Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys teille, jotka vihaatte matkustelua...

Vierailija
31.05.2026 |

Missä kaikkialla olette matkustelleet, mitä teitte lomillanne ja mistä ette pitäneet?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa, mutta en pidä lentämisestä enkä lentokentistä enkä pakkaamisesta ja tavaroiden purkamisesta. Autolla ei jaksa pitkiä matkoja. 

Vierailija
22/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi, Norja, Venäjä/Neuvostoliitto, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Espanja, Intia, Australia, USA (Alaska, Washington, Montana, Dakotat, Minnesota, Wisconsin, Michigan, New York, Vermont, New Hampshire, Maine), Kanada, Irlanti, UK, Färsaaret.

Osa oli lomia, osa työ/koulutusmatkoja, osa asiointireissuja, osa kisamatkoja. En tykkää yhtään koko matkustusprosessista, jetlagista, tavaroiden vahtimisesta, syömisten tarkkailusta. Matkustaminen on stressaavaa. Mulla tulee aina jotain vatsavaivoja; hillitön ummetus tai sitten yrjöripulitauti.   

En ole matkaillut ulkomailla kohta kahteen vuosikymmeneen muuten kuin päivämatkoja Ruotsiin, Norjaan tai Viroon. Ja niihinkin omalla autolla ja eväät mukana.

Jos noi oli työ/kisareissuja, ehditkö tehdä sen lisäksi noilla matkoilla mitään tyypillisiä lomajuttuja? Noista vatsavaivoista kannattaisi varmaan ihan jutella lääkärille, että mikä aiheuttaa.

Itse sain viestistä kuvan, että nimenomaan se matkustamiseen liittyvä osa rasittaa - kulkuvälineet, tavaroiden siirto, ns liikkeessä syöminen, unirytmin muuttuminen. Nuohan on asioita, jotka matkustaessa toistuu riippumatta siitä, mistä syystä matkalle lähtee. Ja niistä saa olla pitämättä, jotkut kokevat ne niin rasittaviksi, että "perillä" olemisen riemut eivät kata negatiivisia puolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vihata on kyl aika voimakas ilmaisu. Miksi pitäisi ihan vihata jotain, mitä ei enää itse halua tehdä. Minä olisin kysynyt miksi et pidä matkustelusta. Jonkun asian tai ihmisen/eläimen vihaaminen kuluttaa sitäpaitsi aivan liikaa hyvää energiaa. Itse en yksinkertaisesti viitsi enää matkustella mihinkään kun kaikki paikat ovat liian täynnä ihmisiä. Aloitin matkustelun jo 1970 luvulla ja lopetin jäätyäni eläkkeelle 2010 ja hoitelen puutarhaa ja kasvimaata kotosalla, joskus päivän retken teen autollani. 

Vierailija
24/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan vihaa matkustelua, mutta olen mt-ongelmaisena todella stressi herkkä ja uuvu helposti. En halua juuri mihinkään enää mennä sillä paniikkikohtauksen riski on suuri. Stressaan kaikkea olevaa ja olematonta matkan ajan. Päiväreissu ovat ihan ok, mutta Ahdistavia nekin osittain. Onneksi olen nuorena matkustellut ja nauttinut matkustelusta. V

N45

Vierailija
25/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metrossa

Vierailija
26/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelun vihaajat eivät ole matkustelleet juuri missään.

Älkää peovosoikaa. Ihmiset eivät vihaa matkustamista, vaan pikemminkin välttävät tietyidtä syistä. Niitä syitä tulee jatkuvasti lisäö ja on enemmän kun jiskys. 

Vierailija
27/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva aikuuseksi. Kukaa ei vihaa, sinunlaiset ehkä vaan. Enemmistö välttää matkustamista tietyistä syistä. 

Vierailija
28/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päivänä kun keksitään portaali johon astumalla pääsee toiseen maahan niin lähden tutkimaan maailmaa. Sitä ennen, ei vaan jaksa sitä lentokoneessa/junassa/bussissa istumista ja laukkujen raahaamista. Se osa on aina niin tylsää ja vastenmielistä. Kohteessa kierrän kävellen tai taksilla (jos on kaukana) nähtävyyksiä ja on kiva hankkia elämyksiä ja kokemuksia. Mutta se matkustaminen, ei innosta yhtään.

Vierailija
29/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha on aika vahvasti sanottu asiasta joka luultavimmin on vain yhdentekevää.

Mua ei saa rantalomalle/tropiikkiin/helteeseen enää kirveelläkään. Syy: vuosi Floridassa 40 vuotta sitten.

Vierailija
30/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli noin kymmenen vuoden paussi matkustelusta juuri siksi, että "vihaan" matkustamista. Lentokenttien protokollat, majoituspaikan etsiminen, aamiaisen etsiminen yms. Aina väärää vaatetta mukana ja jotakin liikaa.  Joskus virhearvointi kohteen kiinnostavuudesta tai ylipäätään käykö helteinen ilma tukalaksi. Ne ovat kuitenkin haasteita, joita voi ratkaista. Päätin, että matkustan vain talvikaudella Euroopan alueilla ja minimoin siten lentomatkan tuskaa. Valitsen minulle mieluisia, ulkoiluun sopivia kohteita ja olen siellä useamman viikon. Sinä aikana ehtii nauttimaan ja unohtamaan lentomatkustamisen tuskan sekä oppii tuntemaan lähileipomot, ruokakaupat ja koluamaan kohteet rauhassa. Asun ihmisten kodeissa, en missään nimessä ankean ahtaissa majoituspaikoissa, ja se antaa myös hyvän olon viettää lomaa.

