Kela: 289,22 euroa riittää Suomessa elämiseen
Toimeentulotukea alennettiin noin 5 500 tuensaajalta. Tuen perusosan leikkaamisen peruste oli lähes kaikilla sama.
https://www.voice.fi/ilmiot/28922-euroa-pitaisi-riittaa-toimeentulotuke…
Kommentit (71)
Työttömien aika laihduttaa. Kadulla näkee miten tuilla eläminen on kerryttämyt vuötärön ympärille sellaisen vararavinnon että on vaikea sanoa onko kyseessä ihminen, virtahepo vaiko ryhävalas.
Joo, onhan se nyt liikaa vaadittu, että edes vähäisintäkään vaivaa pitäisi itse nähdä yhtään minkään eteen. Ehkä nälkä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on todnäk katsonu tuon niin, että tuo riittää ruokaa aivan hyvin. Se on totta, ruokaahan tuo riittäisikin. Ei ne ota huomioon, että puhelinlaskut on 35e, mahdolliset velat, hygieniatuotteet ja tälläset arjen edellytyksiin perus asiat, pankkimaksut jne, uudet kengät/vaate jne. Siitä voi vetää samantien sen ainakin 100e pois vähintään. Jäljelle jää se 150e ruokaan ja kukaan ei elä alle 5eurolla päivä.
Laskin, että mulla jää laskujen jälkeen ensi kuussa 30e ruokaan. Pakko keksiä jotain pimeää tuloa, näin sitä Suomessa kannustetaan.
Haluaisin nähdä kun joku päättäjä elää sillä summalla mitä se laittaa yhteen kahvilakäyntiin päivässä.
Mitä ihmettä taas on nämä laskut? Jotain osamaksuja ilmeisestikin?
Vierailija kirjoitti:
Ihan omaa syytähän tuo on, kun ei ole hakenut työttömyyskorvausta.
Mulla on työssäoloehto ja tämän asian joudun jatkuvasti kertomaan kelaan, kun eivät ilmeisesti osaa sen vertaa katsoa niitä te-palvelun lausuntoja.
Töitä voi edelleen hakea ja töiinja menä. Sielä saava palkkaa. Ei ole syytä ja tarvetta valittaa ettei tuet riitä. Kenenkään ei ole pakko elää tuilla jos ei halua.
Suomessa on liian paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat valtion (=työtä tekevien kansalaisten verotulot) elättävän kaikkia työtä karttavia sossupummeja. Lasten, vanhusten ja vaikeasti sairaiden/vammaisten avustamisen ymmärrän, mutta miksi on niin paljon yhteiskunnalta rahaa kerjääviä, työhaluttomia ihmisiä?
Olen tehnyt koko aikuisikäni pienipalkkaisia työtä, elättänyt sillä perheeni.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt miten tuo on käytännössä mahdollista jos me saadaan jo nyt noottia isommilta tahoilta että sosiaaliturva on liian pieni eikä riitä elämiseen.
Ja mitä tää puolet leikkaaminen käytännössä tarkoittaa kun turvan pitäisi kattaa lääkkeet, terveydenhuolto, sähköt ja asuminen. Puolet niistä pois ja perintään?
No reseptilääkkeet voi varmaankin saada koska maksusitoumus ja sähkölaskun voi lähettää. En sitten muuten tiedä tuon asumisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on todnäk katsonu tuon niin, että tuo riittää ruokaa aivan hyvin. Se on totta, ruokaahan tuo riittäisikin. Ei ne ota huomioon, että puhelinlaskut on 35e, mahdolliset velat, hygieniatuotteet ja tälläset arjen edellytyksiin perus asiat, pankkimaksut jne, uudet kengät/vaate jne. Siitä voi vetää samantien sen ainakin 100e pois vähintään. Jäljelle jää se 150e ruokaan ja kukaan ei elä alle 5eurolla päivä.
Laskin, että mulla jää laskujen jälkeen ensi kuussa 30e ruokaan. Pakko keksiä jotain pimeää tuloa, näin sitä Suomessa kannustetaan.
Haluaisin nähdä kun joku päättäjä elää sillä summalla mitä se laittaa yhteen kahvilakäyntiin päivässä.
Tiesitkö, että tuilla elävällä on voinut olla aiemmin hyvät tulot? Itse otin aikoinaan töissä käyvänä kulutusluoton, selvitäkseni eräästä suuremmasta menoerästä. Jäin puoli vuotta sitten työttömäksi ja edelleen lyhennän kyseistä luottoa, se kun ei noin vain unohdu kun maksukyky heikkenee. No onneksi sekin on kohta hoidettu pois päiväjärjestyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on liian paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat valtion (=työtä tekevien kansalaisten verotulot) elättävän kaikkia työtä karttavia sossupummeja. Lasten, vanhusten ja vaikeasti sairaiden/vammaisten avustamisen ymmärrän, mutta miksi on niin paljon yhteiskunnalta rahaa kerjääviä, työhaluttomia ihmisiä?
Mikset ole hankkinut isompipalkkaista työtä?
Vierailija kirjoitti:
Laskuri näyttää työttömyystuen olevan paljon suurempi kuin toimeentulotuki joten miksi kukaan jättäisi hakematta sitä työttömyystukea? 800€ palkka siitä että hakee pari työpaikkaa kuussa on mielestäni vähän liikaa.
Ei ei ei. 800e on vain sellanen laskennallinen määrä.. 744e on se josta vähennetään veroprosentti 20..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo itselleni riittäisi jos kaikki muu kustannetaan veronmaksajien toimesta.(KELA) Olen vaatimaton ja pärjään vähällä ruualla ja käytetyillä vaatteilla.
Hyvänä puolena myös, että pysyn hoikkana kun syön vähän ja edullisesti.
Minullekin riittää 300e/kk ruokaan. Vaatteita on ennestään ihan tarpeeksi, kirppiksiltä ostettuja. Kun liiat kilot ei paina, vaatekoko pysyy samana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vaikka netti/ puhelinlaskusta kuullut. Tavallisesti siihen menee muutama kymppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo itselleni riittäisi jos kaikki muu kustannetaan veronmaksajien toimesta.(KELA) Olen vaatimaton ja pärjään vähällä ruualla ja käytetyillä vaatteilla.
Minullekin riittää 300e/kk ruokaan. Vaatteita on ennestään ihan tarpeeksi, kirppiksiltä ostettuja. Kun liiat kilot ei paina, vaatekoko pysyy samana.
Ei sitten alusvaatteita tartte ostella.. Vaikkapa alushousuja ja sukkia.. Tuskin niitä käytettynä
Vierailija kirjoitti:
Työttömien aika laihduttaa. Kadulla näkee miten tuilla eläminen on kerryttämyt vuötärön ympärille sellaisen vararavinnon että on vaikea sanoa onko kyseessä ihminen, virtahepo vaiko ryhävalas.
Varmaan kannattais sit laskea sen terveellisen ruuan ja liikuntapalvelujen hintaa. Eikä siinä ole hirveästi varaa valita, jos joutuu syömään sitä mitä saa alennettuna tai ilmaiseksi ruokajonosta.
Oon noissa hommissa sekä avun saajana että vapaaehtoisena jakelussa eikä siellä hirveästi sitä terveellistä ole. Jotain ihme pullia ja paistopistetuotteita tulee paljon. Varmaan sitä itsekin söis sitä, jos ihan ehdottoman pakko olis.
Siinä olet oikeassa, että ne tuhdeimmat on ronkelimpia mutta eiköhän heilläkin ole se paino ongelmista pienimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus kannustaa. Äänestäkää jatkossakin Kokoomusta ja Perssuomalaisia. Hihhuleita ja bättrefolkia unohtamatta.
Marinia äänestin, mutta hänpä otti ja petti. Enää en hänen puolueeseen päin edes kusase, vaikka teen hyvin pienipalkkaista työtä kaupan kassana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla ois 300e kuussa pelkkään ruokaan niin saisin siitä 200e säästettyä 😑
Vierailija kirjoitti:
Halpa ruoka on yleensä energiatiheää.
Eikö ne kelassa tajua että tuosta 289 eurosta maksetaan vuokrakin vielä. Itsellä maksan vuokra maksan 136 euroa tuesta. Netti on 37 euroa. Eli jäisi satane ruokaa ja muihin laskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Totta puhut, arvostan!
Olen itsekin pienipalkkainen, mutta ilman Kelan avustuksia pärjännyt. Kolme aikuista lasta ja kaikki käyvät töissä. Varmaan kotoa oppineet työntekoon.
10 kakaraa