Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroperheessä rippijuhlat.

Vierailija
28.05.2026 |

olen ripille pääsevän nuoren isä, ja koska tiesin että juhlien kustannuksista tulee riitaa exän kanssa, annoin nuorelle 300€ rahaa ja sanoin että tässä on minun osuus kustannuksista ja saat itse valita haluatko suunnitella juhlien syötävät ja juotavat minun tai äidin kanssa. Kerroin että mummi on valmis leipomaan kakut jos niin haluat. Pääasia että on sinulle mieleistä. Teini tuli oikein iloiseksi asiasta.

Nyt ex on täysin raivoissaan että tuo ei riitä ja kuinka hän haluaa sinne jostain kalliista leipomosta kakut yms.

Kuinka paljon teillä on mennyt rippijuhliin rahaa? Vieraita on tulossa n.20 hlö joista osa lapsia.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1500. Pitopalvelusta tilattiin keitto ja kakku.

Tuona päivänä pitää kuitenkin syödä, niin helponpi oli tilata ruoka. Vieraita oli noin 20.

Kallista soppaa.

Vierailija
42/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sun osuus on 300 e? Tiesithän, että tuolla summalla saa juuri ja juuri rippilapsen vaatteet ja valokuvauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahdenlaisia kokemuksia. Ensin minun ja exän tyttären rippijuhlat, jotka pidettiin meillä, valmistettiin tarjottavat pitkälti itse yms. Kustannukset oli 300 euroa per vanhempi, sisältäen valokuvaukset, kampaukset, vaatteet yms. Jaettiin siis sovussa kaikki.

Sitten puolisoni ja hänen exänsä lasten rippijuhlat. Juhlat pidettiin myöskin meillä. Tuo puolison ex ei osallistunut kuluihin millään lailla, saapui toki paikalle edustamaan tärkeänä äidin roolissa. Mikä on hyvä saavutus toki jo sekin ja arvostan suuresti, että tuli. Meidän hommiksi jäi varsinaiset juhlat, vaatteet, kengät ja mitä kaikkea nyt noihin kuuluu. En alkanut laskemaan kustannuksia, turhaan nostattaa pahaa mieltä.

Vierailija
44/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kai pitänyt tarkentaa, että kysymykseni koski ainoastaan tarjottavia ruokia ja herkkuja ja juomia ja ehkä vähäisiä koristeita jos teini niitä haluaa.  Kaikki muu on ollut kunnossa jo aikoja sitten.

Ap

Vierailija
45/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kai pitänyt tarkentaa, että kysymykseni koski ainoastaan tarjottavia ruokia ja herkkuja ja juomia ja ehkä vähäisiä koristeita jos teini niitä haluaa.  Kaikki muu on ollut kunnossa jo aikoja sitten.

Ap

Ei olisi tarvinnut. Normaaliälyiset ihmiset kyllä ymmärsivät, että puhuit tarjoiluista. Asia erikseen ovat nämä, jotka kuvittelevat, etteivät toiset ymmärrä, että erillisen tilan vuokraus maksaa tai että kakun syömiseen tarvitaan lautanen ja lusikka.

Vierailija
46/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti isä hankkii tarjoiluastiat, pöytäliinat, serveti, huolehtii tiskeistä, astioiden palauttamisesta (jos siis ovat vuokralla), hankkii pöytäkoristeeksi kukkia jne. jos hän olettaa, että rippijuhissa riittää pöytään mummin leipoma kakku, joka kaiketi siis syödään sormin?

Meillä lapsella oli kahdet rippijuhlat, toiset äidin suvulle ja toiset isän suvulle. Isän suvun juhlat olivat juuri tuollaiset "minä en tiennyt, että tarvitaan" - juhlat, jossa käytettiin kertakäyttöastioita eikä lapsille ollut mehua. Mummu oli kuulemma leiponut hyvän kakun, mutta ei ollut kakkulapiota. Isän mielestä voidaan juhlia pihalla, mutta eipä siellä ollut tuoleja tai pöytiä, sisälle eivät voineet mennä, koska kukaan ei ollut siivonnut. Mutta kuulemma kivat juhlat, koska nuori pääsi nopeasti kavereitten kanssa jatkamaan ilmaa, alle 30 minuutissa oli juhlat ohi.

Toivottavasti isä hankkii?!?? Miksei äiti voi hankkia??

Taas paistaa oikein keksitty miesviha, isä ei muka tiennyt mistään mitään ei tuoleista eikä pöydistä.. taitaa olla vähän värikynää että pääsit haukkumaan.

Vierailija
47/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.  Riitan Herkulta 10 kpl 15€ kakkua kaupan vitriinistä, mitä voi tuunata. Eli 10 kakkua 150€. Sitten pari voileipäkakkua leipomosta ja 50€ erilaisia keksejä kaupasta. Nyt jäljellä vielä 50€ kahvia ja karkkia. Alkoholia ei tarvitse rippijuhlissa tarjoilla. 300€ riittää yhteen pöytään vallan hyvin. 

Vierailija
48/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se isä ihan vapaa ostamaan sinne vaikka porsaan vartaaseen jos haluaa. En ymmärrä, miksi aikuinen ihminen ylipäänsä raivoaa jostain juhlien tarjoiluista.

Isä??

Äitihän tässä raivoaa!

Nää on näitä jotka eivöt jaksa lukea kuin otsikon ja päättävät siitä että miehen vika ihan sama mikä asia on.

No miehethän ovat sikoja!

T. Feministi 

Vierailija
49/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuona päivänä pitää kuitenkin syödä, niin helponpi oli tilata ruoka. Vieraita oli noin 20.

Rippijuhlat ovat kahvikutsut, eivät päivälliskutsut.

Meillä kaikki vieraat ovat pitkämatkalaisia. En olisi kertakaikkiaan kehdannut olla tarjoamatta lämmintä ruokaa kun ajavat tunteja tullakseen paikalle. Otin pitopalvelun ja myös tarjoiluavun jotta itsekin ehtisin jutella niiden pitkämatkalaisten kanssa joita harvoin näen. 

T. Yksi ketjuun kommentoineista

Todellakin on osa vieraista on pitkämatkalaisia pitää olla tarjolla jotain lämmintä ruokaa ja siihen käy hyvin lohikeitto/lohilaatikko/ anjoviskiusaus tms. Salaattia, leipää. Täytekakkua, kuivakakkua. Noin oli lähipiirissä ja hyvin meni, eikä tullut suuria kustannuksia. 

Vierailija
50/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti isä hankkii tarjoiluastiat, pöytäliinat, serveti, huolehtii tiskeistä, astioiden palauttamisesta (jos siis ovat vuokralla), hankkii pöytäkoristeeksi kukkia jne. jos hän olettaa, että rippijuhissa riittää pöytään mummin leipoma kakku, joka kaiketi siis syödään sormin?

Meillä lapsella oli kahdet rippijuhlat, toiset äidin suvulle ja toiset isän suvulle. Isän suvun juhlat olivat juuri tuollaiset "minä en tiennyt, että tarvitaan" - juhlat, jossa käytettiin kertakäyttöastioita eikä lapsille ollut mehua. Mummu oli kuulemma leiponut hyvän kakun, mutta ei ollut kakkulapiota. Isän mielestä voidaan juhlia pihalla, mutta eipä siellä ollut tuoleja tai pöytiä, sisälle eivät voineet mennä, koska kukaan ei ollut siivonnut. Mutta kuulemma kivat juhlat, koska nuori pääsi nopeasti kavereitten kanssa jatkamaan ilmaa, alle 30 minuutissa oli juhlat ohi.

Taas paistaa oikein keksitty miesviha, isä ei muka tiennyt mistään mitään ei tuoleista eikä pöydistä.. taitaa olla vähän värikynää että pääsit haukkumaan.

Miksi aloittaja mainitsi olevansa isä. Olisi jättänyt sen pois. Kumma, että aloituksissa pitää edelleen mainita sukupuoli, vaikkei sillä tässä tapauksessa ole edes väliä. 

Eri

Vierailija
51/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloittaja mainitsi olevansa isä. Olisi jättänyt sen pois. Kumma, että aloituksissa pitää edelleen mainita sukupuoli, vaikkei sillä tässä tapauksessa ole edes väliä. 

Eri

No ap halusi haukkua äidin. Siksi. 

Vierailija
52/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järkkäsin poikapuolen rippijuhlat, rahaa meni ja en tiedä yhtään paljonko. Lapsen äiti ja sukua tuli juhliin ja toi piirakan ja minulle kukkakimpun kiitokseksi. Meillä oli kivat ja rennot juhlat, kenenkään ei ollut tarve kiukutella ja hyvä muisto jäi kaikille. Näinkin voi asioita hoitaa

Vierailija
53/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

No ap halusi haukkua äidin. Siksi. 

Ei ap äitiä haukkunut! hänellä ei ollut tietoa kuinka paljon rippijuhlat maksavat ja kysyi muilta neuvoa asiallisesti. Onneksi suurin osa vastasi asiallisesti niinkuin kuuluukin

Vierailija
54/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta riittää ja kiva kun mummi leipoo. Pääsetkö kuitenkin juhliin ?

Vierailija
55/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä järkkäsin poikapuolen rippijuhlat, rahaa meni ja en tiedä yhtään paljonko. Lapsen äiti ja sukua tuli juhliin ja toi piirakan ja minulle kukkakimpun kiitokseksi. Meillä oli kivat ja rennot juhlat, kenenkään ei ollut tarve kiukutella ja hyvä muisto jäi kaikille. Näinkin voi asioita hoitaa

Niinpä tietysti, kun maksoit koko lystin.

Ei äidin tarvinnut paljoa osallistua.

Kiva heille.

Vierailija
56/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oliko raha annettu sillä oletuksella, että se ex-vaimo hoitaa kaikki leipomukset? Jo oli, niin sitten ymmärrän, että menee hermo. Juhlatarjoiluissa on kova laittaminen, eikä itseä kiinnostaisi ainakaan huhkia montaa päivää keittiössä. Mikset voinut suunnitella sen ex-vaimon kanssa? Lapsellista, jos vanhemmat ei pysty keskustelemaan lapsen asioista keskenään.

Vierailija
57/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oliko raha annettu sillä oletuksella, että se ex-vaimo hoitaa kaikki leipomukset? Jo oli, niin sitten ymmärrän, että menee hermo. Juhlatarjoiluissa on kova laittaminen, eikä itseä kiinnostaisi ainakaan huhkia montaa päivää keittiössä. Mikset voinut suunnitella sen ex-vaimon kanssa? Lapsellista, jos vanhemmat ei pysty keskustelemaan lapsen asioista keskenään.

Jospa lukisit aloituksen.

Mummi leipoo juhliin, jos nuori niin haluaa.

Vierailija
58/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim.  Riitan Herkulta 10 kpl 15€ kakkua kaupan vitriinistä, mitä voi tuunata. Eli 10 kakkua 150€. Sitten pari voileipäkakkua leipomosta ja 50€ erilaisia keksejä kaupasta. Nyt jäljellä vielä 50€ kahvia ja karkkia. Alkoholia ei tarvitse rippijuhlissa tarjoilla. 300€ riittää yhteen pöytään vallan hyvin. 

Jos on 20 vierasta, niin mihin tarvitaan kymmenen kakkua? Syökö jokainen vieras oikeasti puolikkaan kakun itsekseen? Lisäksi voileipäkakkua ja keksejä?

Vierailija
59/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko vielä negapeukkuja, kun kerron, että mulla oli oikea käsi kipsissä? Juu, mun ex ei maksanut mitään, mutta toki haukkui juhlat, tarjoilun ja ohjelman (Se vähä, mitä ohjelmaa oli.) Auttaa ei tietenkään voinut, vaikka mulla oli käsi murtunut, ja käden käyttökielto.

Katotaanoas mitä kielteistä löytää ylppäreistä, joihin on osallistunut runsaalla 20 eurolla. ( Kyllä, kaksikymppisellä.)

Miksi tuollaisen miehen aikanaan otit ja vielä lapsen hankit?

Vierailija
60/62 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetunymmärrys. Tässä tapauksessa siis eropari: äiti järjesti itse yksin omalle suvulleen juhlat ja isä järjesti itse yksin omalle suvulleen.

Eri 2 juhlat; 2 eri järjestäjää. Ja isän juhlat oli surkeat koska isä ei suunnitellut mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme