Menisitkö elvyttämään
- jos näkisit elottoman ihmisen esim jalkakäytävällä/kauppakeskuksen lattialla tms? Menisitkö, riippumatta ihmisen ulkonäöstä tai "siistiydestä"? Pystyisitkö esim.puhaltamaan ventovierasta? Ottaisitko riskin jostain tarttuvasta taudista, syyhystä tai tuberkuloosista?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Valkoista elvyttäisin, ruskeaa tai mustaa en
Osaan elvyttää työni vuoksi mutta raiskaajamurhaajia mustia ja ruskeita en halua auttaa millään tavalla, päinvastoin
Saattaisin näytellä elvyttäväni ruskeaa/ mustaa mutta tosiasiassa varmistaisin vaan että ei elvy
Minä autan lastasi sitten kun se meinaa tukehtua. ;)
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuusvelvullisuus määrää auttamaan jos et tykkää/pidä/arveluttaa ventovierasta puhaltaa suuhun, voi ne jättää pois. Ne painellukset on tehokkaammat ja siten tärkeämpiä.
Joten vastaus kysymykseen on menisin.
Menisin heti shokkiin ja lamaantuisin(kävelisin pois).,kansalaisvelvollisuus hoidettu siis kykyjen mukaan.
Eli en auttas,enkä halua että mua elvytettäs,en halua aivovarioita .
Entä jos itse saat tai rakkaimpasi saa sairauskohtauksen, sydän pysähtyy. Jengi kävelee ohi ties mistäkin tekosyystä, ja pelastava apu jää saamatta.
Miettikää nyt vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisuusvelvullisuus määrää auttamaan jos et tykkää/pidä/arveluttaa ventovierasta puhaltaa suuhun, voi ne jättää pois. Ne painellukset on tehokkaammat ja siten tärkeämpiä.
Menisin heti shokkiin ja lamaantuisin(kävelisin pois).,kansalaisvelvollisuus hoidettu siis kykyjen mukaan.
Jepjep. Sitä voi sitten miettiä oikeudessa kuinka hyvin selitys pitää :)
Lapsesi on tukehtumassa, ja useat ihmiset näkevät tämän, mutta kävelevät ohi pysähtymättä. Lapsesi menehtyy. Mitä ajattelet niistä välinpitämättömistä ihmisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen oikeuteen vie?
Lapsesi on hukkumassa ja ehtii muutaman kerran huutaa apua, kunnes vajoaa veden alle viimeisen kerran. Ihmiset näkevät tämän rannalla, mutta kukaan ei riennä veteen lasta etsimään.
Mitä ajattelet näistä ihmisistä?
En. Kunnioittaisin henkilön koskemattomuutta ettei tule jälkipuheita.
Vierailija kirjoitti:
No ei tasan ole velvollisuutta koskea kehenkään. Ei voida olettaa, että kaikki osaavat tai pystyvät antamaan ensiapua. Sen sijaan on velvollisuus hälyttää apua paikalle soittamalla hätänumeroon.
Ja jos sillä on elvytyskielto joutuu maksamaan sairaalalaskut?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos itse saat tai rakkaimpasi saa sairauskohtauksen, sydän pysähtyy. Jengi kävelee ohi ties mistäkin tekosyystä, ja pelastava apu jää saamatta.
Miettikää nyt vähän!
Entä jos se onkin rakkaimman sijaan hullu stalkkeri, väkivaltainen kumppani, lapsuuden pahin koulukiusaaja, kylällä tunnettu itsensäpaljastaja jne.
Rikolain 14 Heitteillepano
Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole esimerkkitapausta ollu vielä ikinä oikeudessa,eli arvaisin että menis selitys läpi jo paikan päällä.
Shokkia ei oikein voi siinä hetkessä kukaan todentaa millään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on hukkumassa ja ehtii muutaman kerran huutaa apua, kunnes vajoaa veden alle viimeisen kerran. Ihmiset näkevät tämän rannalla, mutta kukaan ei riennä veteen lasta etsimään.
Mitä ajattelet näistä ihmisistä?
Ei sellaisia ihmisiä olekaan. Joku psykopaatti voi naatiskella kuten kaikesta ikävästä ja harmittelee kun ei ollut itse hukuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin tietenkin. Ammattinikin jo sen edellyttää ja luonteeni auttaa ihmisiä
Paineluelvystä voi tehdä puhaltamatta. Näin sanoi hätäkeskuspäivystäjä kun soitin elottomasta narkkarista. Ja elvytinhän minä, mutten puhaltanut.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi on tukehtumassa, ja useat ihmiset näkevät tämän, mutta kävelevät ohi pysähtymättä. Lapsesi menehtyy. Mitä ajattelet niistä välinpitämättömistä ihmisistä?
Sellasta se elämä on.
T. Äiperö
Puhaltamista ei kyllä enää suositella ellei oikeasti osaa asiaansa, sillä riskinä on, että ilma menee vatsaan, ja elvytettävä oksentaa.
Suupuhalluksessa voi laittaa myös käden tai sormet puolipyöreänä väliin. Välikappaleeksi. Silloin huulet eivät osu. Mutta voi osa elvytettävistä sylkeä vettä tai oksuttaa, jos herää.
En. Olen aikoinani tehnyt ja nähnyt riittävästi.