Puuron syöjät, tarvitsen vinkkejänne
Te jotka syötte puuroa, onko teillä jonkinlainen salainen ohje jolla saatte sen maistumaan paremmalle.
Ja tietenkin, kerro mikä puuro on se mistä pidätte?
Kommentit (50)
Haudutuskattila puolesta tunnista tuntiin hautuu, kun olen koiran kanssa lenkillä
Tuo on totta, että hiutaleissa on eroja. Itse käytän Elovenaa tai niitä isoja gluteenittomia. Keitän kattilassa ja annan hautua runsaassa nesteessä, ettei vaan tule jankkia. esim desihiutaleita vaatii kolme desiä nestettä vähintään.
Tykkään puurosta kun se on puuromaista, Siten että pysyy lusikassa, mutta haarukassa ei. Ei velliä. Puuron pitää olla kypsää, ei saa olla yhtään selkeetä hiutaletta, eikä hiutaleessa saa olla purutuntumaa, naps. Ripaus suolaa valmiiseen puuroon ja lautasella iso voisilmä.
On herkkua! Tätä syödään viikonloppuisin, kun silloin saa haudutella rauhassa.
Hellalla keitetty ja hetken haudutettu kaurapuuro, joka on tehty isoista kaurahiutaleista. Nesteenä puolet vettä ja puolet maitoa. Puuron päälle mustikoita (tai muita marjoja) pähkinöitä ja kanelia. Lisäksi jos käyttää kaupan pakastemarjoja, niin ripaus sokeria.
Kyllä maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Keitä kunnolla kattilassa. Joku pikapuuro mikrossa on aina heikompi maultaan.
Älä keitä, vaan hauduta.
Nokare voita päälle maistuu parhaalta
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelen eri päivinä. Kaurapuuroa, neljää viljaa, ruista, kauralesettä. Puuron kanssa aina jotain marjoja sellaisenaan, joskus lisäksi raejuustoa. Parasta puuroa tulee mielestäni Kinnarin höyryttämättömistä kaurahiutaleita. Niissä aito kauran maku.
Kuka h-tti haluaa puuroon aidon kauran maun? Kai tästä voi päätellä, että kaikkien ei vain kannata edes yrittää syödä puuroja. Kun ei tykkää, niin ei tykkää.
riisi-ja mannapuuro+ erilaiset mehukeitot
Kauralese on parempaa, tervellisempää ja halvempaa!
Tulee pehmeä puuro!
Ei sitä puuroa pelkiltään syödä vaan laitetaan päälle lisukkeita jotka antavat makua ja tekevät puurosta täyttävää. Itse laitan päälle marjoja, pähkinöitä ja hunajaa/vaahterasiirappia. Tai vaihtoehtoisesti banaania ja maapähkinävoita. Omena ja kaneli toimii myös.
Minusta parhaat puurot ovat maitopohjaisia kuten riisipuuro sokerin ja kanelin kanssa sekä mannapuuro mansikka- tai vadelmahillon kanssa. Kun käyttää Valion Kiehu maitojuoma sopii parhaiten puuron keittämiseen. Riisipuuro valmistuu noin 40 minuutissa ja mannapuuro noin 10 minuutissa.
Tuorepuuron edellisiltana: Elovenan isot kaurahiutaleet, chiaa, pakastemarjoja, mansikkaa, mustikkaa tai vadelmaa ja maustamatonta (rasvatonta) jogurttia. Joskus jogurttia, kaurahiutaleita ja pilkottuja hedelmiä, esim. nektariineja.
Kaura maistuu hyvältä, joten mä ainakin haluan kauran maun.
Kinnarin tilan rikotut kaurasuurimot. Ei välttämättä joka päivän puuro, jos on kiire, mutta silloin kun ehtii keittää vähän kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelen eri päivinä. Kaurapuuroa, neljää viljaa, ruista, kauralesettä. Puuron kanssa aina jotain marjoja sellaisenaan, joskus lisäksi raejuustoa. Parasta puuroa tulee mielestäni Kinnarin höyryttämättömistä kaurahiutaleita. Niissä aito kauran maku.
Kuka h-tti haluaa puuroon aidon kauran maun? Kai tästä voi päätellä, että kaikkien ei vain kannata edes yrittää syödä puuroja. Kun ei tykkää, niin ei tykkää.
Miksi kaura ei saisi maistua kauralta? Jos et tykkää kaurasta ei sun tarvi syödä, mutta ei ole mitään järkeä on tehdä kaurapuuroa, joka ei maistu kauralta.
Keitän mikrossa, omassa mikrossa 4,5 minuuttia on yleisin aika, sekoitus ennen viimeistä minuuttia. Vettä pitää olla riittävästi. Äiti muinoin keitti kattilassa isoista kaurahiutaleista kuivaa puuroa ja siksi pidän kai enemmän tavallisista hiutaleista tehdystä puurosta.
Laitan leseet mukaan jo mikroon ja pellavansiemenet vasta kypsään puuroon, samoin pakastemarjat. Hedelmistä päärynän, omenan ja taatelit pilkon mukaan jo ennen kypsennystä, mutta useimmat muut laitan vasta lopuksi puuron päälle. Hedelmiä siis sesongin mukaan, nyt ajattelen ostaa litteitä persikoita, kun Lidl mainostaa niitä. Banaanin ja appelsiinin kanssa laitan joskus myös kaakaojauhetta puuroon.
Useimmiten syön maapähkinävoita puuron silmänä. Mansikoiden kanssa sopii paahdetut mantelit. Joskus teen myös edellämainittua mantelivoita tai cashewvoita, mutta harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
1-2-3 on itse kehittämäni ohje. 1 dl kaurahiutaleita, 2 dl vettä, 3 minuuttia mikrossa.
Liian paksua jankkia tulee. Laita 1 dl kaurahiutaleita, 2,5-3 dl vettä. 3 minuuttia, sekoitus ja vielä minuutiksi ja sitten annetaan hieman hautua.
Ei ole. En osta sitä halvinta puuroa.
Gluteenittomia suurihiutaleisia kauraryynejä, nämä kylmän veden ja suolan (kukkurallinen 1 tl) kanssa sekaisin kastrullissa ja sitten kuumalle levylle, jossa keitetään hiljaisella tulella kunnes paksuus vastaa omia mieltymyksiä. Sekaan sulatetaan 50g aitoa meijerivoita ja sekoitetaan tasaiseksi. Nautitaan hieman jäähtyneenä jolloin on maku parhaimmillaan.
Kaikki puurot mitkä keitetään hellalla vähintään 5 min voittavat aina mikrossa tehtävät pikaräät. Korpelan Myllyn rikotuista ohrasuurimoista 15 min maitoon keitetty ohrapuuro on herkkua, samoin Elovenan Iso Kaurahiutaleista 20 min keitetty kaurapuuro ihan veteen keitettynä ja voisilmän kanssa syötynä on todella maukasta oikeaa kaurapuuroa. Nalle Neljän Viljan puuro keitetään vain 3 min ja hyvää on kunhan laittaa reilusti niitä hiutaleita eikä jätä sitä vetiseksi velliksi.