Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Lihavuus maksaa Suomelle yli seitsemän miljardia euroa vuodessa

Vierailija
28.05.2026 |

Lihavuus lisää merkittävästi sydäntauteja, aivohalvauksia, munuaisten vajaatoimintaa, kihtiä, useita syöpätyyppejä ja muita sairauksia. (...) tutkimuksen mukaan maassamme oli 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa. Heidän lisäkseen oli puoli miljoonaa, joilla liikapainoa on vähemmän, mutta ylimääräinen rasva on kertynyt haitallisesti vatsaonteloon ja maksaan. Tämä keskivartalolihavuus aiheuttaa monia sairauksia. Suomessa on yli miljoona rasvamaksapotilasta, 700 000 unihäiriöistä ja 400 000 tyypin 2 diabetesta sairastavaa, joilla melkein kaikilla sairaus johtuu lihavuudesta.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012020190.html

Mitä ajatuksia tää sussa herättää? Kenties hyvinkin kehopositiivisia?

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ne ajat ja tavat muuttuu. Agraariyhteiskunnassa laihalla ei ollut vientiä, kun haettiin riuskoja tekijöitä.

Joo ja kaikilla junteilla oli selät paska na kolmekymppisinä, hienoa elämää!

Tämä, palsatih rat kertovat näistä menneistä ajoista, itse jaksaisivat varmaan 30 sekkaa noita töitä, yöks sen hiivan haju!

Vierailija
142/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja sitten kun ylipainoinen hakee Ozempic-reseptin (jonka maksaa kokonaan itse), niin aletaan nillittää, että "väärin laihdutettu" tai "vievät diabeetikkojen lääkkeet". Sitä lääkettä on muuten saatavilla joka apteekissa... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sairaanhoito ihan tukossa vanhuksista. Ihan pelkästään kaatumiset, joista aiheutuu kuvantamisen, mahdollisesti ompelun ja/tai kipsaamisen tarvetta vievät paljon resursseja. Lisäksi vielä se muistisairauksien aiheuttama levottomuus, hoitovastaisuus ja hoivan lisätarve verrattuna ei-muistisairaan hoitoon niin huh huh...

Jos mulle joku hoikka yrittää kettuilla sillä että mun ylipaino maksaa muka enemmän yhteiskunnalle niin muistutan tekemään hoitotahdon. Ne on niin kalliita vuosia hoitolaitoksissa ja ne jäävät todennäköisesti minulta täysin välistä. Hoitotahdon teen toki itsekin. Hyväkuntoisella ihmisellä sydän pumppaa loppuun saakka vaikka aivot on muistisairaus tuhonnut. Pahimmillaan ovat aggressiivisia ja jos sydän kestää satavuotiaaksi niin näkö, kuulo ja ymmärrys eivät välttämättä. Hoidin ihan vasta vanhusta jonka iho repeili hoidettaessa vähän joka kohdasta, koska vanhalla iho on niin hauras. Haavalaput hän tietysti repi irti...

Mutta kukin tyylillään.

-hoitsu

Eutanasiaa minäkin kannatan, äitini ja hänen isänsä olivat ihan mitta täynnä petissä makaamisessa ja toivottomien hoitojen tekemisestä. muistan kun äitiäni vietiin suihkusängyllä pesulle " hullujen hommaa" kuului käytäville asti, ei kun letkuruokintaa vaan ja ilman kitpulääkepumppua kun oli vanhainkodin puolella, viimeiset päivät olin siskoni kanssa läsnä ja isoon ääneen painostin morfiinin käyttöön, sairaanhoitaja pelkäsi antaa kun potilas voisi tulla riippuvaiseksi. Huom, ravinnon anto ja nesteyty oli lopetettu lääkärin toimesta yli viikkoa aikaisemmin. Että tämmöistä meidän hoitotahdon totetutusta, kärsi ihminen kun Kristillinen puolue niin sanoo, pois et pääse vaikka haluaisit.

Vierailija
144/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eliniän pitenemisellä on saatu muuta kuin hoivakodit täyteen dementikkoja joille hoitajat mättävät ruuankin suuhun. Nykyihmisellä on täysin epärealistinen käsitys keskimääräisestä eliniästä. On tietysti myös hyväkuntoisia yli 80 ja yli 90v tai jopa 100v mutta he ovat harvinainen geneettinen poikkeus. Pitkä elinikä ja säilyminen hyväkuntoisena on todellisuudessa voitto geenilotosta ei elintapojen ansiota.

