Suomen palkat ovat jääneet jälkeen muista Pohjoismaista ja myös monista tärkeimmistä kilpailijoista
Kyse ei ole enää julkisesta salaisuudesta eikä hauskasta sutkautuksesta vaan faktasta.
Palkkojen suuruudella ja ostovoimalla on tärkeä merkitys, koska yksityinen kulutus muodostaa noin puolet Suomen bruttokansantuotteesta.
Maat, joissa palkkataso jää Suomea heikommaksi, ovat valtaosin Itä- ja Etelä-Euroopan maita.
Ne eivät varsinaisesti ole maita, joita pidetään Suomen verrokkeina.
Maissa, joissa tuottavuus kasvaa vauhdikkaasti, myös palkat nousevat.
Tiedot perustuvat Euroopan tilastoviranomaisen Eurostatin keräämään aineistoon.
Palkat | Teimme vertailun: Millaisia palkkoja suomalaisille maksetaan?
Kommentit (44)
Lauletaan muutaman kerran suvivirsi niin unohtuu tälläset ikävät faktat
Verot alas ja työnteko kannattavaksi. Valinnanvapautta kansalle. Muistakaa äänestää omaa etuanne jengi!
Palkkamalttia ja onhan meillä Euroopan halvimmat autot ja sähkö.
t. valtio
Tämä on hyvin tiedossa monilla työttömillä varsinkin Norjan ja Ruotsin rajojen lähellä. Ja myös muualla Suomessa.
Suomi kuuluu yhä edelleen maailman vauraimpien maiden joukkoon. Ja tuo on fakta.
Ei ole. Suomen yleinen palkkataso on lähellä Ruotsia. Suomesssa ja Ruotsissa keskipalkka ja meeiaanipalkka on hyvin lähellä toisiaan.
Olen ollut aina tietoinen siitä että suomessa palkat ovat surkeat hintatasoon nähden ja tämä aiheuttaa paljon ongelmia koko maalle. Joko palkkoja ylös kunnolla tai sitten hintoja alas reilusti jotta kansalaisilla on varaa kuluttaa rahoja.
Höpö höpö. Itse asiassa mediaanipalkka on melko tarkalleen sama esim Suomessa ja Ruotsissa.
Suomessa on verot tapissa, että uussuomalaisille voidaan tarjota luksuselämä kelan piikkiin ilman mitään velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut aina tietoinen siitä että suomessa palkat ovat surkeat hintatasoon nähden ja tämä aiheuttaa paljon ongelmia koko maalle. Joko palkkoja ylös kunnolla tai sitten hintoja alas reilusti jotta kansalaisilla on varaa kuluttaa rahoja.
Olen yrittäjä, fyssari. Joudun nostamaan hintoja jotta saan palkkaa ylös. Samaan aikaan ei voi vetää tuotteiden tai palveluiden hintoja alas, ja nostaa palkkaa ylös.
Paljon puhutaan että kauppiaat on ahneita...Joskus tuntuu että ei ole selvää ymmärrystä mitä kuluja yrittäjillä / yrityksillä on. Päälle vielä liiketilojen hinnat yms.
Toki, kukapa ei tykkäisi että oma ostovoima lisääntyisi, ja voisi käyttää palveluita ja ostaa tuotteita.
Voitte myös olla varmoja että energian hinta nousee jatkossa, mikä tekee inflaatiopiikin taas meille. Polttoaineeseen tulee jakeluvelvoiteporras taas, joka nostaa dsl hintaa 0.6€ / litralta. Datakeskuksia yms energiasyöppöjä tehtaita tulossa (esim kokkolan alumiinitehdas) jolloin sähkön kysyntä kasvaa ja tarjonta ei kasva samaan tahtia jolloin sähkön hinta nousee.
No minä saan 2800e palkallani ostettua kaiken tarpeellisen, joten mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Itse asiassa mediaanipalkka on melko tarkalleen sama esim Suomessa ja Ruotsissa.
Ostovoimasta ei sitten kannatakaan puhua samana päivänä. Ruotsissa halvempi ruoka, lääkkeet, polttoaineet...
Kokoomus ja EK: Suomessa täytyy palkkataso saada alemmaksi ja lisää maahan on väkeä tuotava!
Vierailija kirjoitti:
Älä pilaa öyhötystä.
Hyvä uutinen on, että koko Euroopan vertailussa suomalaisten keskimääräiset palkat ovat hieman EU-maiden keskitasoa korkeammat.
Huono uutinen sen sijaan on, että Suomen tärkeimmissä verrokkimaissa eli Pohjoismaissa tienataan keskimäärin Suomea paremmin. Tanskassa ja Norjassa palkat ovat aivan omaa luokkaansa Suomeen verrattuna."
Ja sitten meillä on sankareita, jotka haluavat minimipalkat pois, jotta voisi maksaa vieläkin vähemmän.
Joku oli kommentoinut johonkin Suomen talousvideolle youtubeen, että Suomessa on itä-euroopan palkat, pohjois-euroopan verotus ja hinnat ja etelä-euroopan palvelut. Pitänee juurikin paikkaansa.
Pelkkä nimellispalkka ei kerro koko totuutta. Tärkeää on verrata palkkaa kunkin maan kuluttajahintojen tasoon, eli mikä on palkan ostovoima. Puhutaan ostovoimapariteetista (purchasing power parity).
Tässä vertailussa Suomi pärjää heikommin ja putoaa listalla sijalle kymmenen.
Suomen hintataso on suhteessa palkkaan kohtuullisen korkea.
Lähes kaikki muut Pohjois- ja Länsi-Euroopan maat menevät Suomen ohi, kun vertaillaan palkkojen ostovoimaa.
Esimerkiksi Saksassa, Hollannissa ja Itävallassa palkkojen ostovoima on suurempi kuin Suomessa, vaikka nimellispalkat ovat Suomen hieman pienemmät."
Tuo ei yllätä ketään! Itse kävin noin 10 vuotta sitten Berliinissä ja huomasin, miten edullista siellä oli syödä ulkona ja käydä kaupassa! Suomi on hinnoitellut itsensä ulos ja tilanne pahenee koko ajan! Hinnat eivät vastaa laatua oikeastaan millään tavalla ja missään tuoteryhmässä eli ylihinnoittelu on pahentunut vuosi vuodelta.
Jotta saa katon päänsä päälle (Suomen ilmastossa suotavaa) saa pulittaa naurettavia summia kulahtaneista kuutioista. Uusien asuntojen hinnoista puhumattakaan! Kun matkailusta on kyse, olen ihmetellyt miten korkeat hotellihuoneiden hinnat ovat sesongin ulkopuolella. Voisi joskus piipahtaa kaupunkilomalla perheen kanssa, mutta hotelliyö ja ruuat vetävät tililtä niin paljon, ettei enää huvita.
Lähes kaikki muut Pohjois- ja Länsi-Euroopan maat menevät Suomen ohi, kun vertaillaan palkkojen ostovoimaa.
Pienten palkkojen Itä- ja Etelä-Euroopan maissa tilanne on puolestaan päinvastainen. Vaikka palkka on pieni, myös hintataso on alempi. Niissä ostovoimakorjatut palkat ovat nimellispalkkoja suuremmat. (HS)