Jos olet vuosia työtön
Voi käydä niin että jäät loppuelämäksi työttömäksi. Varaudu siihen.
Kommentit (41)
Varauduin jo korkeakoulussa. Onko tää joku sun pahin painajainen, AP? Nauran sulle.
Jos on työtön niin ei se tarkoita ettei käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on työtön niin ei se tarkoita ettei käy töissä.
Mun aivot tekee työtä 24/7, enemmän kuin monen työllisen varmastikin.
Vierailija kirjoitti:
Varauduin jo korkeakoulussa. Onko tää joku sun pahin painajainen, AP? Nauran sulle.
Kiva että löytyi heti ala mistä tykkäät ja jossa riittää töitä loppuelämän.
Onneksi jaettava loppuu ja työllisistäkin tulee sopivia kohteita ryöstöille ym. touhulle. Sisällissotaa ennusti muistaakseni parhaiten se, että BKT tippuu yli 5 prosenttia. Siihen on vielä onneksi matkaa, mutta täysin mahdollinen.
Olen ollut koko ikäni työssä ,nyt yhteensä noin 7 kk työttömänä(välillä työssä).Huomaan miten nopeasti mieliala laskee ,tekeminen vähenee ja kiinnostus kaikkeen.Laskee todella kuin lehmän häntä. Surullista.
2,5 vuotta työttömänä. Ei mitään hinkua töihin kun yleistuki, asumistuki, toimeentulotuki ja ajoittaiset verottomat hommat pyörii sujuvasti. Ainoa mikä askarruttaa on eläkekertymä joka jää heikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut niin monta vuotta työttömänä, että tiedän pysyväni työttömänä jatkossakin. Puuttuu myös kunnon koulutus niin tässä sitä ollaan. Silti pitää joka kuukausi pakotettuna neljä hakemusta laittaa paikkoihin, joita ei minun kaltaisilleni edes ole olemassa. Saan vastauksen ehkä yhteen hakemukseen viidestäkymmenestä ja työhaastattelussa en ole ollut 2020-luvulla kertaakaan.
Mikset kouluttaudu?
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi jo putkeen ja tuntuu eläkkeellä olemiselta. En voisi kuvitella meneväni töihin enää koskaan.
Minkä ikäinen olet?
Ensi vuonna alkaa eläkepäivät! Eläke tulee olemaan pieni mutta vapaus suuri. Loppuu tyhjänpäiväinen haetuista työpaikoista ilmoittelu. Hakeminen ei ole tuottanut yhtäkään työhaastattelua sen jälkeen kun ikä alkoi kutosella.
1. Mille alalle pitäisi työttömän kouluttautua? 2. Mistä otetaan rahat koulutuksen ajaksi? 3. Mikä on ikäraja, että vielä kannattaa kouluttautua saadakseen työtä? 4. Pitäsikö vain tyytyä muuttamaan toiselle paikkakunnalle, jossa on työpaikkoja, ja mennä johonkin vaatimattomaan työhön kuten porrassiivojaksi tai puutarhatyöntekijäksi? 5. Miten päästä eroon kunnianhimosta ja koulutusta vastaavan työn vaatimisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työtön niin ei se tarkoita ettei käy töissä.
Mun aivot tekee työtä 24/7, enemmän kuin monen työllisen varmastikin.
Ihan varmasti...
Vierailija kirjoitti:
1. Mille alalle pitäisi työttömän kouluttautua? 2. Mistä otetaan rahat koulutuksen ajaksi? 3. Mikä on ikäraja, että vielä kannattaa kouluttautua saadakseen työtä? 4. Pitäsikö vain tyytyä muuttamaan toiselle paikkakunnalle, jossa on työpaikkoja, ja mennä johonkin vaatimattomaan työhön kuten porrassiivojaksi tai puutarhatyöntekijäksi? 5. Miten päästä eroon kunnianhimosta ja koulutusta vastaavan työn vaatimisesta?
