Hieno omakotitalo, mutta ei ystäviä ja vieraita käy, eikä juhlia pidetä
Onko teillä naapureita, joilla on hieno ja kallis omakotitalo, upeat terassit ja pihat, mutta koskaan ei tunnu käyvän vieraita? Näin kesän tullessa taas havaitsee hyvin se kenellä on ystäviä. Ihmisiä on jossain pihoissa istumassa iltaa, naurua, juhlia, kun ulkona istutaan ja grillataan.
Aikaisempina kesinä tämän havainnut, kun ollaan asuttu tässä pitkään ja on naapureita, joilla hienot puitteet kunnossa kyllä, mutta koskaan heillä ei ystäviä tunnu käyvän. Ihmettelen mitä niillä terasseilla tekee oikein, kun ei ulkona syödä, eikä ystäviä käy. Onko muilla vastaavia huomioita, että osalla ihmisistä ei tunnu olevan ystäviä/kavereita?
Kommentit (92)
Mulla! Ja mulla ei tosiaan ole ystäviä eikä kavereita, enkä halua sellaisia. Olen erakkoluonne. Asun isohkossa talossa, jonka perin vanhemmiltani. Ei siellä koskaan käy ketään, paitsi mun veli muutaman kerran vuodessa. SIlloinkaan ei grillata tai istuta terassilla, vaan pelataan sisällä tietokoneella kaljaa tissutellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmiset tapaavat paljon muualla kuin kodeissa, mennään yhdessä ulos kahville tai syömään, ulkoillaan yhdessä, istutaan puistossa, matkaillaan tms. mikä nyt sattuu sopimaan. Kodit ovat muuttuneet yksitysiemmiksi. Ne jotka remuavat joka viikonloppu omilla pihoilla porukoissa ovat sitten oma joukkionsa, aki sekin on ok jos siitä tykkää. Usein ei kaipaa isoa porukkaa kerralla kotiin, on siinäkin hommaa koska vaikka olisi kuinka rento ajatus taustalla että ollaan vaan, ei sellanen nykyään enää onnistu ku ehkä ihan lähimpien kanssa, muuten johtaa kyläilyt aina siihen paineeseen että ensin siivotaan talo edustuskuntoon ja sitten vielä kestitään isolla ajalla ja rahalla. Ei sellaista oikein jaksa turhan usein.
No mutta noissa kaikkein hienoimmissa taloissa ja mökeissähän (ne Suomen kaunein koti ja kesämökki -ohjelmissa) on aina valtavan isot pitkät ruokapöydät, ja siellä kuulemma kestitään vieraita alvariinsa, pelataan niitä ihme lautapelejä ja vietetään ihanaa aikaa ystävien kanssa! Sitä varten just pitää olla ne isot pöydät ja mökillä maksimaalisen isot terassit. Kun kaikilla on niin kauheasti niitä kestittäviä vieraita!
Mökeilläkin on ihan vierashuoneita sitä varten, kun niin paljon käy ystäviä yökylissä!
Todellisuudessa suomalaiset on aika sisäänpäin kääntyneitä ja omiin oloihinsa mieluiten käpertyviä ihmisiä. Vieraat on haittatekijöitä.
Jep, tätä olen usein miettinyt. Jokaisella ohjelmaan osallistuvalla on puheiden mukaan jatkuvasti kestitettäviä porukoita. Miten sattuukin. Täälläkin on nähty niitä kirjotuksia, kun ei haluta esim. mökeille kyläilijöitä.
Meilläkin isohko talo ja isot terassit, mutta ihan itselle ja omaan käyttöön nämä on hommattu. Aikuiset lapset perheineen käy kylässä, harvemmin ketään muita. Nautin vapaa-ajalla omasta rauhasta ja hiljaisuudesta.
No mutta noissa kaikkein hienoimmissa taloissa ja mökeissähän (ne Suomen kaunein koti ja kesämökki -ohjelmissa) on aina valtavan isot pitkät ruokapöydät, ja siellä kuulemma kestitään vieraita alvariinsa, pelataan niitä ihme lautapelejä ja vietetään ihanaa aikaa ystävien kanssa! Sitä varten just pitää olla ne isot pöydät ja mökillä maksimaalisen isot terassit. Kun kaikilla on niin kauheasti niitä kestittäviä vieraita!
Mökeilläkin on ihan vierashuoneita sitä varten, kun niin paljon käy ystäviä yökylissä!
Todellisuudessa suomalaiset on aika sisäänpäin kääntyneitä ja omiin oloihinsa mieluiten käpertyviä ihmisiä. Vieraat on haittatekijöitä.
:) Meillä n Suomessa vain pieni talo (120m2) mutta ruokapöytään mahtuu 10-14 henkeä. Kaikki talomme ovat suunniteltuja ison ruokapöydän mukaan vaikka näissä kahddssa nykyisessä asumme kaksin. Olemme sosiaalisia ja meillä on kyllä pöydille käyttöä
Tuo vieraiden kestitys ja grillailu isolla.porukalla kuulostaa ihan painajaiselta. Meillä on juuri tuollainen iso ja upea talo, isot terassit, pihasauna ja palju, grillikota ja laavu isolla tontilla. Kun muutettiin tänne niin äitini heti innostui että täällähän on hyvä pitää joak kesä sukujuhlia. Haluaisi myös, että järjestettäisiin tunnelmallisia sukujouluja...
No ei todellakaan järjestetä, se on meidän koti ja ostettu siksi että me viihdytään siellä itse, ei hankittu juhlien järjestämistä varten. Tästä on väännetty monta kertaa, viimeksi äitini olisi halunnut järjestää omat synttärinsä meillä ja kutsuttuina olisi ollut äidin työkavereita ym ihmisiä joita ei olla ikinä edes tavattu...
Ap: mitä se sulle kuuluu? :D Ja vastaan: ei tunnu. Olen itse se naapuruston yksinäinen omituinen erakko, jolla ei käy vieraita. Elän kissojeni kanssa. Naapurillani on terassi (ei mielestäni upea, ihan liian moderni niin vanhaan taloon ja pilaa pihan mutta pidän omana tietonani) ja paljon sosiaalista elämää. Ovat lapseton pari ja kutsuvat kesäjuhliinsa aina väkeä.
En ole katkera heidän terassistaan enkä ystävien määrästä, päinvastoin olen onnellinen jos he ovat onnellisia. Kyllä tänne maailmaan sopivat introvertit ja ekstrovertit rinnakkain.
Aloituksen ongelma; a) et ymmärrä, että onni tarkoittaa eri asioita eri ihmisille b) et ymmärrä että raha tarkoittaa eri asiaa eri ihmisille c) et ymmärrä, että sosiaalisuus ei tuo onnea kaikille ihmisille
Joo ei se ole todellisuutta, varmasti harvoin on. Eiköhän ne kameroita varten noita lauseita viljele noissa ohjelmissa. Kuka oikeasti edes kerkiää jotain 15 hengen illanistujaisia järkätä ja saada ne kaikki ihmiset kivasti ja sopivasti saapumaan samaan aikaan paikalle just sun mökille ja vielä lautapelailemaan illan päätteeksi. Unelmahöttöä. Jos on luksusmökkejä ja pihoja silloin luultavasti omistaja tekee myös aika paljon arjessa hommia rahoittaakseen tuon luksuksen. Yleensä ei ole aikaa rientoihin, ja sitten kun sitä aikaa jää sen haluaa käyttää laadukkaasti ja ihan lähipiirin kanssa rennosti. Kaikille kun ei ole rentoutta eikä tarvetta sellaiseen että kutsutaan iso porukka patsastelemaan tiluksille.
Vaan koska ei ole kavereita niin pitäisi jäädä paitsi muistakin mukavuuksista, kuten omasta rauhasta? Ehei...
Melkoinen kyylä tuo ap. En edes tiennyt, että joku oikeasti kyttäisi tuollaista. Tosin en ehkä usko vieläkään kuin trolliksi.
Mutta ei meilläkään hienon okt:n terasseilla järjestetä juuri kuin ne perinteiset lasten juhlat eli ristiäiset, ripit ja ylppärit. Nekin olisi välillä tehnyt mieli järjestää muualla. Koti on meidän ydinperhettä varten. Ja juhlien järkkääminen kotona on aina oma operaationsa, vaikka maksaisi järjestelytkin.
Joskus joku yksittäinen kaveri tainnut käydä terdellä, mutta kavereiden tapaamiset ja juhlat järkätään yleensä kyllä ihan vaan ravintolassa. Että sori, ei voi nyt ap:n havainnoista päätellä yhtään mitään. Kannattaa hankkia joku mukavampi harrastus, tuollainen ei ole ihan tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koti on meidän perhettä varten, ei mikään julkinen juottola. Vain todella varakkailla ihmisillä on varaa siihen, että kavereita ei tarvitse kutsua kotiin riesaksi, heitä voi tavata ravintolassa.
Niin, että arvelet, että näillä on kaikki raha mennyt siihen taloon ja pihanlaittoon, eikä ole varaa ihmisiä kutsua edes syömään ja tarjota hauska ilta? Voi tuo tietty pitää paikkansa.
t. Ap
Olen eri, mutta hän sanoi, että todella varakkailla on varaa kestitä vieraita ravintolassa, ei tarvi kotiin riesaksi kutsua.
Näinhän monet juhlatkin järjestetään. Mennään ravintolaan. Jos on varaa, miksi kokkailla itse. Tai sitten mennän purjehtimaan tai kesäasunnolle, missä pääsee uimaankin.
Ehkä tarkoitat meidän Helsingin omakotitaloa? Se on käytännössä asunto, jossa vietämme aikaa, kun olemme pääkaupunkiseudulla. Paikalla ollessa kyllä on yleensä niin paljon muuta aktiviteettia ja keskustassa asiointia, ettei asunnolla juuri tuolloin vietetä aikaa. Jos näet siellä jonkum liikkuvan, niin suurella todennäköisyydellä kyseessä on kiinteistöhuolto.
Olen huomannut täällä maalla asuessa kun paljon mitään ei tapahdu niin aina on näitä naapureita jotka sitten tylsistyessään kyttäilevät muiden tekemisiä ja päättelee asioita. Yksi naapuri tässä lähistöllä juttelee mukavia kunnes lipsauttaa jotain kysymystä tai toteamusta havainnoistaan, juoruaa myös muista naapureista oma-aloitteisesti ja on tietävinään vähän kaikesta kaiken oli aihe mitä vaan. Ilmeisesti on aika yksinäinen (tosin perheellinen mies). Jos sattuu olemaan pihallaan kun ohi kulkee niin johan alkaa tuo jutustelu ja päteminen. Tällainen voi myös olla aika ahdistavaa muille, naapureista onneksi useimmat (fiksut) osaa pitää omat ja muiden asiat ominaan ja suunsa kiinni oikeissa paikoissa.
Meillä on 30 neliön vanha omakotitalo, ulkohuussilla ja pihasaunalla, vesikin on kylmää ellei sitä erikseen lämmitä.
Ei ole terassia, vaan vanhat, maalista rapistuneet, entiset ravintolan pöytäryhmät nurmikolla.
Ja käy ystäviä ja sukua kylässä, viime viikonloppunakin kaksi pariskuntaa meillä syömässä ja saunomassa. Tälle kesälle sovittu useita tapaamisia ja jotkut poikkeavat yllättäenkin.
Tosin pääasiassa nautimme olla kaksistaan puolison kanssa.
Älkää tehkö samaa virhettä kuin me. Ostettiin iso okt kivalta alueelta,, rempattiin ja laitettiin kiva oleskelualue jne. ajatuksena viettää ulkona kesäpäiviä/iltoja perheen, suvun ja ystävien kanssa. Olisi pitänyt tutustua tuleviin naapureihin vähän tarkemmin. Muuten kuten todettu, kiva alue mutta yksi naapuri on ongelma. Työtön ja naimaton reppana, talo aika ränsistynyt ja piha kasvaa rikkaruohoa. Asiassa ei sinänsä olisi ongelmaa mutta se käytös. Lapset pelkää outoa epäsiistiä tuijottajaa eikä meistäkään ole mukava olla pihalla kun yksi vaan seisoo ja kyylää mitään puhumatta. Ei edes tervehdi. Päätettiin olla kutsumatta ketään kunnes äijä joko kupsahtaa tai viedään hoitoon jonnekin.
Jos nyt menisin kesken etäpäivän käymään pihalla niin äijä ilmestyisi paikalle kyttäämään nanosekunnissa. Rööki suussa, tyhjä katse kyttäisi meidän taloa ja pihaa. Vähänharmittaa onniin jo leikitelty ajatuksella myydä talo mutta nyt ei oikein kauppa käy.
Vierailija kirjoitti:
Joo meillä. Ostettiin hieno omakotitalo kivalla pihalla ajatuksella, että voidaan sitten kestitä vieraita. No vaikea kestitä, kun kaikilla on aina muuta. Ehkä kerran kesässä joku tulee seuraksi tunniksi pariksi grillaamaan makkarat ja siinä se. Eikä edes asuta skutsissa vaan tänne pääsee julkisillakin hyvin. Turhauttavaa.
Koti on tietysti ennen kaikkea itseä varten, mutta omalla kohdallani isoin motiivi hankkia isompi asunto olisi juurikin se, että meille mahtuisi paremmin vieraita. Tämä tarkoittaisi asunnon hankkimista kauempaa taajamasta, milloin toisaalta harva jaksaisi tulla kylään.
Asun maaseudulla ok-talossa eikä täällä kukaan juhli tai pidä mitään kutsuja. Todella hiljaista. Kesäisin ainoa elonerkki on vain ruohonleikkuri.
Tosin järven rannalla on yksi mökki mitä vuokrataan. Siellä riittää elämää. Alkoholilla osuutta asiaan ja musavehkeissä on nupit kaakossa.
Minä olen masentunut työtön ja asun vuokralla. Ei ole ystäviä. Kukaan ei käy kylässä. Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa. Kotini on ruma.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen masentunut työtön ja asun vuokralla. Ei ole ystäviä. Kukaan ei käy kylässä. Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa. Kotini on ruma.
Halvat vuokra-asunnot ovat todella rumia. Ei niihin kehtaa kutsua ketään kylään.
Olisi kyllä ihanaa, jos olisi hieno koti johon kehtaisi kutsua ystäviä kylään. Mutta ei ole eikä tule, kun on köyhä. Eikä ole kyllä ystäviäkään.
Me ollaan varmaan just aloittajan mukainen tapaus, hieno talo ja iso piha terassit yms. ja harvoin käy muita tässä. Tämä on oma valinta ja osittain käytännön sanelema asia myös. Osa suvusta asuu kaukana ja toinen puoli suvusta ulkomailla, luottoystäviä on muutama jotka satunnaisesti käy ja perheenjäseniä joitain, jotka juhlapäivinä tai muuten kutsuttuna käyvät, eli harvoin. Kun useimmilla on matkaa yhteen suuntaan vähintään se tunti niin se jo rajaa kävijöitä aika tehokkaasti. Naapurit ovat moikkaus ja lenkkituttuja ei tunneta eikä kyläillä toistemme luona. Pidän siitä kun sukua ja kavereita käy silloin harvoin ja käyn itsekin mielelläni kyläilemässä ja juhlimassa sovitusti mutta en kaipaa tällaista mitenkään usein enkä ketään muuten vaan ovikelloa soittelemaan. Viihdymme omissa oloissamme ja tykkäämme käydä ulkona syömäsä ja tapahtumissa, myös ystäviä tapaamassa ja vuoroin miten kullekin sopii toistemme luona. Elämä on aika hetkistä perheellisenä joten sitä omaa rauhaa kaipaa aika paljon kotiin.