Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että oikeasti köyhällä ei ole yhtään ylimääräistä rahaa?

Vierailija
30.05.2026 |

Ja esim. avoimen korkeakoulun opintomaksu on aivan mahdoton rasti vaikka kuinka olisi motivaatiota opiskella.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimatoimisto ei tiedä Suomessa ei saa lainaa jos ei ole luottotiedot ja opintolainaa ei saa ilman koulu paikkaa. Silti monille suosittelee lainaa. 

Vierailija
82/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä opiskella ihan itsekseenkin. Ei ole pakko mennä minnekään kursseille sivistyäkseen.

Mutta mitään hyötyä työllistymiseen ei tuollaisesta ole.

Ap

Onhan, jos opettelet vaikka itse hitsaamaan tai korjaamaan autoja, voit näyttää osaamisen työantajalle ilman mitään virallista koulupaperia.

Naapurin autotallissako opettelit hitsaamaan vai onnistuitko käymään kursseilla työkkärin tietämättä? Tosin jälkimmäisestä saa kyllä todistuksen. 

Suurimmalla osalla ihmisistä on tuttuja jotka omistaa auton tai pari jotka tarvitsee huoltoa.

Ehkä jos joku vielä ajaa jollain viime vuosituhannen autolla.

Nykyaikaiset ovat täynnä elektroniikkaa ja muutenkin rakenteeltaan niin vaikeita huoltaa, ettei sitä voi tehdä itse. Se on ihan tarkoituksellista. Pakko mennä huoltoon ja pikkuasiastakin maksaa puolen auton purkaminen ja kokoaminen uusiksi.

En nyt sano että jonkun pitäisi oikeasti opetella ammattia näin, mutta kyllä 10 vuotta vanhoissakin autoissa on paljon mitä voi ja kannattaa tehdä itse jos aikaa ja kiinnostusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lehtien tilaukset, netflixit, maksulliset TV- kanavat, alkoholin ja tupakan ostot, elokuvissa käynnit, maksulliset kuntosalijäsenyynet, 

kynsi- ripsihoidot , tatuoinnit ja wolt- ja muut ruokatilaukset kotiin  lopetettu ja rahat edelleen tiukalla ettei tuohon  opintomaksun ole rahaa niin sitten uskon. Unohtuikohan vielä joku?

Vierailija
84/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia silmäillyt erästä avoimen yliopiston perusopintokokonaisuutta. Suorittaisin ne hitaasti ja salaa kurssi kerrallaan, koska työkkäri ei varmasti enää antaisi opiskelulupaa. Neljäkymmentä euroa kuukaudessa vuoden ajan on kuitenkin aina se syy, jonka vuoksi joudun hylkäämään suunnitelmani. 

Ajattelin tässä kuussa ostaa netistä kahdet trikoohousut kotioloja varten. Vanhat ovat jo repaleina. Parikymppiä plus kuljetusmaksu on kuitenkin liikaa. (Se on muuten se sama summa, joka syksyllä leikattiin toimeentulotuesta per kuukausi.) Tällaisia valintoja työttömän ja työkyvyttömän elämä on täynnä. Ja useimmiten jahkailu päättyy siihen, että ei ole rahaa ostaa.

Miksi tilata netistä? Esim. Lidlistä  saat 20eurolla kahdet leggingsit ja ovat aivan laadukkaita,  ja alelaarista vielä halvemmalla. Ostin alelaarista leggingsit 2.50e/ kpl. 

Netti on ainoa vaihtoehto, koska en pääse käymään kaupoissa. En ole päässyt enää vuosiin. 

Just joo. 

Kerropa nyt, miksi tällainen tilanne tuntuu sinusta mahdottomalta. Voit sitten lopuksi kertoa parannuskeinon minun fyysiseen rajoitteeseeni. 

Vierailija
85/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lehtien tilaukset, netflixit, maksulliset TV- kanavat, alkoholin ja tupakan ostot, elokuvissa käynnit, maksulliset kuntosalijäsenyynet, 

kynsi- ripsihoidot , tatuoinnit ja wolt- ja muut ruokatilaukset kotiin  lopetettu ja rahat edelleen tiukalla ettei tuohon  opintomaksun ole rahaa niin sitten uskon. Unohtuikohan vielä joku?

Mikä pakkomielle on ihmisellä, joka aina jaksaa jankuttaa kauneushoidoista ja tatuoinnesta? Sairasta, lopulta kuitenkin aika pieni osa ihmisistä noihin rahojaan käyttää ja etenkin tatuoinnit ovat kertamaksuja, joita ei välttämättä tule kuin kerran elämässä. Jos lähtökohtaisesti haluaa ajatella ihmisistä pahaa, on itsellä ne kaikista pahimmat ongelmat. Ja ei, en käytä rahaa mihinkään edellä mainittuihin paitsi että tilaan kaupasta ruokaostokset kotiin ja budjettini kyllä kestää sen, koska olen siitä onnekkaassa asemassa, että minulla on vielä töitä. Ei köyhänkään elämän pitäisi olla jatkuvaa kituuttamista vaan jokaisen on joskus saatava jotain, mikä ei ole elintärkeä välttämättömyys. Sinun ehkä ei, mutta olkoon se oma valintasi.

Vierailija
86/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eivät mene töihin vaan jatkavat elämistä toisten rahoilla? Töitä on mutta jostain syystä se ei näit loispaskiaisia kiinnosta. Siitä vaan marjoja poimimaan kuten muut tekevät. Kelaloinen ei kuulu Suomen luontoon vaan painukoon nämä saatanat vttuun Suomesta jos työnteko ei kelpaa.

Vierailija
87/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä voi katsoa peiliin ja miettiä missä meni vikaan. Sitten voisi vaikka mennä junan alle. Toisten rahoilla laiskottelevat ovat syvältä. Nyt nousukauden aikana työpaikkoja on hyvin tarjolla joten siitä vaan töitä paiskimaan.

Vierailija
88/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön on tämän maan syöpäläinen numero yksi

Vierailija
89/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi eivät mene töihin vaan jatkavat elämistä toisten rahoilla? Töitä on mutta jostain syystä se ei näit loispaskiaisia kiinnosta. Siitä vaan marjoja poimimaan kuten muut tekevät. Kelaloinen ei kuulu Suomen luontoon vaan painukoon nämä saatanat vttuun Suomesta jos työnteko ei kelpaa.

Mitäs marjoja nyt kasvaa? 
Sinä voisit kyllä painua pois Suomesta, täällä ei öykkäreitä kaivata.

Vierailija
90/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimatoimisto ei tiedä Suomessa ei saa lainaa jos ei ole luottotiedot ja opintolainaa ei saa ilman koulu paikkaa. Silti monille suosittelee lainaa. 

Mikä pankki edes myöntää lainaa kun tulot on nettona  595€/kk ? Ei kait niin hullua pankkia olekaan.

Vierailija
91/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti köyhä saa toimeentulotukea, ja siitä jää aina kohtuullisten asumismenojen jälkeen noin 570€/kk käyttörahaa.

Mä käyn osa-aikatyössä, eikä tarvii kun haaveilla että jäisi joskus noin paljon käyttörahaa kun en kuulu minkään tuen piiriin! Suomi 2026 :D

Jos jäisi noin paljon palkasta käyttö rahaa, olisin rikas. Mutta kun ei jää, vaikka käyn töissä. 

Vierailija
92/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne tuodaan ulkomaita myöten ravintola- ja rakennustyöntekijät, jotta ei tarvitse palkata omassa maassa jo asuvia kansalaisia. Samoin nyt on hoitotyöntekijöitä alettu tuomaan suurissa määrissä ja suomalaiset jäävät työttömiksi. Turha syytellä työttömiä, kun työpaikkoja on vähän ja työnantajien etujärjestöt haluavat pahentaa tilannetta 

Vierailija
93/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mee mihinkää juhliin. Mulla ei oo varaa antaa mitään rahalahjoja. 5e lahjakortti ei kuulemma oo sopiva. Ahneet sukulaiskakarat oottaa käsi pitkällä rahaa, kun ovat valmistuneet. Ei kelpaa kirpparilta ostettu vaasi tai verhot. Olkoot ilman sitte. Ei mullekaa kukaa mitää lahjottele. 

Vierailija
94/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön on tämän maan syöpäläinen numero yksi

Onko oikein hurmos päällä?

Vierailija
95/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en mee mihinkää juhliin. Mulla ei oo varaa antaa mitään rahalahjoja. 5e lahjakortti ei kuulemma oo sopiva. Ahneet sukulaiskakarat oottaa käsi pitkällä rahaa, kun ovat valmistuneet. Ei kelpaa kirpparilta ostettu vaasi tai verhot. Olkoot ilman sitte. Ei mullekaa kukaa mitää lahjottele. 

Jos kyse on valmistajujaisista niin pelkkä ruusu ja kortti riittää hyvin, tai vaikka pelkkä korttikin. Paikallaolo on tärkeintä.

Vierailija
96/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti köyhä saa toimeentulotukea, ja siitä jää aina kohtuullisten asumismenojen jälkeen noin 570€/kk käyttörahaa.

Ei muuten saa. Ehkä yksin asuva, mutta jos taloudessa on 2 työtöntä, niin ei saa kuin ehkä sen asumistuen. Mistä helevetistä ihmiset repii näitä isoja tukisummia???? Se mitä kela kirjoittaa sivuillaan, ei päde oikeasti, kun tukia haetaan/maksetaan. Heillä kun on ihan oudot laskutavat.

Jep. Asun yksin ja minulle jää käteen 350e/kk. Siitä maksetaan sähkö, puhelin (netti samassa) ja vakuutus. Sen lisäksi tietysti ruoka, kulkeminen julkisilla (ei ajokorttia, ei ole koskaan ollut varaa hankkia) ja mitä muuta aikuinen ihminen tarvitsee. Kohta varmaan työkyvytön jatkuvan stressin takia, koska näin vanhaa luuskaa eivät ota enää Suomessa töihin ja eläkkeelle olen auttamatta vuosikymmeniä liian nuori.

Vierailija
97/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vaikeaa ymmärtää. Se on vaikeampaa ymmärtää miksi se köyhä siitä valittaa eikä ymmärrä että sitä saa mitä tilaa.

Millä tavalla ihminen tilaa työkyvyttömyyden kun sairastuu perinnölliseen sairauteen?

Minäkin tilasin sellaiset vanhemmat, joilla molemmila on pazkat geenit ja toisella ADHD-autismi, ja sain sitten heti syntymästä pazkat geenit ja ADHD-autismin, joka haittaa eloa edelleen näin 45-vuotiaana. Eipä ole rikastumaan päästy näillä avuilla, ei edes normaaliin työpaikkaan koskaan, saatikka opiskelemaan vaikka yliopistoon :) Tässä vaiheessa elämää köyhyydestä pääsen pois a) lottovoitolla b) vamppaamalla rikkaan miehen, kun eivät Suomessa halua palkata näin "vanhaa" mihinkään. Joo ja minun lapsuudessa tytöillä ei lääketieteen virallisten paperien mukaan voinut olla lainkaan autismia, se on vaan poikien juttu....

Vierailija
98/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten saa. Ehkä yksin asuva, mutta jos taloudessa on 2 työtöntä, niin ei saa kuin ehkä sen asumistuen. Mistä helevetistä ihmiset repii näitä isoja tukisummia???? Se mitä kela kirjoittaa sivuillaan, ei päde oikeasti, kun tukia haetaan/maksetaan. Heillä kun on ihan oudot laskutavat.

Jep. Asun yksin ja minulle jää käteen 350e/kk. Siitä maksetaan sähkö, puhelin (netti samassa) ja vakuutus. Sen lisäksi tietysti ruoka, kulkeminen julkisilla (ei ajokorttia, ei ole koskaan ollut varaa hankkia) ja mitä muuta aikuinen ihminen tarvitsee. Kohta varmaan työkyvytön jatkuvan stressin takia, koska näin vanhaa luuskaa eivät ota enää Suomessa töihin ja eläkkeelle olen auttamatta vuosikymmeniä liian nuori.

Mikset ole hakenut toimeentulotukea?

Vierailija
99/99 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks on vaikee ymmärtää että vaikka on töissä ja saa keskinkertaista palkkaa, niin verojen ja palkan sivukulujen jälkeen ei jää ylimääräistä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän