Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiset työkavereina

Vierailija
28.05.2026 |

Onko työpaikallanne lestadiolaisia? Miten olette pärjänneet? Mun kokemus on että muutaman kanssa pärjää, mutta heti jos heitä on enemmän, niin seuraa ongelmia.

Ovat kovin herkkänahkaisia (eivät siedä yhtään mustaa huumoria, kiroilua tai muuta "epäasiallista" edes tauoilla).  Kokevat monet normaalit asiat kiusaamiseksi. Pitävät tiukasti toisiensa puolta, ja asiaa ei auta yhtään että myös johtaja kuuluu samaan lahkoon. 

Meillä on pienehkö työ-yhteisö, vain noin 20 henkilöä joista ko. uskonnon harjoittajia 6+pomo. Ollaan ihan helisemässä välillä kun mitään ei saa tehdä ettei jonkun mieli pahoitu. 

Haluaisin/haluttaisiin toimia hyvin. Ja ennen oli hyvä yhteishenki. Nyt on kaikki muuttunut.

Tässä vielä sellainen että eräs uusi työntekijä (lestadiolainen) aloitti syksyllä, ja tuli hirveän huonolla asenteella. Kaikki on tehty väärin, suorastaan hyökkäsi vanhojen työntekijöiden kimppuun. Ja siitä syntyi vastareaktio.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateeellisten panettelua. Hyviä ihmisiä, hyviä työntekijöitä.

Vierailija
22/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä työkavereita ja työntekijöitä, ainakin silloin kun ovat vähemmistössä. Mieluummin salaavat lestadiolaisuuden. Eivät puhu seuroissa käymisestä tms. Tämä minun kokemus. Itsellä näiden mukavien  tyyppien kanssa tuli kuitenkin mieleen, että ajattelevat aina minun joutuvan tulimereen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ihan suoranaista kiusaamista "lestojen" taholta. Lyöttäytyivät mua vastaan kun kyseenalaistin heidän lomiaan. Olisin itse halunnut joskus olla juhannukselta kesälomalla, mutta kun suurin osa oli lestadiolaisia niin en koskaan saanut. Heillä on ne omat festarit juuri silloin. 

Onneksi löysin normaalin työpaikan jossa on kiertävät lomat.

Taidat nyt sekottaa lestadiolaiset helluntailaisiin, joilla on juhannuksena "vuoden pääjuhla" juhannuskonferenssi.

Sama kun sekoittais juutalaiset ja muslimit, ja selittäis pätevänä, että "kyllä ne minun muslimityökaverit aina on hanukan aikaan töistä pois".

Vierailija
24/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luotettavia työntekijöitä. Maanantaiaamuisin ei silmä punoita eikä henki haise.

Mut röökitaukoja pukkaa… miehillä. Naisilla sekin on syntiä.

Ei ole syntiä naisilla, mitä ihmettä? Ei niillä ole naisille ja miehille eri sääntöjä.

Vierailija
25/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ammatti?

Sitä ei sulle kerrota, varmaan ihan hyvästä syystä.

Vierailija
26/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokemusta, mutta minustakin kiroilu on todella ikävää ja moukkamaista kuunneltavaa. Kukin kiroilkoon ystäviensä kanssa jos haluaa, mutta työpaikalla olisi kiva kuulla kauniimpaa kieltä. Ellei sitten kaikki nauti kiroilusta. Sanon vielä, että kaikki eivät nauti, itse jopa kärsin.

ei-lessu

Vierailija
27/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole syntiä naisilla, mitä ihmettä? Ei niillä ole naisille ja miehille eri sääntöjä.

Kyllä on. Naisen kuuluu pitää vihkisormusta, mutta mies ei saa. 

Vierailija
28/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannukselta olisin jäänyt lomalle, ja ollut siitä sen 4vk. Mutta ei sopinut kun lestadiolaiset oli silloin automaationa.

Vastauksena.

Vierailija
29/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä :D ? Tunnen useita lestadiolaismiehiä joilla kyllä on vihkisormukset, samoin tupakoivia lessunaisia.

Vierailija
30/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo totta, miehellä on pelkkä kihlasormus ja naisella sekä kihla- että vihkisormus.

Mutta eihän tuo ole vain lestadiolaisten juttu, vaan yleisestikin noin.

Vierailija
31/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakka haisee kyllä.

Vierailija
32/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kokemusta, mutta minustakin kiroilu on todella ikävää ja moukkamaista kuunneltavaa. Kukin kiroilkoon ystäviensä kanssa jos haluaa, mutta työpaikalla olisi kiva kuulla kauniimpaa kieltä. Ellei sitten kaikki nauti kiroilusta. Sanon vielä, että kaikki eivät nauti, itse jopa kärsin.

ei-lessu

Se voi olla muillekin kuin lestadiolaisille helpottavaa, jos joku uskaltaa joskus sanoa niille "räväköille" työkavereille jotain. Tai toivoa nätimpää kielenkäyttöä.

Se on kuitenkin aika pieni porukka, jotka saa erityistä tyydytystä räävittömyydestä. Ja vielä pienempi, jotka haluavat sitä arkipäivisin työpaikalla.

Vierailija
33/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ylempi kirjoitti, että olisi halunnut olla juhannukselta kesälomalla, eli juhannuksesta alkaen. Suviseurat alkaa juhannuksesta seuraavalla viikolla torstaina, kuten hyvin tiedät, joten eipä tainnut olla mikään vale.

Juhannuslauantai myös etu lomissa. 

Vierailija
34/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi L+ oli työkaverina. Mukava, säntillinen, luotettava. Ei tuonut uskontoaan mitenkään esille. Ei pahaa sanottavaa.

Ei se yleensä näy muuten kuin ettei ota alkoholia työpaikan illanvietoissa. Lapsia tietenkin on paljon, jos niistä tulee puhetta, mutta uskoa ei tosiaan tuo esiin mitenkään.

Vierailija
35/35 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvanut lestadiolaisten kansoittamassa yhteisössä. Meitä "epäuskoisia" jopa pienet lapset pelotteli tulimerellä. " Sun äitillä on korvakorut, te ootte epäuskoisia ja joudutte tulimereen" päälle räkäinen nauru. Tuttua jo ala-asteen pihoilta. 

Onneksi olen valinnut ammattini niin että saan tehdä töitä yksin, tai muutaman kollegan kanssa. 

En todellakaan kaipaa tuollaisia kiusaajia työkavereiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän