Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että oikeasti köyhällä ei ole yhtään ylimääräistä rahaa?

Vierailija
30.05.2026 |

Ja esim. avoimen korkeakoulun opintomaksu on aivan mahdoton rasti vaikka kuinka olisi motivaatiota opiskella.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on. Jos opiskelee päätoimisesti AMK:ssa tai yliopistossa, niin tuet ovat pienet, että on pakko olla töissä tai sitten olla työttömänä työnhakijana ja opiskella omaehtoisesti työttömyyskorvauksella. Silloin kun ei ole rahaa, ei voi ostaa uusia vaatteita tai jos ostaa, niin kaikista halvimpia. Ruokamenoissa on pakko säästää. 

Vierailija
22/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen palstalaisen mielestä ainakaan köyhiä ei ole...

Kommenttien perusteella keskivertopalstamamma tienaa 3-5000 nettona ja miehensä 6000 nettona. Vähintään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska moni ihminen on ollut oikeasti köyhä ja sitten alkanut opetella rahankäyttöä ja säästämistä ja päässyt oikeasta köyhyydestään eroon. 

jos on "Oikeasti" köyhä ja vaikka oikeasti työtön, voi saada työkkärin kautta rahoituksen opiskella avoimessa. 

Ei työkkäristä todellakaan saa rahaa avoimen kurssimaksuja varten. Olet käsittänyt jotain väärin.

Ap

MInä ainakin pääsin opiskelmaan tuota kautta. Oli osa työvoimakoulutusta.   Vaikuttaa siltä ettet sinä ihan käsitä asioit.a  

Vierailija
24/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi olla jossain elämänvaiheessaan köyhä ja sitten tilanne parantuu. Täälläkin puhutaan sävyyn, kuin ihminen olisi aina köyhä.

Itse olin köyhä 90-luvulla, koska halusin hoitaa lapseni itse, Oli iso haave saada lapsia, olin 34 v kun tulin äidiksi ja sain neljä lasta lyhyessä ajassa. Oltiin siis köyhä mutta onnellinen lapsiperhe, mies free lancer joten tulot eivät olleet säännöllisiä. Sitten aikanaan menin töihin ja köyhyys loppui.

Olin myös köyhä valmistumisen aikaan pari vuotta 80-luvulla, kun en saanut töitä. Kerran oli niin rahat lopussa, että ei ollut rahaa edes postimerkkiin, joita siihen aikaan tarvittiin. :)

Sen huomasin, että miehelleni palkkioita maksavat yritykset maksoivat usein myöhässä. Kertasummat saattoivat olla pieniä, verrattuna työntilaajien, maksajien ja palkkasihteerien kuukausipalkkaan, mutta meille ne pienet yksittäiset summat oli tärkeitä. Sitä ei siellä maksajien puolella tajuttu, että pienet palkkiosummat voivat olla tärkeitä saajalle, joka saa palkkansa pieninä puroina sieltä täältä.

Vierailija
25/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä opiskella ihan itsekseenkin. Ei ole pakko mennä minnekään kursseille sivistyäkseen.

Voi. Siitä ei vaan saa opintopisteitä eikä todistusta. 

Vierailija
26/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän tiedon pitäisi vaikuttaa meihin miten?

Kokeile joskus, niin tiedät, ettet koskaan halua sitä uudestaan. Light versio oli jo riittävän kauhea. Kaikkea oli, joten myymällä takaventtiili toimisi, mutta käyttörahaa ei juuri yhtään pidemmän ajan. Kun joutuu säätämään maidonoston kaupassa ja jumppaamaan 16 - 18 c kämpässä, tiedät, mitä on olla ilman käyttörahaa. Se lienee vielä helppoa verrattuna niihin, joilta sähköt katkaistaan, saatikaan sitten asumus myydään alta.

Aloitus on aivan relevantti.

Vierailija
27/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti köyhä saa toimeentulotukea, ja siitä jää aina kohtuullisten asumismenojen jälkeen noin 570€/kk käyttörahaa.

Ei muuten saa. Ehkä yksin asuva, mutta jos taloudessa on 2 työtöntä, niin ei saa kuin ehkä sen asumistuen. Mistä helevetistä ihmiset repii näitä isoja tukisummia???? Se mitä kela kirjoittaa sivuillaan, ei päde oikeasti, kun tukia haetaan/maksetaan. Heillä kun on ihan oudot laskutavat.

Vierailija
28/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aina kuitenkin löytyy rahaa uuteen tatuointiin

Ja räpsyttimiin, sidukoihin sekä kynttilöihin ja tuikkukuppeihin!🤬

Vierailija
29/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää sidukat, energiajuomat ja nikotiinipussit kauppaan niin rahaa kyllä on

Listasit kokoomuskakaroiden huvit.

Ai nekö ne olikin?

Vierailija
30/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti köyhä saa toimeentulotukea, ja siitä jää aina kohtuullisten asumismenojen jälkeen noin 570€/kk käyttörahaa.

Ei muuten saa. Ehkä yksin asuva, mutta jos taloudessa on 2 työtöntä, niin ei saa kuin ehkä sen asumistuen. Mistä helevetistä ihmiset repii näitä isoja tukisummia???? Se mitä kela kirjoittaa sivuillaan, ei päde oikeasti, kun tukia haetaan/maksetaan. Heillä kun on ihan oudot laskutavat.

Ja asumistukeakin saa vain vuokra-asuntoon. 

Vierailija
31/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska moni ihminen on ollut oikeasti köyhä ja sitten alkanut opetella rahankäyttöä ja säästämistä ja päässyt oikeasta köyhyydestään eroon. 

jos on "Oikeasti" köyhä ja vaikka oikeasti työtön, voi saada työkkärin kautta rahoituksen opiskella avoimessa. 

Ei työkkäristä todellakaan saa rahaa avoimen kurssimaksuja varten. Olet käsittänyt jotain väärin.

Ap

MInä ainakin pääsin opiskelmaan tuota kautta. Oli osa työvoimakoulutusta.   Vaikuttaa siltä ettet sinä ihan käsitä asioit.a  

Jestas sentään. Avoin amk/yliopisto ei ole mitään työvoimakoulutusta.

Vierailija
32/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu juu, kaikki köyhät ottaa tatuointeja 🙄 olipa taas nokkelaa...

Vierailija
33/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Katsoin kelan laskurin mukaan että olisimme oikeutettuja yli 300€ toimeentulotukeen tulojemme perusteella. Ensiksi emme saaneet penniäkään kun laskivat mieheni tililleni laitetut rahat ylimääräiseksi tuloksi. Valitin ja lopulta saimme 150€. Laskuri ei taida oikein toimia. 

Vierailija
34/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä opiskella ihan itsekseenkin. Ei ole pakko mennä minnekään kursseille sivistyäkseen.

Mutta mitään hyötyä työllistymiseen ei tuollaisesta ole.

Ap

Onhan, jos opettelet vaikka itse hitsaamaan tai korjaamaan autoja, voit näyttää osaamisen työantajalle ilman mitään virallista koulupaperia.

Vierailija
35/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän, että ei ole yhtään ylimääräistä mutta miksi köyhä ei ymmärrä, että pikavipit ja osamaksusopimukset on se syy, että ei ole yhtään ylimääräistä? 

Köyhällä ei ole varaa halpaan, kannattaa käyttää rahansa hyvin.

Minä en niitä ainakaan ole ikinä ottanut enkä tule ottamaan!

Vierailija
36/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa. Teidän taloudessanne on vaan tuloja enemmän kuin pakollisia menoja.

Vierailija
37/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen palstalaisen mielestä ainakaan köyhiä ei ole...

Kommenttien perusteella keskivertopalstamamma tienaa 3-5000 nettona ja miehensä 6000 nettona. Vähintään.

En todellakaan tarkoittanut! 

Vierailija
38/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja räpsyttimiin, sidukoihin sekä kynttilöihin ja tuikkukuppeihin!🤬

Ei niitäkään kuule osteta! 

Vierailija
39/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä välttämättä saa tt-tukea, jos sut irtisanotaan töistä. Saat 800 ansiosidonnaista ja sillä maksat kaiken myös asumisen ja ruoat.

Vierailija
40/78 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän, että ei ole yhtään ylimääräistä mutta miksi köyhä ei ymmärrä, että pikavipit ja osamaksusopimukset on se syy, että ei ole yhtään ylimääräistä? 

Köyhällä ei ole varaa halpaan, kannattaa käyttää rahansa hyvin.

Olen ollut köyhä ja minä en ole ikinä tehnyt yhtään osamaksusopimusta tai ottanut yhtään pikavippiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän