Keittiön rungon ja tasojen väriero?
Tilasimme keittiöön tasot ja rungot pähkinän värisenä. Nyt kun tilaus saapui, on tasot tummaa pähkinää ja rungot vaaleaa, lähellä pyökin väriä! Kalustemyyjä ei suostu ottamaan mitään vastuuta, sanoo vain että meidän olisi erikseen pitänyt mainita haluavamme tummaa pähkinää runkoihinkin. Pelkkä pähkinä ei kuulemma riitä. Itse ei sitten voinut kysyä? Oletimme että rungot tulevat automaattisesti työtasojen sävysenä... Siis kun niiden väri valittiin vasta viimeisenä, vaihdoimme vielä lopuksi valkoisesta pähkinään. Nyt myyjä suostuu kyllä vaihtamaan tummat rungot, mutta toimitusaika on monta viikkoa ja lasku uusista rungoista tulisi meille kokonaisuudessaan, 1400euroa. Ei riitä meidän budjetti kaksiin runkoihin ja muuttamaankin pitäisi päästä...
Onko kellään kokemusta vastaavasta? Miten meidän kannattaisi toimia? Onko lopputulos ihan hirveä jos nyt tollasenaan kaapistot kokoamme? Miehelle kuulemma käy noinkin, itse olen epäileväinen...
Ja lopuksi: en suosittele Nelko-keittiötä!
Meillä nimittäin Novartin kaapeissa on värieroja vaikka ovat teoriassa olevinaan samaa väriä. Esim. lasten kylppärin viidessä ovessa on kolmea eriväristä vihreää ja kahta eriväristä valkoista jotka siis paperilla ovat samaa väriä, mutta luonnossa ihan erivärisiä. Tehtaan mukaan kyseessä on normaali vaihtelu jolla ei voi mitään. Ei auta vaikka tilaisimme uudet ovet, koska ne voivat olla ihan samalla tavalla eriväriset.
Jos tilauskupongissanne lukee väärä väri ja olette siihen nimenne alle laittaneet niin voi olla vaikea näyttää toteen että olette toisin tarkoittaneet (toki aina kannattaa yrittää ja kiusata myyjää niin kauan että ehkä lopulta suostuu). Nuo firmojen listat ovat hankalia kun ne ovat täynnä termejä ja lyhenteitä joista ei voi kerta kaikkiaan tietää mitä ne tarkoittavat ja sitten saattaa tulla ihan jotain muuta kuin on tarkoittanut (myyjätkään eivät välttämättä tiedä). Ja kaiken kukkuraksi voi käydä niin että kun on ensin perehtynyt siihen kilometrin mittaiseen koodilistaan ja sitten vaihtaa siitä yhden asian niin samalla on muuttunut kolme muuta ihan itsekseen ja taas tulee väärät jutut...
Se ensimmäinen asia mikä muuten kannattaa opetella suunnitellessaan rakentamista tai remontointia on että mikään ei ole automaattista tai itsestäänselvää, vaan kaikki pitää itse moneen kertaan varmistaa vielä varmistamisen jälkeenkin - silloinkin kun ammattilainen on ensin tarkistanut ja varmistanut.
Teidän tapauksessanne on varmaan käynyt niin että myyjäkään ei ole tiennyt (tai muistanut) että pähkinä ja tumma pähkinä ovat eri asioita ja siksi hän ei ole sitä teillekään osannut kertoa. Firma tietysti vetäytyy vastuusta kun kerran pähkinää on tilattu ja myyjä ei tietty tunnusta virhettään koska joutuisi ehkä maksamaan itse tai ainakin saisi pahat moitteet. Sinnikkyydestä saattaa olla hyötyä: valita niin kauan ja kiusaa kaikkia mahdollisia henkilöitä soittelemalla että lopulta myöntyvät päästäkseen sinusta eroon.