HS: Lihavuus maksaa Suomelle yli seitsemän miljardia euroa vuodessa
Lihavuus lisää merkittävästi sydäntauteja, aivohalvauksia, munuaisten vajaatoimintaa, kihtiä, useita syöpätyyppejä ja muita sairauksia. (...) tutkimuksen mukaan maassamme oli 1,2 miljoonaa lihavaa aikuista, joilla ylimääräistä painoa on keskimäärin 25 kiloa. Heidän lisäkseen oli puoli miljoonaa, joilla liikapainoa on vähemmän, mutta ylimääräinen rasva on kertynyt haitallisesti vatsaonteloon ja maksaan. Tämä keskivartalolihavuus aiheuttaa monia sairauksia. Suomessa on yli miljoona rasvamaksapotilasta, 700 000 unihäiriöistä ja 400 000 tyypin 2 diabetesta sairastavaa, joilla melkein kaikilla sairaus johtuu lihavuudesta.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012020190.html
Mitä ajatuksia tää sussa herättää? Kenties hyvinkin kehopositiivisia?
Kommentit (163)
Mitä eliniän pitenemisellä on saatu muuta kuin hoivakodit täyteen dementikkoja joille hoitajat mättävät ruuankin suuhun. Nykyihmisellä on täysin epärealistinen käsitys keskimääräisestä eliniästä. On tietysti myös hyväkuntoisia yli 80 ja yli 90v tai jopa 100v mutta he ovat harvinainen geneettinen poikkeus. Pitkä elinikä ja säilyminen hyväkuntoisena on todellisuudessa voitto geenilotosta ei elintapojen ansiota.
Paljonko Ap:n typeryys ja idioottina liikkuminen vapaana tulee yhteiskunnalle maksamaan?! Voisi ottaa viranomaiset Ap hiostaa ja pätkiä pampulla järkeä umpi tyhjään kalloon.🖕🤪
Vierailija kirjoitti:
eikö sinulla ole elämässä muuta sisältöä kuin märistä muiden läskeistä?
"märistä", "mitäpä lottoat", "jee möö jellonat", siinäpä junttien sanavarasto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pureutua taas kerran lihavuuden syihin. Stressi, hormonit, mielenterveys, ultraprosessoidut kuolintarvikkeet, unettomuus. Mun lihavuus oli selvässä syy-yhteydessä edellämainittuihin.
Ei se auta, että kehotetaan syömään vähemmän kuin kuluttaa. Pitää laittaa kokonaan kaikki asiat uusiksi. Ei ole helppo homma, eikä kovin halpakaan.
Mutta pitemmän päälle tulee halvemmaksi ja myös elämänlaadun tasolla laadukkaammaksi. Ja kyllä minä vaan itse olen päättänyt jättää pizzat, karkit, keksit yms. vain juhlahetkiin. Jokainen voi saman päätöksen tehdä. Ja olla absolutisti niin kuin minä.
Voi sentään, kun en ole koskaan aikuisiällä syönyt karkkia, keksejä tai pitsaa enkä sipsejäkään. En myöskään käytä alkoholia. Silti olen sitkeästi noin viisi kiloa ottelupainoani painavampi. Mitäs nyt tehdään? Se häpeäminenkään ei tunnu auttavan.
Terveenä olen kyllä pysynyt.
N66
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pureutua taas kerran lihavuuden syihin. Stressi, hormonit, mielenterveys, ultraprosessoidut kuolintarvikkeet, unettomuus. Mun lihavuus oli selvässä syy-yhteydessä edellämainittuihin.
Ei se auta, että kehotetaan syömään vähemmän kuin kuluttaa. Pitää laittaa kokonaan kaikki asiat uusiksi. Ei ole helppo homma, eikä kovin halpakaan.
Mutta pitemmän päälle tulee halvemmaksi ja myös elämänlaadun tasolla laadukkaammaksi. Ja kyllä minä vaan itse olen päättänyt jättää pizzat, karkit, keksit yms. vain juhlahetkiin. Jokainen voi saman päätöksen tehdä. Ja olla absolutisti niin kuin minä.
Voi sentään, kun en ole koskaan aikuisiällä syönyt karkkia, keksejä tai pitsaa enkä sipsejäkään. En myöskään käytä alkoholia. Silti olen sitkeästi noin viisi kiloa ottelupainoani painavampi. Mitäs nyt tehdään? Se häpeäminenkään ei tunnu auttavan.
N66
Viiden kilon ylipaino on merkityksetön. Ulkopuolinen ei sellaista edes huomaa. Ei kannattaisi murehtia tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eliniän pitenemisellä on saatu muuta kuin hoivakodit täyteen dementikkoja joille hoitajat mättävät ruuankin suuhun. Nykyihmisellä on täysin epärealistinen käsitys keskimääräisestä eliniästä. On tietysti myös hyväkuntoisia yli 80 ja yli 90v tai jopa 100v mutta he ovat harvinainen geneettinen poikkeus. Pitkä elinikä ja säilyminen hyväkuntoisena on todellisuudessa voitto geenilotosta ei elintapojen ansiota.
Se on juuri näin!
Lisäksi ihmiset ottavat hirveän riskin eläessään vanhoiksi, koska elämä ei välttämättä ole sitä mukavaa hyvänkuntoisen vanhuksen elämää vaan se voi olla kaatuilua ja pään tikkaamista väkisin neljän hoitajan pidellessä kiinni kun ei ymmärrä miksi satutetaan.
Netissä tuli vastaan Kalevan juttu naisesta, joka on odottanut lonkkaleikkausta niin pitkään että nyt joudutaan tekemään vaativampi leikkaus, jos nyt sinne sattuu ajan saamaan. Olisi kai vielä työikäinen ja ainakin lastenlasten kanssa haluaisi jutun mukaan leikkiä.
Arvatkaa, miten pahalta tuntuu hoitajana lukea tuo juttu tietäen, että lonkkansa murtanut vanhus leikataan jopa samana päivänä...
(Murtumat on sinänsä pakko leikata kiireellisesti, tällä naisella voi olla kuluma tms., joka ei niin kiireellinen ole.)
Mutta jos ihmiset eivät eläisi niin pitkään väestötasolla niin tämä nainen olisi jo leikattu, sillä vähemmän niitä kaatuneita vanhuksia olisi...
T. Hoitsu
Itsekkäitä vanhuksia, ne kaatavat Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N66
Ikäisellesi on pieni ylipaino hyvästä
Mikä mun lihavuudessa maksaa, itse maksan ruuat ja muut laskut.?
Eläkkeistä on yksinkertaisesti leikattava!!
Nakkikiskakeizari A. Satonen on hyvä mannekiini
M a a h a n m u u t t o on kallista. Lukekaa toisesta ketjusta. Helsingissä on ollut maksuton terveydenhuolto ainakin aiemmin, mutta verotuloista sekin maksetaan. Pitäisi kohdistaa huomiota muualle, eikä tutkia ihmisten painolukemia. Pitäisi saada hyväpalkkaisia korkeakoulutettuja, joilla olisi varaa maksaa veroja enemmän, kuin köyhät. Ylipäätään pitäisi saada töitä suomalaisille.
Käny t hautaa n ja mat ut hommiin, itse vedän lonkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa lihavien terveydenhuoltomenot 🤷
Naapurini on laiha mies. Häneltä on leikattu jo kolmesta paikasta syöpää. Miksi se on sinulle ok?
Miettikää noita 65-85 v. paskiaisia, eivät ole sotaa nähneet, nauttineet länsimaiden noususta ja elävät täällä nuorempien elätteinä!
Vierailija kirjoitti:
Ja alkoholi 10 miljardin
Ei nyt sentään.
-Alkoholin kustannukset julkiselle terveydenhuollolle ovat jopa 1,1 miljardia euroa vuodessa.-
Niin ne ajat ja tavat muuttuu. Agraariyhteiskunnassa laihalla ei ollut vientiä, kun haettiin riuskoja tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne ajat ja tavat muuttuu. Agraariyhteiskunnassa laihalla ei ollut vientiä, kun haettiin riuskoja tekijöitä.
Joo ja kaikilla junteilla oli selät paska na kolmekymppisinä, hienoa elämää!
Vierailija kirjoitti:
Alkoholista aiheutuu 4 mrd kulut yhteiskunnalle
Sekin vielä. Osa lihavuudesta selittyy runsaalla alkoholin käytöllä.
Meillä on sairaanhoito ihan tukossa vanhuksista. Ihan pelkästään kaatumiset, joista aiheutuu kuvantamisen, mahdollisesti ompelun ja/tai kipsaamisen tarvetta vievät paljon resursseja. Lisäksi vielä se muistisairauksien aiheuttama levottomuus, hoitovastaisuus ja hoivan lisätarve verrattuna ei-muistisairaan hoitoon niin huh huh...
Jos mulle joku hoikka yrittää kettuilla sillä että mun ylipaino maksaa muka enemmän yhteiskunnalle niin muistutan tekemään hoitotahdon. Ne on niin kalliita vuosia hoitolaitoksissa ja ne jäävät todennäköisesti minulta täysin välistä. Hoitotahdon teen toki itsekin. Hyväkuntoisella ihmisellä sydän pumppaa loppuun saakka vaikka aivot on muistisairaus tuhonnut. Pahimmillaan ovat aggressiivisia ja jos sydän kestää satavuotiaaksi niin näkö, kuulo ja ymmärrys eivät välttämättä. Hoidin ihan vasta vanhusta jonka iho repeili hoidettaessa vähän joka kohdasta, koska vanhalla iho on niin hauras. Haavalaput hän tietysti repi irti...
Mutta kukin tyylillään.
-hoitsu