Vierailija
31/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa. Lentokone on maailman tylsin keino siirtyä paikasta toiseen, mutta työelämässä ei aika anna myöden maita pitkin kulkemiselle. Mun mielestä paras osa on se matkalla ole, siksi esim automatkailu sopisi mulle. Ei vaan ole aikaa eikä varaa kunnon luotettavaan retkeilyautoon, eikä oikeen sopivaa matkaseuraakaan. Siksi pysyn kotimaassa/skandinaviassa.

Vierailija
32/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi kaikkien pitäisi tykätä siittä mistä sinä tykkäät?

Vierailija
33/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vihaa matkustelua, mutta se väsymys, joka liittyy hälyisillä asemilla odotteluun, seisomiseen paikat puutuneena, ällöttävät vessat, hiki, epämääräinen ruoka jostain vitriinissä. Ääh ei jaksa. Jos olisi yksityislentokone, joka odottaa minua ja henkilökunta, joka huolehtii käytännön asiat. Kyllä kiitos. 

No toki matkustelussa on ikäviäkin puolia. Itse matkustelen pienellä budjetilla mikä tekee siitä entistä haastavampaa, mutta silti koen, että se on silti sen arvoista. Tuota epämääräistä ruoka kohtaa en kyllä ihan allekirjoita, lähes kaikista kohteista löytyy myös tasokkaita ravintoloita.

Kyllä se lentokoneessa istuminen käy työstä, enkä juuri vapaa-ajalla matkusta, jopa inhoan sitä, sillä saan työssäni matkustaa ihan tarpeeksi ja istua lentokoneessa. Ei kiinnosta turistirysät ja maksaa niistä. 

Vierailija
34/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa maassa. Aikaa on rajallinen määrä ja sinä aikana olisi tutustuttava lomapaikkaan. Voihan sitä tietenkin maata vain hotellissa, mutta eikö se ole silloin sama olla kotona. 

Kukaan tuskin makaa viikon syömättä ja hotellissa saa jonkun muun tekemää ruokaa. Tietysti sitä voisi kotiinkin varata viikoksi valmisruokia, mutta ei se sama asia ole kuin vastavalmistettu ruoka. 

Vierailija
35/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten itketään kun suomella menee huonosti, roudaatte idiootit läskintumentamisen matkojen  takia vuosi tasolla miljardeja euroja  plus temun sontaa ulkomaille.

Vierailija
36/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelua vai matkantekoa eli siirtymistä paikasta toiseen?

Vierailija
37/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa matkustamista, mutta en pidä siitä enää niin paljon kuin ennen. Olen matkustanut joka mantereella joka tavalla, reppureissusta all inclusiveen ja niin yksin, puolison kanssa, lasten kanssa kuin ystävien kanssakin. Kaikki suuret nähtävyydet olen nähnyt. 

Eniten vaivaa nykyään valtavat turistimäärät vähänkin mielenkiintoisemmissa paikoissa. Myös pitkät lennot ovat ylirasittavia. Ravintoloissa tuntuu nykyään olevan kehnoa ruokaa joka puolella, aina petyn. Johtuu ehkä siitä, että itse nykyään teen hyvää kasvisvoittoista terveellistä ruokaa ja ravintoloissa ruoka on rasvaista, kasvikset ylikypsiä ja vähäisiä, kala ja kana vanhaa ja kuivaa. Silti kaipaan uusia maisemia, jonkun muun tekemää ruokaa ja jonkun muun puhtailla lakanoilla petaamaa sänkyä ja auringon valoa ja lämpöä talvella.

Vierailija
38/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun metsässä kesät , laavu on kotini ja Karhu on lähipiirin vartija, Susi ulvoo herätyksen.

Vierailija
39/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa matkustamista, mutta en pidä siitä enää niin paljon kuin ennen. Olen matkustanut joka mantereella joka tavalla, reppureissusta all inclusiveen ja niin yksin, puolison kanssa, lasten kanssa kuin ystävien kanssakin. Kaikki suuret nähtävyydet olen nähnyt. 

Eniten vaivaa nykyään valtavat turistimäärät vähänkin mielenkiintoisemmissa paikoissa. Myös pitkät lennot ovat ylirasittavia. Ravintoloissa tuntuu nykyään olevan kehnoa ruokaa joka puolella, aina petyn. Johtuu ehkä siitä, että itse nykyään teen hyvää kasvisvoittoista terveellistä ruokaa ja ravintoloissa ruoka on rasvaista, kasvikset ylikypsiä ja vähäisiä, kala ja kana vanhaa ja kuivaa. Silti kaipaan uusia maisemia, jonkun muun tekemää ruokaa ja jonkun muun puhtailla lakanoilla petaamaa sänkyä ja auringon valoa ja lämpöä talvella.

Minä olen kasvissyöjä eikä mulla ole ikinä ollut tuota ongelmaa. Millä perusteella valitset noi ravintolat? Esim jossain New Yorkissa on 20 000 ravintolaa ja ihan vaikka jostain Mykonoksen kokoiselta saareltakin löytyy yli sata ravintolaa. Aika epätodennäköistä, että kaikki olisivat huonoja.

Vierailija
40/53 |
31.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin rasite on ruokapaikan löytäminen ja siksi ongelma on ratkaistu sillä, että hotellihuoneessa on keittiö tai vähintään jääkaappi. Kerran päivässä vielä menee syödä ulkona, mutta useampaa ruokapaikkaa ei hyvita eysiä vaan ostetaan kaupasta huoneeseen evästä.

Lentokentät yms muut ei haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme