Ekaa kertaa ulkomaille, mitä tulisi ottaa huomioon?
Olen lähdössä syksyllä ensimmäistä kertaa elämässäni ulkomaille. Matkakohde on Italia. Neuvokaa ensikertalaista, mitä tulisi ottaa huomioon reissussa. Antakaa parhaat vinkkinne ja käytännönneuvonne. Onko matkustaminen vaikeaa?
Kommentit (78)
Oi, Italiassa on niin kohteliaita ja sööttikomeita miehiä ja poikia, ne on niin kivoja.
Varo mafiaa, ryöstöjä, huijareita ja prätkäjengejä. Älä jää juttelemaan ihan kaikkien kanssa. Älä pala auringossa. Pitkähihaisia ja pitkiä lahkeita varalle. Aurinkovarjo. After Sun voide ja lääkkeitä hotelliin. Vältä ruokamyrkytyksiä ja tauteja, Katso ohjeet etukäteen, myös jääpalat, salaatit ja majoneesit. Kaikkiin ruokapaikkoihin ei voi mennä, eikä kojut. Ota mukaan ostosrahaa kaulapussiin tms. Kysy oppaalta asioita jos löytyy ja tarkista tiedot. Taksiasiat tutkittava etukäteen, ettei joudu valetaksiin tms. Verkossakin tietoa ja opukset.
Mä matkustin ekaa kertaa yksin amerikkaan. Arvaa kuumottiko, lisäksi olen melko tyhmä, pelokas, arka ja silti selvisin. Uskonpa siis että selviät. Seuraa mitä muut tekee ja lentokentillä voi kysyä ihmisiltä jos eksyt. Varaa aikaa vaihtoihin jos on!
Vierailija kirjoitti:
Opettele ainakin muutama italian kielen sana/ kohteliaisuus. Haluan myös varoittaa taskuvarkaista! Liiku aina turvallisella alueella, älä lähde "hämäräkujille" seikkailemaan.
Et tarvitse näitä mihinkään
Jos tummahipiäiset herrasmiehet tulevat tarjoamaan sinulle jotain tuotteita tai palveluita, kannattaa vastata heti kyllä ja tehdä kaupat. Heiltä saa parhaat diilit ja upeimmat matkamuistot.
Minne päin Italiaa, niin olisi helpompi neuvoa
Napoli, Rooma ja Palermo ovat menetettyä maata ja täysin pilalla. Varkaita, huijareita ja huumekauppiaita täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Matkavakuutus on tärkeä. Lisäksi kannattaa hankkia kansainvälinen Kelakortti.
Laitan puhelimeen läheisen numeron nimeksi ICE-Maria.
Jos jotain sattuu, niin auttajat soittaa tuohon numeroon.
Ulkomaille ja erityisesti riskialttiille alueelle matkustavalle suosittelemme matkustusilmoituksen tekemistä matkustusilmoitus.fi-palvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Mä matkustin ekaa kertaa yksin amerikkaan. Arvaa kuumottiko, lisäksi olen melko tyhmä, pelokas, arka ja silti selvisin. Uskonpa siis että selviät. Seuraa mitä muut tekee ja lentokentillä voi kysyä ihmisiltä jos eksyt. Varaa aikaa vaihtoihin jos on!
Amerikassa selviää jos sinulla on pulssi. En pitäisi sitä saavutuksena.
ei oo vaikeaa mut stressaavaa jos pitää kiireessä. Varaa aikaa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi matkavakuutus on sinulle tärkeä? Euroopan unionin sisällä voi melko huolettomasti matkailla ilmankin.
Sinänsä matkavakuutuksesta on hyötyä vaikka olisi ihan kotimaassa. Aina voi jotain sattua jotain. En minä sitä silti ehdottomuutena näkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan puhelimeen läheisen numeron nimeksi ICE-Maria.
Jos jotain sattuu, niin auttajat soittaa tuohon numeroon.
Ulkomaille ja erityisesti riskialttiille alueelle matkustavalle suosittelemme matkustusilmoituksen tekemistä matkustusilmoitus.fi-palvelussa.
Italialaiset ei soita mihinkään numeroon vaan pöllivät puhelimen ja lompsan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa selviää jos sinulla on pulssi. En pitäisi sitä saavutuksena.
Noh, mul on siellä läheinen. Enemmän kuumotti ne lentokentät ja pitkät jonot ja vaihdot, miten löydän perille. Luin että on kauheet kuulustetut miksi tulee maahan jne. Mutta näissäkin sit taidettiin liioitella ainakin tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä unohda passia ja hammasharjaa. Ja lentolippua, lompakkoa ja puhelinta. Kaikki muu järjestyy.
Italiaan ei tarvita passia, henkkari riittää. EU.
Hammasharjankin voi ostaa paikan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Oi, Italiassa on niin kohteliaita ja sööttikomeita miehiä ja poikia, ne on niin kivoja.
Ei ahdista katseet tai juttelu tuntemattomien kanssa pyytämättä?
Tärkeintä on että maksukortti ja henkkari, joko passi tai henkilöllisyystodistus, pysyy tallessa.
Litteä vyölaukku housujen alle tai hakaneuloja vetoketjutaskujen päälle. Katso youtubesta "pickpockets".
Käteen kukkaro jossa on seteleitä ja kolikoita ja käytät niitä.
Muuten tavallinen koulureppu pitää riittää. Hellevaatteet on ohuita ja menee pieneen tilaan.
Voi myös ottaa hiukan pyykinpesuainetta ja pestä vaatteen lavuaarissa. Kuivuu henkarissa. Hyvät lenkkarit jalkaan.
Hyvin se menee, kun vaan henkkariasi tai puhelintasi ei pöllitä.
Ota kuvakaappaus kartoista varalle, jos GPS ei toimi. Kävele ryhdikkäästi, sillä taparikolliset huomaa kuka on epävarma. Pieni kangaskassi on avuksi, mahtuu vesipullo ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi matkavakuutus on sinulle tärkeä? Euroopan unionin sisällä voi melko huolettomasti matkailla ilmankin.
Sinänsä matkavakuutuksesta on hyötyä vaikka olisi ihan kotimaassa. Aina voi jotain sattua jotain. En minä sitä silti ehdottomuutena näkisi.
Tutuilla ja matkakumppaneilla on sattunut. Yksi tuli ambulanssilennolla kotiin, toinen ambulanssilla. Maksut menivät vakuutuksesta. Yhtä ei huolittu ambulanssiin / sairaalaan ennenkuin oli esittää vakuutus. Nämä oli Eu-maissa.
Ludeohjeet ja torakkaohjeet, vaikka ehkei ötököitä ole. Älä varaa huonosta paikasta hotellia, pitää olla ainakin 3 tähden hotelli tai 4. Ja näköaloja. Älä koskaan hyppää parvekkeelta altaaseen tai kiipeile mihinkään, se on kuolemaksi nuorille.
Tänä päivänä ei tarvitse osata kieliä.
Olin alku keväästä menossa lennolle.
Samalle lennolle oli tulossa aasilainen nainen joka ei puhunut sanakaan englantia.
Puhelimen kääntäjä hoiti puhumisen hänen puolestaan ja henkilökunnan käski puhumaan hänen puhelimeensa joka käänsi puheen hänen omalle kielelleen.
Opettele ainakin muutama italian kielen sana/ kohteliaisuus. Haluan myös varoittaa taskuvarkaista! Liiku aina turvallisella alueella, älä lähde "hämäräkujille" seikkailemaan.