Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennen olin iloinen veronmaksaja.Kokemukseni veroista muuttui yrittäjyyden myötä

Vierailija
29.05.2026 |

Yrittäjänä olen paljon tietoisempi maksamistani veroista kuin koskaan palkansaajana. Ensinnäkin, koska alv. Laskutan asiakkailtani paitsi oman asiantuntijatyöni tai puheenvuoroni hinnan, myös sen päälle lisättävän 25,5 prosentin arvonlisäveron. 

YHTEISÖVERO YLLÄTTI

Mutta yhteisövero koskettaa pientä yksinyrittäjääkin. Se ei ole progressiivinen, vaan suhteellinen vero. Suomessa yhteisöt, kuten osakeyhtiöt, maksavat verotettavasta voitostaan kiinteää 20 prosentin yhteisöveroa. Veroprosentti on sama yrityksen koosta tai voiton suuruudesta riippumatta.

Minun ensimmäinen tilikauteni oli positiivinen, joten tilinpäätöstä seurasi päätös yhteisöverosta. Kymppitonni yritykseni rahoista kuuluikin verottajalle. Opin kantapään kautta, että olisi pitänyt osata maksaa jo ensimmäisen tilikauden aikana ennakkoveroa, niin olisi välttynyt edes parin sadan euron viivästyskorolta. Karvasta kalkkia.

https://www.taloustaito.fi/blogit/shadia-rask/kokemukseni-veroista-muut…

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä opetus ei ole koskaan ilmainen. Itsekin yrittäjänä, hämmästyn, että olet noin vähän perillä aivan ruohonjuuritason asioista? Ja ei, yhteisövero ei ole riippumaton "voiton suuruudesta" vaan yritys maksaa yhteisöveroa tuloksestaan. Jos et tee tulosta, et maksa veroa. Näinhän on perinteisesti toiminut McDonalds, ja monet muut, jotka siirtää tuloksensa veroparatiisiin. Kerro vielä, että olet niin taitava kaveri, että hoidat kirjanpidon ihan itse? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla