Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten töistä irtisanoudutaan

Vierailija
01.06.2026 |

Pitääkö olla joku virallinen kirje vai riittääkö esihenkilölle sähköposti että irtisanoudun?

Saisin toisen työpaikan, kannattaako tuosta mainita?

Ensimmäistä kertaa työelämässä 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä noin se tapahtuu, että ilmoitat asiasta pomollesi. Sitten juttellette niitä näitä ja panette paperit kuntoon.

Vierailija
2/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele esihenkilön kanssa ja laita sen jälkeen vielä sähköpostilla vahvistus. Viestiin tarkat päivämäärät milloin irtisanoudut ja milloin on viimeinen työpäivä.

Toisesta työpaikasta ei tarvitse mainita, mutta harvoin siitä haittaakaan on. Lähinnä tulee mieleen jos hyppäät kilpailijan palkkalistoille niin voi tulla erikseen tehty kilpailukieltosopimus sekä tietysti vanhan työnantajan asiakastiedot ja muut liikesalaisuudet. Tosin nämä tämmöiset koskee etupäässä johtajatason töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veetutti niin paljon että yksi sana sähköpostiin riitti: lopetan

Vierailija
4/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoutuminen kannattaa tehdä aina myös kirjallisesti. Itse lähetän sähköpostia jossa sanon että irtisanoudun yrityksen x palveluksesta xx.xx.2026. Sinun ei tarvitse kertoa miksi irtisanoudut.

Vierailija
5/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin paikoissa on erillinen kaavake irtisanoutumiseen. Joka tapauksessa ehdottomasti kannattaa tehdä kirjallisesti!

Vierailija
6/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata irtisanoutua ennen kuin on uusi työsopimus allekirjoitettu. Tuollaisiin "saisin työpaikan" lupauksiin kannattaa suhtautua erittäin epäluuloisesti. Ettei käy niin, että irtisanoudut ensin vanhasta paikasta, mutta jäätkin työttömäksi.

Vierailija
7/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niinkuin minä , olin viikon kännäämässä niin ei tarvinnut edes itse ilmoittaa kun työnantaja soitti ja sanoi tyyösuhteesi on katkaistu. Olin kyllä ajatellut jo muutenkin lähteä sieltä ja näin se kävi nätisti.

Vierailija
8/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet pomon huoneeseen ja väännät tortun keskelle lattiaa. Se riittää.

Vierailija
9/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata irtisanoutua ennen kuin on uusi työsopimus allekirjoitettu. Tuollaisiin "saisin työpaikan" lupauksiin kannattaa suhtautua erittäin epäluuloisesti. Ettei käy niin, että irtisanoudut ensin vanhasta paikasta, mutta jäätkin työttömäksi.

Omassa tilanteessani karenssi oli parempi vaihtoehto kuin itsari.

Vierailija
10/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa tilanteessani karenssi oli parempi vaihtoehto kuin itsari.

Tuollaisessa tilanteessa hoitoon hakeutuminen olisi oikea ratkaisu. Ihan vaikka työterveyden kautta.

Vierailija
11/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun nykyinen työsuhteesi määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva? Sinun kannattaa ensin lukea oman alan työehtosopimus, ne löytyy netistäkin.

Vierailija
12/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee niinkuin minä , olin viikon kännäämässä niin ei tarvinnut edes itse ilmoittaa kun työnantaja soitti ja sanoi tyyösuhteesi on katkaistu. Olin kyllä ajatellut jo muutenkin lähteä sieltä ja näin se kävi nätisti.

Näin se lakipykälien mukaan menee. Jos työntekijä jättää riittävän pitkään saapumatta töihin niin se voidaan tulkita irtisanoutumisena. Muistaakseni rajana on jos seitsemän päivää on mitään ilmoittamatta poissa töistä.

Vierailija
13/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan huomioinut työsopimuksesi mukaisen irtisanoutumisajan?

Vierailija
14/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ollut muuta, kuin pieni palis pomojen kanssa. Siinäkin vain sovittiin käytännön asioista. Sain puolen vuoden palkan ilman työvelvoitetta ja työtodistus tuli myöhemmin postissa.

Ei se vaikeaa ole. Kunhan nyt vain ilmoitat lopettavasi.

Vierailija
15/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kusee esimiehesi työpöydälle. Muuta et juuri tarvitse. 

Vierailija
16/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ainakaan ollut muuta, kuin pieni palis pomojen kanssa. Siinäkin vain sovittiin käytännön asioista. Sain puolen vuoden palkan ilman työvelvoitetta ja työtodistus tuli myöhemmin postissa.

"Sain puolen vuoden palkan"

Miksi? Aika omituinen työsopimus sellainen jossa irtisanoutuva työntekijä saa palkkioksi noin tuntuvan korvauksen.

Vierailija
17/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pyytää työtodistus - jossei sitä automaattisesti tarjota.

Muista myös, että sinulla on oikeus pyytää työtodistus ilman arviointia. Jos työnantaja yrittää sellaisen työtodistuksen tehdä missä sinua moititaan. Onneksi tosi harvoin tälle oikeudelle on tarvetta, mutta hyvä pitää mielessä.

Vierailija
18/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Aika omituinen työsopimus sellainen jossa irtisanoutuva työntekijä saa palkkioksi noin tuntuvan korvauksen.

Puolen vuoden irtisanomisaika, mutta ei työvelvoitetta. Toiset osaa sopia.

Vierailija
19/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ottanut vastaan työnantajan tarjoaman irtisaoutumispaketin YT-neuvotteluissa, muuten ei itse irtisanoutuvalla ikinä ole puolen vuoden irtisanomisaikaa ilman työvelvoitetta.

Vierailija
20/25 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolen vuoden irtisanomisaika, mutta ei työvelvoitetta. Toiset osaa sopia.

Niin, ne sopia osaavat oli sinun tapauksessa työnantajan puolelta. Mulkero työnantaja olisi voinut sanoa ihan toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi