Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien päättäjäispäivä, lahjakortit ja kesäloma

Vierailija
30.05.2026 |

Kuuntelin vierestä tuttujen opettajien keskustelua koulujen päättymisen jälkeen. Toinen hehkutti, miten oli saanut alakoululuokkansa lapsilta 150 euron lahjakortin. Toinen taas kertoi saaneensa alakoululaisiltaan lähemmäs 200 euron edestä lahjakortteja ja lahjoja. Hyväntuulisesti naureskelivat, miten nyt on edessä loma elokuun alkuun asti. Omat lapsensa pitävät päiväkodissa juhannukseen asti, jotta saavat levätä. Sen jälkeen lapsilla on 4 viikkoa kesälomaa päiväkodista ja heinäkuun lopulla menevät taas takaisin hoitoon opettajavanhemman jatkaessa lomailua. Ja tiedän tämän, kun ovat asiasta itse kertoneet. Nyt naureskelivat tyytyväisenä, kun tänä iltana on luvassa opettajien bileet. Olivat vuokranneet paikan bileitä varten ja aikoivat ryypätä myöhään yöhön.

Ei voi kuin vierestä ihmetellä, että on opettajien elämä muuttunut paljon. Oma eläkkeellä oleva äitini oli ennen opettaja ja ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi ottanut virkamiehenä tuollaisia lahjakortteja vastaan. Suoraan sanoi jo aikanaan, että voitaisiin tulkita lahjuksina tuollaiset. Sanoi, että kortit ja kukat olivat kivoja, mutta mitään isompaa ei olisi lahjana suostunut ottamaan vastaan. Eikä me lapset oltu päiväkodissa puolta kesästä, vaan oltiin kotona äidin kesäloman ajan. Se oli monista opettajavanhemmista yksi työn parhaita puolia, kun saattoi pitää lapset kesän kotona. Ja varmaan arvaa, ettei äitini tuollaisia ryyppäjäisiä harrastanut. Joskus lähtivät opeporukan kanssa jonkun luokse istumaan iltaa, söivät jotain juustoja, viinirypäleitä ja joivat lasin tai pari viiniä. Niin se aika muuttuu.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, 150 eurolla voi pistää kerran vuodessa elämän risaiseksi 🤣

Luulen, että tuollainen 150 euron lahjakortti kelpaisi myös esim. koulun siivoojalle, uimahallin valvojalle ja päiväkodin lastenhoitajalle. Eivät silti saa sellaisia.

Eikun lahjoittamaan jos tuntee tarvetta. Tai keräät rahat.

Vierailija
22/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisilta palstapun keroilta pitäisi viedä netti pois, että kasvattaisivat edes vähän kersojaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jossain ala-asteella vielä kerätään, mutta yläasteella ja lukiossa on harvinaista, että kukkia kummenpaa annettaisiin.  Tietääkseni lahjakortteja ei edes saa ottaa vastaan.  Ryyppäämiseen yhdessä lukukauden lopuksi en usko.  Jos ryyppäävät, niin omasta pussista se raha on pois, vai kuvitteletteko, että on jokin yhteinen kassa, josta rahan varastavat. Kaikki lähtevät yleensä  omille teilleen niin pian kuin kynnelle kykenevät.  Opettajien lapset taas saavat minun puolestani olla, missä lystää.  Asia ei minulle kuulu, kunhan eivät lakia riko.

Vierailija
24/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuus on kyllä tarua ihmeellisempää.  En usko sanaakaan aloituksen tarinoista.

Vierailija
25/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aloitus on provo

Vierailija
26/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää aloitus on provo

Ihan kun tällä läskipal stalla oisi muuta kuin provoja?

Vierailija
27/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läs keillä työttömillä surkeilla mammoilla vissiin vähän liikaa vapaa-aikaa? 24/7 siis :D

Vierailija
28/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien palsta tursaiden "äitien" jokakeväinen katkeruuden kommentointi, aina saa nauraa.

Nyt lapset on seuraavat 2 kuukautta kotona niin joutuvat keksimään muuta valitettavaa kun opettajien tekoset tai tekemättä jättämiset. 

Vierailija
29/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin opettajan puolisona (olen nainen ja puoliso mies) luulen, että AP provoilee. Ainakin heillä tulisi heti potkut, jos erehtyisi ottamaan lahjakortteja vastaan. Näin perheenäitinä tiedän myös, koska asiasta on tullut viestiä Wilmassa. Siis että lahjakortteja ei saa antaa ja että paras lahja on rehellinen kiitos ja hyvä yhteistyö läpi vuoden, kenties ajatuksella tehty kortti.

Ja juu, olen hetkittäin kateellinen miehen lomista, mutta toisaalta se on perhe-elämän kannalta ihan ok, samoin kuin minun paremmin palkattu ja monessa suhteessa joustavampi työnkuvani. Open on lähes aina otettava palkatonta hoitaakseen jotain omaa asiaa keskellä päivää, esimerkiksi. Meillä lapsilla aina ollut pitkät kesälomat, isänsä viettää oikein mielellään ne heidän kanssaan silloin kun minulla vielä töitä.

Ja edelleen kun sivusta seuraa nykykoulun menoa, niin kyllä minäkin korkkaisin tänään viinipullon, jos opettaja olisin. 

Vierailija
30/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan koskaan ole mitään saanut. Mutta olenkin vain paska sijainen. Nuo opettajien hehkutukset kannattaa suodattaa jos pystyy. Niitä joutuu aina kuuntelemaan, kun esittelevät, mitä kaikkea ovat saaneet kuohuviinipulloista suklaarasioihin ja ennen kaikkea miten heitä on unohtumattomalla tavalla kiitetty.

Somessa varsinkin on näitä opettajia, jotka muka vaatimattoman liikuttuneina haluavat kertoa kaikille, miten ovat niin ihanan kortin saaneet oppilailtaan, "paras opettaja ikinä", "opin opetuksessasi enemmän kuin koko kouluaikana muulloin yhteensä" ym. Noita on tärkeä esitellä laajalle joukolle.

Vierailija
31/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läs keillä työttömillä surkeilla mammoilla vissiin vähän liikaa vapaa-aikaa? 24/7 siis :D

Lauantaisin aina.😄

Vierailija
32/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien palsta tursaiden "äitien" jokakeväinen katkeruuden kommentointi, aina saa nauraa.

Nyt lapset on seuraavat 2 kuukautta kotona niin joutuvat keksimään muuta valitettavaa kun opettajien tekoset tai tekemättä jättämiset. 

Kyllä säälin niitä opeja, jotka sinunkin pirjo-perttejä joutuvat kaitsemaan, geenitkin jo surkeat, netistä puhumattakaan!

Vierailija
33/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan koskaan ole mitään saanut. Mutta olenkin vain paska sijainen. Nuo opettajien hehkutukset kannattaa suodattaa jos pystyy. Niitä joutuu aina kuuntelemaan, kun esittelevät, mitä kaikkea ovat saaneet kuohuviinipulloista suklaarasioihin ja ennen kaikkea miten heitä on unohtumattomalla tavalla kiitetty.

Somessa varsinkin on näitä opettajia, jotka muka vaatimattoman liikuttuneina haluavat kertoa kaikille, miten ovat niin ihanan kortin saaneet oppilailtaan, "paras opettaja ikinä", "opin opetuksessasi enemmän kuin koko kouluaikana muulloin yhteensä" ym. Noita on tärkeä esitellä laajalle joukolle.

Opettajissa on melkoinen määrä juntteja, tosin eivät yhtä juntteja ole kuin näiden "tulevaisuuden lupauksien" "vanhemmat".

Vierailija
34/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin hiukan nuo lahjakorttien summat mietityttää. Tuttava kertoi, että heidän lapsen luokanopettaja sai 250€ lahjakortin. Minusta se on liikaa, vaikka tulisikin koko luokalta.

Kaiken lisäksi tuo on laitonta.

"Lahjuksen ottamisesta voidaan tuomita sakkoihin. Ohjeistuksen mukaan rahan vastaanottaminen virkatoimeen kuuluvasta toimenpiteestä voidaan aina katsoa olevan lainvastaista. Lahjakortti on verrattavissa käteiseen rahaan.

Yksittäiset pienet lahjat lasten toimittamina ovat luvallisia. Yhdessä kerätyillä varoilla lahjakorttien hankkiminen ja antaminen on kiellettyä."

En oikein ymmärrä, miten se olisi lahjontaa, jos oppilaan tai opiskelijan koulu päättyy päästötodistukseen ja opettajalle sitten annetaan lahja kiitokseksi menneistä vuosista. Eihän lahjalla enää voi mitenkään lahjoa, kun oppilas jatkaa muualle ja numerot on jo annettu.

Keksin muuten hyvän muistamisen kaikille opettajille tasapuolisesti, jos joku vanhempi jatkoon tarvitsee vinkin. Ostakaan aina kahvipaketti! Opettajathan joutuu itse kahvinsa kustantamaan, ei heille työnantaja sitä tarjoa kuten yleensä muissa työpaikoissa. Olisi kesän alussa sitten opehuoneen kaappi täynnä kahvipaketteja, että päästään syksyllä hyvään vauhtiin taa. Ja menee kaikille lopulta tasapuolisesti, koulusihteeri ja rehtori voivat keitellä rauhassa sumppia kesällä keskenään, kun opettajat on laitumella. En usko että opettajat kotiin yhtä kahvipakettia veisivät, kun kuitenkin joutuvat syksyllä tuomaan taas koululle. Toinen vaihtoehto on tee.

Vierailija
35/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin hiukan nuo lahjakorttien summat mietityttää. Tuttava kertoi, että heidän lapsen luokanopettaja sai 250€ lahjakortin. Minusta se on liikaa, vaikka tulisikin koko luokalta.

Kaiken lisäksi tuo on laitonta.

"Lahjuksen ottamisesta voidaan tuomita sakkoihin. Ohjeistuksen mukaan rahan vastaanottaminen virkatoimeen kuuluvasta toimenpiteestä voidaan aina katsoa olevan lainvastaista. Lahjakortti on verrattavissa käteiseen rahaan.

Yksittäiset pienet lahjat lasten toimittamina ovat luvallisia. Yhdessä kerätyillä varoilla lahjakorttien hankkiminen ja antaminen on kiellettyä."

En oikein ymmärrä, miten se olisi lahjontaa, jos oppilaan tai opiskelijan koulu päättyy päästötodistukseen ja opettajalle sitten annetaan lahja kiitokseksi menneistä vuosista. Eihän lahjalla enää voi mitenkään lahjoa, kun oppilas jatkaa muualle ja numerot on jo annettu.

Keksin muuten hyvän muistamisen kaikille opettajille tasapuolisesti, jos joku vanhempi jatkoon tarvitsee vinkin. Ostakaan aina kahvipaketti! Opettajathan joutuu itse kahvinsa kustantamaan, ei heille työnantaja sitä tarjoa kuten yleensä muissa työpaikoissa. Olisi kesän alussa sitten opehuoneen kaappi täynnä kahvipaketteja, että päästään syksyllä hyvään vauhtiin taa. Ja menee kaikille lopulta tasapuolisesti, koulusihteeri ja rehtori voivat keitellä rauhassa sumppia kesällä keskenään, kun opettajat on laitumella. En usko että opettajat kotiin yhtä kahvipakettia veisivät, kun kuitenkin joutuvat syksyllä tuomaan taas koululle. Toinen vaihtoehto on tee.

Sumppi pihisisi syksyllä

Vierailija
36/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ennen annettiin enemmän lahjoja opettajille. Minun n.20 vuotta sitten eläkkeelle jäänyt opettajaäitini toi aina sylikaupalla kukkia, kippoja, suklaata ym. jouluna ja keväänä kotiin. Mekin kerättiin oppilaina joskus joku yhteislahja omalle opettajalle. 

Miten se on keltään pois, jos oppilaat perheineen haluavat muistaa opettajaa? Toki jos lahjakortit on kielletty, niitä ei saa vastaanottaa mutta tässä tapauksessa näin ei ilmeisesti ollut. Ja subjektiivinen päivähoito-oikeus nyt ei liity tähän mitenkään.

Vierailija
37/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä säälin niitä opeja, jotka sinunkin pirjo-perttejä joutuvat kaitsemaan, geenitkin jo surkeat, netistä puhumattakaan!

Mitä sä olet vetänyt? Keksit mulle lapsia 🤣

Vierailija
38/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli lahjuksina oppilailta neljä Tupla-patukkaa, kaksi suklaalevyä, yksi konvehtirasia ja yksi ruusu. Ilmoitanko verottajalle, onhan tuossa parinkympin edestä kohtuutonta etuutta.

Vierailija
39/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä annetaan juurikin suklaata, kukkia ja sellaista pientä. Mitään parinsadan lahjakortteja kerätä, höpöhöpö. Pska provo taas.

Ps. Olen ammatiltani opettaja, joten kokemusta on.

Vierailija
40/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, mikset opiskellut opettajaksi, kun noin heitä kadehdit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän