Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoosissa oleva työkaveri?

Vierailija
26.05.2026 |

Pyydän asiallisia kommentteja. Olen alkanut epäillä omaa mielenterveyttäni. Jännitän tosi paljon työpaikalla (paljon työntekijöitä). Pelkään, että romahdus tulee kesken työpäivän. 

Millaisia kokemuksia teillä on ihmisestä, joka on psykoosissa tai psykoosin rajamailla? Millaisista asioista huomaa, ettei kaikki ole ihan ok?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse paranoidisen psykoosin kokeneena voisin pitää yhtenä tunnusmerkkinä sellaista selittämätöntä tuskaisuutta. Koko maailma tuntuu vaan jotenkin kamalalta ja hämmentää kun kukaan muu ei vaikuta sitä huomaavan.

Mä tein sulle psykoosin, jotta kuolisit.

Voitko lopettaa tällaiset kommentit? Olisi kiva jos tämä keskustelu säilyisi. Sitäpaitsi herkälle ihmiselle tuollaiset kommentit voivat olla todella vahingollisia.

Vierailija
22/27 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä huomaa ulkoa välttämättä. Paitsi ehkä että henkilö puuhailee omiaan ja ajatus jossain muualla. Itse pyrin psykoosissa salaamaan sen muilta mutta psykoosin edetessä en enää välittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä huomaa ulkoa välttämättä. Paitsi ehkä että henkilö puuhailee omiaan ja ajatus jossain muualla. Itse pyrin psykoosissa salaamaan sen muilta mutta psykoosin edetessä en enää välittänyt.

Millaisia asioita sinä puuhailit? Mitä tapahtui kun psykoosisi eteni? Olitko vielä töissä?

Vierailija
24/27 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy salaamiseen ettei halua joutua hoitoon sen kerran kokeneena. Jos hoito inhimillisempää ja parempaa asia olisi voinut olla toinen.

Vierailija
25/27 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näki alkuvaiheessa nopeasti ulospäin että olin vähän pihalla, tarkkaamaton yksinkertaisissakin asioissa ja liikenteessä. Autoa en olisi voinut ajaa. Naureskelin itsekseni aika paljon ja kävelin ympäri asuntoa. Puheeni kuulemma hyppelehti ja puhuin vain vähän.Olin eristäytynyt kotiin siihen asti kunnes lähdin ulos etsimään vihjeitä. Päänsisäiset äänet kertoivat, että kissa voisi olla koodisana. Niimpä kävin kyselemässä ihmisiltä onko kissaa näkynyt. Naapuritalossa oli alaovi auki ja tulkitsin sen niin, että on avoimien ovien päivä, koska sellaisia oli kouluissakin joskus. Menin rappukäytävään ja kävin kaikki kerrokset läpi. Sitten mietin tulenko alas hissillä vai portaita. Uskoin että sillä on isokin merkitys. Tulin osan hissillä ja osan portaita. Ja olen joskus ollut fiksu ihminen. Yhdessä vaiheessa tuli vähän takapakkia toipumisessa. Sain yhtäkkiä päähäni että aion kaivaa silmäni päästäni. Pelkäsin nukkua kun ajattelin että kaivan ne unissani. Tällaisia esimerkiksi.

Vierailija
26/27 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta näki alkuvaiheessa nopeasti ulospäin että olin vähän pihalla, tarkkaamaton yksinkertaisissakin asioissa ja liikenteessä. Autoa en olisi voinut ajaa. Naureskelin itsekseni aika paljon ja kävelin ympäri asuntoa. Puheeni kuulemma hyppelehti ja puhuin vain vähän.Olin eristäytynyt kotiin siihen asti kunnes lähdin ulos etsimään vihjeitä. Päänsisäiset äänet kertoivat, että kissa voisi olla koodisana. Niimpä kävin kyselemässä ihmisiltä onko kissaa näkynyt. Naapuritalossa oli alaovi auki ja tulkitsin sen niin, että on avoimien ovien päivä, koska sellaisia oli kouluissakin joskus. Menin rappukäytävään ja kävin kaikki kerrokset läpi. Sitten mietin tulenko alas hissillä vai portaita. Uskoin että sillä on isokin merkitys. Tulin osan hissillä ja osan portaita. Ja olen joskus ollut fiksu ihminen. Yhdessä vaiheessa tuli vähän takapakkia toipumisessa. Sain yhtäkkiä päähäni että aion kaivaa silmäni päästäni. Pelkäsin nukkua kun ajattelin että kaivan ne unissani. Tällaisia esimerkiksi.

Menin tosiaan hiipien psykoosiin ja ensin tuli tuo tarkkaavuuden alenema ja valemuistoja, jotka sitten pahenivat aika nopeasti. Sitten kuvioon tuli ympäri asuntoa käveleminen, siis lähes koko päivän kävelin.

Havaitsin selvästi heikentyneen oppimiskyvyn ja keskittymiskyvyn opiskellessa heikentyneen jo pari vuotta tätä ennen. Oli muitakin oireita jo paljon ennen psykoosia. Oli lieviä outoja ajatuksia, satunnaisia hallusinaatioita, toiminnanohjauksen heikkenemistä yms.

Vierailija
27/27 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on kokemusta psykoosissa olevasta ystävästä. Ihan siis puhe/kirjoitustyyli voi muuttua, vuorokausirytmi, väittää tapahtuneen jotain mitä ei oo vaikka tapahtunut, reaktiot voi olla aika yllättäviä. 

Et kuulosta siltä, että sulla olis mitään. Sun viesti on selkeä, ei oo ajatusvirheitä tekstissä, jne. Luulempa että oot vain väsynyt? Ootko kirjoilla? 

Aivan. Psyk.sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi