Ero uusperheessä. Pitävätkö ex-puolisot yhteyttä toisen lapsiin?
Erosimme vuosi sitten 14 vuotta kestäneestä suhteesta. Poikani on nyt 17-vuotias teini, eli entinen isäpuoli tuli hänen elämäänsä pojan ollessa kaksivuotias. Ovat tehneet paljon asioita yhdessä, pitkään oli myös yhteinen harrastus.
Selvisi, että ex-mieheni ei ole pitänyt minkäänlaista yhteyttä poikaani nyt siis melkein vuoteen. Ei kysynyt kuulumisia, lähettänyt synttärionnitteluja tms. Itse olen tavannut miehen tyttäriä säännöllisesti, olemme käyneet elokuvissa, ostoksilla, ravintolassa ja muutenkin olen viestitellyt ja osoittanut heille, että ovat tärkeitä.
Harmittaa todella paljon poikani puolesta, ja suoraan sanottuna ihmettelen ja olen pahoillani eksäni käytöksestä.
Miten tällaisissa tilanteissa yleensä toimitaan? Itse en ole ollut eksän kanssa missään tekemisissä, hänen toiveestaan.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Yksi vuosi on lyhyt aika. Mies on ehkä vain ajatellut ettei tahdo häiritä.
Voi kuulostaa julmalta, ajattelin näin kun miehen perhettä oli jo ennestään häiritty, appi oli myös ollut sitä mieltä, tein oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ihan en nyt ymmärrä, miksi tätä asiaa kyselet tuntemattomilta.
On tuollainen sitten muille tavallista tai ei, niin ainoa ihminen, joka voi kertoa miksi juuri se SINUN exä ei pidä yhteyttä, on se sinun exä. Ja kai se hänen syynsä on se, mikä sinua juuri kiinnostaa?
Lisäksi, tämä asia selvisi sinulle vuoden jälkeen. Jännä ettei asia ole sinun ja sinun lapsesi välillä tullut puheeksi aikaisemmin.
Eikö yleisellä tasolla keskustelu eri asioista ole hyväksi? Ja muiden kokemuksien/näkemysten esiin tuominen.
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa. Tiesin, että poika ei ole tavannut eksää, mutta sitä en, että eivät ole yhtään olleet yhteydessä viestienkään välityksellä. Miehen tytöt on aikuisia ja asuvat itsenäisesti, tuskin eksän uusi edes tietää, että tapaavat joskus minua. Poikani on ollut mukana leffassa ja syömässä, saa tulla aina mukaan toki, mutta aina ei kiinnosta.
Ei minun mielestäni 14 vuotta lapsen elämässä ollut läheinen aikuinen saa vain häipyä, ihan varmasti teini kokee hylkäämistä, vaikka ei sitä sano tai tällä hetkellä tiedosta.
Olet ap oikeassa.
Onhan se tavallista, mutta ei poikkeuksetonta. Sen mitä vastaavassa tilanteissa olevia perheitä tunnen, niin ne pari jotka ovat olleet lapsen elämässä tosi kauan ja eron sattuessa lapset ovat jo melkein aikuisia tai nuoria aikuisia, ovat kyllä pitäneet yhteyttä. Niissä tapauksissa sitten, missä ero tulee jonkun about viiden vuoden jälkeen ja lapsetkin ovat vielä ehkä alakouluikäisiä, on sitten ollut yleisempää, että kuvioista hävitään vähitellen kokonaan. Jotenkin harmi, mutta tavallaan ihan odotettavissa.
Meidän perheessä on pidetty yhteyttä. Sekä isä että äiti molemmat erosivat uusistakin kumppaneistaan ja ollaan kaikki biologiset sisarukset ja ei-biologiset kavereita keskenämme nyt aikuisena. Ex-äitipuoleni kanssa käytiin juuri teatterissa ja ei-biologinen siskoni esiintyi äitini 70-vuotisjuhlissa, koska on muusikko. Kaikki vanhemmat puolisoineen myös normaaleissa väleissä. Mutta en väitä, että tämä olisi tavallista, ainakin tätä meidän yhteisöllisyyttä aina ihmetellään ja kaikkialla.
Isäni pitää edelleen yhteyttä ex-vaimonsa tyttäreen, tuosta ex-vaimosta erosi 90-luvulla.
Ap:n eksä on erittäin hyvä ja omistautuvat isä omille lapsilleen. Pojalleni oli erittäin hyvä isäpuoli. On tosiaan kasvatusalalla ja näissä asioissa fiksu, siksi en voinut edes kuvitella, että hylkäisi nuoren. Pidin itsestäänselvänä, että ovat jollain tasolla yhteydessä. En ole tentannut lasta, siksi en tiennyt.