Onko pellavamekko liian arkinen hääjuhlaan?
Vieraasta tietty nyt kyse. Nakoan Annika-mekko olisi kaapissa. Itse vähän emmin, että taitaa olla liian kesämekkomainen. Kyseessä ns perushäät, ei mitkään ökyhäät muttei mitkään mökilläpaljainjaloin-bileistä. Mitä sanoo mammaraati?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä muistaa ettei valkoista. Häissä on aina kyse morsiamesta. Joten vieraille muuta. Pastellivärit, beige, kukkamekot kyllä. Mutta se on avioparin juhla.
Joskus ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Monilla ei ole varaa ostaa aina uutta mekkoa. Eiköhän nakoa ole ihan tarpeeksi hyvä.
eikä tarvitsekaan, koska kaikilla naisilla on kämppä puolillaan vaatteita ja kenkiä
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä muistaa ettei valkoista. Häissä on aina kyse morsiamesta. Joten vieraille muuta. Pastellivärit, beige, kukkamekot kyllä. Mutta se on avioparin juhla.
Eikä punaista!
Tummanvihreä ja pienet korut. Ei mitään timanttihuntua. Arkinen on hyvä.
Se valkopohjainen kukallinen kilpailee morsiuspuvun kanssa eli ei sovi. Hillittyä yksiväristä voit käyttää muuallakin ja somistaa suuremmilla koruilla/huiveilla myöhemmin.
Riippuu enemmän mallista kuin kankaasta. Googletin tuon mekon ja minusta sopii oikein hyvin häävieraalle.
Riippuu mekosta ja miten se asustetaan. Itsellä on sellainen juhlavampi väljä vaaleansininen, hyvin ohuesta pellavasta, on laskoksia ja brodeerauksia, mutta ei mitään liehukkeita. Menisin sillä mennen tullen kesähäihin: lisäksi kevyet kengät ja pikkulaukku, hiukset ja korut kohdalleen. Eikä sitten mitään mustia toimistoavokkaita!
Ei pieni ryppyisyys mitään haittaa eikä sitä kukaan loppuillasta edes huomaa.
Itse ostin viime syksynä Nakoan pitkän yksinkertaisen, villaisen neulemekon, kun oli tiedossa talvihäät. Sillä mekolla mentiin kaikki muutkin talven menot teatterista ravintolaillalliseen.
Pikku vinkkinä, että mikään ei pilaa hienoakaan vaatetta niin tehokkaasti kuin homssuiset hiukset. Joillakin roikkuu juhlissakin niin kuin ei olisi edes pesty.
Kampaajalla ei tarvitse käydä. Ponnarikin on kampaus, kun laittaa jonkin näyttävän hiuskoristeen.
Ekoteko käyttää jo omistamaansa useamman kerran kuin ostaa aina uusia.
Katsoin Annikan. Just passeli kesähäihin.
Ilman muuta käy! Minulla on todella suuri vaatevarasto ja suosin laadukkaita materiaaleja. Pellavaan kuuluu rypistyminen eikä se todellakaan näytä huonolta rypistyneenä, JOS se on silitetty ennen juhlia (silittämätön ja päällä rypistynyt ovat kaksi eri asiaa) ja päällä on asu eikä vaan pelkkä mekko. Toki jos sinä tykkäät simppelistä, niin sitten ihan mekko vaan ja menoksi. Kaunis se on ja oikein hyvä juhlavaate.
Itse käytän pellavaa pääosin kun on kuuma - tai kun on samana päivänä kuuma ja kylmä, jolloin voi lisätä vaatetta.
Muita omia huomioitani pellavan käyttöön: valitsen seuraksi aina laadukkaat kengät ja laukun, sopimaan täydellisesti asuun. Laadukas nahka jne. toimivat pellavan rinnalla. Panostan myös muihin asusteisiin, kuten hiuskoristeeseen, korviksiin, rannekoruun, vyöhön, sormuksiin jne. En tietenkään kaikkiin kerralla vaan valitsen asuun sopivat.
Lisäksi minulla on käytännössä aina huivi mukana (silkkiä, pellavaa, villainen kirjottu). Tätä käytän harteilla tms. ja miten milloinkin. Huivi ”sitoo” mekon, kenkien, laukun jne. värit yhteen. Huivissa on juhlissa usein jotain kultalankaa tms. hieman, josta tulee juhlavuutta. Myös aito helmi sopii pellavaan.
Vielä sitten toki kampaus ja meikki, ne teen juhliin niin, että juhla eroaa arjesta. Aika monenlaisissa juhlissa olen näillä ”eväillä” kokenut (ja kuullut lukemattomia kertoja) olevani upeasti pukeutunut. Kivoja juhlia!
Vierailija kirjoitti:
Vähän siinä ja siinä. Tuo on tietysti leikattu kauniisti mikä pelastaa paljon mutta ehkä on silti vähän turhan kesämekko. Omaan tyyliin kuuluu mekot, niin en laittaisi tuota häihin, koska voisin lähteä se päällä kaupungille tai töihin.
Ai noissa liehukkeissa töihin?!
Minusta on hyvä mekko häävieraalle, tosi kaunis leikkaus!
Tuo malli sopii hyvin mut älä pls laita sit mitään Birkenstockeja jalkaan, vaan kevyet (kultaiset?) korolliset kengät ja pieni clutch. Kun mekko on noin simppeli niin näyttävät korvakorut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu väristä ja kuosista. Kesähäissä kyllä hyvä.
Yksivärinen on. Sellainen vanhan roosan värinen.
Hyvä väri, sopii kesähäihin. Asusteilla ja kampauksella saa juhlavuutta.
Hyvä mekko. Jos on pitkät hiukset, niin nosta nutturalle. Pieni laukku ja isot korvakorut. Sirot korkosandaalit jalkaan, ja varakengiksi autoon mukaan ballerinat, jotka voi vaihtaa jos jalat väsyy loppuyön jatkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä punaista!
Tämä ohje on täysin turha ja aivan älytön.
Jos rypistyminen ei häiritse, niin voihan pellavamekon laittaa juhliin. Ihan samalla lailla kuin minkä muunkin siistin mekon.
Vierailija kirjoitti:
Tuo malli sopii hyvin mut älä pls laita sit mitään Birkenstockeja jalkaan, vaan kevyet (kultaiset?) korolliset kengät ja pieni clutch. Kun mekko on noin simppeli niin näyttävät korvakorut.
No en edes omista mitään birkenstokkeja tai edes sen tyylisiä kammotuksia😄 Mutta korkeakorkoisia kenkiä en käytä, en osaa kävellä niissä eikä ne ole mun jalkaan mukavan tuntuiset. Juhlakenkiä on onneksi matalampiakin. Eikä korviksetkaan ole vaihtoehto kun en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en pellavaa laittaisi, rypistyy hetkessä ja sitten näyttää jotenkin hompsuiselta
Pellavavaatteen idea on että saa rypistyä
Rypistyneet vaatteet eivät kuulu mihinkään juhliin. Pitää sitä ajatella muutakin juhlaväkeä kuin itseään, mutta taitaa olla sinulle vieras ajatus. Minä, minä, minä ja minun mukavuuteni, viis siitä että näytän heinäladossa pyörineelle horatsulle.
Vierailija kirjoitti:
Googlauksen perusteella juhlava leikkaus, eli voi.
Vai juhlava leikkaus? Elämäni biisin ketjussa Katjaa mollattiin oikein porukalla navettamekon ja yöpaidan tyylisistä mekoista, tuollaisia leikkauksiahan niissä oli. Sitä paitsi, mitä se juhlava leikkaus pelastaa, jos kolttu on tunnin, parin päästä jo vähintään sadoilla rypyillä vähintään takamuksesta ja todennäköisesti alkaa vielä pussittaa sieltä.