Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä pitäisi teidän mielestä osatat järjestää hautajaiset?

Vierailija
28.05.2026 |

Ihan yleisesti

Kommentit (158)

Vierailija
141/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään osaamista. Soitto hautaustoimistoon ja siitä lähtee rullaamaan. Aika simppeli juttu ja hautajaiset muutenkin menee omalla painollaan. 

Kaikkea muuta kuin simppeli juttu. Puhelimessako sinä valitset arkun ja hautapaikan ja neuvottelet yksityiskohdista? Ja miten niin hautajaiset menee muutenkin omalla painollaan? Niinhän sinä luulet. Kirkkoon kuulumattomien hautajaisissa ei noudateta liturgiaa, vaan ohjelma rakennetaan itse. Joku on siitä vastuussa, joku muu kuin sinä joka vain ilmestyt paikalle ja syöt muistotilaisuudessa (jonka joku järjestää) mahasi täyteen voileipäkakkua.

Puhelimessa voi ihan hyvin kertoa minkä arkun haluaa. Annoin hautaustoimistolle valitun arkun sekä uurnan tuotenimen ja numeron, tilasivat sellaiset. Samoin seurakuntaan soittaessa kerroin miltä hautausmaalta, miltä alueelta ja riviltä haluan hautapaikan.

Kivat sinulle.

Helsingissä ei hautapaikan valitseminen onnistu noin helposti.

Eikä monessa muussakaan seurakunnassa voi kyllä itse ilmoittaa mistä haluaa hautapaikan, vaan seurakunta osoittaa hautapaikan sieltä missä niitä vapaana ja saatavilla on.

Vierailija
142/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään osaamista. Soitto hautaustoimistoon ja siitä lähtee rullaamaan. Aika simppeli juttu ja hautajaiset muutenkin menee omalla painollaan. 

Kaikkea muuta kuin simppeli juttu. Puhelimessako sinä valitset arkun ja hautapaikan ja neuvottelet yksityiskohdista? Ja miten niin hautajaiset menee muutenkin omalla painollaan? Niinhän sinä luulet. Kirkkoon kuulumattomien hautajaisissa ei noudateta liturgiaa, vaan ohjelma rakennetaan itse. Joku on siitä vastuussa, joku muu kuin sinä joka vain ilmestyt paikalle ja syöt muistotilaisuudessa (jonka joku järjestää) mahasi täyteen voileipäkakkua.

Puhelimessa voi ihan hyvin kertoa minkä arkun haluaa. Annoin hautaustoimistolle valitun arkun sekä uurnan tuotenimen ja numeron, tilasivat sellaiset. Samoin seurakuntaan soittaessa kerroin miltä hautausmaalta, miltä alueelta ja riviltä haluan hautapaikan.

Kivat sinulle.

Eikä monessa muussakaan seurakunnassa voi kyllä itse ilmoittaa mistä haluaa hautapaikan, vaan seurakunta osoittaa hautapaikan sieltä missä niitä vapaana ja saatavilla on.

Eihän kukaan väittänytkään että hautapaikaksi saisi sellaisen paikan mikä ei ole vapaana. Tottakai se hautapaikka valitaan niistä vapaana olevista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivat sinulle.

Kun kysyy seurakunnasta onko sen ja sen hautausmaan siltä ja siltä alueelta vapaana hautapaikkoja niin seurakunta kertoo että onko, jos on niin, mitkä rivit ja hautapaikat. Niistä voi sitten itse valita.

Vierailija
144/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lähinnä siitä että miten on päätynyt tekemisiin asioiden kanssa. Ymmärrän toki ettei voi olla kaikesta tietoa kun ei ole kokemusta, mutta silti ihmetytti kun viisikymppinen tätini oli sitä mieltä että perukirjaan pitäisi muka merkitä erikseen kaikki vainajan korut, siis ihan tavalliset kymppien tai satasten korvikset, sormukset ja kaulaketjut. Olivat hänen mielestään arvo-omaisuutta. Ei meinannut millään uskoa että näin ei ole, vaan kuuluvat tavanomaiseen kodinirtaimistoon siinä missä huonekalut tai vaatteetkin.

Vierailija
145/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
146/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan ne on järjestää, kyllä 18v siihen halutessaan kykenee. Eikö haittaa vaikka ei tiedä kaikkea valmiiksi, kunhan osaa etsiä tietoa ja kysyä.

Vierailija
147/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ole kyse osaamisesta vaan siitä miten viitsii ottaa asioista selvää. Kai jokainen tietää että ainakin arkku tarvitaan sekä jonkinlainen hautaaminen tai tuhkien sirottelu.

Vierailija
148/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkun ostamisessahan monet tuntuu valitsevan vain sen mitä hautaustoimistossa suositellaan, missä on todennäköisesti hyvä kate. Harva tajuaa kysyä erilaisia vaihtoehtoja. Arkun voi myös ostaa ihan erikseen jos ei muualta löydy mielestä.

Vierailija
149/158 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v

Vierailija
150/158 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa? Kertokaa.

Vierailija
151/158 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamunkoitosta iltaruskoon kulkija elämän taivaltaa.
Määränpäähän saapuessaan uneen rauhaisaan vaipua saa 

mun mielestä kaunis muistolause, löytyi täältä. https://www.onnitteluruno.fi/osanotto/kauneimpia-muistolauseita

152/158 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järjestänyt kahdet hautajaiset. Ekoihin saimme tutuilta loistavia vinkkejä, ja hautaustoimisto hoiti paljon asioita.

Toiset meni jo samalla sapluunalla. Yhdet kun olet järjestänyt, tiedät seuraavalla kerralla heti, mitä tehdä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
153/158 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt? Tarvitsetko apua hautajaisten järjestämisessä vai  haluatko naureskella jollekin toiselle?

Vierailija
154/158 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kunhan osaa mennä hautaustoimistoon asiat hoituu. Tai joku menee.

Nykyään ei tarvitse edes mennä toimistoon. Hoidin hautajaiset netin kautta ja parilla puhelinsoitolla. Hautaustston sivut olivat todella asiakasystävälliset ja toimivat! Suosittelen.

Vierailija
155/158 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisten järjwatämisessä ei olw mitään osaamista.

Ruumiahuone soittaa mitä tehdään. Pyydä tuhkaus ja sitten vie tuhkat paikkaam joka laillinen.

Esim kirjastosta saa huoneen jossa voi tehdä seremonian.

Vierailija
156/158 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisten järjwatämisessä ei olw mitään osaamista.

Ruumiahuone soittaa mitä tehdään. Pyydä tuhkaus ja sitten vie tuhkat paikkaam joka laillinen.

Esim kirjastosta saa huoneen jossa voi tehdä seremonian.

Ei ruumishuoneelle soiteta, hautaustoimistolta saa hyvät neuvot hautajaisiin, meillä ensi vkl hautajaiset.

Vierailija
157/158 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin seurakunnassa kuusikymppisen isäni kanssa järjestämässä hautajaisia ja virkailijasta huokui ihmetys, kun isällä ei ollut aiempaa kokemusta. Tuli ikävä fiilis.

Harmi, että teille sattui tuollainen virkailija. Olin 59 v. kun järjestin äitini hautajaisia. Ei huokunut ihmetys, vaan ohjeita ja apua tuli. 

Vierailija
158/158 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50-vuotias enkä ole yksiäkään hautajaisia järjestänyt. Hautaustoimistossa on muistilistä mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun niitä järjestää. Lakkautettavista tuista alkaen, perukirjoituksiin ja kaikkiin jälkiseikkoihin asti.

Lakkautettu tuet...?

Hmmm.  Kuolemasta menee aina tieto viranomaisille ja heidän kauttaan kaikkiin niihin virallisiin rekistereihin, joissa vainaja mainitaan.  Esim.  pankit, vakuutuslaitokset, Kela ym.

Minun käsittääkseni niistä ei tarvitse kenenkään omaisen huolehtia.

Kun minun äitini kuoli, eläke lakkasi juoksemasta samantien.   Kyllä siitä tieto meni ilman minun ilmoittamista.

Samoin pankista tuli heti ilmoitus, että vainajan tili on suljettu ja sitä saa käyttää vain kuolinpesän hoitaja.

Itse ilmoitetaan epäviralliset asiat, kuten lopetetaan lehtitilaukset, katkaistaan puhelinliittymä, autovakuutus, ilmoitus mahdolliselle vuokranantajalle, työnantajalle jne 

Kyllä siinä on monen moista pientä ja isompaakin asiaa, mitä pitää tehdä ja muistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi