Opettajien päättäjäispäivä, lahjakortit ja kesäloma
Kuuntelin vierestä tuttujen opettajien keskustelua koulujen päättymisen jälkeen. Toinen hehkutti, miten oli saanut alakoululuokkansa lapsilta 150 euron lahjakortin. Toinen taas kertoi saaneensa alakoululaisiltaan lähemmäs 200 euron edestä lahjakortteja ja lahjoja. Hyväntuulisesti naureskelivat, miten nyt on edessä loma elokuun alkuun asti. Omat lapsensa pitävät päiväkodissa juhannukseen asti, jotta saavat levätä. Sen jälkeen lapsilla on 4 viikkoa kesälomaa päiväkodista ja heinäkuun lopulla menevät taas takaisin hoitoon opettajavanhemman jatkaessa lomailua. Ja tiedän tämän, kun ovat asiasta itse kertoneet. Nyt naureskelivat tyytyväisenä, kun tänä iltana on luvassa opettajien bileet. Olivat vuokranneet paikan bileitä varten ja aikoivat ryypätä myöhään yöhön.
Ei voi kuin vierestä ihmetellä, että on opettajien elämä muuttunut paljon. Oma eläkkeellä oleva äitini oli ennen opettaja ja ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisi ottanut virkamiehenä tuollaisia lahjakortteja vastaan. Suoraan sanoi jo aikanaan, että voitaisiin tulkita lahjuksina tuollaiset. Sanoi, että kortit ja kukat olivat kivoja, mutta mitään isompaa ei olisi lahjana suostunut ottamaan vastaan. Eikä me lapset oltu päiväkodissa puolta kesästä, vaan oltiin kotona äidin kesäloman ajan. Se oli monista opettajavanhemmista yksi työn parhaita puolia, kun saattoi pitää lapset kesän kotona. Ja varmaan arvaa, ettei äitini tuollaisia ryyppäjäisiä harrastanut. Joskus lähtivät opeporukan kanssa jonkun luokse istumaan iltaa, söivät jotain juustoja, viinirypäleitä ja joivat lasin tai pari viiniä. Niin se aika muuttuu.
Kommentit (41)
Kyllä, 150 eurolla voi pistää kerran vuodessa elämän risaiseksi 🤣
Noin isoista lahjakorteista kannattaa vinkata koulun rehtorille. Osassa kouluista lahjakortit on kokonaan kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tuollainen 150 euron lahjakortti kelpaisi myös esim. koulun siivoojalle, uimahallin valvojalle ja päiväkodin lastenhoitajalle. Eivät silti saa sellaisia.
Tuosta päiväkotiasiasta on turha valittaa. Nykyinen laki sallii sen, että lapsi voi olla hoidossa silloin, kun vanhempi on kotona vapaalla.
Mä sanon kyllä kerron etukäteen kohteliaasti oppilaille ja vanhemmille, että jos joku olisi sattunut ajattelemaan lahjaa, niin vaikka kuinka kivoja lahjat ovatkin, niin mieluummin laittaisivat rahan vaikka hyväntekeväisyyteen. Perustelen tämän tasapuolisuudella ja sillä, että virkasuhteessa olevana en itse koe sopivaksi ottaa vastaan lahjoja. Tunnen myös muita opettajia, joilla on ihan sama linja.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon kyllä kerron etukäteen kohteliaasti oppilaille ja vanhemmille, että jos joku olisi sattunut ajattelemaan lahjaa, niin vaikka kuinka kivoja lahjat ovatkin, niin mieluummin laittaisivat rahan vaikka hyväntekeväisyyteen. Perustelen tämän tasapuolisuudella ja sillä, että virkasuhteessa olevana en itse koe sopivaksi ottaa vastaan lahjoja. Tunnen myös muita opettajia, joilla on ihan sama linja.
Hienoa, että jollakin on vielä moraali tallella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tuollainen 150 euron lahjakortti kelpaisi myös esim. koulun siivoojalle, uimahallin valvojalle ja päiväkodin lastenhoitajalle. Eivät silti saa sellaisia.
Niin, miten monta kertaa olet esim. itse antanut heille kiitosta missään muussa kuin sanallisesti?
Olet kateellinen? Paasaat ensin jostain lahjoista, sitten lasten päiväkodeista ja lopulta siitä, että opettajilla on bileet! Ovat kyllä bileensä ja lomansa ihan ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Olet kateellinen? Paasaat ensin jostain lahjoista, sitten lasten päiväkodeista ja lopulta siitä, että opettajilla on bileet! Ovat kyllä bileensä ja lomansa ihan ansainneet.
Olisivat aika monet muutkin ansainneet 10 viikon kesäloman, juhlat ja lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää opiskelemasta opettajaksi, jos ne lomat vaan kiinnostelee?
Minuakin hiukan nuo lahjakorttien summat mietityttää. Tuttava kertoi, että heidän lapsen luokanopettaja sai 250€ lahjakortin. Minusta se on liikaa, vaikka tulisikin koko luokalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä tarvitaan muillakin aloilla. Plus ehkä arvaat, että nykyisellä syntyvyystahdilla oppilaiden määrä romahtaa tulevina vuosina.
Työttömät läski tumme lit TAAS kuumenevat, kun "kasvattavat" kersojaan!
Vierailija kirjoitti:
Tuosta päiväkotiasiasta on turha valittaa. Nykyinen laki sallii sen, että lapsi voi olla hoidossa silloin, kun vanhempi on kotona vapaalla.
Antti Rinteen hieno uudistus. Lasten vanhemmat eivät osaa lapsiaan itse hoitaa, valtio sosialistaa sitten ja aika paljonhan se maksaakin. Jos molemmat vanhemmat ovat kotona, niin luulisi riittävän,että vie sosiaalidemokratisoitumaan vaikka van parina päivänä viikossa vähksi aikaa.
Venäjällä oli aikoinaan tuollainen menetelmä luksusversio. TEhdas- ym työläisten lapset vietiin leireille kasvattettavaksi kommunistiseen järjestelmään. Vanhemmat eivä heitä kovin usein tavanneetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että palstapun keroiden äly riittäisi? :D
Minua ei kiinnosta muiden lastenhoidot tai ryyppäämiset, mutta kyllä tuollaiset isohkot rahalahjat on jotenkin erikoisia... Ja olen kyllä noin muuten opettajien ja päiväkodin henkilökunnan muistamisen kannalla.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin hiukan nuo lahjakorttien summat mietityttää. Tuttava kertoi, että heidän lapsen luokanopettaja sai 250€ lahjakortin. Minusta se on liikaa, vaikka tulisikin koko luokalta.
Kaiken lisäksi tuo on laitonta.
"Lahjuksen ottamisesta voidaan tuomita sakkoihin. Ohjeistuksen mukaan rahan vastaanottaminen virkatoimeen kuuluvasta toimenpiteestä voidaan aina katsoa olevan lainvastaista. Lahjakortti on verrattavissa käteiseen rahaan.
Yksittäiset pienet lahjat lasten toimittamina ovat luvallisia. Yhdessä kerätyillä varoilla lahjakorttien hankkiminen ja antaminen on kiellettyä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä tarvitaan muillakin aloilla. Plus ehkä arvaat, että nykyisellä syntyvyystahdilla oppilaiden määrä romahtaa tulevina vuosina.
No, älä valita sitten. Tai sano suoraan vaan, ettei sinun ällisi vaan riitä yliopistoon.
Työttömien palsta tursaiden "äitien" jokakeväinen katkeruuden kommentointi, aina saa nauraa.
Kenellä ei tekisi mieli useampaakin lasillista viiniä, kun on ollut nykyoppilaiden kanssa lukuvuoden?