Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko joku oppinut syömään aamupalan, vaikka ennen se olisi ollut mahdotonta? Vinkkejä!

Vierailija
02.06.2026 |

Olen nyt saanut kuulla monelta eri "alan ihmiseltä", että mun aineenvaihdunta ei toimi, koska en syö aamupalaa. En vaan ole koskaan pystynyt sitä syömään, ajatuskin oksettaa.

Toki mun syöminen painottuu siten, että nälkä alkaa olla vasta iltapäivällä ja sitten iltaa kohden tuntuu että mikään ruoka ei riitä. Siinä mielessä aamupala voisi olla järkiveto. Mutta miten sitä aamupalaa saa alas, jos ei se vaan mene?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo väite ole debunkattu jo moneen kertaan? Syöt silloin kun menee alas.

Vierailija
2/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ayö jotain sellaista mistä tykkäät, vaikka fazerin sinistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä syödä väkisin, jos on normaalipainoinen. Jos voit hyvin ilman aamupalaa, usko kehoasi.

Vierailija
4/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenvaihdunta ei lakkaa toimimasta, jos ei syö aamupalaa.

Vierailija
5/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkesi sillä, että syön aamupalan 3-4 tuntia heräämisen jälkeen.

Vierailija
6/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö. Paasto tekee aineenvaihdunnalle vain hyvää. Aineenvaihdunta ei ole sama kuin esimerkiksi ruuansulatus. Suurin osa ihmisistä ei edes tiedä, mitä aineenvaihdunta on.

Vierailija
7/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vuoden ajan syönyt väkisin aamulla erään ravintogurun ohjeilla. Tulos: +10kg.

Vierailija
8/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ei halua syödä heti aamulla. 

Sitten on näitä, jotka syövät väkisin koska joku hyvän tittelin omaava henkilö kertoo, että aamulla pitää syödä. 

Vierailija
9/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni ensimmäisen 30v aikana en juuri syönyt aamiaista. Ei koskaan tehnyt mieli. Sitten kun aloitin parisuhteen ihmisen kanssa joka harrasti aamiaisen syömistä niin aloitin itsekin. Pienen totuttelun jälkeen se alkoi sujumaan ja nykyään on vähän outoa olla ilman aamiaista. Tosin edelleen syön aamulla hyvin kevyesti, ehkä vähän jugurttia ja hedelmän tms. Hotelliaamiaiset menevät aina hukkaan koska ei todellakaan maistu aamulla mikään jättibuffeet. 

Vierailija
10/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oppinut syömään aamupalaa, vaikka olen jo 66-v.  Syön ensimmäisen kerran vasta puolen päivän jälkeen ja päivän viimeinen ateria on n. klo 20.

Vierailija
11/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi yksilöllistä tarvitseeko aamupalaa vai ei. Itse kylläkin sain omalla kohdalla huomata, että kaiken syömisen keskittäminen iltaan teki painon pudottamisesta mahdotonta. Nykyään aloitan aamun monipuolisella smoothiella ja kroppa toimii ihan eri tavalla. Paino meinaa laskea isoillakin ruokamäärillä. 

Vierailija
12/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väite aamupalan tärkeydestä on vahvasti kytköksissä elintarviketeollisuuden tekemään mainontaan.

Vierailija
13/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko syödä aamulla ennen töihin lähtöä kun on fyysinen työ ja muuten eka tauko klo 13 tai 14.

Vierailija
14/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyin ennen vuosikymmeniä syömään aamulla korkeintaan jotain pullaa ja kahvia sekä polttamaan savukkeita. Sitten tuli terveyshuolia ja päätin tehdä elintapoihini ja ruokailutottumuksiini muutoksia ja myös tupakoinnin lopetin. Sen jälkeen, kun aloin syömään kevyemmin ja useita kertoja päivässä (3 pääateriaa ja 2-3 välipalaa) ja söin kerrallaan entistä pienempiiä ruoka-annoksia, niin alkoi maistua myös terveellinen aamupala ja nykyään minulla onkin kiljuva nälkä jo heti aamulla ylös noustuani. Ihmisen elimistö tottuu jo muutamassa viikossa uuteen ruokailurytmiin ja niin tapahtui minullekin vaikka minulla oli samalla kertaa menossa kymmeniä vuosia kestäneen tupakoinnin lopettaminen missä siinäkin kuitenkin onnistuin enkä ole enää savuketta huulteni väliin sen jälkeen laittanut.

Vierailija
15/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko syödä aamulla ennen töihin lähtöä kun on fyysinen työ ja muuten eka tauko klo 13 tai 14.

Tekosyitä ylensyöntiin löytyy aina.

Vierailija
16/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajahan sanoi, että ongelmia on - tulee syötyä illalla pohjattomaan nälkään. Siksi miettii, olisiko aamupalasta apua.

Vierailija
17/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyin ennen vuosikymmeniä syömään aamulla korkeintaan jotain pullaa ja kahvia sekä polttamaan savukkeita. Sitten tuli terveyshuolia ja päätin tehdä elintapoihini ja ruokailutottumuksiini muutoksia ja myös tupakoinnin lopetin. Sen jälkeen, kun aloin syömään kevyemmin ja useita kertoja päivässä (3 pääateriaa ja 2-3 välipalaa) ja söin kerrallaan entistä pienempiiä ruoka-annoksia, niin alkoi maistua myös terveellinen aamupala ja nykyään minulla onkin kiljuva nälkä jo heti aamulla ylös noustuani. Ihmisen elimistö tottuu jo muutamassa viikossa uuteen ruokailurytmiin ja niin tapahtui minullekin vaikka minulla oli samalla kertaa menossa kymmeniä vuosia kestäneen tupakoinnin lopettaminen missä siinäkin kuitenkin onnistuin enkä ole enää savuketta huulteni väliin sen jälkeen laittanut.

Olet siis totuttanut elimistösi suurempaan syömisiin. Ei taida ihan järkevää olla :)

Vierailija
18/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajahan sanoi, että ongelmia on - tulee syötyä illalla pohjattomaan nälkään. Siksi miettii, olisiko aamupalasta apua.

Niin, että söis vielä aamullakin?? Auttaa ylensyöntiin?

Vierailija
19/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyitä ylensyöntiin löytyy aina.

Siellä joku koko elämänsä läpi sluibaillut honottaa.

Vierailija
20/39 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että söis vielä aamullakin?? Auttaa ylensyöntiin?

Sinäkö siellä väität tietäväsi, mitä aloittajan kohdalla tapahtuu, jos hän aloittaa aamupalan syönnin? Mä sanon, että kokeilemallahan se selviää.