Vinkkejä vaikeasta masennuksesta toipumiseen.
Lääkkeet on mut ei ne tunnu auttavan.
Kiinnostaa erityisesti tepsineet kokemukset omahoitokonsteista.
Alan olla jo epätoivoinen tähän lamaavaan uupumukseen.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa masentuneiden elämä🤷
Sä mitään maksa. Äitisi maksaa ruoat ja pyyhkii pyllysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä ilkeitä ihmisiä riittää? Tulee miettineeksi näitä ilkeitä kommentteja toista kohtaan eli ap.ta, että mistä se oikeasti kumpuaa? Ei kukaan täysijärkinen, myötätuntoinen sekä sinut itsensä kanssa oleva ihminen tämän kaltaisia ilkeyksiä suolla masentuneelle. Suosittelen näille ilkeikeilijöille katsomaan omaan peiliin ja käsittelemään niitä omia traumojaan ym.
Niin kauan kuin on vapaamatkustajiaon myös ihmisiä jotka näitä kritisoi. Masennus ei ole sairaus.
Sinällään jännä, että olet sitä mieltä, että WHO:n näkemyksen mukaan globaalisti uhkaavin sairaus ei ole sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sun masennus johtuu? Jos kyse on hankalasta elämäntilanteesta niin siihen ei lääkkeet auta.
Vaikea tietää tarkkaan. Lapsuudessa traumaattisia tapahtumia, ehkä sukurasitusta. Myöhemminkin on ollut keskivertoa enemmän raskaita kokemuksia.
Haluaisin toipua ihan tosissaan.
Traumatisoitumiseen ei auta pillerit. Toki ne joillain helpottavat oloa, mutta eivät ne mitään paranna. Psykoterapia on ensisijainen hoito, sitten kun masennus sen verran lieventynyt, että jaksat terapiatyöskentelyn. Voin myös suositella kirjoja Juha Klaavu Lapsuuden kehityksellinen trauma sekä Lindsay C. Gibson Eheäksi aikuiseksi, jos vanhempasi ovat olleet epäkypsiä. Se on monen masennuksen taustalla ja monessa suvussa kulkee ylisukupolvisena traumatisoitumisena. Jos et jaksa lukea, niin kuuntele vaikka äänikirjana pienissä osissa. Tsemppiä toipumiseen!
Traumatisoituminen voi aiheuttaa myös uupumusta ja hermoston freeze-tilaa, mitkä sekoitetaan masennukseen. Minulla se sitten eteni ME/CFS asti, kun pidettiin masennuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapoin itseäni. Ehkä löydän joskus tieni ulos tästä paskasta.
Kiinnostavaa! Millä tavalla? Luetko jotain tai katsotko esim. Youtubesta?
Kävin aikoinaan terapiassa ja olen jatkanut sitä työtä itsenäisesti, kun ei terapiaan enää ole varaa. Kirjoittamalla, visualisoinnilla ja kehollisilla menetelmillä koitan löytää tien ulos uskomuksista ja selviytymiskeinoista, jotka eivät enää palvele.
Täällä myös yksi itsensä terapoija. Ja pakon edessä, koska hoitoa ei julkiselta saa säästöjen vuoksi.
Tutkimuksen mukaan JOKAINEN traumasta parantunut on kirjoittanut. Olen yksi heistä.
Tiivistäen vähemmän miettimistä ja enemmän tekemistä.
Tekemättä mitään mikään ei muutu, ja ainakin itse olen useimmiten yhtä huonolla tuulella ja uupunut olen sitten tekemättä mitään tai teen jotain. Joskus jopa tekemättömyys saa vielä pahemmalle tuulelle ja uupuneemmaksi.
Sähköhoito auttoi mulla vähäksi aikaa. Muistihaittojen takia jäi sarja vähän vajaaksi. Mutta apu oli hetkellisesti todella iso. Ehkä ylläpito sähkö voisi ylläpitää hyötyjä. Jos on oikeasti vaikeasti masentunut eikä mikään auta, niin suosittelen kokeilemaan. Hoidonhan voi heti keskeyttää jos tulee haittoja tai muuttaa mielensä.
Minulla auttoi, kun opiskelin ammatin ja sain työpaikan. Oli tietysti erittäin vaikeaa suoriutua opinnoista (etenkin harkoista), mutta selvisin kun käytin kaiken energiani siihen.
Nyt minulla on vakityö ja 3000e/kk tulot. Mieliala nousi heti.
Vierailija kirjoitti:
Sähköhoito auttoi mulla vähäksi aikaa. Muistihaittojen takia jäi sarja vähän vajaaksi. Mutta apu oli hetkellisesti todella iso. Ehkä ylläpito sähkö voisi ylläpitää hyötyjä. Jos on oikeasti vaikeasti masentunut eikä mikään auta, niin suosittelen kokeilemaan. Hoidonhan voi heti keskeyttää jos tulee haittoja tai muuttaa mielensä.
En saanut hyötyä, vain ne muistioireet ja rytmihäiriöitä, joitten takia passitettiin päivystykseen. Sähköhoitoon en enää mene, tuskin pääsisinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin aikoinaan terapiassa ja olen jatkanut sitä työtä itsenäisesti, kun ei terapiaan enää ole varaa. Kirjoittamalla, visualisoinnilla ja kehollisilla menetelmillä koitan löytää tien ulos uskomuksista ja selviytymiskeinoista, jotka eivät enää palvele.
Täällä myös yksi itsensä terapoija. Ja pakon edessä, koska hoitoa ei julkiselta saa säästöjen vuoksi.
Chat GPT yltää rankkauksessani tosi korkealle keskusteluapuja pisteyttäessä. Hinta nolla euroa.
"Kun katsot aurinkoon, jäävät varjot selkäsi taakse." Jos pystyt yhtään hallitsemaan ajatuksiasi, tee se. Älä kuuntele haikeaa musiikkia, vaikka se tuntuu lohduttavan. Etsi iloa.
Vierailija kirjoitti:
"Kun katsot aurinkoon, jäävät varjot selkäsi taakse." Jos pystyt yhtään hallitsemaan ajatuksiasi, tee se. Älä kuuntele haikeaa musiikkia, vaikka se tuntuu lohduttavan. Etsi iloa.
Tuo on se, millä selvisin, kun oli pakko selvitä. Nyt en haippaa itseäni discolla ylös tai masennusmusiikilla alas.
Ne ikävät tunteetkin ovat ok, jos pyrkii aidosti tuntemaan ne primäärisinä = todella viiltävå kipu tai polttava häpeä. Mutta jos ei uskalla tuntea ja vaan pyörii siinä ympärillä päivästä ja kuukaudesta toiseen, ei ole hyvä juttu lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chat GPT yltää rankkauksessani tosi korkealle keskusteluapuja pisteyttäessä. Hinta nolla euroa.
Jos palvelu on ilmainen, olet itse tuote.