Kyllä jotenkin uskon että voi elää hyvää elämää pitkään kun ei lähde mukaan näihin nykyajan ravintosuosituksiin, otan vaarin esimerkiksi, maanviljelijä sotien veteraani, uudisraivaaja ja jatkuva ravinnon puute, myös perheellä. Vaari raivasi pellot ja teki maatilan, no elämä alkoi helpottamaan pikkuhiljaa vaikka ruumillinen työ oli läsnä koko ajan. Läskiä ja kalaa syötiin sekä juureksia, mutta loppupeleissä mitä itse siellä kesät vietin niin ei minulla ikinä ollut nälkä kun se mitä syötiin oli täyttä ravintoa, jos oltais käyty vetämäs hampurilaisateria niin luulisin että olis jäänyt hommat puolitiehen. Ja niin isoisä ja eno eli pitkälti yli 80vuotiaaksi, eivätkä tosiaan lasiin sylkeneet, päinvastoin.

Vierailija
145/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus aiheuttaa polvi-,lonkka- ja selkävaivoja. Sitten vaan ootetaan millon pääsis leikkaukseen. Ja ollaan saikulla tuo odotusaika. Mitään vähänkään fyysistä työtä kun ei voi tehdä.

Vierailija
146/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vuonna 2017 julkaistun tutkimuksen mukaan maassamme oli 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa. Heidän lisäkseen oli puoli miljoonaa, joilla liikapainoa on vähemmän, mutta ylimääräinen rasva on kertynyt haitallisesti vatsaonteloon ja maksaan. Tämä keskivartalolihavuus aiheuttaa monia sairauksia."

Siis tarkoittaako tuo, että oikeasti 1,2 miljoonalla ihmisellä BMI 25:sta on vielä päälle 25 kiloa?! Eli jos laihtuisivat 25 kiloa, olisivat juuri normaalipainon YLÄrajalla.

Minulla on nykyään lähemmäs BMI 25. Riippuu päivästä. Tänään BMI 25.6.

Ihan hyvä, ok paino tämäkin on. Pulleana itseäni pidän, mutta koskaan en ole ollut elämässäni näin terve. Vyötärö alle 80 cm, tai ainakin sen lähellä.

Toki tavoite on laihduttaa vielä. Tai lihastreeniä ehkä tehdä, kiinteyttää kehoa.

Lähtö BMI vuosia sitten oli 33.2. Lapsesta asti olen ollut pullea, pientä ylipainoa, lopulta lihava. Eskari-ikäisenä äiti sanoi, että pitää laihduttaa pömppö pois (oksennus tulee suuhun, PÖMPPÖ, YÄKS MIKÄ SANA). Mutta ei hitto, kun niitä kuvia katsoo, se oli vain lapsen pyöreyttä. Tilanne revähti läskiksi vasta kolmosluokalla, ja oli jo ennen sitäkin petrattavaa.

Hauskin juttu?

Kyllä lapsena, kyllä sitä lapsena äiti puhui laihtumisesta, pitää pudottaa pömppö pois, jotta voi pitää tietynlaisia vaatteita :)

Nykyään?

75 kiloa kuulostaa hänen suuhunsa HOIKALTA painolta minulle, 174.5 senttimetriselle!! Ja kun lapsena se oli niin tärkeää saada pömppö pois...

Minä huutaisin kauhusta, jos tällaisena 171 cm pitkänä painaisin 71 kg. Normaalipainon yläraja on liian lavea.

Miehenä kun olin mitoissa 170 ja paino 80 kiloa niin lihakset erottui kunnolla, tosin tykkään kuntoilla ja silloin työ oli fyysistä raksalla, eli ei pelkät mitat pelkästään totuutta kerro.

Miinuksia tuli, no silloin ei tullut kun naisissa peuhasin, tulivat vieläpä taksilla ovikelloa soittelemaan, eihän se sovi 170 pätkä ja ylipainoinen, perhana yö unet meni. Onneksi ei ole kaksimetrisen jalat, ei varmaan saisi aamullakaan olla rauhassa, onneksi olen pätkä:)

Vierailija
147/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä mun lihavuudessa maksaa, itse maksan ruuat ja muut laskut.?

Lupaatko pysyä terveenä ja pois tekonivelsairaalasta?

Vierailija
148/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ja sitten kun ylipainoinen hakee Ozempic-reseptin (jonka maksaa kokonaan itse), niin aletaan nillittää, että "väärin laihdutettu" tai "vievät diabeetikkojen lääkkeet". Sitä lääkettä on muuten saatavilla joka apteekissa... 

Just näin. Vähän tuntuu siltä, että jos kaikki "läskit" laihtuisi, niin ketä nää sitten voi enää haukkua. Siksi täytyy nillittää koko ajan myös laihdutuslääkkeistä 

Vierailija
149/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mun lihavuudessa maksaa, itse maksan ruuat ja muut laskut.?

Lupaatko pysyä terveenä ja pois tekonivelsairaalasta?

Lupaatko sinä olla tuhlaamatta veronmaksajien rahoja yhtään mihinkään tarkoitukseen?

Vierailija
150/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna maksoi meille veronmakaksajille 40 miljardia 4:ssä vuodessa, siis lisää velkaa. Tulee halvemmaksi päästä Sannasta eroon kuin ylipainosta?

Vierailija
151/163 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää noita 65-85 v. paskiaisia, eivät ole sotaa nähneet, nauttineet länsimaiden noususta ja elävät täällä nuorempien elätteinä!

Tämä kommentti on puistattava ja näyttää  tämän palstan joutuneen täydelliseti persunatsien valtaan, itse lopetan tähän tämän palstan seurannan ja toivon että sivusto lopetetaan asiattoman käytön takia, turhaa vihan lietsontaa.

Vierailija
152/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on yritysten ahneuden syytä, ei kenekään muun.

70s Americans Were Slim. Four Decisions Changed That - YouTube

Vierailija
153/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen vielä uudelleen youtube linkkiä, uusi win11 tietokone, selaimena edge entisen win10 koneen firefoxiin verrattuna ja on näköjään erilaista tämäkiin youtube linkittäminen!

Vierailija
154/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa lihavuutta ei hoideta mitenkään? Lääkäreiltä saa tosi nihkeästi mitään konkreettista apua lihavuuden hoitoon. Yksityiseltä puolelta saa lääkehoitoa tahtoessaan mutta julkisella puolella ei oikein tarjota mitään ennen kuin painoa on 200 kiloa.

Vierailija
155/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on ihmetelty jo pitkään, mikä siinä on kun ei osata olla ilman sipsiä, lonkeroa ja pullaa? Ja mikä hemmetin kehopositiivisuus? Mitä positiivista siinä on että kuntosi on täysin nolla, veriarvot kamalat ja et jaksa juosta tai portaita ylös. Tottakai tosta pitää marista ja saakin arvostella, ihan samalla tavalla kun joku tuomitsee tupakan, miksei lihavuutta saisi tuomita? Läski ei ole kauneutta eikä se ole tervettä!

Vierailija
156/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö sinulla ole elämässä muuta sisältöä kuin märistä muiden läskeistä?

Ei koska myös mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet ja ne pakottavat trollaamaan palstalla

Vierailija
157/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa lihavien terveydenhuoltomenot 🤷 

Ai niin, sinä korostat aina, että myös sossutuista maksetaan veroja  😂

Vierailija
158/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti lääkärit pihtaa laihdutuslääkereseptejä. Sellainen pitäisi kyselemättä kirjoittaa jokaiselle jonka bmi on päälle 30 ja joka kykenee maksamaan hoidon itse. Samanaikaisesti henkilö sitoutuu ravintovalmennukseen jotta oikein syömällä ei saa kiloja heti takaisin.

Vierailija
159/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaksi eläminen maksaa paljon enemmän ja on yhtä tuskaa. Mutta mitäpä me faktoista, lihavia on vaan niin kiva haukkua, jotta saa tuntea olevansa jonkun yläpuolella.

Rautalangasta: keskiverto lihava eläisi seitsemänkymppiseksi ja hoikka ysikymppiseksi. Ne kaksikymmentä vuotta, jotka se hoikka elää, eivät tuota yhtään mitään, päinvastoin rahaa menee lopussa jopa ympärivuorokautiseen hoitoon, johon lihavilla ihmisillä ei käytännössä koskaan ole tarvetta. 

Entäs lihavien sydänkohtaukset, diabetes ja nivelvammat? Ne tulevat ysikymppiseksi elävillä aivan taatusti myös, vaikeampaa jopa hoitaa muistisairauden ja yleisen raihnaisuuden vuoksi.

Kuinka moni uhraa elämäänsä lihavan omaishoitajana? Ei juuri kukaan. Entä vanhuksen? Siinä menee monen elämä hukkaan.

Olkaa hyvät.

T. Hoitaja

Vierailija
160/163 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomessa lihavuutta ei hoideta mitenkään? Lääkäreiltä saa tosi nihkeästi mitään konkreettista apua lihavuuden hoitoon. Yksityiseltä puolelta saa lääkehoitoa tahtoessaan mutta julkisella puolella ei oikein tarjota mitään ennen kuin painoa on 200 kiloa.

Minkälaista "hoitoa" haluaisit? Ainoa toimiva hoito kun on ruokavalion korjaus. Siis nimenomaan korjaus ei vähentäminen siitä ruuasta, millä on lihonut. 

Näin tietokoneaikana on tosi helppoa hakea tietoa asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan