Seuraavan 20 vuoden aikana asuntomarkkinoille tulee kolmasosa kaikista asunnoista, hinnat putoaa ja perinnöt menetetään
Tulossa myyntiin huonokuntoisia eläkeläisten omistamia omakotitaloja, kesämökkejä ja remonttivelkaisia kerrostaloasuntoja.
"Toukokuussa OP Pohjola julkaisi ennusteen, jonka mukaan Suomen asuntomarkkinoille on vapautumassa seuraavien 20 vuoden aikana lähes 30 prosenttia asunnoista. Syynä on nimenomaan väestön vanheneminen.
Jo nyt yli puolet asunnonomistajista on yli 60-vuotiaita, ja määrä kasvaa yhä suuremmaksi 2030-luvulle siirryttäessä. Ongelmaa syventävät jo valmiiksi laskussa olevat asuntojen hinnat ja vaisu asuntokauppa."
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on tehty yleistys huomaamatta, että asuntomarkkinat eriytyvät. Huonokuntoinen omakotitalo Ruuhka-Suomen ulkopuolella menettää arvoaan ja hyväkuntoiset asunnot kasvukeskuksissa nousevat. Näinhän asia on ollut jo iät ja ajat, enkä ole huolissani, että yksiöni Helsingin Töölössä muuttuisi arvottomaksi.
Kuinka vanha olet ja milloin aiot myydä asuntosi?
55-vuotias ja tuskin myyn niitä elinaikanani. Perijät sitten voivat myydä aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on tehty yleistys huomaamatta, että asuntomarkkinat eriytyvät. Huonokuntoinen omakotitalo Ruuhka-Suomen ulkopuolella menettää arvoaan ja hyväkuntoiset asunnot kasvukeskuksissa nousevat. Näinhän asia on ollut jo iät ja ajat, enkä ole huolissani, että yksiöni Helsingin Töölössä muuttuisi arvottomaksi.
55-vuotias ja tuskin myyn niitä elinaikanani. Perijät sitten voivat myydä aikanaan.
Onko sinulle sitten väliä, vaikka asuntosi arvo häviäisi?
Ja miksi puhut monikossa "niitä", kun ensin puhuit vain yhdestä yksiöstä? Keksitkö yht'äkkiä, että sinulla onkin monta sijoitusyksiötä?
Eläkeikäiset vanhempani asuvat pikkukaupungissa, jossa asunnoilla on vielä kohtuullinen arvo. Vanhempien kodin lähelle rakennettiin äsken uusi alakoulu. Olen ehdottanut, että nyt kannattaisi myydä tuo 90-luvun omakotitalo, kun ostajia olisi (alueelta menevät kaikki vanhat omakotitalot heti kaupaksi, kun lapsiperheet ostavat ne). Tiedän, että 10 v kuluttua syntyvyys on entistä pienempi ja sitten ei enää talojen perään kysellä, vaikka alakoulu vieressä onkin. Nyt kannattaisi myydä, kun remppaamattomasta omakotitalosta saisi 120 000 e vs. 10 vuoden päästä tuskin menee kaupaksi edes 75 000 eurolla. Mutta eivät malta muuttaa ja luopua omasta pihasta vielä. 10 vuoden päästä on viimeistään pakko, kun ei enää terveys kestä pihatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Vielä kun ilmaiseksi saadut perintömetsät ja maat otetaan perintöpummmeilta pois korkoineen niin mahtavaa.
Syyttävät aina vasemmistolaiseksi jos ilman saa jotain mitta unohtavat että itse saavat muilta aikanaan rohmuttuja maita. Tasajako kiitos!
Tasajaon jälkeen menee maks. viisi vuotta, kun ollaan taas samassa tilanteessa. Toiset ymmärtää rakentaa omaisuuttaan, toisilla taas joka sentti polttaa näppejä kunnes ne on hassattu johonkin tyhjänpäiväiseen scheisseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi puhut monikossa "niitä", kun ensin puhuit vain yhdestä yksiöstä? Keksitkö yht'äkkiä, että sinulla onkin monta sijoitusyksiötä?
"Yksiöni" voi tarkoittaa yksikköä tai monikkoa. Kaksi niitä kuitenkin on. Niiden hinta on jo 2-3 kertaistunut ostohetkistä 2001 ja 2006.
Tietysti minua kiinnostaa niiden arvonmuutos, vaikken niitä myydä aiokaan. Tosin enemmän minua on neljännesvuosisadan mietityttänyt, millaista vuokraa niistä saa ja millaisia vuokralaisia on tarjolla.
Lisättäköön kuitenkin, että vuokratuotto on pudonnut vuosien saatossa, joten viimeksi sijoitin indeksirahastoon, enkä ostanut enää kolmatta sijoitusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista suuri osa on täysin purkukuntoisia, joten ihan noin paljon markkinoille ei tule myyntiin asuntoja.
Kuinka niin?
Oman lähipiirini ikäihmiset asuvat kaikkein uusimmissa asunnoissa, jotka he ovat ostaneet myytyään muuta omaisuutta. Yksikään ei asu missään sotien jälkeen rakennetussa mökissä. Ikäihmisillä on uusimmat asunnot ja usein parhaat autot.
Tämähän nyt riippuu ihan ikäihisestä. Kuitekin suurin osa asuu niissä asunnoissa, jotka he ovat aikoinaan perheelle asunnoksi ostaneet. Kun näiden asuntojen hinnat ovat JO romahtaneet, ei niiistä ole helppoa minnekään muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikäiset vanhempani asuvat pikkukaupungissa, jossa asunnoilla on vielä kohtuullinen arvo. Vanhempien kodin lähelle rakennettiin äsken uusi alakoulu. Olen ehdottanut, että nyt kannattaisi myydä tuo 90-luvun omakotitalo, kun ostajia olisi (alueelta menevät kaikki vanhat omakotitalot heti kaupaksi, kun lapsiperheet ostavat ne). Tiedän, että 10 v kuluttua syntyvyys on entistä pienempi ja sitten ei enää talojen perään kysellä, vaikka alakoulu vieressä onkin. Nyt kannattaisi myydä, kun remppaamattomasta omakotitalosta saisi 120 000 e vs. 10 vuoden päästä tuskin menee kaupaksi edes 75 000 eurolla. Mutta eivät malta muuttaa ja luopua omasta pihasta vielä. 10 vuoden päästä on viimeistään pakko, kun ei enää terveys kestä pihatöitä.
Ei sinunkaan vanehmmilla ole taskuja käärinliinoissa. Miksi heidän pitäisi kotoaan muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Omassa suvussa muahahhahahaaaaaa… oliko jo aikojen alusta muahhaaaaaaa , miksi SUVUISSA lähinnä yksi saanut kaiken..
Turha olla muille katkera jos esi isäsi olivat saamattomia vätyksiä, voithan sinä itse olla poikkeus ja ruveta ihan itse kerryttämään perintöä jälkipolvillesi. M34
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tosi hyvä aika ostaa asunto, jos vaan on fyrkkaa. Halvalla saa. Tosin jos meinaa ostaa asunnon jostain pikkupaikkakunnalta, niin sitten kannattaa muistaa, että siitä asunnosta et ikinä pääse eroon.
Entä jos poltan sen ja nostan vakuutusrahat?
Me tienataan tällä!
Asunnoissa on liikaa ilmaa varsinkin pääkaupunkiseudulla joten on hienoa että suuri lasku on tulossa
Vierailija kirjoitti:
Asunnoissa on liikaa ilmaa varsinkin pääkaupunkiseudulla joten on hienoa että suuri lasku on tulossa
Olen lukenut aiheeseen liittyviä keskusteluja netistä jo 90-luvulta lähtien. Aina on joidenkin kirjoittajien mukaan asuntojen hinnoissa ilmaa ja neuvovat asumaan vuokralla romahdusta odottaen. Tilastojen mukaan romahtivat ainoan kerran 90-luvun lamassa. Edes Lehman-Brothersin konkurssi ja teknokuplan puhkeaminen ei romahduttanut hintoja. Koronakriisi jopa nosti hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "perinnöt menetetään"?
Jos minä perin kesämökin, niin kuka sen minulta tulee ottamaan pois??
Ei kaikille ole tärkeää perinnön myynnistä saatu raha. Menisikö kaaliin, että osa ihmisistä haluaa ihan vaan käyttää perintöjään ja säilyttää kesämökit tai vaikka metsät omassa suvussa.
Luulit saavasi talon jonka arvo on 400t ja osakesalkku 100t. Talo olikin -100t ja osakkeet 80t. =-20t
Eli menetetään omat luulot.
Monesti sijoituksiin on laitettu enemmän kuin niistä saadaan ulos myydessä.
Jos myyn asunnon niin aika pian myös ostan toisen. Hintataso tuskin siinä välissä paljon muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päälle kun lisätään se, että asunnon omistaminen ei samalla tavalla nuoria kiinnosta kuin ennen, niin hurjaa jälkeä tulee syntymään.
Kun Blackrock omistaa kaikki asunnot Suomessa,niin voivat päättää vuokratason kuten haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksiöni" voi tarkoittaa yksikköä tai monikkoa. Kaksi niitä kuitenkin on. Niiden hinta on jo 2-3 kertaistunut ostohetkistä 2001 ja 2006.
Tietysti minua kiinnostaa niiden arvonmuutos, vaikken niitä myydä aiokaan. Tosin enemmän minua on neljännesvuosisadan mietityttänyt, millaista vuokraa niistä saa ja millaisia vuokralaisia on tarjolla.
Lisättäköön kuitenkin, että vuokratuotto on pudonnut vuosien saatossa, joten viimeksi sijoitin indeksirahastoon, enkä ostanut enää kolmatta sijoitusasuntoa.
Ei voi tarkoitta kahta, koska kirjoitit "yksiöni Helsingin Töölössä muuttuisi arvottomaksi". Sinun olisi pitänyt kirjoittaa "arvottomiksi".
Olet provoilija.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa vielä odottaa esim. 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päälle kun lisätään se, että asunnon omistaminen ei samalla tavalla nuoria kiinnosta kuin ennen, niin hurjaa jälkeä tulee syntymään.
Pätkätöissä oleva nuori joutuu myymään perintöasunnon sillä hinnalla kuin se menee kaupaksi. Muuten ei tipu tukea työttömänä ollessa.
Lisääntyvät apinat vaikuttaa kyllä hintoihin helsingissäkin
Mun 80+ vanhemmat ei asu missään rötiskössä landella vaan uudehkossa rivarikolmiossa Uudellamaalla palvelujen vieressä. Missä kohtaa apn fantasia perinnön menetyksestä mahtaa realisoitua? Itse en keksi.
Oisko niin, että kateuden riivaama ap toivoo maalailemaansa tulevaisuutta? Kokeeko hän oman asemansa paranevan, jos kaikki muut on " menettämässä" perinnöt?