Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että oikeasti köyhällä ei ole yhtään ylimääräistä rahaa?

Vierailija
30.05.2026 |

Ja esim. avoimen korkeakoulun opintomaksu on aivan mahdoton rasti vaikka kuinka olisi motivaatiota opiskella.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen palstalaisen mielestä ainakaan köyhiä ei ole...

Kommenttien perusteella keskivertopalstamamma tienaa 3-5000 nettona ja miehensä 6000 nettona. Vähintään.

Olen huomannut saman, että suurimmalla osalla tämän palstan kirjoittajasta menee hyvin. Vertailun vuoksi esim. Suomi24:n palstoilla käy kaikenlaisia kirjoittelijoita tulotasosta riippumatta. Olen havainnut esim. asunnottomia ym. 

Vierailija
42/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia silmäillyt erästä avoimen yliopiston perusopintokokonaisuutta. Suorittaisin ne hitaasti ja salaa kurssi kerrallaan, koska työkkäri ei varmasti enää antaisi opiskelulupaa. Neljäkymmentä euroa kuukaudessa vuoden ajan on kuitenkin aina se syy, jonka vuoksi joudun hylkäämään suunnitelmani. 

Ajattelin tässä kuussa ostaa netistä kahdet trikoohousut kotioloja varten. Vanhat ovat jo repaleina. Parikymppiä plus kuljetusmaksu on kuitenkin liikaa. (Se on muuten se sama summa, joka syksyllä leikattiin toimeentulotuesta per kuukausi.) Tällaisia valintoja työttömän ja työkyvyttömän elämä on täynnä. Ja useimmiten jahkailu päättyy siihen, että ei ole rahaa ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättää sidukat, energiajuomat ja nikotiinipussit kauppaan niin rahaa kyllä on

Entä jos ei ole koskaan noita ostanut ja silti budjetti paukkuu miinukselle joka kuukausi kun maksaa asumisen ja halvinta ruokaa? Eikä töihin kykene.

Vierailija
44/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aina kuitenkin löytyy rahaa uuteen tatuointiin

Suurimmalla osalla ei ole ensimmäistäkään. Pienen ryhmän pakkomielle.

Vierailija
45/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska moni ihminen on ollut oikeasti köyhä ja sitten alkanut opetella rahankäyttöä ja säästämistä ja päässyt oikeasta köyhyydestään eroon. 

jos on "Oikeasti" köyhä ja vaikka oikeasti työtön, voi saada työkkärin kautta rahoituksen opiskella avoimessa. 

Mun kohdalla ei ollut mikään kyse siitä että olisin alkanut opetella rahankäyttöä. Minä pääsin köyhyydestä ihan vain pääsemällä töihin. Säästäväinen olen ollut aina ja pieniä säästöjä kyllä jäi mutta ihan tyhjin käsin olen kotoa lähtenyt. Lukiokirjanikin ja teininä kaikki vaatteet ostin  omilla kestyörahoilla mutta minun nuoruudessa sentään kesätöitä sai. Kotiin päin olin antava osapuoli aikuisena. 

Vierailija
46/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä opiskella ihan itsekseenkin. Ei ole pakko mennä minnekään kursseille sivistyäkseen.

Mutta mitään hyötyä työllistymiseen ei tuollaisesta ole.

Ap

Onhan, jos opettelet vaikka itse hitsaamaan tai korjaamaan autoja, voit näyttää osaamisen työantajalle ilman mitään virallista koulupaperia.

Naapurin autotallissako opettelit hitsaamaan vai onnistuitko käymään kursseilla työkkärin tietämättä? Tosin jälkimmäisestä saa kyllä todistuksen. 

Vierailija
47/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttien perusteella keskivertopalstamamma tienaa 3-5000 nettona ja miehensä 6000 nettona. Vähintään.

Olen huomannut saman, että suurimmalla osalla tämän palstan kirjoittajasta menee hyvin. Vertailun vuoksi esim. Suomi24:n palstoilla käy kaikenlaisia kirjoittelijoita tulotasosta riippumatta. Olen havainnut esim. asunnottomia ym. 

Korjaan alkuperäistä kommenttia! Itse Tarkoitan niitä, jotka tienaavat enemmän kuin mitä köyhyysraja on eli sitä rahaa pitäisi olla käytössä enemmän kuin sillä joka on köyhyysrajan alapuolella. Itse olen rajalla!

Vierailija
48/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä just! Ajatelkaa miten ankea elämä hyvätuloisilla on, roikkuvat päivästä toiseen palstalla vinkumassa "köyhyyttään" 😄. Itselläni jos olisi tuollainen palkka en aikaani tuhlaisi tällaiseen. Kipeenä ei paljoa valinnanvaraa ole.

Vierailija
49/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että oikeasti köyhällä ei ole yhtään ylimääräistä rahaa?"

___

Tätä olen ihmetellyt välillä itsekin. 

Osa on vaan tyhmiä, ettei ne varmaan ymmärrä, että maailmassa on niin köyhiä ihmisiä, että kuolevat nälkääkin tai asuvat taivasalla.

Vierailija
50/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä opiskella ihan itsekseenkin. Ei ole pakko mennä minnekään kursseille sivistyäkseen.

Ap

Onhan, jos opettelet vaikka itse hitsaamaan tai korjaamaan autoja, voit näyttää osaamisen työantajalle ilman mitään virallista koulupaperia.

Naapurin autotallissako opettelit hitsaamaan vai onnistuitko käymään kursseilla työkkärin tietämättä? Tosin jälkimmäisestä saa kyllä todistuksen. 

Suurimmalla osalla ihmisistä on tuttuja jotka omistaa auton tai pari jotka tarvitsee huoltoa.

Vierailija
51/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti köyhä saa toimeentulotukea, ja siitä jää aina kohtuullisten asumismenojen jälkeen noin 570€/kk käyttörahaa.

Ei muuten saa. Ehkä yksin asuva, mutta jos taloudessa on 2 työtöntä, niin ei saa kuin ehkä sen asumistuen. Mistä helevetistä ihmiset repii näitä isoja tukisummia???? Se mitä kela kirjoittaa sivuillaan, ei päde oikeasti, kun tukia haetaan/maksetaan. Heillä kun on ihan oudot laskutavat.

Näin on. Katsoin kelan laskurin mukaan että olisimme oikeutettuja yli 300€ toimeentulotukeen tulojemme perusteella. Ensiksi emme saaneet penniäkään kun laskivat mieheni tililleni laitetut rahat ylimääräiseksi tuloksi. Valitin ja lopulta saimme 150€. Laskuri ei taida oikein toimia. 

Tottakai kaikki varat ja tulot lasketaan. Miksi teidän kohdalla olisi pitänyt tehdä poikkeus?

Vierailija
52/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Temusta voi tilata hitsaus välineet ja mennä johonkin lähimetsään harjoittelemaan.                 

Vierailija
53/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin ylimääräinen lasku tai pakollinen meno on yleensä katastrofi . 

Kyllä, mulle just tuli sairaalamaksu. Olen töis mutten saa tehdä täyttä päivää vaikka tahtoisin.

Köyhä

Vierailija
54/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Temusta voi tilata hitsaus välineet ja mennä johonkin lähimetsään harjoittelemaan.                 

Eri mutta Temusta 🤣

Vierailija
55/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikin ylimääräinen lasku tai pakollinen meno on yleensä katastrofi . 

Kyllä, mulle just tuli sairaalamaksu. Olen töis mutten saa tehdä täyttä päivää vaikka tahtoisin.

Köyhä

Soviteltu päiväraha? Asumistuki? Toimeentulotuki?

Vierailija
56/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suurimmalla osalla ihmisistä on tuttuja jotka omistaa auton tai pari jotka tarvitsee huoltoa.

Ja antavat jonkun itseoppineen nikkarin harjoitella niillä autoilla?

Vierailija
57/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no... ysärin lamassaa olin tukityöllistetty ylioppilas, sittemmin kouluavustaja. Se pennien laskeminen otti kyllä pannuun. Opskelupaikka aukesi vasta kun luovuin haaveista ja käytin enempi realismia. Vielä piti 4 opiskeluvuotta laskea niitä pennejä. Nyt olen tuossa sun palkkahaarukassa. Vielä kun ois valinnut miehen joka tienaisi edes saman... 

Omilla toimilla sieltä kuopasta noustaan ellei ole aivokuollut neliraajahalvaantunut.

Vierailija
58/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättää sidukat, energiajuomat ja nikotiinipussit kauppaan niin rahaa kyllä on

En käytä mitään noista.

Vierailija
59/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vaikeaa ymmärtää. Se on vaikeampaa ymmärtää miksi se köyhä siitä valittaa eikä ymmärrä että sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
60/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja antavat jonkun itseoppineen nikkarin harjoitella niillä autoilla?

Totta kai. Temusta ostetuilla työkaluilla lähimetsässä. Mikä voisi mennä pieleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi