Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero uusperheessä. Pitävätkö ex-puolisot yhteyttä toisen lapsiin?

Vierailija
30.05.2026 |

Erosimme vuosi sitten 14 vuotta kestäneestä suhteesta. Poikani on nyt 17-vuotias teini, eli entinen isäpuoli tuli hänen elämäänsä pojan ollessa kaksivuotias. Ovat tehneet paljon asioita yhdessä, pitkään oli myös yhteinen harrastus.

Selvisi, että ex-mieheni ei ole pitänyt minkäänlaista yhteyttä poikaani nyt siis melkein vuoteen. Ei kysynyt kuulumisia, lähettänyt synttärionnitteluja tms. Itse olen tavannut miehen tyttäriä säännöllisesti, olemme käyneet elokuvissa, ostoksilla, ravintolassa ja muutenkin olen viestitellyt ja osoittanut heille, että ovat tärkeitä.

Harmittaa todella paljon poikani puolesta, ja suoraan sanottuna ihmettelen ja olen pahoillani eksäni käytöksestä. 

Miten tällaisissa tilanteissa yleensä toimitaan? Itse en ole ollut eksän kanssa missään tekemisissä, hänen toiveestaan.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä ei varmaankaan halua olla poikasi kanssa tekemisissä, koska on halunnut sulkea sinutkin kokonaan pois elämästään. Poika on osa sinua ja vaikka hänen puolestaan surullista onkin, että lapsuudesta asti elämässä mukana ollut henkilö ei enää olekaan siinä mukana, se on exäsi päätös. Uusperheet ylipäänsä ovat surullinen ilmiö, kunnioitan niitä naisia, jotka ottavat vastuun elämästään eivätkä pakkomielteen omaisesti etsi uutta suhdetta lapsista huolimatta. Sinä valitsit sen miehen ja nyt et muuta voi kuin elää tekojesi seurausten kanssa. Poika on vielä alaikäinen ja kaksi kertaa joutunut jo kärsimään, kun äiti tekee huonoja valintoja, joiden kanssa ei osaa elää ja syy on edelleenkin muissa kuin itsessä.

Vierailija
2/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrottakoon tässä, että ensimmäinen aviomieheni eli pojan isä menehtyi tapaturmaisesti, ei ollut minun valintani. Poika ei ehtinyt isäänsä nähdä koskaan. Toista avioliittoani olisin halunnut itse jatkaa, mutta en voi kumppania siihen pakottaa, jos hän ei halua. Eli en tiedä, mitä huonoja valintoja olen tehnyt. Eksän käytös on yllättänyt, en olisi uskonut, että hän vain kylmästi hylkää lapsen.

Mutta en kysellyt mielipiteitä uusperheestä, vaan nimenomaan tästä,  onko tavallistakin, että vanhempipuolet hylkäävät lapsipuolensa. Se on asia, jota itse en voi ymmärtää, eiväthän he niiden lasten kanssa ole parisuhteessa olleet, lapset ovat ihan syyttömiä aikuisten valintoihin. Eksäni on myös kasvatusalalla, joten hänen luulisi ymmärtävän, mitä hylkäämiskokemus voi nuorelle aiheuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan en nyt ymmärrä, miksi tätä asiaa kyselet tuntemattomilta. 

On tuollainen sitten muille tavallista tai ei, niin ainoa ihminen, joka voi kertoa miksi juuri se SINUN exä ei pidä yhteyttä, on se sinun exä. Ja kai se hänen syynsä on se, mikä sinua juuri kiinnostaa?

Lisäksi, tämä asia selvisi sinulle vuoden jälkeen. Jännä ettei asia ole sinun ja sinun lapsesi välillä tullut puheeksi aikaisemmin. 

Vierailija
4/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rakkautta, tulee vihaa.

Vierailija
5/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätätkö oman lapsen pois kun käytte riennoissa exän lasten kanssa, vai pääseekö hän mukaan? Mitä exän uusi puoliso tuumaa kun kaveeraat näiden lasten kanssa? Ihmisiä tulee ja menee elämässä, se on vain elämää. Jatka eteenpäin surkuttelematta.

Vierailija
6/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 17 vuotias ymmärtää, ettei häntä ole hylätty, vaan äiti erosi miesystävästään. Elämä jatkuu. 

