Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?
Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi.
Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?
Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?
Kommentit (656)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutteripannulle täältäkin ääni. Kahvi on niiin paljon parempaa kuin normi suodatinkahvi.
Virheellisesti suunniteltu laite joka keittää kitkerää ja pahanmakuista kahvia. Ei tule suodatinkahvia eikä espressoa vaan palanutta kuraa.
Et osaa vaan käyttää oikein. Liesi ei saa olla luuan kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä suodatin riittää. Keität veden ja lorautat sen suodattimen läpi suoraan mukiin.
Tämä on minulla myös. Hyvät kahvit, pienin vaiva ja vähiten ylimääräistä tiskattavaa.
Win-win-win.
Mä olen kanssa harkinnut yhden kupin keitintä, kun ei tota sumppia nykyään liikaa saa juoduksi. Silloin, kun naisystävä on täällä, tuo keitin ei ole turhaan, mutta yksin on turha keittää oikeastaan edes kahta kupillista. Se eka menee vielä, mutta toisen kupillisen kohdalla alkaa tökkiä. Sitten kun ei sitä keitettyä kahvia voi siinä seisottaa sen aikaa, kunnes maha alkaa taas vetämään. Se pitäisi juoda siitä pois melko lailla pikapuoliin, muuten alkaa maku kärsiä. Ei oo niin rikas mies, että pystyisi kaatamaan kahvia viemäriin.
Parikymppisenä keittelin kahvia yksinään kokonaisen pannullisen ja join sitten kanssa kaiken. En ymmärrä, miten mä olen siihen pystynyt? Nykyisin tekee jo kaksi kupillista tiukkaa, että mitään täysiä pannuja ei keitellä edes naisystävän täällä ollessa. Kuka hullu keittää yksinään kymmenen kupillista kahvia ja juo sen pois ennenkuin se alkaa siinä pannussa painua ja maistua paskalle? Menee jo ihan mahdottomaksi ufomiehen hommaksi. Mut on sekin vähän omituista, että on se monen kupin keitin ja sitten siihen laitetaan suodatinpaperi, johon mitataan puruja yhden kupillisen mukaan.
Mitä tässä punnitsen, niin kyllä se on tästä pikkuhiljaa lähdettävä kauppaan katselemaan jotain kapselikeitintä, jolla pystyy fiksusti keittämään sen yhden kupillisen, kun enempää ei tarvi.
Ja milloin mulla on täällä kämpässä vieraita niin paljon, että tolle monen kupin keittimelle tulisi todellista käyttöä, tarvetta? On vähän sama kuin se että pitää kahden hengen taloudessa olla astianpesukone. Ikään kuin kaksin sitä tiskiä syntyisi niin perkeleesti, ettei niitä mitenkään pystyisi käsin tiskaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä suodatin riittää. Keität veden ja lorautat sen suodattimen läpi suoraan mukiin.
Tämä on minulla myös. Hyvät kahvit, pienin vaiva ja vähiten ylimääräistä tiskattavaa.
Win-win-win.
Liian yksinkertaista tähän nippeliaikakauteen :)
Nykyään pitää olla kone joka hommaan ja polkupyörissäkin sähköt - yksi kattila ja kestopidike suodattimelle ei mene nykyihmisillä ymmärrykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Win-win-win.
Liian yksinkertaista tähän nippeliaikakauteen :)
Nykyään pitää olla kone joka hommaan ja polkupyörissäkin sähköt - yksi kattila ja kestopidike suodattimelle ei mene nykyihmisillä ymmärrykseen.
Sen verran hifistelisin, että ostaisin jonkun suodatinpidikkeen tippalukolla. Hario switch 02 tms. niin kuuman veden voi antaa möllöttää puruissa halutun ajan ennen sen vapauttamista kuppiin.
Muuten olen täysin samaa mieltä että keitin laitteena sinkkutaloudessa on täysi turhake.
Laita suodatin kupin päälle ja sihen kahvinporot, kaada kiehuva vesi päälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutteripannulle täältäkin ääni. Kahvi on niiin paljon parempaa kuin normi suodatinkahvi.
Virheellisesti suunniteltu laite joka keittää kitkerää ja pahanmakuista kahvia. Ei tule suodatinkahvia eikä espressoa vaan palanutta kuraa.
Et osaa vaan käyttää oikein. Liesi ei saa olla luuan kuuma.
Kahvi palaa kun paineistettu ylikuuma vesi menee purujen läpi. Suunnitteluvirhe ja laite tuottaa järkiään pahaa kahvia.
Itse keitän pienessä kattilassa aamukahvin joka on itsejauhettu karkeaksi. Saa kiehua reilusti ja on kunnon kahvia verrattuna suodatettuun kahviin. Eikä tule juotuakaan kahvia niin paljon kuin suodatinkahvia tuli.
Jos laitat rasbaista maitoa, valitse pikakahvi!
Taivaallista.
Ei roskaa, ei ylimääräistä.
Mutta VAIN jos laitat kevytmaitoa.
Normaalin kokoinen kahvinkeitin ei mahdu mutta kapselikeitin kuitenkin mahtuisi?
Joko olet ostanut keittimen kun siitä on jo aikaa, minkälaisen ostit?
Poweri tarjosi Point merkkistä 19,9 euroa
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt mutteripannulla hyvää kahvia. Kyllä kahvissa pitää olla crema.
Jos kolestroli on korkealla, niin ehdottomasti jokin suodatinratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Mutteripannu tai french press.
Eivät suodata kolesterolia pois.
vedenkeitin, muki, suodatin+pussi, kahvipaketti = hyvä kahvi joka aamu suoraan mukiin ilman turhaa tiskiä. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Mutteripannu on paras.
Vain jos haluaa larpata italialaista faskistia ja juoda naama irveessä palanutta ja kitkerää kahvia. Siihen se on paras - ja pakko olla hyvää kun ei ole kotimaista vaan italialaista - vaikka naama vääntyisi kuin Mussolinilla lyhtypylväässä.
Vierailija kirjoitti:
Opettele toki keittämään kahvisi pannussa!
Siitä tulee paljon parempaa, et tarvitse suodattimia ja tiskattavaakin tulee vähemmän.
Käsitiskissä kahvipannu on vihoviimeinen tiskattava, se pitää älytä pestä viimeisenä. Muuten vuorautuu kaikki muut astiat kahvinrasvaan. Oletan, että itse et oikeasti ole ikinä pessyt minkäänlaista kahvipannua, tuskin edes koneella. Konepesussakin se kahvinrasva siirtyy ties mihin koneen syövereihin ja muihin astioihin.