Talouselämässä oli kohtaan 3. hyvä taulukko. Käytännössä et tule saamaan koulutukseen investoimaasi rahaa takaisin jos olet yli 50-vuotias. Et palkankorotuksina, tuskin edes verrattuna työttömyysetuuteen, jos huomioidaan työssäkäyntikulut ym. asiat.
Niin, Suomessa on kymmeniä tuhansia pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei joko fyysinen tai psyykkinen terveys riitä työntekoon. He kyllä tietävät, ettei tod näk pääse enää koskaan töihin. Etenkin, kun kuntoutukseen ei enää juurikaan pääse ja terveydenhuollon palvelutkin on monilta evätty pelkkään lääkereseptien uusimiseen ilman että saisi terveydentilan juurisyihin hoitoa. Eikä toki kaikkea edes voi parantaa. Työkyvyttömyyseläkkeelle taas ei moni sinne kuuluva pääse, ei edes määräaikaiselle kuntoutustuelle, vaan heidät on dumpattu säästösyistä tyttömyyskortistoon minimituelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut niin monta vuotta työttömänä, että tiedän pysyväni työttömänä jatkossakin. Puuttuu myös kunnon koulutus niin tässä sitä ollaan. Silti pitää joka kuukausi pakotettuna neljä hakemusta laittaa paikkoihin, joita ei minun kaltaisilleni edes ole olemassa. Saan vastauksen ehkä yhteen hakemukseen viidestäkymmenestä ja työhaastattelussa en ole ollut 2020-luvulla kertaakaan.
No miksi tyydyt tuollaiseen tilanteeseen? Miksi et hanki lisäkoulutusta?
Kerrotko vielä millä sitä lisäkoulutusta saa? Koulutuksiin ei valita vaan valinta kohdistuu aina muihin henkilöihin, rahaa ei ole itse maksaa koulutusta. Ole hyvä sana on vapaa, valusta meitä!
Vierailija kirjoitti:
Niin, Suomessa on kymmeniä tuhansia pitkäaikaistyöttömiä, joilla ei joko fyysinen tai psyykkinen terveys riitä työntekoon. He kyllä tietävät, ettei tod näk pääse enää koskaan töihin. Etenkin, kun kuntoutukseen ei enää juurikaan pääse ja terveydenhuollon palvelutkin on monilta evätty pelkkään lääkereseptien uusimiseen ilman että saisi terveydentilan juurisyihin hoitoa. Eikä toki kaikkea edes voi parantaa. Työkyvyttömyyseläkkeelle taas ei moni sinne kuuluva pääse, ei edes määräaikaiselle kuntoutustuelle, vaan heidät on dumpattu säästösyistä tyttömyyskortistoon minimituelle.
Työttömyys itsessään jo lisää mielenterveysongelmia ja muita haittoja. Mitä pidempään on työttömyyttä, sen riskimpää. Terveenä työttömäksi joutunut voi olla jo parin vuoden päästä aika masentunut ja syrjäytynyt. Ei saa järjestää itselleen aktiviteetteja ja mennä vaikka vanhustenkotiin lukemaan lehtiä. Tehdään valehtelijoita kun kaikki pitää peitellä ettei vaan paljastu virkailijoille jotain mitä ei saisi tehdä ja olla. Yksityisyys on mennyttä ja päälle vielä yhteiskunnan haukut ja hallituksen kurmuutus. Mielestäni jokainen työllinen joka lässyttää työttömille pitäisi ottaa se työ pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut niin monta vuotta työttömänä, että tiedän pysyväni työttömänä jatkossakin. Puuttuu myös kunnon koulutus niin tässä sitä ollaan. Silti pitää joka kuukausi pakotettuna neljä hakemusta laittaa paikkoihin, joita ei minun kaltaisilleni edes ole olemassa. Saan vastauksen ehkä yhteen hakemukseen viidestäkymmenestä ja työhaastattelussa en ole ollut 2020-luvulla kertaakaan.
No miksi tyydyt tuollaiseen tilanteeseen? Miksi et hanki lisäkoulutusta?
Kerrotko vielä millä sitä lisäkoulutusta saa? Koulutuksiin ei valita vaan valinta kohdistuu aina muihin henkilöihin, rahaa ei ole itse maksaa koulutusta. Ole hyvä sana on vapaa, valusta meitä!
Amiksessa on kymmeniä koulutusohjelmia, sieltä vaan valitsemaan sopiva. Voit keskustella työkkärin kanssa siitä mikä linja todennäköisesti työllistää jatkossa. Aikuispuoli on sen enintään 2v joten työkkäri helpommin sallii opiskelun työttömänä.
Työkkärin omiin koulutuksiin on vaikeaa päästä. Tämän olen joutunut itsekin toteamaan. Hakijoita 500-800 ja minä jään aina ulkopuolelle. Ikä varmaan osatekijä. Tosin ihmetyttää miksi edelleen pitää hakea neljää paikkaa kun ei mikään ole muuttunut. En pääse edes haastatteluun. Koulutuksen kautta aina vähän paremmat mahdollisuudet. Muutenkin mun kohdalla lisäkoulutus ehkä vähän turhaa kun tosiaan eläkeikään 5v ja löytyy korkeakoulututkinto sekä kaksi ammattitutkintoa. Voishan sitä kolmannen tehdä mutta pitäisi tietää mikä oikeasti työllistää myös ikääntyneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Mille alalle pitäisi työttömän kouluttautua? 2. Mistä otetaan rahat koulutuksen ajaksi? 3. Mikä on ikäraja, että vielä kannattaa kouluttautua saadakseen työtä? 4. Pitäsikö vain tyytyä muuttamaan toiselle paikkakunnalle, jossa on työpaikkoja, ja mennä johonkin vaatimattomaan työhön kuten porrassiivojaksi tai puutarhatyöntekijäksi? 5. Miten päästä eroon kunnianhimosta ja koulutusta vastaavan työn vaatimisesta?
Talouselämässä oli kohtaan 3. hyvä taulukko. Käytännössä et tule saamaan koulutukseen investoimaasi rahaa takaisin jos olet yli 50-vuotias. Et palkankorotuksina, tuskin edes verrattuna työttömyysetuuteen, jos huomioidaan työssäkäyntikulut ym. asiat.
Oletat että kaikki työttömät vetää täyden asumistuen ja tt-tuen sen peruspäivärahan päälle. Se on väärin oletettu koska suurin osa ei saa tt-tukea ja on todella paljon myös työttömiä jotka eivät saa edes asumistukea. Ei paljon naurata yrittää pärjätä alle 600e tuloilla, etenkään yksinasuvana.
Kouluttautua kannattaa ainakin yrittää amiksen aikuispuolella. Koulutus on sen verran lyhyt että on ihan mahdollista saada opiskella työttömyyskorvauksella. Siitä saattaa hyvinkin aueta uusi ura. Niin olen minäkin joutunut vaihtamaan tietotyöläisestä duunarihommiin vanhoilla päivillä. Palkka puolittui ja työ on raskasta pätkätyötä. Plussaa se ettei tarvitse, ainakaan tällä hetkellä, olla työkkärin kanssa tekemisissä. Kun tämä päättyy jään ansiosidonnaiselle ja sen jälkeen toivottavasti mut siirretään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut niin monta vuotta työttömänä, että tiedän pysyväni työttömänä jatkossakin. Puuttuu myös kunnon koulutus niin tässä sitä ollaan. Silti pitää joka kuukausi pakotettuna neljä hakemusta laittaa paikkoihin, joita ei minun kaltaisilleni edes ole olemassa. Saan vastauksen ehkä yhteen hakemukseen viidestäkymmenestä ja työhaastattelussa en ole ollut 2020-luvulla kertaakaan.
No miksi tyydyt tuollaiseen tilanteeseen? Miksi et hanki lisäkoulutusta?
Ei se auttas mitään jos työttömyys on pitkittynyt. Ammatinvaihto aikuisena ei muutenkaan oikein... Toimi.
Hyvinkin mahdollista, mutta mitenkäpä minä pystyisin mihinkään varautumaan, en mitenkään. Toisilla on murskaava ylivoima minua vastaan!!