Vierailija
7/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko ihmiset on sitä mieltä, että läheiset lapset voi tuosta noin vain hylätä? Heippahei.

Vierailija
8/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa. Tiesin, että poika ei ole tavannut eksää, mutta sitä en, että eivät ole yhtään olleet yhteydessä viestienkään välityksellä. Miehen tytöt on aikuisia ja asuvat itsenäisesti, tuskin eksän uusi edes tietää, että tapaavat joskus minua. Poikani on ollut mukana leffassa ja syömässä, saa tulla aina mukaan toki, mutta aina ei kiinnosta.

Ei minun mielestäni 14 vuotta lapsen elämässä ollut läheinen aikuinen saa vain häipyä, ihan varmasti teini kokee hylkäämistä, vaikka ei sitä sano tai tällä hetkellä tiedosta.

Vierailija
9/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vuosi on lyhyt aika.  Mies on ehkä vain ajatellut ettei tahdo häiritä.

Vierailija
10/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet hylkäävät OMATKIN biologiset lapsensa noin vain, mitä luulet toisten lapsista?

Vierailija
11/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko ihmiset on sitä mieltä, että läheiset lapset voi tuosta noin vain hylätä? Heippahei.

Varsinkin MIEHET ovat. 

Vierailija
12/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein myös biologinen vanhempi hylkää eron jälkeen lapset. Ja vaikka me kuinka täällä vauvapalstalla oltaisiin sitä mieltä, että tietenkään niin ei saisi aikuinen ihminen toimia, niinsitä vaan tapahtuu.

Vierailija
13/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet hylkäävät OMATKIN biologiset lapsensa noin vain, mitä luulet toisten lapsista?

Näin on käynyt minulle ja vaikka minulla onkin isä elossa, niin tuntuu ettei minulla ole isää

Vierailija
14/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten sinulla meni vuosi, ennen kuin selvisi että lapsesi ja eksä eivät pidä yhteyttä. Etkö keskustele lapsesi kanssa vai onko eksä kielletty puheenaihe?

Vierailija
15/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut nyt sukupuolesta, joka saattaa tappaa lastensa äidin eron kohdalla. Asetat pikkuisen liian korkeita odotuksia miehille. He ovat ensisijaisesti eläimiä, toissijaisesti ihmisiä.

Vierailija
16/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on käynyt minulle ja vaikka minulla onkin isä elossa, niin tuntuu ettei minulla ole isää

Hauska juttu kun itsellä oli sama, niin sitten kun isä otti yhteyttä niin syyllisti minua siitä, että käyttäydyn kuin kuollut. 

Muistakaa että jos näin pääsee käymään, että nämä roskat soittavat oviekelloanne tai puhelimeenne joskus, älkää avatko tai vastatko.

Vierailija
17/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tisammeen samaa kuin ap. Jos tulee ero isäpuolesta, niin ei pidetä enää yhteyttä. Harmillista.

Vierailija
18/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska juttu kun itsellä oli sama, niin sitten kun isä otti yhteyttä niin syyllisti minua siitä, että käyttäydyn kuin kuollut. 

Muistakaa että jos näin pääsee käymään, että nämä roskat soittavat oviekelloanne tai puhelimeenne joskus, älkää avatko tai vastatko.

Olen tuo, jolle vastasit. Isäni on sellainen, että tuskin ottaa ikinä minuun yhteyttä. Ei edes tiedä osoitettani ja numeroni. Välimatkaakin on paljon

Vierailija
19/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on oikeesti ihan arsesta

Vierailija
20/27 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein myös biologinen vanhempi hylkää eron jälkeen lapset. Ja vaikka me kuinka täällä vauvapalstalla oltaisiin sitä mieltä, että tietenkään niin ei saisi aikuinen ihminen toimia, niinsitä vaan tapahtuu.

Miehet saattaa esittää alkaneensa ensimmäistä kertaa joksikin superisiksi. Motiivi on houkutella tällä uusi selvästi nuorempi nainen sekä hoitamaan nykyisiä, että synnyttämään uusia lapsia. Koska miehellä on oikesti muuta tekemistä suunnitelmissa. Siinä teillä tulevat perheriidat tulilla.