosittelemaan "aamupala on päivän tärkein ateria" lankaan ja aloin pakkosyömään aamupalan. Tai oikeammin juomaan aamupalan, koska en todellakaan saa mitään kovin kiinteää alas aamuviideltä. Hädin tuskin sain nieltyä jotain smoothieta, proteiinijuomaa tai kefiiriä. Sillä oli kamalat seuraukset. Aivan järkyttävä nälkä kesken töiden, energiat tipahti ihan nollaan, pyörrytti ja oli huono olo. Pikkuhiljaa alkoi paino hiipiä ylöspäin. Aamusyöminen ei mitenkään vähentänyt iltasyömistä, vaan lisäsi päivän kokonaiskalorioita. 

Luovutin aamupalan suhteen lopulta, koska ei vaan toimi niin ei toimi. Herään työaamuina neljän viiden aikaan ja lähden töihin syömättä. Lounasaikaan kymmenen jälkeen syön ekan kerran. Mulle tää toimii. Niin ja painokin normalisoitui kun jätin pakkoaamiaisen pois.

Tuon mainoslauseen levitys jotenkin terveellisenä asiana on suorastaan typerää.

Vierailija
27/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt aamupalaa ainoastaan hotelliaamiaisilla ja aina parin päivän hotelliaamiaisten syönnin jälkeen paino pomppasi pari-kolme kiloa joita sai sulatella monta viikkoa ennen kuin paino palasi normilukemiin: noihin liittyi toki myös lounaat seisovasta pöydästä. Seisovista pöydistäs syöminen ei oikein sovellu mun vartalolle, aina meinaa väkisin mennä vähän yli.

Vierailija
28/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat syömästä illalla, niin aamupala alkaa maistumaan. Illalla viimeinen syöminen klo 18, niin aamulla on jo nälkä.

Vierailija
29/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetat syömästä illalla, niin aamupala alkaa maistumaan. Illalla viimeinen syöminen klo 18, niin aamulla on jo nälkä.

Tää on niin tyhmä neuvo kuin olla voi. Toimii käytännössä päivätyöläisellä mutta ei vuorotyöläisellä.

Vierailija
30/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen maistuu parhaiten silloin kun en ole illalla syönyt liikaa. Hyväksyn myös sen että aloitan aamun kahvilla ja vasta hieman myöhemmin syön aamiaista.

Vierailija
31/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun heräät, juo ensin lasi vettä ja syö kourallinen pähkinöitä (10-15kpl). Sen jälkeen odota ja syö varsinainen aamupala vasta tunnin, parin päästä. Pähkinäannos on riittävän pieni, joten sen ei pitäisi ällöttää, jos ei ole tottunut aamiaiseen. Mutta samalla siitä tulee sopivasti kaloreita, eli kroppa tavallaan herää siihen, että jahas paasto loppumassa. Sitten miettisin ihan rauhassa etukäteen, että minkätyylinen aamiainen voisi olla "helpoin". Makea kuten jugurtti ja hedelmää vai suolainen kuten munakas. Nestemäinen kuten smoothie vai kiinteä kuten leipä sörsseleineen. Tiedät itse parhaiten. Ja kokeilemalla ainakin oppii, mikä maistuu itselle parhaiten.

Vierailija
32/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aamupala on ihan parasta! Käytän siihen aikaa tunnin ja juon kahvia, syön leipää munaa ja marjoja. En voisi lähteä mihinkään ilman aamupalaa. Teen vuorotyötä ja välillä tulen yövuorosta tai herään klo 4 päivävuoroon. Aina syön silti aamupalaa. 

Vierailija
33/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tein päätöksen, että aamupala on syötävä ennen kahvia tai viimeistään kahvin kanssa. Tehokasta. 

Vierailija
34/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun heräät, juo ensin lasi vettä ja syö kourallinen pähkinöitä (10-15kpl). Sen jälkeen odota ja syö varsinainen aamupala vasta tunnin, parin päästä. Pähkinäannos on riittävän pieni, joten sen ei pitäisi ällöttää, jos ei ole tottunut aamiaiseen. Mutta samalla siitä tulee sopivasti kaloreita, eli kroppa tavallaan herää siihen, että jahas paasto loppumassa. Sitten miettisin ihan rauhassa etukäteen, että minkätyylinen aamiainen voisi olla "helpoin". Makea kuten jugurtti ja hedelmää vai suolainen kuten munakas. Nestemäinen kuten smoothie vai kiinteä kuten leipä sörsseleineen. Tiedät itse parhaiten. Ja kokeilemalla ainakin oppii, mikä maistuu itselle parhaiten.

Aamu kolmelta herättävä pupeltamaan jotain kuivia kurkkuun takertuvia pähkinöitä, että voi sitten venttailla pari tuntia varsinaista aamupalaa? Nukun mieluummin.

Vierailija
35/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täytyy ns. vatsan toimia mieluiten aamulla, ja se onnistuu kun syö puuroa ja sen seassa mitä milloinkin. Lisäksi teetä ja vettä. Viikonloppuisin syön leipää ja usein käy niin, että vatsa onkin huonossa kunnossa.

Puuro on aika tylsä, mutta syön sen ilman maisteluita.

Aamupalahan voi olla jotain ihan pientäkin, mikä kenellekin sopii!

Vierailija
36/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenteella on merkitystä. Kun aamulla ei ole nälkä, voileivät ei meinaa mennä alas, kun ovat liian kuivan tuntuisia, mutta jo mainittu smoothie on hyvä. Tai sitten edellisenä iltana jääkaappiin laitettu tuorepuuro, missä on hedelmiä, maitoa ja jugurttia.

Vierailija
37/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin tyhmä neuvo kuin olla voi. Toimii käytännössä päivätyöläisellä mutta ei vuorotyöläisellä.

Ei toimi myöskään töiden jälkeen liikuntaa harrastavalla päivätyöläisellä. Pitäisi mennä treenin jälkeen nukkumaan tyhjällä mahalla.

Vierailija
38/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen jääkaappiin valmiiksi pillimukiin seuraavanlaisen seoksen: mustikoita, mansikoita, piimää, ripaus vaniljasokeria. Nää pyöräytetään joko blenderillä tai sauvasekoittimella pillillä juotavan notkeaksi.  Teen kerralla pariksi aamuksi. Helppo napata kiireessäkin mukaan ja ryystää matkalla. Jos ei tykkää piimästä niin voi koittaa tehdä jugurtista. Itsekään en niin hirveästi piimästä sellaisenaan tykkää, mutta marjojen kanssa sotketettuna on ihan hyvää. Ja tekee hyvää vatsalle.

Vierailija
39/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä ei halua syödä heti aamulla. 

Sitten on näitä, jotka syövät väkisin koska joku hyvän tittelin omaava henkilö kertoo, että aamulla pitää syödä. 

Minä lopetin aamupalan syömisen 11-vuotiaana, kun ei tosiaan vaan maistunut. Nyt olen 50++, ja syönyt aamupalan jo pari vuotta. Siihen tottuu. Kun syö kylmänä jonkun leivän kahvin kanssa. Pakko oli opetella. Suolisto ei tykännyt aamulääkkeiden otosta niillä spekseillä, että jotain ruokaa joskus kenties iltapäivällä. Hirveä tulehduskierre, jota en toivo edes "vihamiehille" (sisätautilääkärille kenties joo). Eskaloitui muutamaksi vuodeksi pohukaissuolesta jsa muusta osasta kroonistuneeksi haimatulehdukseksi, joka vei n. viikon sairaalahoitoon 1krt/kk. Tai sitten se oli seuraamus "hoidosta". Pohjukaissuoli oli tulehtunut, niin ihan lääkäri "ennaltaehkäisevästi" määräsi haiman stenttaukseen, jonka seurauksena äärimmäinen haimatulehdus, ja muutaman kuukauden tuskat 24/7 ennen kuin se poistettiin.