Kysymys teille, jotka vihaatte matkustelua...
Missä kaikkialla olette matkustelleet, mitä teitte lomillanne ja mistä ette pitäneet?
Kommentit (53)
Matkustelun vihaajat eivät ole matkustelleet juuri missään.
Vierailija kirjoitti:
Ei vihaa matkustelua, mutta se väsymys, joka liittyy hälyisillä asemilla odotteluun, seisomiseen paikat puutuneena, ällöttävät vessat, hiki, epämääräinen ruoka jostain vitriinissä. Ääh ei jaksa. Jos olisi yksityislentokone, joka odottaa minua ja henkilökunta, joka huolehtii käytännön asiat. Kyllä kiitos.
No toki matkustelussa on ikäviäkin puolia. Itse matkustelen pienellä budjetilla mikä tekee siitä entistä haastavampaa, mutta silti koen, että se on silti sen arvoista. Tuota epämääräistä ruoka kohtaa en kyllä ihan allekirjoita, lähes kaikista kohteista löytyy myös tasokkaita ravintoloita.
Monessa maassa. Aikaa on rajallinen määrä ja sinä aikana olisi tutustuttava lomapaikkaan. Voihan sitä tietenkin maata vain hotellissa, mutta eikö se ole silloin sama olla kotona.
Asun Helsingissä. Nyt olin lomalla 2 viikkoa ja kävin Espoossa ja Vantaalla. Keväällä kävin Leppävirralla. Viime kesänä Ikaalisissa.
Ulkomailla olen ollut viimeksi 2018, jolloin kävin Berliinissä. Se on ainoa kerta, kun olen lentänyt ulkomaille. Olen käynyt Saksan lisäksi Virossa, Ruotsissa ja Tanskassa. Nimenomaan käynyt. Olen yöpynyt vain Saksassa.
En vihaa matkustelua, todellakaan. Olen matkustellut aikoinaan paljonkin, Afrikkaa myöten. Nykyään matkustan vähän, syynä kasvavan turismin mukanaan tuomat haitat paikalliselle väestölle.
Just luin Iltapulusta artikkelin Espanjan (Madrid) ongelmista liikaturismin myötä. Muun muassa asuntojen vuokrat ovat niin korkeita, ettei paikallisilla ole varaa maksaa niitä, syynä esim Airbnb. Puhumattakaan vesipulasta joka varsinkin loppukesästä on todellinen ongelma. Kanariansaarten ongelmista tulisi kaikken olla jo tietoisia.
Matkusteluni on siis aika lailla jäissä, matkustan ainostaan jos tutut kutsuvat ja majoittavat. En halua olla osa sitä ongelmaa joka vaikeuttaa paikallisten elämää.
Ruotsi, Norja, Venäjä/Neuvostoliitto, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Espanja, Intia, Australia, USA (Alaska, Washington, Montana, Dakotat, Minnesota, Wisconsin, Michigan, New York, Vermont, New Hampshire, Maine), Kanada, Irlanti, UK, Färsaaret.
Osa oli lomia, osa työ/koulutusmatkoja, osa asiointireissuja, osa kisamatkoja. En tykkää yhtään koko matkustusprosessista, jetlagista, tavaroiden vahtimisesta, syömisten tarkkailusta. Matkustaminen on stressaavaa. Mulla tulee aina jotain vatsavaivoja; hillitön ummetus tai sitten yrjöripulitauti.
En ole matkaillut ulkomailla kohta kahteen vuosikymmeneen muuten kuin päivämatkoja Ruotsiin, Norjaan tai Viroon. Ja niihinkin omalla autolla ja eväät mukana.
Ainakin:
Suomi
Ruotsi
Norja
Tanska
Viro
Latvia
Liettua
Espanja
Kreikka
Egypti
Bulgaria
Turkki
Viha on ehkä turhan voimakas sana, mutta jotenkin jäänyt sellainen olo etten mä myöskään nähnyt että mikä siinä reissussa olis niin ihanaa ollut että tulisin uudestaan.
M43
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi, Norja, Venäjä/Neuvostoliitto, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Espanja, Intia, Australia, USA (Alaska, Washington, Montana, Dakotat, Minnesota, Wisconsin, Michigan, New York, Vermont, New Hampshire, Maine), Kanada, Irlanti, UK, Färsaaret.
Osa oli lomia, osa työ/koulutusmatkoja, osa asiointireissuja, osa kisamatkoja. En tykkää yhtään koko matkustusprosessista, jetlagista, tavaroiden vahtimisesta, syömisten tarkkailusta. Matkustaminen on stressaavaa. Mulla tulee aina jotain vatsavaivoja; hillitön ummetus tai sitten yrjöripulitauti.
En ole matkaillut ulkomailla kohta kahteen vuosikymmeneen muuten kuin päivämatkoja Ruotsiin, Norjaan tai Viroon. Ja niihinkin omalla autolla ja eväät mukana.
Jos noi oli työ/kisareissuja, ehditkö tehdä sen lisäksi noilla matkoilla mitään tyypillisiä lomajuttuja? Noista vatsavaivoista kannattaisi varmaan ihan jutella lääkärille, että mikä aiheuttaa.
En vihaa matkustelua, mutta iän myötä olen tullut sen verran mukavuudenhaluiseksi, että koen rasittavana jo kentälle menon, jonotuksen turvatarkastukseen ja koneeseen ja ahtaat tilat, kun ei ole varaa/halua maksaa tilavammasta paikasta. Koneista saa helposti jonkun räkätaudin, kun ahtaassa tilassa samat bakteerit pyörivät. Matkustellut olen Euroopassa, Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa ja kiitollinen siitä, että oli mahdollisuus tehdä matkat nuorena, kun nyt 50+ homma tökkii.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin:
Suomi
Ruotsi
Norja
Tanska
Viro
Latvia
Liettua
Espanja
Kreikka
Egypti
Bulgaria
Turkki
Viha on ehkä turhan voimakas sana, mutta jotenkin jäänyt sellainen olo etten mä myöskään nähnyt että mikä siinä reissussa olis niin ihanaa ollut että tulisin uudestaan.
M43
No mitä teit noilla reissuilla?
En minä matkailua vihaa, mutta ei siitä nyt vaan enää mitään sen ihmeempää tyydytystäkään saa. Yliarvostettua touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin:
Suomi
Ruotsi
Norja
Tanska
Viro
Latvia
Liettua
Espanja
Kreikka
Egypti
Bulgaria
Turkki
M43
Mitä sitä nyt lomalla tehdään, käydään katsomassa nähtävyydet, käydään meriretkillä, safareilla, laitesukeltamassa, uimassa, syödään, juodaan, shoppaillaan, ajellaan mopolla, autolla, prätkällä, vesijetillä, kamelilla, hevosella, silitellään kalkkarokäärmeet, boakäärmeet, jättikilpikonnat. yms jne
M43
En vaan jotenkin osaa lähteä vain elämysten vuoksi minnekään kauaksi. Pitäisi olla jokin oikea syy, esimerkiksi työ, opiskelu tai pysyvä muutto. Ihmisjoukot ja liikennevälineet ahdistaa, enkä pidä kaupungeista ylipäätään. Kaikki on myös ihan kamalan kallista, ja koko ajan saa kaivaa kuvetta.
Mulla on mielenkiinto matkustamista kohtaan vähentynyt ja siitä on lähtenyt suurin hohto pois. Olen nähnyt paljon ja tiedostan millaisista reissuista en nauti, joten olen aika nirso.
Haluan kuitenkin lomalla vaihtaa maisemaa, joten jotain tulee edelleenkin tehtyä. Tavoitteena olisi lyhyiden reissujen sijaan pitempiä, ainakin parin kuukauden reissuja, joissa voisi paremmin tutustua kohteeseen. Tällä hetkellä vanha koira ja se hoitopaikka rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
En vaan jotenkin osaa lähteä vain elämysten vuoksi minnekään kauaksi. Pitäisi olla jokin oikea syy, esimerkiksi työ, opiskelu tai pysyvä muutto. Ihmisjoukot ja liikennevälineet ahdistaa, enkä pidä kaupungeista ylipäätään. Kaikki on myös ihan kamalan kallista, ja koko ajan saa kaivaa kuvetta.
Jos ei pidä kaupungeista niin voihan sitä matkustaa vaikka safarille tai vuoristoon.
Matkustelu on rikkaus, ei mulla muuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin:
Suomi
Ruotsi
Norja
Tanska
Viro
Latvia
Liettua
Espanja
Kreikka
Egypti
Bulgaria
Turkki
M43
Mitä sitä nyt lomalla tehdään, käydään katsomassa nähtävyydet, käydään meriretkillä, safareilla, laitesukeltamassa, uimassa, syödään, juodaan, shoppaillaan, ajellaan mopolla, autolla, prätkällä, vesijetillä, kamelilla, hevosella, silitellään kalkkarokäärmeet, boakäärmeet, jättikilpikonnat. yms jne
M43
Ja mikään näistä ei ollut erityisen kivaa? Mistä sitten tykkäät?
Kaikilla mantereilla pl. Australia on tullut reissattua, enää en jaksa siirtymisiä, varsinkaan lentokentillä jumittamista, siksi en enää matkusta kuin ehkä Tallinnaan taskuvarkaiden uhriksi. Missään muualla ei käsi ole laukkuuni yrittänyt luikerrella.
Ei vihaa matkustelua, mutta se väsymys, joka liittyy hälyisillä asemilla odotteluun, seisomiseen paikat puutuneena, ällöttävät vessat, hiki, epämääräinen ruoka jostain vitriinissä. Ääh ei jaksa. Jos olisi yksityislentokone, joka odottaa minua ja henkilökunta, joka huolehtii käytännön asiat. Kyllä kiitos.